Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 437 674
  • 11 309

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tässä elättien luvatussa maassa soisi myös vihdoin tajuttavan, että osa ihmisistä haluaa elää muiden siivellä tekemättä itse yhtään mitään oman elantonsa eteen ja tästä seuraa väkisin se, että töissäkäyvien työnkäyntimoraali alkaa olla todella kovalla koetuksella ja tälle asialle pitää tehdä jotain. Ei voi olla niin, että moinen sossupossuilu on hiljaisesti hyväksyttyä, eikä se toki kohta olekaan, kyse on vaan siitä että tekeekö Suomi itse asialle jotain vai tekeekö sen muut euromaat ja EU. Työssäkäynnin pitäisi aina ja poikkeuksetta olla kannattava ja tahallinen työttömyys ja sossupossuilu pitäisi aina ja poikkeuksetta olla mahdotonta.

Hyvin muuten älämölöstä huomaa, että nimimerkki kristian on osunut monen kirjoittajan arkaan paikkaan, kun niitä niin paljon vituttaa oma väärässä olemisensa. Jatka vaan samaan malliin.

Kannatan sosiaalitukien jonkin asteista vastikkeellisuutta, mutta en niinkään muiden työmoraalin tai sosiaalitukien kustannusten takia vaan syrjäytymisen estämisen ja tätä kautta säästöjen takia. Onko sinulla yhtään käsitystä mitä sinä tarkoittat tällä siivellä elämisellä? Kuinka moni suomalainen oikeasti elää vapaehtoisesti yhteiskunnan tuilla?
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Suomessa maksetaan passiivisena olemisesta. Pitäähän esim pitkälti omasta tahdostaan olevalla pitkäaikaistyöttömällä olla sama elintaso kuin työssäkäyvällä vasureiden mielestä ettei tule paha mieli ja vitutus. Sehän se näitä JA:n omia sosialisteja vituttaa kun joku on eri mieltä asioista. Kaikki eivät rakasta verojen maksua jotta yhä kasvava osa kansasta saa vain maata ja olla saamapuolella ilman vastuuta omasta ja perheensä elannosta.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Kannatan sosiaalitukien jonkin asteista vastikkeellisuutta, mutta en niinkään muiden työmoraalin tai sosiaalitukien kustannusten takia vaan syrjäytymisen estämisen ja tätä kautta säästöjen takia. Onko sinulla yhtään käsitystä mitä sinä tarkoittat tällä siivellä elämisellä? Kuinka moni suomalainen oikeasti elää vapaehtoisesti yhteiskunnan tuilla?

Tuskin kenelläkään on tarkkoja lukuja kuinka moni haluaa loisia, mutta kyllä se on yleisesti tiedossa että liian moni ajattelee ettei kannata mennä töihin kun tuet ovat niin hyviä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Hyvin muuten älämölöstä huomaa, että nimimerkki kristian on osunut monen kirjoittajan arkaan paikkaan, kun niitä niin paljon vituttaa oma väärässä olemisensa. Jatka vaan samaan malliin.
Kun tätä menoa katsoo, niin keskustelu on pysynyt jatkuvasti melko asiallisena lukuun ottamatta joitakin kristianin tahallisia provoja. Keskustelupalstasta on kuitenkin kyse, joten mielipiteiden vaihto lienee sallittua?
 

Tuamas

Jäsen
Hyvin muuten älämölöstä huomaa, että nimimerkki kristian on osunut monen kirjoittajan arkaan paikkaan, kun niitä niin paljon vituttaa oma väärässä olemisensa. Jatka vaan samaan malliin.

Tai sitten se, että näkyy kilometrin päähän että asiasta on juuri ja juuri alkeet hallussa, silti mouhotaan kovaan ääneen kauppalehden foorumilta copypastettuja juttuja.

Toki myös nämä täysin virheelliset väittämät, kuten nuorisotyöttömyyden osalta kävi ilmi.

