Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 439 589
  • 11 309

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä järjestelmät venyvät erilaisiin tilanteisiin. Jo se että kunnat tekisivät yhdessä sopimuksia tiettyjen sektorien järjestelmäkokonaisuuksista säästäisi paljon.

En sinänsä ymmärrä miksi tästä asiasta keskustellaan tässä ketjussa. Ei kait it-osaaminen ole puoluekannasta kiinni.

Mikäli uskomme nimimerkki @erku a niin osaminen riippuu nimenomaan puolueesta.

...Uskon, toivon ja oletan, että kun vyön kiristystä on pakko tehdä, niin tämä on ensimmäisenä asialistalla. Toki tämä varmaan vaatisi sitä, että kokoomus joutuu oppositioon, koska epäilemättä nämä tästä systeemistä hillot käärivät ovat pitkälti toivotalkoolaisten tukijoukkoja.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mikäli uskomme nimimerkki @erku a niin osaminen riippuu nimenomaan puolueesta.

Huoh. Osaamista enemmän kyse on motiiveista. Tuskin kukaan on sitä mieltä, että kepu olisi kokkareita tai demareita vähemmän osaavampi tekemään kuntauudistusta, mutta motivaation suhteen voi hyvinkin olla merkittävä ero.
 

Morgoth

Jäsen
En sinänsä ymmärrä miksi tästä asiasta keskustellaan tässä ketjussa. Ei kait it-osaaminen ole puoluekannasta kiinni.

Ei kai siinä muuta syytä ole kuin Rinteen ulostulo. Keskustelua aiheesta on kai aikaisemmin ollut muissakin ketjuissa, mutta omaa ketjua tällä ei ole tainut missään vaiheessa olla? No, saa nähdä johtaako tämän Rinteen ulostulo mihinkään. Hyvä nyt kuitenkin, että asia tuli esille taas.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kyllä järjestelmät venyvät erilaisiin tilanteisiin. Jo se että kunnat tekisivät yhdessä sopimuksia tiettyjen sektorien järjestelmäkokonaisuuksista säästäisi paljon.
Järjestelmät venyvät jos niiden annetaan venyä.

Yksi esimerkki julkisen sektorin hulluudesta: kuvitellaan että julkisyhteisö olisi ostamassa tietojärjestelmää. Julkishallinnon sisäiset asiantuntijat ovat parhaan kykynsä mukaan määritelleet vaatimukset jotka kirjataan tarjouspyyntöön joka lähetetään usealle IT-toimijalle RfP:nä.

Yksi mahdollisista IT-konsulttifirmoista ehdottaisi teknisesti parempaa ratkaisua saman lopputuloksen tekemiseen joka olisi merkittävästi halvempi tehdä ja helpompi ylläpitää tulevaisuudessa.

Seuraus: tämä IT-firma hylätään koska sen tarjous ei ole verrannollinen muiden IT-toimittajien kanssa. Tämän tyylisten säännösten jälkeen ei kannata paljoa ihmetellä miksi julkispuolen IT-hankkeet kestävät kymmeniä vuosia ja maksavat aivan perkeleesti.

Lisäksi julkishallinto hakee IT-puolen ostoihin aivan väärän kaliberin ja sotalajin jätkiä. Olen nähnyt kaksi ilmoitusta jossa haettiin valtion isoihin IT-projekteihin ostajaa. Vaatimus "tohtorin tutkinto". Työkokemuksella ei mitään vaatimuksia. Voisi tietty kuvitella, että henkilöt jotka ovat koordinoineet isoja globaaleja IT-järjestelmien deploymenttejä kansainvälisissä firmoissa jotka ovat korvanneet yritysostojen mukaan tulleet pikkukilkkeet olisivat aika täsmäosaajia näihin hankkeisiin. Mutta ei. Pitää olla tohtori.

Toisesta ääripäästä tiedän työhaun jossa haetttin EUC alueen IT-hankinnoista vastaavaa isohkoon suomalaiseen kaupunkiiin jossa on liigaseura. Palkka oli karvan yli 2000 euroa ja kokemusvaatimus oli 1-3 vuotta alan työtä. Mikrotukitason jätkä vastaamassa tietokone, printteri ja puhelinostoista?

