Tunnen työni kautta joitakin tulevia kolmannen polven työttömiä, joiden yhteisvalinnan ainoa vaihtoehto oli sossunluukku. Heidän vanhemmat ja isovanhemmat olivat jo eläneet tuilla niin kauan, että siitä oli tullut normaali olotila. Nämä tapaukset ovat kuitenkin selkeä vähemmistö ja näiden tapausten elämään puuttuminen maksaa enemmän kuin tuet ovat. Ei mukavaa, ärsyttävää, mutta taloudellisesti valtion/ kunnan kannattaa vaan sietää. Valtiontaloutta näiden ihmisten rahoilla ei pelasteta, näitä ihmisiä ei ole kuitenkaan liian monta.
On mielestäni hyvin, hyvin lyhytnäköistä ja asioiden raakaa yksinkertaistamista katsoa vain tilastoja, ja todeta sieltä että työttömyys ja sossuilu maksaa yhteiskunnalle n. 4 miljardia/vuosi, koska sen verran siellä ilmoitetaan tukimenoiksi. Tällaisessa ajattelunäkökannassa jää kokonaan ottamatta huomioon se, että ensinnäkin nämä ihmiset työllistävät sellaisia aloja, että ilman näitä työttömiä ei niitä aloja edes tarvitsisi (kyllä, työttömiä on aina jonkun verran ja samoin heidän asioita selvitteleviä virkailijoita) ja jonka menot maksaa yhteiskunta eli veronmaksajat. Lasketaanko menoiksi, jos ei miksi ei?
Veronmaksajat käyvät töissä ja maksavat veroja jotta esimerkiksi julkinen terveydenhuolto toimii. Sitten nämä veronmaksajat yleensä itse eivät edes käytä niitä palveluja, koska on työterveyshuolto tai julkisen huonon jaman takia menevät yksityiselle, vaan julkisia käyttävät juurikin nämä työttömät. Lasketaanko niitä menoiksi?
Veronmaksajat maksavat julkisen hammashoidon, joka ihan oikeasti on varmaan kaikissa kunnissa yksi iso vitsi, jonka takia he menevät silti yksityiselle. Lasketaanko menoiksi?
Veronmaksajat maksavat julkisen liikenteen, jota sossuilijat käyttävät ilmaiseksi ja tämän ilmaisen käytön maksavat (yllätys, yllätys) veronmaksajat. Lasketaanko menoiksi?
Veronmaksajat maksavat veroja, joista Kela maksaa lääkekorvauksia, joita työttömät käyttävät. Lasketaanko menoiksi?
Näitä olisi lukuisia esimerkkejä, mutta ei nyt viitsi ihan maratomia kirjoittaa. Sitten toki pitää muistaa, että seksi on halpaa ja hauskaa, joten työttömät lisääntyvät myös muita enemmän. Näiden lapsien lapsilisät, neuvolat, kerhot ja koulut maksaa täysin muut veronmaksajat. Lasketaanko menoiksi ja jos ei, niin miksi ei?
Jos minä lisääntyisin, mitä ei siis tule tapahtumaan, niin kyllä, kaikki veronmaksajat osallistuisivat lapseni menoihin tavalla tai toisella. Pointti on siinä, että myös minä itse veronmaksajana osallistuisin.