Ps. Kuinka paljon "sossupossuilua" ihan tarkoituksella luulet Suomesta löytyvän? Puhutaanko sadoista, tuhansista vai kymmenistä tuhansista?
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Tuskin kenelläkään on tarkkoja lukuja kuinka moni haluaa loisia, mutta kyllä se on yleisesti tiedossa että liian moni ajattelee ettei kannata mennä töihin kun tuet ovat niin hyviä.
1000? 10000? 100000? Mikä on oma arviosi tämän suhteen? Missä näiden "elämäntapatyöttömien" määrä ylittää sellaisen kynnyksen että asiaan kannattaisi puuttua kovin ottein. Ja jos vastaus edelliseen on nolla, niin millä keinoin se tulisi kitkeä pois?
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Jos voit vakavalla naamalla väittää, että täällä ei ole "mitään läskiä", niin sinun on oltava humoristi. Ja missään muualla palkat eivät ole nousseet samaa tahtia kuin valtiolla.

Kai tiedostat, että monissa ammattiryhmissä valtio ei - isoista korotuksista huolimatta - kykene kunnolla vieläkään kilpailemaan palkoissa. Jos noita korotuksia ei olisi tullut, niin esimerkiksi syyttäjänä tai tuomarina toimiminen ei olisi kovin houkuttelevaa, koska työmäärä ja vastuu on kova mutta yksityiseltä puolelta tai jopa kolmannelta sektorilta saisit huomattavasti parempaa palkkaa pienemmällä vastuulla ja työmäärällä.

Tai sitten lähtökohta on se, että valtiolle otetaan ne jämät. Luulisin, että sekin tie olisi aika helvetin lyhytnäköinen.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
1000? 10000? 100000? Mikä on oma arviosi tämän suhteen? Missä näiden "elämäntapatyöttömien" määrä ylittää sellaisen kynnyksen että asiaan kannattaisi puuttua kovin ottein. Ja jos vastaus edelliseen on nolla, niin millä keinoin se tulisi kitkeä pois?

Pääkaupunkiseudulla en ole itse havainnut kaveri-/ystäväpiirissä sitä, että työllistymiseen täysin kykenevät nuoret olisivat tietoisesti "sossupossuina". Elinkustannukset ovat yksinkertaisesti niin korkeat, että se motivoi hyvin harvaa. Toisaalta taas olen kotoisin alkuperin pienemmältä paikkakunnalta, ja tiedän, että siellä elää nuoria, jotka näin toimivat, koska se on taloudellisesti mielekästä tai ainakin mielekkäämpää.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Pääkaupunkiseudulla en ole itse havainnut kaveri-/ystäväpiirissä sitä, että työllistymiseen täysin kykenevät nuoret olisivat tietoisesti "sossupossuina". Elinkustannukset ovat yksinkertaisesti niin korkeat, että se motivoi hyvin harvaa. Toisaalta taas olen kotoisin alkuperin pienemmältä paikkakunnalta, ja tiedän, että siellä elää nuoria, jotka näin toimivat, koska se on taloudellisesti mielekästä tai ainakin mielekkäämpää.
Kutakuinkin näin. "Sossupossulla" tuppaa jäämään kaikki nykynuorten harrastama hauska tableteista, brunsseista ja kaupunkilomista alkaen väliin, joten tietylle vähimmäisansiotasolle pyrkii jokainen. Tietysti jotkut jäävät/jättäytyvät tämän porukan ulkopuolelle, mutta tällöin on usein kyse jo varsin rankasta moniongelmaisuudesta päihteistä ja mielenterveydestä lähtien. Tuolloin on myös täysin sopimaton käytännössä mihinkään ammattiin mitä nyky-yhteiskunta voi tarjota.
 

Byvajet

Jäsen
http://www.valtionbudjetti.fi/

Selittäkääpä ymmärtämättömälle sossuloisille maksettavien tukien kokonaissummat. Veropuusta silmiin sattuu tällaisia summia.

Työttömyysturva 2 762 454 000

Se jakautuu näin:
-Valtionosuus työmarkkinatuesta 1 428 000 000
-Valtionosuus ansiopäivärahasta 1 007 000 000

Onko tuossa kaikki? Jos on, niin melko pieniä ovat summat kokonaisuus huomioiden. Jos oletetaan, että sossuloisista 20 prosenttia on valinnut olla sossuloisia, niin näiden ihmisten kuriin saamisella ei valtion taloutta totisesti pelasteta.