Jos julkissektori ei osaa johtaa eikä ostaa, miksi se hakee tälläisiä osaajia? Jos sun ylivoimasi ei toimi niin, niin sinne hankitaan joko playmaker tai viivapakki, ei kakkosveskaria.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Uskon, toivon ja oletan, että kun vyön kiristystä on pakko tehdä, niin tämä on ensimmäisenä asialistalla. Toki tämä varmaan vaatisi sitä, että kokoomus joutuu oppositioon, koska epäilemättä nämä tästä systeemistä hillot käärivät ovat pitkälti toivotalkoolaisten tukijoukkoja.
epäilemättä? no reilua, että kerrot rehellisesti kuinka luotettavaan lähteeseen tieto perustuu,

Demarit ovat kieltämättä tunnettu massiivisesta osto-osaamisestaan ja kyvystään ajaa läpi julkiselle sektorille mittavia säästöjä, joten varmasti heidän avullaan juttu tulee kuntoon. Rinne tekee kyllä esimerkillistä oppositio-politiikkaa bongaillessaan vikoja hallituksen toiminnasta. Ihme jos tuolla ei nousta ensi kaudeksi hallitukseen. eikun, hetkinen...
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Heh. erku jatkuvasti puolustamassa elvytystä ja kritisoimassa leikkauksia, mutta heti kun Rinne puhuu leikkauksista ovat leikkauksetkin tarvittavia.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Heh. erku jatkuvasti puolustamassa elvytystä ja kritisoimassa leikkauksia, mutta heti kun Rinne puhuu leikkauksista ovat leikkauksetkin tarvittavia.

En minä kategorisesti ole leikkauksia ollut kritisoimassa. Totta kai turhia kuluja pitää vähentää, kunhan hyvinvointivaltion ytimeen ei puututa. It-konsulttien elannon takaaminen ei mielestäni ole veronmaksajien tehtävä.

Olen kritisoinut ja jatkossakin tulen kritisoimaan sen kaltaisia leikkauksia, kuten esimerkiksi perjantaina voimaan astunut lapsilisien leikkaus. Jostain mystisestä syystä oikeistossa halutaan aina ajaa leikkauksia sosiaalietuuksiin, vaikka luulisi järkevämpiä kohteita löytyvän muualtakin budjettikirjasta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Heh. erku jatkuvasti puolustamassa elvytystä ja kritisoimassa leikkauksia, mutta heti kun Rinne puhuu leikkauksista ovat leikkauksetkin tarvittavia.
Kyllä vanha ay-koijari tietää. Ainakaan ilman eläkeläisten vapaata kalastusta ja pienyrittäjien suklaatarjoilua Suomen kansantalous ei säntää nousuraiteelle. Valtiontalous kaipaakin kovasti mielistelyä.

Valtionhallinnon IT-kustannusten aukipurku osimoilleen on ns. matalalla roikkuva hedelmä. Ei ole Antti Rinteen ansiokas löydös, että IT maksaa järkyttävästi. Hallinnossa on turhaa ja päällekkäistä järjestelmää, ja osto-osaamisen taso on vain pieneltä osin hyvää tasoa. Tämä on tiedetty jo turhan pitkään, useamman hallituksen ajan, ainakin ammattilaisten keskuudessa. Mutta ei Antti ihan väärään asiaan kiinnitä huomiota, ei ollenkaan. Siinä Rinne voisi myös oikeasti saada jotain aikaan, että ottaisi tästä kunnolla vastuuta ja lähtisi viemään hyvässä yhteistyössä rationalisaatiota pala kerrallaan eteenpäin. Visionäärisen suunnitelman tekeminen ja eteenpäin vieminen on tietysti toisenlaisten osaajien hommaa, mutta Rinne ja isot päättäjät voisivat myös puuttua taustalla oleviin rakennetekijöihin, joiden takia tietotekniikkaa hankitaan, kehitetään ja operoidaan valtiolla niin kuin lähimenneisyydessä on tehty.

Tämän ei pitäisi asiallisesti ottaen olla ainakaan poliittinen ongelma, mutta käytännön tasolla se on sitä, ja epäilen ettei vähiten demareille. Valtion IT-kokonaiskustannuksissa sisäiset työvoimakustannukset eivät nekään näyttele ihan sivuroolia. Moni osaaja ja varsinkin "osaaja", suunnittelijasta tietohallintojohtajaan, on liipasimella, jos ja kun rakenteisiin oikeasti puututaan. Patenttiratkaisu on tietysti keksiä ihmisille ylimääräistä tekemistä taikasanoilla "viiden vuoden siirtymäaika ja irtisanomissuoja", jonka laskeminen alkaa alusta, jos tulee jokin uusi organisaatiomuutos tuona aikana.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Tämä "leikkaaminen" on ollut aivan hirvittävää. Sosiaalimenot ovat 2000-luvulla kasvaneet 33 Miljardia Euroa. Tämän hallituskauden aikana menot ovat kasvaneet lähes 10 Miljardia.

Ajatelkaapa, jos oltaisiin elvytetty tämän jatkuvan vyönkiristyksen sijaan.
http://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Julkiset-menot/Julkisten-menojen-kehitys/

ulkiset menot 2010: 102.320.000.000
Julkiset menot 2011: 107.009.000.000
Julkiset menot 2012: 112.110.000.000
Julkiset menot 2013: 116.310.000.000
 
Demareihin, viherpiipertäjiin ja vassareihin sopii Margaret Thatcherin kommentti: "socialism works until you run out of other peoples money".
Kyllähän tässä meidän Orwellmaisessa yhteiskunnassa on leikkausvaraa pilvin pimein.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tämä "leikkaaminen" on ollut aivan hirvittävää. Sosiaalimenot ovat 2000-luvulla kasvaneet 33 Miljardia Euroa. Tämän hallituskauden aikana menot ovat kasvaneet lähes 10 Miljardia.

Edelleen: syömävelka pahasta, työllistävä investointivelka hyvästä. Jos karsimme julkisen sektorin kokonaiskulutusta kysyntälaman aikana niin syvennämme lamaa, pahennamme sitä. Ymmärrän että tämä on tosi vaikea juttu sinulle, mutta tuossa yritän tiivistää ajatuksen:

Mitä nopeammin rakenteellinen vaje saadaan eliminoitua, sitä parempi. Mutta nykyisessä taloustilanteessa syömävelan karsimisen pitää lisätä resursseja investointi-velan ottamiseen. Missään tapauksessa julkista kokonaiskysyntää ei tule nyt supistaa. Kun ajat paranevat niin silloin julkisten investointien tarve vähentyy ja meillä on valmiina rakenteellisen vajeen korjaus, joten julkinen kulutus alkaa tällöin automaattisesti vähentyä nousukaudella, mikä onkin järkevää. Eli syömävelka pois, tilapäisesti tilalle investointivelkaa - nousukaudella ei enää ylikuumentavia investointeja vaan julkisen kulutuksen laskemista (mikä edellyttää, että tosiaan, ihan oikeasti, eliminoimme rakenteellisen vajeen ja teemme samalla suuret palvelutuotannon rakenneuudistukset). Ei pitäisi olla niin vaikea yhtälö.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Demareille "investointi" tarkoittaa käytännössä sitä, että palkataan pari sataa uutta turhaketta julkiselle sektorille (velkarahalla tietysti) johonkin virastoon, "toimikuntaan" tai "työryhmään" ja laitetaan heidät valvomaan, että nuoret kantavat työttömyyskorvausten vastineeksi avannosta vettä toiseen.

Ei ole mitään "rakenteellista vajetta". On vain täysin järjetöntä tuhlaamista ja sossupossuilua, joka vain pahenee vuosi vuodelta. Eli liian suuret julkiset menot tuloihin nähden. Mikä tässä on sinulle niin vaikeaa ymmärtää?

Tässä on toiselta foorumilta poimittu hyvä kiteytys, mitä "juuri nurkan takana odottava talouskasvu" on käytännössä tarkoittanut (jo vuodesta 2008)

Nokia on ollut se suurin syöpä koko suomen taloudelle ja varsinkin henkiselle ilmapiirille. Pahinta mitä tässä tilanteessa voi tehdä on hokea "mistä saataisiin se uusi Nokia?" koska se mitä tällä tarkoitetaan on täydellinen kyvyttömyys ja varsinkin haluttomuus tehdä itse mitään tilanteelle.

Uusi "Nokia" tarkoittaa samaa kuin edellinekin eli tyhjästä, täysin ilman Suomen johdon toimia ilmestynyttä taloudellista ihmettä joka otti yksinään vetovastuun uuden nousukauden luomisesta.

Suomi taantui nokia-ihmeen sakattua istumaan sormet persiissä ja odottamaan uutta "nokiaa" joka ilmestyy jälleen tyhjästä pelastamaan maan talouden. Sitä odotellessa voidaankin ylläpitää nokia-vuosina luotua pöhöttynyttä koneistoa ottamalla lisää velkaa ja korottamalla veroja mikä kuristaa hengiltä senkin vähän mitä maan yksityisestä sektorista ja yritteliäisyydestä on jäljellä.
 
Mitä nämä investoinnit oikein ovat? Kuinka paljon rahaa laitetaan ja mihin?
Mulla olisi pari ehdotusta:
-vähennetään Valtion virastoista byrokraatteja 20% ja investoidaan säästyneet rahat lastensairaalaan ja tuloverokevennyksiin
-lopetetaan kehitysapu ja investoidaan rahat eläkeiän laskuun
-lasketaan alkoholiveroa ja lopetetaan tullin viinanlaskijoiden virat, investoidaan rahat mielenterveyshoitoon ja ennaltaehkäisevään päihdetyöhön

Sopiiko tällaiset ehdotukset ollenkaan demariketjuun vai tarvitseeko täällä ennemmin korottaa vuotuista velkasummaa ja käyttää se taantumassa "hyvinvointivaltion ylläpitoon" eli byrokraattien palkkoihin ja tullimiesten lisäresursseihin?
 
-lopetetaan kehitysapu ja investoidaan rahat eläkeiän laskuun


Sopiiko tällaiset ehdotukset ollenkaan demariketjuun vai tarvitseeko täällä ennemmin korottaa vuotuista velkasummaa ja käyttää se taantumassa "hyvinvointivaltion ylläpitoon" eli byrokraattien palkkoihin ja tullimiesten lisäresursseihin?

Minkä takia eläkeikää pitäisi laskea? Ja sellainen ehdotus jos mikä sopii demariketjuun. Mitään järkeä siinä ei kyllä ole.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Demareille "investointi" tarkoittaa käytännössä sitä, että palkataan pari sataa uutta turhaketta julkiselle sektorille (velkarahalla tietysti) johonkin virastoon, "toimikuntaan" tai "työryhmään" ja laitetaan heidät valvomaan, että nuoret kantavat työttömyyskorvausten vastineeksi avannosta vettä toiseen.

En tiedä, mitä demareille investointi tarkoittaa, tai mitä sinulle, mutta noin yleensä investoinneilla ei tarkoiteta normaaleihin juokseviin menoihin kuuluvia kuluja vaan yksittäisiä panostuksia esimerkiksi infrastruktuuri-parannuksiin.

Sinä et taida ymmärtää juuri mitään kansantaloudesta, mutta sen sijaan omaat jonkinlaisen palavan tahdon vaahdota, vaikka se vaahtoaminen perustuukin täysin virheellisille näkemyksille. Yrittäisit välillä perehtyä oikeasti asioihin ja kunnella vähemmän Profeetta Isokalliota. Ihan ystävällisesti todettuna.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mitä nämä investoinnit oikein ovat? Kuinka paljon rahaa laitetaan ja mihin?

Tiehankkeisiin (asiantuntijoiden mukaan teiden korjausvelka lähes kaksi miljardia euroa), pääkaupunkiseudun vuokra-asuntoihin (tutkimuksen mukaan pula edullisista vuokra-asunnoista haittaa talouskasvua pääkaupunkiseudulla) ja homekoulujen korjaamiseen. Summaa en osaa määrittää, mutta nämä kaikki hankkeet ovat sellaisia, joista on etua kasvun kannalta ja parantavat myös väliaiaksiesti työllisyyttä ja sitä kautta kotimaista kysyntää. Eli juuri sellaista, mitä matalasuhdanteessa tuleekin harjoittaa, jos siis uskoo keynesläisyyteen. Tämän palstan porvarit pääsääntöisesti tuntuvat olevan enemmän myötäsyklisen talouspolitiikan kannattajia. joten siinä mielessä tämä on varmaan tyhmä idea.

Mulla olisi pari ehdotusta:

-vähennetään Valtion virastoista byrokraatteja 20% ja investoidaan säästyneet rahat lastensairaalaan ja tuloverokevennyksiin
-lopetetaan kehitysapu ja investoidaan rahat eläkeiän laskuun
-lasketaan alkoholiveroa ja lopetetaan tullin viinanlaskijoiden virat, investoidaan rahat mielenterveyshoitoon ja ennaltaehkäisevään päihdetyöhön

Valtion henkilöstöä on jatkuvasti pienennetty vuosien saatossa. Valtion budjettitalouden piirissä työskenteli vuonna 2012 päätoimisesti noin 82 700 ihmistä, kun 1985 vastaava luku oli noin 213 200. Toki osa selittyy sillä, että muodostettiin liikelaitoksia ja valtionyhtiöitä ja on toisaalta ulkoistettu palveluita, mutta on siellä ihan oikeasti myös karsittu porukkaa. Jo pitkään on erinäissä valtionvirastoissa ollut se käytäntö, että läheskään aina eläköityvän tai pois lähteneen tilalle ei ole palkattu ketään. Sinällään kannatettava tehostamisohjelma on lopulta johtanut siihen, että monet organisaatiot ovat pahoissa ongelmissa ja heillä on vaikeuksia käsitellä asioita siinä aikataulussa, mitä lait ja ohjeistukset velvoittavat. Tässä mielessä pidän ensimmäistä ehdotustasi hölmönä.

Kehitysavun lopettaminen taloudellisessa mielessä olisi järkevää, mutta en tiedä eettisestä puolesta. Eläkeiän laskeminen kuulostaa sen sijaan mielipuoliselta tavoitteelta.

Alkoholiveron laskusta en osaa sanoa. Ei riitä asiantuntemus määrittämään, että missä määrin viinaralli Viroon loppuisi sen myötä. Mielenterveyshoitoon ja ennaltaehkäisevään päihdetyöhän satsaaminen ovat mielestäni hyviä ajatuksia.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
En tiedä, mitä demareille investointi tarkoittaa, tai mitä sinulle, mutta noin yleensä investoinneilla ei tarkoiteta normaaleihin juokseviin menoihin kuuluvia kuluja vaan yksittäisiä panostuksia esimerkiksi infrastruktuuri-parannuksiin.

Sinä et taida ymmärtää juuri mitään kansantaloudesta, mutta sen sijaan omaat jonkinlaisen palavan tahdon vaahdota, vaikka se vaahtoaminen perustuukin täysin virheellisille näkemyksille. Yrittäisit välillä perehtyä oikeasti asioihin ja kunnella vähemmän Profeetta Isokalliota. Ihan ystävällisesti todettuna.

Ahaa.. ensin ad hominemia ja heti perään korni olkiukko. Tsk tsk... surkeaa, surkeaa Suomi24-materiaalia..

Olen lähes jokaisessa viestissäni selittänyt sinulle, miten Suomi velkaantuu vuosittain Miljardeilla käytännössä ainoastaan julkisen sektorin sikaorgioiden ja ylisuurten tulonsiirtojen ylläpitämiseksi. Tätä olet puolustellut. Nyt yhtäkkiä alatkin selittää minulle mitä "elvytys" tarkoittaa ja väität, "etten ymmärrä mitään kansantaloudesta". Onhan se tietysti aika ratkiriemukasta.

Sinulla ei ole ollut koko ketjun aikana yhtään ainotta vasta-argumenttia yhteenkään esittämääni tilastoon tai faktaan kansantaloudesta. Jankutat jostain "nurkan takana olevasta talouskasvusta" aivan kuin kaikki muutkin täysin kuutamolla olevat vasemmistolaiset. Kommenttiesi perusteella kuulostaisi vahvasti, että olet itse julkisen sektorin palveluksessa oleva virkamies, joka on huolissaan lähinnä omasta suojatyöpaikastaan.

Sehän Suomen todellinen ongelma onkin. Tässä maassa on liian moni saamapuolella. Meillä yrittäjillä on nyt veronmaksumoraali viimein rapautunut. Senhän näkee jo nettoverokertymässä. Teollisuuden verokertymäkin on ollut kroonisessa laskussa jo yli puoli vuosikymmentä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ahaa.. ensin ad hominemia ja heti perään korni olkiukko. Tsk tsk... surkeaa, surkeaa Suomi24-materiaalia.

Joo, ok, jatka valitsemallasi valistuksen yksinäisellä tiellä. Tässä on ihan rauhallisesti yritetty sinulle selittää eräitä perusasioita, mutta ne eivät ikinä tule uppoamaan tuohon Isokallion ja Ayn Randin täyttämään maailmankuvaasi. Mutta jos et mitään muuta tule muistamaan niin kokeile tätä mantraa toistella: "kansantalous on eri asia kuin yksittäisen yrityksen ja kotitalouden talous - kokonaiskysynnän taso ratkaisee kansantalouden tilan". Sitten tutustu vaikka Keynesiin ja Krugmaniin, älä luo mitään mielikuvitus-demareita heistä vaan pyri miettimään vain empiirisiä asioita: miksi korot ovat matalalla, miksi inflaatio on lähes olematon (vaikka rahaa on painettu ihan homona etenkin Britanniassa, USA:ssa ja Japanissa), miksi julkisen talouden leikkaukset korreloivat negatiivisesti talouskasvun kanssa. Mieti näitä ihan neutraalisti, objektiivisesti, rauhallisesti.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Valtiolla tällä hetkellä suurin työllistäjä on turvallisuuspalvelut, siis puolustusvoimat ja poliisitoimi. Nää + oikeuslaitos on 40k ihmistä. Opetus ja tutkimus 10k. Näitä ”byrokraatteja” on sit se 30k joista esim verottajalla on 6,5k, ministeriöissä 5,5k, TE keskuksissa se 1,5k.

eli se 20% byrokraateista siis ois n. 6000 työntekijää, ja valtion keskipalkan ja tyävoimakulujen kaa ois 30 miljoonaa. Sillähän tekee jo paljon… not

…joten Mistä Valtionpalveluista nipistäisit? Ei mitään ”byrokraateista” vaan konkretiaa, ei käsien heiluttelua.
Opetus- ja koulutuspalvelut, Tutkimustoiminta, Turvallisuustoiminta, Oikeustoimi, Liikenne ja liikennepalvelut, Elinkeinotoiminnan palvelut, Valtiovarainh.sekä vak. ja rah.palv., Ministeriötason toiminta, Alue- ja ympäristöpalvelut, Kulttuuripalvelut, Sosiaali- ja työvoimapalvelut

Tai lopetetaan koko valtionhallinto armeijoineen ja poliiseineen ja säästetään 360 miljoonaa palkkakuluja, ei tartte hankkia armejalle pyssyjä eikä pitää yllä virastoja. Ehkä siinä miljardiin päästäs… helpoo ku heinänteko


Kehitysapu 800 miljoonaa joista yli puolet kiinni kansainvälisissä sopparreissa (YK)
Alkoholivero 1.3 miljardia
Tadaa, näin säästettäs 2,2 miljardia ja kun valtion alijäämä on 7 miljardia, niin mihinkään ehkäsevään päihdetyöhön ei lisää rahaa tuosta saa, eläkeikään ei voi valtion varoin investoida (ne ei ole valtion rahoja, eläkejärjestelmä on erillinen systeemi joka vaikuttaa kansantalouteen) ja Suomen kansainvälinen maine ois menny kehitysavun lopettamisella (ja miten se ny meni, autetaan niitä siälä, ettei ne tu tänne?).


Rakenteita uudistamalla voidaan tuota kuroa, varsinkin kun ikärakenne menee viä montakytä vuotta huonompaan suuntaan. Siis Se SoTe, eläkeratkasu ja sosiaaliturvan uudistaminen niin ettei kannustinloukkuja ole (esim perustulomalli), verotuksen painopisteen muutos, enemmän haittaveroja, vähemmän työn verotusta (työ/yrittäjätulo)

Mieti näitä ihan neutraalisti, objektiivisesti, rauhallisesti.

ei se mieti, sillä on ideologia. Kun edes pintapuolisesti tutustus oman talousajattelupohjansa, liberaalin markkinatalouden oppi-isän Milton Friedmanin teorioihin, niin ehkä (tai no epäilen) ymmärtäs jotain kansantalouden toiminnasta.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Joo, ok, jatka valitsemallasi valistuksen yksinäisellä tiellä. Tässä on ihan rauhallisesti yritetty sinulle selittää eräitä perusasioita, mutta ne eivät ikinä tule uppoamaan tuohon Isokallion ja Ayn Randin täyttämään maailmankuvaasi. Mutta jos et mitään muuta tule muistamaan niin kokeile tätä mantraa toistella: "kansantalous on eri asia kuin yksittäisen yrityksen ja kotitalouden talous - kokonaiskysynnän taso ratkaisee kansantalouden tilan". Sitten tutustu vaikka Keynesiin ja Krugmaniin, älä luo mitään mielikuvitus-demareita heistä vaan pyri miettimään vain empiirisiä asioita: miksi korot ovat matalalla, miksi inflaatio on lähes olematon (vaikka rahaa on painettu ihan homona etenkin Britanniassa, USA:ssa ja Japanissa), miksi julkisen talouden leikkaukset korreloivat negatiivisesti talouskasvun kanssa. Mieti näitä ihan neutraalisti, objektiivisesti, rauhallisesti.

Voi hellanlettas sentään! "Olen suorittanut Kauppakorkean ensimmäisen vuosikurssin, lukenut Wikipediasta taloushistorian aakkoset ja olen siksi auktoriteetti". :D

Lopeta lapsellinen lässyttäminen ja ad hominemin käyttäminen ja vastaa näihin:

Onko menojen kasvu 10 vuoden aikana 74 Miljardista 116 Miljardiin ja valtionvelan tuplaantuminen samassa ajassa fakta?
Onko 100.000 teollisen työpaikan (lue: nettomaksajan) häviäminen kansantaloudesta 10 vuodessa fakta?
Onko 33 Miljardin Euron kasvu sosiaalimenoissa 2000-luvulla fakta?
Ollaanko 20 vuoden aikana laitettu kansallisomaisuutta lihoiksi vähintään 25 Miljardilla?
Onko julkisen sektorin palkkasumman 77 prosentin kasvu 2000-luvun alusta "kiihkoilua" vai "fakta"? (Saksan vastaava luku 23%)
Onko Suomi BKT:hen suhteutettuna Euroalueen nopeimmin tai toiseksi nopeimmin velkaantuva kansantalous?

Sinä puhut jostain "elvyttämisestä", joka tarkottaisi edelleen velkaantumisen kasvattamista. Mikä olisi sinulle sopiva kansantalouden alijäämä? 20 Miljardia /vuosi?

Suomi menettää koko ajan yksityisen sektorin työpaikkoja, aivan järkyttävällä vauhdilla. Tähän mennessä tätä kierrettä ollaan syvennetty vain julkisia menoja kasvattamalla ja verotusta kiristämällä. Tämä harjoitettu politiikka tappaa yksitytyistä sektoria entistä nopeammalla tahdilla. Sinä haluaisit lisää sitä samaa ja väität, että minä en ymmärrä kansantaloudesta mitään. Uskomatonta. :D
 
…joten Mistä Valtionpalveluista nipistäisit? Ei mitään ”byrokraateista” vaan konkretiaa, ei käsien heiluttelua.

Tähänhän kuuluu aina sanoa että hallinnosta. Joten jatkan aihetta eteenpäin. Mistä säästetään kun säästetään tehottomasta hallinnosta:

- sosiaalietuuksien käsittelyajoista (siis niitä pidennetään)
- valitusten käsittelyn ja oikeusprosessien kestosta (pitenevät, oikeusturva heikkenee)
- lainsäädännön valmistelun kestosta (pitenee) ja laadusta (esim. vähennetään vaikustusten arviointia).
- toisten viranomaisten toiminnan tarkastamisesta ja valvonnasta (kansalaisten oikeusturva heikkenee)
- virastojen palveluverkosta, aukioloajoista ja tiedottamisesta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Täältä vain välistä huutelen, että ei kai ne valtion budjetin suurimmat menot ole palkkoja, vaan erilaisia sairaanhoidon ja tulonsiirtojen aiheuttamia kustannuksia. Koulujen ja oppilaitosten, varuskuntien ja vankiloiden tms. materiaali- ja korjauskuluja. Tai kuten vvm. Rinne aivan oikein Kerrankin!) oli havainnut, tarpeettomia IT-kuluja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Suomi menettää koko ajan yksityisen sektorin työpaikkoja, aivan järkyttävällä vauhdilla. Tähän mennessä tätä kierrettä ollaan syvennetty vain julkisia menoja kasvattamalla ja verotusta kiristämällä. Tämä harjoitettu politiikka tappaa yksitytyistä sektoria entistä nopeammalla tahdilla. Sinä haluaisit lisää sitä samaa ja väität, että minä en ymmärrä kansantaloudesta mitään. Uskomatonta. :D

Joo, et sinä tosiaan ymmärrä.

On ihan totta, että meidän on tehtävä syvälliset rakenneuudistukset palvelutuotannossa ja eliminoitava rakenteellinen vaje. On ihan totta, että rakenteellista vajetta ei olisi saanut syntyä. Mutta olemme nyt kysyntälamassa, oikeastaan olleet jo vuodesta 2008 (tai siis olemattoman kasvun tilassa). Etenkin yksityinen kysyntä ja yksityiset investoinnit ovat lamassa, vaikka korot ovat ennätysalhaalla. Tässä tilanteessa kokonaiskysynnän lisäleikkaukset julkista kysyntää leikkaamalla vain pahentaisivat tilannetta. Noin muuten Suomelle lainataan lähes negatiivisilla koroilla eli lähes ollaan valmiita maksamaan meille, että lainaisimme - valtionvelkamme on myös eurooppalaisittain matalalla tasolla, eivätkä markkinat usko minkäänlaisiin maksuvaikeuksiin. Meidän tulisi tosiaan leikata syömävajetta, mutta keskittää kaikki saatava hyöty työllisyyttä ja siten kysyntää elvyttäviin investointeihin. Näin talous saataisiin viimeinkin nousuun ja velanottotarve laskisi nopeasti.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Yksi itsestäänselvältä tuntuva asia.

Taloussanomien jutusta

It-kuluja voi suhteuttaa esimerkiksi vertaamalla kahden miljardin euron summaa valtion muihin kuluihin.

Poliisin toiminnan pyörittämiseen menee 730 miljoonaa euroa vuodessa, lapsilisiä maksetaan 1,4 miljardia, liikeverkon rakentamiseen käytetään 1,6 miljardia tai valtionvelan korot ovat 1,8 miljardia euroa vuodessa.

Vaikka valtion IT-ostaminen on hirveää niin kannattaa kuitenkin muistaa, että ei se IT ole siellä olemassa itseään varten. Se on osa muitten osastojen läskiä ja on osa tuota "toiminnan pyörittämistä".

Jos kymmenen vierekkäistä sairaanhoitopiiriä hankkii 10 eri potilastietojärjestelmää se sisältyy sairaanhoitopiirien operatiiviseen kuluun eli sosiaalisektorin kuluihin. Sama juttu poliisilla.

Vähentämällä IT kuluja eri yksiköiden omat kulut laskevat.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Joo, et sinä tosiaan ymmärrä.

On ihan totta, että meidän on tehtävä syvälliset rakenneuudistukset palvelutuotannossa ja eliminoitava rakenteellinen vaje. On ihan totta, että rakenteellista vajetta ei olisi saanut syntyä. Mutta olemme nyt kysyntälamassa, oikeastaan olleet jo vuodesta 2008 (tai siis olemattoman kasvun tilassa). Etenkin yksityinen kysyntä ja yksityiset investoinnit ovat lamassa, vaikka korot ovat ennätysalhaalla. Tässä tilanteessa kokonaiskysynnän lisäleikkaukset julkista kysyntää leikkaamalla vain pahentaisivat tilannetta. Noin muuten Suomelle lainataan lähes negatiivisilla koroilla eli lähes ollaan valmiita maksamaan meille, että lainaisimme - valtionvelkamme on myös eurooppalaisittain matalalla tasolla, eivätkä markkinat usko minkäänlaisiin maksuvaikeuksiin. Meidän tulisi tosiaan leikata syömävajetta, mutta keskittää kaikki saatava hyöty työllisyyttä ja siten kysyntää elvyttäviin investointeihin. Näin talous saataisiin viimeinkin nousuun ja velanottotarve laskisi nopeasti.

Neuvostoliitossa valtio loi työpaikat. Se meni päin helvettiä. Mitä sinun "elvytyksesi" tarkoittaisi? Kaatamista lisää rahaa TEKES-tukiin? Korjaamalla homekouluja? TEKES-tuilla syntyy joitain kasvuyrityksiä, mutta satavarmasti lopputulos miljardiluokan tukemisesta on negatiivinen.

Tie- ja korjaushankkeet työllistävät kyllä hetken. Virolaisia. Mutta miten se auttaa nettoverokertymään? Tuo on kärjistetysti sanottuna vain veden kantamista avannosta toiseen. Miten se pitkällä aikavälillä auttaa kroonisesta alijäämästä ja pahasta rakenneongelmasta kärsivää kansantaloutta, joka elää viennistä?

Miksi sinulle ei kelpaa sellainen malli, että leikkaamme Euroopan korkeimpia julkisia menoja ja alennamme verotusta? Että niitä kasvuyrityksiä syntyisi sitä kautta ihan spontaanisti, ilman nykyistä byrokratiaa?

Kuvitteletko ihan oikeasti, että meillä on varaa nykyisiin 65 Miljardin Euron sosiaalimenoihin?

"Reaalisella rahanarvolla mitattuna vuosittaiset sosiaalimenot ovat
kasvaneet vuodesta 1960 vuoteen 2005 noin 15-kertaisiksi. Samalla
aikavälillä sosiaalimenot asukasta kohden ovat reaalisesti noin
13-kertaistuneet. Sosiaalimenojen bkt-osuus on noussut 9 prosentista
nykyiseen noin 25 prosenttiin. "

http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=41254&name=DLFE-4808.pdf

Ja tuo oli vasta vuoteen 2008 asti. Nyt ollaan sosiaalimenojen BKT-osuudessa 33%.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös