Suomessa maksetaan passiivisena olemisesta. Pitäähän esim pitkälti omasta tahdostaan olevalla pitkäaikaistyöttömällä olla sama elintaso kuin työssäkäyvällä vasureiden mielestä ettei tule paha mieli ja vitutus. Sehän se näitä JA:n omia sosialisteja vituttaa kun joku on eri mieltä asioista. Kaikki eivät rakasta verojen maksua jotta yhä kasvava osa kansasta saa vain maata ja olla saamapuolella ilman vastuuta omasta ja perheensä elannosta.
Sellainen hieno käppyrä kuin elinkustannusindeksi (vai mikä sen ihan virallinen nimi nyt onkaan) pitäisi kieltää heti alkuunsa. Tai siis sen käyttö vuokrankorotuksiin. Aina kun elintasokustannukset Suomessa nousee, niin vuokrat nousee samassa suhteessa, vaikka ne eivät liity toisiinsa mitenkään. Ja kun vuokrat nousee, niin asumistuki nousee. Kiva ikiliikkuja, jossa kaiken maksaa ne, jotka sitä Suomen elintasoa yrittävät nostaa. Saa nähdä, mitä tapahtuu kun se indeksi räjähtää pilviin.
Minä pidän verojen maksusta siinä mielessä, että pidän niitä tärkeinä hyvinvointivaltion ylläpitämiseksi. Maksan veroja, jotta voin hyvillä mielin käyttää julkisia terveyskeskuspalveluja ja ajaa talvisin auratuilla ja hiekotetuilla teillä ja saan apteekista lääkkeitä ostaessani korvausta sitten Kelalta. Minä maksan mielelläni veroja, jotta yhteiskunnan (ilman omaa syytä) vähempiosaiset saavat edes jotain tyydytystä ja helpotusta elämäänsä. Annan tähän tarkoitukseen myös rahaa lahjoituksin parille järjestölle. Alkoholin ja polttamani savukkeet/sikarit ostan poikkeuksetta Suomesta, toki jos risteilyllä käyn niin sieltä jotain mukaan tarttuu mutta erikseen en niitä lähde ostelemaan tai netistä tilailemaan ja taas maksan veroja. Minä ostan polttoaineeni Suomesta, olen pitänyt sitä tähän asti itsestäänselvyytenä ja maksan niistäkin veroina ihan vitusti, mutta kun tietää että sillä tehdään hyvää niin se on ihan ok. Elämiseen jää mitä jää, kyllä sillä pärjää mutta toki en minä paljoa ulkomailla matkustele eikä sellainen ole koskaan kiinnostanutkaan.
Siis tähän saakka. Muutan kohta itärajalle ja sitten tämä kaikki tulee muuttumaan. Olen jo hankkinut viisumin, ja tasan varmaan en enää ikinä osta polttoainetta Suomesta, jos ei ole ihan pakko. Tupakkaa tuon aina kartongin, ja jos en itse niitä polta niin myyn jollekin. Saatan ehkä tuoda jopa laittomasti pullon pari rajan yli, jos siltä tuntuu ja aivan varmasti opettelen ostamaan loputkin alkoholituotteeni netistä verottomana. Pyrin ostamaan myös kaiken muun mahdollisen, kuten vaatteet ja kengät, netistä. Seuraavan kerran kun vaihdan autoni, haen sen varmasti Saksasta ja ostelen siinä samalla kaikkea muuta mukavaa. Ruoka kaiketi täytyy kuitenkin Suomesta ostaa.
Jep, ei varmasti ole minun veroni kovin iso osa Suomen verokannasta, ja saa vapaasti pitää lapsellisena touhuna, muta raja se on kaikella. Vastedeskin aion kyllä antaa rahaa niille parille hyväntekeväisyysjärjestölle, koska tiedän varmasti että mihin ne rahat menevät. Verojen maksun Suomeen aion pitää mahdollisimman pienenä, niin pienenä kuin se Suomessa asuessa nyt on mahdollista. Mitä vittua minä tätä mätää yhteiskuntaa tuen sentilläkään, kun siitä ei ole mitään hyötyä? Tietkin ovat nykyisin aivan helvetin huonossa kunnossa, vaikka autoilijoita verotetaan olan takaa joka asiassa ja lisää keksitään. Julkiset terveyspalvelut ovat yksi vitsi, vaikka veroja kerätään ennätyksellisiä määriä. Tälläkin hetkellä joudun kaivamaan kuvetta ja menemään yksityiselle, kun julkinen on mitä on. Apteekista narkit hakee reseptillä lääkkeitä, joista saavat verorahoin kustannetut Kela-korvaukset ja lopun osan lääkkeistä maksaa sossu. Minä maksan vuokraa, sähkölaskut, veden ja käyn autolla töissä, kun elämäntapaloiset maksattavat vuokran, sähkön ja veden sekä lääkkeet ja julkisen liikenteen matkakortin sossulla ja saavat vielä melkein 500 € käyttörahaa kuussa. Hieno yhteiskunta on tämä.
Ja mitä tekee demarit? Eilispäivän Imatralainen-lehdessä ruokolahden "ylpeys" Suna Kymäläinen vaatii mielipidekirjoituksessaan 20 € korotuksia takuueläkkeisiin, kustannusarvio kuulemma 30 miljoonaa/vuosi. Eihän siinä mitään ja hieno homma, mutta sanallakaan tuokaan demari ei viitsi kertoa, että mistä se raha otetaan, kun leikkauksia pitäisi tehdä jo muutenkin. Demarien ajattelutapa kun ilmeisesti on, että taivaasta sitä rahaa tippuu. Tämän päivän Uutisvuoksi-lehdessä toinen Etelä-Karjalan demari Anneli Kiljunen vaatii mielipidekirjoituksessaan, että yksinelävien menoja on tasattava suhteessa muihin yhteiskunnan tuella, ja tämä on kuulemma Antti Rinteen idea jota varten on perustettu ihan työryhmä. Esimerkkeinä tällaisista menoista ovat esim. asuminen, sähkö, kiinteistövero ja jätemaksut. Nuo voisi vielä ymmärtää, mutta kun lista jatkuu: kotitalousvähennys (?), liikkuminen (?),
erilaiset kodin hankinnat, matkustaminen ja ruoka. Olisihan se tietysti kivaa, että minäkin yksin elävänä saisin 55" 3D-television ja astianpesukoneen puoleen hintaan ja naapurin pariskunta maksaa siitä täyden hinnan ja toisen naapurin neljän hengen perhe tuplahinnan...
Kun tätä menoa katsoo, niin keskustelu on pysynyt jatkuvasti melko asiallisena lukuun ottamatta joitakin kristianin tahallisia provoja. Keskustelupalstasta on kuitenkin kyse, joten mielipiteiden vaihto lienee sallittua?
Tottakai, eikä tarkoitukseni ollutkaan millään muotoa suitsia keskustelua. Ilmaisin itseäni huonosti, jos viestistäni sai moisen käsityksen.