Anteeksi jos kysymykseni oli tyhmä, mutta aina kun yritän kaivella esiin jotain konkreettista, alkaa vaikuttaa siltä, että kansalla on täysin nurjistunut käsitys siitä, mihin verot käytetään. Voi kuitenkin olla, etten vain ymmärrä asiaa.









.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Tämä nyt ihan vain huteran muistin varassa, mutta eikö toimeentulotukeen (siis siihen todelliseen sossupossutukeen) mene valtiolta noin 1,5% budjetista eli joku palttiarallaa 600-700 miljoonaa. Sitten kun muistetaan vielä että kyseistä tukea hakee&saa vain noin puolet siihen oikeutetuista, niin alkaa koko "ongelma" tuntua ehkä hieman ylikorostetulta.
 

Byvajet

Jäsen
Tämä nyt ihan vain huteran muistin varassa, mutta eikö toimeentulotukeen (siis siihen todelliseen sossupossutukeen) mene valtiolta noin 1,5% budjetista eli joku palttiarallaa 600-700 miljoonaa. Sitten kun muistetaan vielä että kyseistä tukea hakee&saa vain noin puolet siihen oikeutetuista, niin alkaa koko "ongelma" tuntua ehkä hieman ylikorostetulta.

Muistan nähneeni luvun 800 miljoonaa. Sossulasta hakevat rahaa kuitenkin myös työtä tekevät, mm. minä, koska palkalla ei elä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuskin kenelläkään on tarkkoja lukuja kuinka moni haluaa loisia, mutta kyllä se on yleisesti tiedossa että liian moni ajattelee ettei kannata mennä töihin kun tuet ovat niin hyviä.

Tunnen työni kautta joitakin tulevia kolmannen polven työttömiä, joiden yhteisvalinnan ainoa vaihtoehto oli sossunluukku. Heidän vanhemmat ja isovanhemmat olivat jo eläneet tuilla niin kauan, että siitä oli tullut normaali olotila. Nämä tapaukset ovat kuitenkin selkeä vähemmistö ja näiden tapausten elämään puuttuminen maksaa enemmän kuin tuet ovat. Ei mukavaa, ärsyttävää, mutta taloudellisesti valtion/ kunnan kannattaa vaan sietää. Valtiontaloutta näiden ihmisten rahoilla ei pelasteta, näitä ihmisiä ei ole kuitenkaan liian monta.

80-luvulla työmarkkinoilta poistuivat pikkuhiljaa viimeiset lukutaidottomat, 90-luvulla kaikki olivat suorittaneet peruskoulun ja nykyään jokaiseen työhön vaaditaan jonkin näköinen koulutodistus. Ihminen ei kuitenkaan ole kehittynyt samassa tahdissa, joukossa on edelleen sama määrä heikkolahjaisia ja lisääntyvä määrä muita työmarkkinoilta syrjäytyviä työnhakijoita. Näille ihmisille pitäisi löytää yhteiskunnan tuella töitä, joko julkiselta tai yksityiseltä puolelta. @kristian nimittää tätä varmaan sossupossuiluksi, minulle se on ennaltaehkäisevää sosiaalityöt.

Jos yhteiskunta haluaisi säästää, sossupossuilua pitäisi lisätä ennaltaehkäisevän sosiaalityön piirissä. Tämä ei silti poista julkisensektorin saneeraus tarvetta ja tarvetta julkiselle arvokeskustelulle.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suomessa maksetaan passiivisena olemisesta. Pitäähän esim pitkälti omasta tahdostaan olevalla pitkäaikaistyöttömällä olla sama elintaso kuin työssäkäyvällä vasureiden mielestä ettei tule paha mieli ja vitutus. Sehän se näitä JA:n omia sosialisteja vituttaa kun joku on eri mieltä asioista. Kaikki eivät rakasta verojen maksua jotta yhä kasvava osa kansasta saa vain maata ja olla saamapuolella ilman vastuuta omasta ja perheensä elannosta.

Sellainen hieno käppyrä kuin elinkustannusindeksi (vai mikä sen ihan virallinen nimi nyt onkaan) pitäisi kieltää heti alkuunsa. Tai siis sen käyttö vuokrankorotuksiin. Aina kun elintasokustannukset Suomessa nousee, niin vuokrat nousee samassa suhteessa, vaikka ne eivät liity toisiinsa mitenkään. Ja kun vuokrat nousee, niin asumistuki nousee. Kiva ikiliikkuja, jossa kaiken maksaa ne, jotka sitä Suomen elintasoa yrittävät nostaa. Saa nähdä, mitä tapahtuu kun se indeksi räjähtää pilviin.

Minä pidän verojen maksusta siinä mielessä, että pidän niitä tärkeinä hyvinvointivaltion ylläpitämiseksi. Maksan veroja, jotta voin hyvillä mielin käyttää julkisia terveyskeskuspalveluja ja ajaa talvisin auratuilla ja hiekotetuilla teillä ja saan apteekista lääkkeitä ostaessani korvausta sitten Kelalta. Minä maksan mielelläni veroja, jotta yhteiskunnan (ilman omaa syytä) vähempiosaiset saavat edes jotain tyydytystä ja helpotusta elämäänsä. Annan tähän tarkoitukseen myös rahaa lahjoituksin parille järjestölle. Alkoholin ja polttamani savukkeet/sikarit ostan poikkeuksetta Suomesta, toki jos risteilyllä käyn niin sieltä jotain mukaan tarttuu mutta erikseen en niitä lähde ostelemaan tai netistä tilailemaan ja taas maksan veroja. Minä ostan polttoaineeni Suomesta, olen pitänyt sitä tähän asti itsestäänselvyytenä ja maksan niistäkin veroina ihan vitusti, mutta kun tietää että sillä tehdään hyvää niin se on ihan ok. Elämiseen jää mitä jää, kyllä sillä pärjää mutta toki en minä paljoa ulkomailla matkustele eikä sellainen ole koskaan kiinnostanutkaan.

Siis tähän saakka. Muutan kohta itärajalle ja sitten tämä kaikki tulee muuttumaan. Olen jo hankkinut viisumin, ja tasan varmaan en enää ikinä osta polttoainetta Suomesta, jos ei ole ihan pakko. Tupakkaa tuon aina kartongin, ja jos en itse niitä polta niin myyn jollekin. Saatan ehkä tuoda jopa laittomasti pullon pari rajan yli, jos siltä tuntuu ja aivan varmasti opettelen ostamaan loputkin alkoholituotteeni netistä verottomana. Pyrin ostamaan myös kaiken muun mahdollisen, kuten vaatteet ja kengät, netistä. Seuraavan kerran kun vaihdan autoni, haen sen varmasti Saksasta ja ostelen siinä samalla kaikkea muuta mukavaa. Ruoka kaiketi täytyy kuitenkin Suomesta ostaa.

Jep, ei varmasti ole minun veroni kovin iso osa Suomen verokannasta, ja saa vapaasti pitää lapsellisena touhuna, muta raja se on kaikella. Vastedeskin aion kyllä antaa rahaa niille parille hyväntekeväisyysjärjestölle, koska tiedän varmasti että mihin ne rahat menevät. Verojen maksun Suomeen aion pitää mahdollisimman pienenä, niin pienenä kuin se Suomessa asuessa nyt on mahdollista. Mitä vittua minä tätä mätää yhteiskuntaa tuen sentilläkään, kun siitä ei ole mitään hyötyä? Tietkin ovat nykyisin aivan helvetin huonossa kunnossa, vaikka autoilijoita verotetaan olan takaa joka asiassa ja lisää keksitään. Julkiset terveyspalvelut ovat yksi vitsi, vaikka veroja kerätään ennätyksellisiä määriä. Tälläkin hetkellä joudun kaivamaan kuvetta ja menemään yksityiselle, kun julkinen on mitä on. Apteekista narkit hakee reseptillä lääkkeitä, joista saavat verorahoin kustannetut Kela-korvaukset ja lopun osan lääkkeistä maksaa sossu. Minä maksan vuokraa, sähkölaskut, veden ja käyn autolla töissä, kun elämäntapaloiset maksattavat vuokran, sähkön ja veden sekä lääkkeet ja julkisen liikenteen matkakortin sossulla ja saavat vielä melkein 500 € käyttörahaa kuussa. Hieno yhteiskunta on tämä.

Ja mitä tekee demarit? Eilispäivän Imatralainen-lehdessä ruokolahden "ylpeys" Suna Kymäläinen vaatii mielipidekirjoituksessaan 20 € korotuksia takuueläkkeisiin, kustannusarvio kuulemma 30 miljoonaa/vuosi. Eihän siinä mitään ja hieno homma, mutta sanallakaan tuokaan demari ei viitsi kertoa, että mistä se raha otetaan, kun leikkauksia pitäisi tehdä jo muutenkin. Demarien ajattelutapa kun ilmeisesti on, että taivaasta sitä rahaa tippuu. Tämän päivän Uutisvuoksi-lehdessä toinen Etelä-Karjalan demari Anneli Kiljunen vaatii mielipidekirjoituksessaan, että yksinelävien menoja on tasattava suhteessa muihin yhteiskunnan tuella, ja tämä on kuulemma Antti Rinteen idea jota varten on perustettu ihan työryhmä. Esimerkkeinä tällaisista menoista ovat esim. asuminen, sähkö, kiinteistövero ja jätemaksut. Nuo voisi vielä ymmärtää, mutta kun lista jatkuu: kotitalousvähennys (?), liikkuminen (?), erilaiset kodin hankinnat, matkustaminen ja ruoka. Olisihan se tietysti kivaa, että minäkin yksin elävänä saisin 55" 3D-television ja astianpesukoneen puoleen hintaan ja naapurin pariskunta maksaa siitä täyden hinnan ja toisen naapurin neljän hengen perhe tuplahinnan...

Kun tätä menoa katsoo, niin keskustelu on pysynyt jatkuvasti melko asiallisena lukuun ottamatta joitakin kristianin tahallisia provoja. Keskustelupalstasta on kuitenkin kyse, joten mielipiteiden vaihto lienee sallittua?

Tottakai, eikä tarkoitukseni ollutkaan millään muotoa suitsia keskustelua. Ilmaisin itseäni huonosti, jos viestistäni sai moisen käsityksen.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
1000? 10000? 100000? Mikä on oma arviosi tämän suhteen? Missä näiden "elämäntapatyöttömien" määrä ylittää sellaisen kynnyksen että asiaan kannattaisi puuttua kovin ottein. Ja jos vastaus edelliseen on nolla, niin millä keinoin se tulisi kitkeä pois?

Suomessa puhuttiin työvoimapulasta monella alalla koko 2000-luvun alun aikana kun samasn aikaan oli yli 200000 työtöntä. Hieman oudoksun tätä yhtälöä. Ei kelvannut bussikuskin tai raksamiehen duunit esim. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Älä ymmärrä väärin, en syyllistä kaikkia pitkäaikaistyöttömiä. Tunnen monia jotka mielellään menisivät töihin jos sellaista olisi tarjolla, mutta tiedän valitettavan monia jotka ovat koko aikuisikänsä karttaneet töihin menoa kun kuulemma ei kannata eikä oikein huvitakaan. En pysty vastaamaan kuinka paljon Suomessa on elämäntapalaiskoja mutta veikkaan olevan aika paljon.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
.... Mitä vittua minä tätä mätää yhteiskuntaa tuen sentilläkään, kun siitä ei ole mitään hyötyä? Tietkin ovat nykyisin aivan helvetin huonossa kunnossa, vaikka autoilijoita verotetaan olan takaa joka asiassa ja lisää keksitään. Julkiset terveyspalvelut ovat yksi vitsi, vaikka veroja kerätään ennätyksellisiä määriä. Tälläkin hetkellä joudun kaivamaan kuvetta ja menemään yksityiselle, kun julkinen on mitä on. Apteekista narkit hakee reseptillä lääkkeitä, joista saavat verorahoin kustannetut Kela-korvaukset ja lopun osan lääkkeistä maksaa sossu. Minä maksan vuokraa, sähkölaskut, veden ja käyn autolla töissä, kun elämäntapaloiset maksattavat vuokran, sähkön ja veden sekä lääkkeet ja julkisen liikenteen matkakortin sossulla ja saavat vielä melkein 500 € käyttörahaa kuussa. Hieno yhteiskunta on tämä...


Aika monta asiavirhettä lyhyessä tekstissä, tyypillistä minulle minulle tekstiä. Sinulla on onneksi oikeus valintoihisi, eläthän hienossa hyvinvointivaltiossa.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Muistan nähneeni luvun 800 miljoonaa. Sossulasta hakevat rahaa kuitenkin myös työtä tekevät, mm. minä, koska palkalla ei elä.

Tämäkin totta, varsinkin pk-seudulla. Mutta tässä ei ole yksistään syy pätkätöissä, huonosti palkatuissa töissä tms, vaan koska esim. kaupungeilla ei ole kohtuuhintaista asuntoa tarjota kun niissä pitää asuttaa yhä kasvava määrä mamuja, manneja ja juoppoja jotka eivät edes itse maksa vuokria vaan sen tekee sossu. Pienipalkkainen työssäkäyvä on kusessa kun pitää elättää näitä täyselättejä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ps. Kuinka paljon "sossupossuilua" ihan tarkoituksella luulet Suomesta löytyvän? Puhutaanko sadoista, tuhansista vai kymmenistä tuhansista?

Aivan varmasti tuhansista, sen nyt pitäisi olla ihan itsestäänselvää kaikille.

edit.

Korjaan väittämääni, puhutaan kymmenistä tuhansista. Miksi? Siksi, että jokaikinen ihminen, joka voisi muuttaa kotipaikkakunnaltaan varman työn perässä muualle, mutta ei sitä tee vaikka kotipaikkakunnalla ei töitä olisi edes näköpiirissä, kuuluu tuohon ryhmään. Suomessa on lukuisia kuntia, joissa se onnistuu, jos ihmisellä koulutus ja paikkakunnan työtarjonta ei kohtaa edes isolla säteellä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Apteekista narkit hakee reseptillä lääkkeitä, joista saavat verorahoin kustannetut Kela-korvaukset ja lopun osan lääkkeistä maksaa sossu. Minä maksan vuokraa, sähkölaskut, veden ja käyn autolla töissä, kun elämäntapaloiset maksattavat vuokran, sähkön ja veden sekä lääkkeet ja julkisen liikenteen matkakortin sossulla ja saavat vielä melkein 500 € käyttörahaa kuussa. Hieno yhteiskunta on tämä.
Narkeille ja muille "loisille" annetaan napit ja tietyt edut ihan vain sen takia, että vältetään slummiutumista ja epätoivoisten ihmisten väkivaltarikollisuutta. Toki tämä ei ollut sinulle varmasti mikään uutinen, vaan pikemminkin vanhan virren kertausta. Hyvinvointivaltio joutuu kyllä tulevina vuosikymmeninä todellisen testin eteen ja voi vain toivoa, että homma kääntyy parhain päin. Itse maksan myös aluliisti verot omasta vähästäni, mutta en vain saa itseäni vihaiseksi ajatellessani "elättejäni". Ehkä en osaa kohdistaa turhautumistani oikein tai sitten olen vain naiivisti joviaali. Se hyvä puoli tässä on, ettei jatkuva vitutus vaikuta elämäni laatuun kuten parilla jatkuvasti vihaisella tutullani.


Tottakai, eikä tarkoitukseni ollutkaan millään muotoa suitsia keskustelua. Ilmaisin itseäni huonosti, jos viestistäni sai moisen käsityksen.
Okei, ymmärsin varmaan väärin. Itselleni kun kristianin jutut eivät kummempaa vitutusta saaneet aikaiseksi. Tilanteen ja tosiasiat tunnustavat varmaan kaikki aatemaailmasta riippumatta, keinot ja ratkaisuehdotukset vain poikkeavat toisistaan.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
En pysty vastaamaan kuinka paljon Suomessa on elämäntapalaiskoja mutta veikkaan olevan aika paljon.
Näitä varmasti löytyy, mutta silti tuntuu että koko ongelmaa liioitellaan jatkuvasti ja näistä "laiskoista" luodaan jokin salaperäinen vihollinen joka on syyllinen kaikkiin valtion, kunnan ja oman itsen ongelmiin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tunnen työni kautta joitakin tulevia kolmannen polven työttömiä, joiden yhteisvalinnan ainoa vaihtoehto oli sossunluukku. Heidän vanhemmat ja isovanhemmat olivat jo eläneet tuilla niin kauan, että siitä oli tullut normaali olotila. Nämä tapaukset ovat kuitenkin selkeä vähemmistö ja näiden tapausten elämään puuttuminen maksaa enemmän kuin tuet ovat. Ei mukavaa, ärsyttävää, mutta taloudellisesti valtion/ kunnan kannattaa vaan sietää. Valtiontaloutta näiden ihmisten rahoilla ei pelasteta, näitä ihmisiä ei ole kuitenkaan liian monta.


On mielestäni hyvin, hyvin lyhytnäköistä ja asioiden raakaa yksinkertaistamista katsoa vain tilastoja, ja todeta sieltä että työttömyys ja sossuilu maksaa yhteiskunnalle n. 4 miljardia/vuosi, koska sen verran siellä ilmoitetaan tukimenoiksi. Tällaisessa ajattelunäkökannassa jää kokonaan ottamatta huomioon se, että ensinnäkin nämä ihmiset työllistävät sellaisia aloja, että ilman näitä työttömiä ei niitä aloja edes tarvitsisi (kyllä, työttömiä on aina jonkun verran ja samoin heidän asioita selvitteleviä virkailijoita) ja jonka menot maksaa yhteiskunta eli veronmaksajat. Lasketaanko menoiksi, jos ei miksi ei?

Veronmaksajat käyvät töissä ja maksavat veroja jotta esimerkiksi julkinen terveydenhuolto toimii. Sitten nämä veronmaksajat yleensä itse eivät edes käytä niitä palveluja, koska on työterveyshuolto tai julkisen huonon jaman takia menevät yksityiselle, vaan julkisia käyttävät juurikin nämä työttömät. Lasketaanko niitä menoiksi?

Veronmaksajat maksavat julkisen hammashoidon, joka ihan oikeasti on varmaan kaikissa kunnissa yksi iso vitsi, jonka takia he menevät silti yksityiselle. Lasketaanko menoiksi?

Veronmaksajat maksavat julkisen liikenteen, jota sossuilijat käyttävät ilmaiseksi ja tämän ilmaisen käytön maksavat (yllätys, yllätys) veronmaksajat. Lasketaanko menoiksi?

Veronmaksajat maksavat veroja, joista Kela maksaa lääkekorvauksia, joita työttömät käyttävät. Lasketaanko menoiksi?

Näitä olisi lukuisia esimerkkejä, mutta ei nyt viitsi ihan maratomia kirjoittaa. Sitten toki pitää muistaa, että seksi on halpaa ja hauskaa, joten työttömät lisääntyvät myös muita enemmän. Näiden lapsien lapsilisät, neuvolat, kerhot ja koulut maksaa täysin muut veronmaksajat. Lasketaanko menoiksi ja jos ei, niin miksi ei?

Jos minä lisääntyisin, mitä ei siis tule tapahtumaan, niin kyllä, kaikki veronmaksajat osallistuisivat lapseni menoihin tavalla tai toisella. Pointti on siinä, että myös minä itse veronmaksajana osallistuisin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika monta asiavirhettä lyhyessä tekstissä, tyypillistä minulle minulle tekstiä. Sinulla on onneksi oikeus valintoihisi, eläthän hienossa hyvinvointivaltiossa.

Mitähän ne virheet oli? Sossu maksaa loisille vuokran, sähkön, veden jne. Sen lisäksi sieltä saa joka kuukausi 485,50 € käyttörahaa, jos tulot on 0. Se on ihan tosiasia, sen voit tarkistaa helposti. Toisekseen, minä ajan vuodessa yli 100 000 km ympäri Suomen. Minä tiedän tasan tarkkaan teiden kunnon paremmin kuin Porissa työskentelevä opettaja, siitä ei ole mitään epäselvyyksiä, ja näen joka vuosi mihin suuntaan kunnossapito on menossa esim. talviaurausten tai teiden paikkausten osalta. Ja jos väität, että Suomessa julkinen terveydenhoito toimii, niin saahan sitä toki väittää.

Siinä olet toki oikeassa, että lainaamassasi viestissä oli minä-asenne lopussa. Se johtuu siitä, että minä en jaksa enää yrittää "toimia oikein", koska siitä ei ole sitten niin mitään hyötyä. Jos joku päättäjistä edes viitsisi tunnustaa tosiasiat ja edes yrittäisi oikaista asioita, mutta kun ei niitäkään kiinnosta.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämäkin totta, varsinkin pk-seudulla. Mutta tässä ei ole yksistään syy pätkätöissä, huonosti palkatuissa töissä tms, vaan koska esim. kaupungeilla ei ole kohtuuhintaista asuntoa tarjota kun niissä pitää asuttaa yhä kasvava määrä mamuja, manneja ja juoppoja jotka eivät edes itse maksa vuokria vaan sen tekee sossu. Pienipalkkainen työssäkäyvä on kusessa kun pitää elättää näitä täyselättejä.

Suomessa on paljon työttömiä kuskeja. Suomessa on myös paljon avoimia kuljettajien työpaikkoja, juuri vilkaisin niin Uudellemaallekin pääsisi välittömästi kymmeniä kuskeja töihin. Osa ei ihan oikeasti voi muuttaa Vaasasta Helsinkiin, osaa se ei kiinnosta vaan on kivempi maleksia kotona ja osa ei voi, koska ei löydy sellaista asuntoa jossa voisi realistisesti elää. Ja niitä asuntoja ei ole kiitos rakentamispolitiikan*, mutta kuitenkin Töölöstä löytyy asuntoloita juopoille ihan tuosta vaan, ja veronmaksajat maksaa.

*Tämä on ihan toisen ketjun kamaa, mutta Uudellemaalle voitaisiin välittömästi rakentaa uudet asunnot vähintään puolelle miljoonalle ihmiselle, jos vain haluttaisiin. Tilaa on mielin määrin, halua ei. Se ei käy, koska se on huonoa bisnestä tai koska "maisema menee pilalle".
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Narkeille ja muille "loisille" annetaan napit ja tietyt edut ihan vain sen takia, että vältetään slummiutumista ja epätoivoisten ihmisten väkivaltarikollisuutta. Toki tämä ei ollut sinulle varmasti mikään uutinen, vaan pikemminkin vanhan virren kertausta. Hyvinvointivaltio joutuu kyllä tulevina vuosikymmeninä todellisen testin eteen ja voi vain toivoa, että homma kääntyy parhain päin. Itse maksan myös aluliisti verot omasta vähästäni, mutta en vain saa itseäni vihaiseksi ajatellessani "elättejäni". Ehkä en osaa kohdistaa turhautumistani oikein tai sitten olen vain naiivisti joviaali. Se hyvä puoli tässä on, ettei jatkuva vitutus vaikuta elämäni laatuun kuten parilla jatkuvasti vihaisella tutullani.

Toki, ja väkivaltarikollisuus onkin syytä pitää mahdollisimman alhaalla. Mutta tämä nykyinen malli ei voi olla se ainoa vahtoehto eikä edes paras vaihtoehto, sillä tämä kaatuu kohta omaan mahdottomuuteensa.
 
Suomessa on paljon työttömiä kuskeja. Suomessa on myös paljon avoimia kuljettajien työpaikkoja, juuri vilkaisin niin Uudellemaallekin pääsisi välittömästi kymmeniä kuskeja töihin. Osa ei ihan oikeasti voi muuttaa Vaasasta Helsinkiin, osaa se ei kiinnosta vaan on kivempi maleksia kotona ja osa ei voi, koska ei löydy sellaista asuntoa jossa voisi realistisesti elää.
Muun muassa siksi pitäisikin investoida mm. puun massiiviseen energiakäyttöön, joka toisi töitä mm. niille kuljettajille mm. juuri siellä missä työttömiä kuljettajia on (metsässä). Mutta eihän se käy kun ei saa velkaantua lisää, rahatkin menivät jo venäläiseen ydinvoimalaan, eikä puun energiapotentiaaliinkaan meinata uskoa vaikka selviä laskelmia on olemassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös