Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 437 689
  • 11 309

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Olen kyllä tuosta nyky-yhteiskunnan holhoamisesta Fordélin kanssa samoilla linjoilla. Tämän päivän aamulehdessä oli hyvä kirjoitus liian ideologiseksi ajautuneen sosiaalidemokraattisen politiikan vaikutuksista Ruotsin nykynuoriin, liittyen juurikin vastuullisuuteen.

Yhteiskunnan tulee tarjota tukiverkko kansalaisille, kun tapahtuu asioita joihin ei kansalainen itse pysty kunnolla vaikuttamaan ja elämä vaikeutuu sen takia. Kyseessä on kuitenkin oltava juurikin _tuki_verkko. Lähes poikkeuksetta tuo verkko liimaa siihen pudonneet kiinni lähes lopullisesti. Se verkko ei saa kannatella yksilöä pystyssä ikuisesti. Sen tehtävä on auttaa yksilö ensin polvilleen ja siitä sitten seisomaan täysin omin avuin. Kukaan ei kuitenkaan pysty saamaan toista seisomaan ellei toinen sitä itse todella halua.

Nykyään siihen paskaan jamaan vain jäädään kiinni, syytellään muita, pyöritään itsesäälissä jne. Ei sellasesta tule yhtään mitään. Helppoa sieltä ei ole nousta, ei todellakaan, mutta se on pakko. Haluaisin nähdä sen elämäänsä tyytymättömän ihmisen Suomessa, joka voi rehellisesti katsoa peiliin ja sanoa tehneensä joka päivä kaikkensa parantaakseen omaa tilaansa. Eläkeläiset ja vanhukset ovat toki oma lukunsa. Ja itse tunnen liiankin monta kattoon räkijää, mutta kokonaismäärästä valtakunnallisesti en osaa sanoa mitään.

Ps. Scholl on kyllä empaattisin kirjoittaja tällä palstalla!

Edit. Fordél kerkesikin sitten sanomaan sanottavani.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Nykyään siihen paskaan jamaan vain jäädään kiinni, syytellään muita, pyöritään itsesäälissä jne. Ei sellasesta tule yhtään mitään. Helppoa sieltä ei ole nousta, ei todellakaan, mutta se on pakko. Haluaisin nähdä sen elämäänsä tyytymättömän ihmisen Suomessa, joka voi rehellisesti katsoa peiliin ja sanoa tehneensä joka päivä kaikkensa parantaakseen omaa tilaansa.

Erittäin iso ongelma ovat tietenkin päihteiden ongelmakäyttöön ajautuneet ja sitä kautta syrjäytyneet. Heitä pyörii täällä stadissakin melkoiset määrät. Yhä enemmän myös nuoria ihmisiä, joilla ei ole päivässä muuta tavoitetta kuin viinapullo tai huumeannos. Siitä kierteestä ei nousta enää millään. Ihminen on antanut periksi.

En tiedä sitten kuinka moni tällainen rappiolle ajautunut syyttää asiasta yhteiskuntaa. Olen aika varma, että monet myöntävät syyn olevan itsessään. Ainakin ne, joilla on vielä jokunen aivosolu tallella.

Minulla ei ole mitään ehdotusta mitä heille pitäisi tehdä vai pitäisikö tehdä mitään. Surullista on katsella esimerkiksi Helsinginkadun Alkon kulmilla notkuvaa porukkaa.

Ketjun aihetta sivuten, Kallio taitaa olla demarien vankkaa kannatusaluetta, mutta eipä ole demarihallituksetkaan tälle ongelmalle mitään pystyneet tekemään.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Sen tehtävä on auttaa yksilö ensin polvilleen ja siitä sitten seisomaan täysin omin avuin.

Vastuuta ei kuitenkaan pidä sysätä yksilölle, koska heikko ei omin avuin pystyyn nouse (lähde: oma kokemus). Tärkeämpää on korostaa yhteisvastuuta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että työnantajat palkkaavat pitkäaikaistyöttömiä ja mielen epätasapainosta kärsiviä, vaikka se vaikuttaisi kielteisesti heidän tulokseensa.

Horjuva yksilö ei voi tehdä muuta kuin yrittää. Mitä kauemmin hän horjuu ja mitä enemmän hän syrjäytyy keskivertoelämästä, sitä näennäisemmäksi hänen yrittämisensä muuttuu, koska yrittäminen ilman onnistumisen kokemuksia ainoastaan turhauttaa, katkeroittaa, vihastuttaa ja lopulta passivoi.

Been there done that -ihmiset tietävät, ettei yrittäminen mihinkään johda ilman todellisia mahdollisuuksia. Voihan työhakemuksia lähetellä satapäin, mutta jos työnantajille vajaa työteho tai mielenterveydellisistä syistä (esimerkiksi kovasti yleinen masennus) johtuva pitkähkö aukko työhistoriassa on nounou, niin minkäs yksilö sille mahtaa.

Tärkeää olisikin lopettaa liika rahaan tuijottaminen ja pyrkiä tarjoamaan töitä halukkaille, vaikka he eivät täyttä työpanosta pystyisikään tekemään. Tällöin yrittämisestä palkittaisiin.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
En tiedä sitten kuinka moni tällainen rappiolle ajautunut syyttää asiasta yhteiskuntaa. Olen aika varma, että monet myöntävät syyn olevan itsessään. Ainakin ne, joilla on vielä jokunen aivosolu tallella.

Minulla ei ole mitään ehdotusta mitä heille pitäisi tehdä vai pitäisikö tehdä mitään. Surullista on katsella esimerkiksi Helsinginkadun Alkon kulmilla notkuvaa porukkaa.

Kyllä siitäkin tilanteesta on mahdollista pois päästä. Esimerkkitapauksia kyllä on, harvakseltaan tosin. Toinen asia sitten onkin, kuinka monella tähän muutokseen riittää voimia.

Sen takia olisikin syytä tehdä ennaltaehkäisevää työtä. Nykyinen holhousmeininki ei todellakaan kannusta ihmistä ottamaan vastuuta tai kehittääkseen itseään millään tavalla. Lukiessa Aamulehden kirjoitusta ja miettien kuinka paljon Suomen demarit apinoivat ruotsalaisia sisaruksiaan, en yhtään ihmettele minkä takia suurin osa noista syrjäytyneistä on nuoria.

Vanhemmat eivät ota kunnollista vastuuta lastensa kasvattamisesta, koska sehän rooli on yhteiskunnalla ja varsinkin koulujärjestelmällä.

"Tällaista käytöstäkö ne siellä koulussa opettaa!?" Helvetin tuttu lause lapsen vanhemmalta, joka ei kuitenkaan tajua samalla toteavan oman vastuuttomuutensa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nykyään siihen paskaan jamaan vain jäädään kiinni, syytellään muita, pyöritään itsesäälissä jne. Ei sellasesta tule yhtään mitään. Helppoa sieltä ei ole nousta, ei todellakaan, mutta se on pakko. Haluaisin nähdä sen elämäänsä tyytymättömän ihmisen Suomessa, joka voi rehellisesti katsoa peiliin ja sanoa tehneensä joka päivä kaikkensa parantaakseen omaa tilaansa. Eläkeläiset ja vanhukset ovat toki oma lukunsa. Ja itse tunnen liiankin monta kattoon räkijää, mutta kokonaismäärästä valtakunnallisesti en osaa sanoa mitään.
Tuosta asiasta kirjoittelin sivu pari takaperin ja totesin ja totean edelleen, että tuo haluttomuus ja saamattomuus ei ole aina ihan yksiselitteinen asia. Se johtuu aina jostakin, mikään ei tapahdu ilman syytä. Olen myös varma, että valtaosa ei halua olla tekemättä mitään, mutta eivät syystä tai toisesta osaa kanavoida energiaansa siihen johonkin.

Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja pyrkiä ehkäisemään ajoissa, aktivoimalla varhaisnuoria ihmisiä. Tuossa kohtaa olisi erityisen tärkeää ja olennaista huomioida kaikkien eri lähtökohdat ja valmiudet. Liian suorituskeskeisissä aktiviteeteissa ja harrasteissa (millaisia kyllä löytyy vähän liikaakin) voi jotkut luonnostaan hitaammat ja luonteeltaan aremmat ja ujommat syrjäytyä ja jäädä ns. jalkoihin. Tuollaiset kokemukset jo varhaisiällä voivat laukaista tunteen riittämättömyydestä ja tarpeettomuudesta ja sitä kautta vieroksumaan asioita.

Liika kilpaileminen keskinäisyydestä paremmuudesta on ongelma, suoranainen syöpä. Asioita ei voida tehdä omalla painollaan ja kilpaillen lähinnä oman itsensä kanssa tai muuten vaan ihan tekemisen ilosta. Juuri se jatkuva kilpailuasetelma, joka tungetaan nenän eteen jo lapsena on omiaan tekemään osasta ihmisiä epävarmoja ja passiivisia.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Vastuuta ei kuitenkaan pidä sysätä yksilölle, koska heikko ei omin avuin pystyyn nouse (lähde: oma kokemus). Tärkeämpää on korostaa yhteisvastuuta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että työnantajat palkkaavat pitkäaikaistyöttömiä ja mielen epätasapainosta kärsiviä, vaikka se vaikuttaisi kielteisesti heidän tulokseensa.

Horjuva yksilö ei voi tehdä muuta kuin yrittää. Mitä kauemmin hän horjuu ja mitä enemmän hän syrjäytyy keskivertoelämästä, sitä näennäisemmäksi hänen yrittämisensä muuttuu, koska yrittäminen ilman onnistumisen kokemuksia ainoastaan turhauttaa, katkeroittaa, vihastuttaa ja lopulta passivoi.

Been there done that -ihmiset tietävät, ettei yrittäminen mihinkään johda ilman todellisia mahdollisuuksia. Voihan työhakemuksia lähetellä satapäin, mutta jos työnantajille vajaa työteho tai mielenterveydellisistä syistä (esimerkiksi kovasti yleinen masennus) johtuva pitkähkö aukko työhistoriassa on nounou, niin minkäs yksilö sille mahtaa.

Tärkeää olisikin lopettaa liika rahaan tuijottaminen ja pyrkiä tarjoamaan töitä halukkaille, vaikka he eivät täyttä työpanosta pystyisikään tekemään. Tällöin yrittämisestä palkittaisiin.

Olen kyllä osittain samaa mieltä. Niin kauan on mahdollisuuksia kuin on uskoa, mutta sekään ei ole loputonta.

Tuo työelämään saattaminen ja sitä kautta itse-/itseluottamuksen kohentaminen olisi varsin hyvä ratkaisu. Ongelmana vain on se, että työnantajalla on vastuu yrityksensä toiminnasta. Nykyinen palkkatuki-järjestelmä on mielestäni ehdottomasti oikean suuntaista toimintaa. Sekin taitaa tosin olla vielä aika lapsenkengissä.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Tärkeää olisikin lopettaa liika rahaan tuijottaminen ja pyrkiä tarjoamaan töitä halukkaille, vaikka he eivät täyttä työpanosta pystyisikään tekemään. Tällöin yrittämisestä palkittaisiin.

Helpommin sanottu kuin tehty. Ei minulla ainakaan ole varaa palkata henkilöitä, jotka eivät voi antaa täyttä työpanosta. Tällaiseen yksityiseen yritykseen kun rahat tulevat vain kovan työn kautta. En pysty maksamaan palkkoja, jos taloon ei tule rahaa. Jos ehdotan palkanalennusta kovaa työtä tekeville, he ovat seuraavana päivänä kilpailijan leirissä.

Rahaan tuijottamista ei voida millään lopettaa, koska vain se pyörittää tätä yhteiskuntaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Helpommin sanottu kuin tehty. Ei minulla ainakaan ole varaa palkata henkilöitä, jotka eivät voi antaa täyttä työpanosta. Tällaiseen yksityiseen yritykseen kun rahat tulevat vain kovan työn kautta. En pysty maksamaan palkkoja, jos taloon ei tule rahaa. Jos ehdotan palkanalennusta kovaa työtä tekeville, he ovat seuraavana päivänä kilpailijan leirissä.
Ymmärrän sinänsä, mutta toisaalta sitten ei auta oikein valittaakaan jos on niitä pummeja ja tuillaeläjiä.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ymmärrän sinänsä, mutta toisaalta sitten ei auta oikein valittaakaan jos on niitä pummeja ja tuillaeläjiä.

No kappas! Minunko vikani se onkin, vaikka työllistän 15 henkilöä ja valvon toisinaan öitä miettiessäni firman asioita? Helvetin monta kertaa on tehnyt mieli antaa periksi ja lähteä kaveriksi sinne sillan alle. Tuntuisi usein helpommalta ratkaisulta kuin miettiä eläkemaksuja ja arvonlisäveroeriä, palkkapäiviä ym. maksuja. Tsekata tilit, että onko rahaa tarpeeksi vai ei.

Vittu mitä hurskastelua.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Rahaan tuijottamista ei voida millään lopettaa, koska vain se pyörittää tätä yhteiskuntaa.

Eikö näin ollen kannata tukea järjestelmää, jossa veroilla kustannetaan tukitoimia takaisin oravanpyörään yrittäville? Tällöin vastuu jakautuu laajalle sen sijaan että se osuisi heikoille yksilöille tai tuloksen tekemisen paineessa toimiville yrittäjille?
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
No kappas! Minunko vikani se onkin

Eihän se sinun vikasi missään tapauksessa ole, mutta ei se ole heidänkään vika, jotka eivät yrittämisestään huolimatta pääse kärryille. Kysymyksessä ei ole ongelma, joka ratkeaa vastuuta jakamalla ja osoittelemalla. Ongelma on paljon monisyisempi.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Liika kilpaileminen keskinäisyydestä paremmuudesta on ongelma, suoranainen syöpä. Asioita ei voida tehdä omalla painollaan ja kilpaillen lähinnä oman itsensä kanssa tai muuten vaan ihan tekemisen ilosta. Juuri se jatkuva kilpailuasetelma, joka tungetaan nenän eteen jo lapsena on omiaan tekemään osasta ihmisiä epävarmoja ja passiivisia.

Olen kyllä samaa mieltä, että liian aikainen kilpailuasetelma ei ole hyväksi. Tämä kuitenkaan ei ole mielestäni Suomessa varsinainen ongelma. Ongelma on se, että tuohon kilpailuasetelmaan ei totuteta kasvavaa lasta kunnolla. Sitten yhtäkkiä joudutaan keskelle kilpailullista tosielämää koulujen päätyttyä ja ollaan ihan kusisukassa. Koko peruskoulun (ja myös jopa toisen asteen tutkinnon, lukioo myöten) pystyy pääsemään läpi naurettavan helposti. Ongelma vain on siinä, että velvollisuudentunnottomat opiskelijat pääsevät koko järjestelmän läpi saamatta siltä mitään. Tämä tapahtuu, koska lapset/nuoret kokevat opiskelun lähinnä velvollisuutena eivätkä ymmärrä sen vastuullisuutta edes lukioiässä.

Olen itse sen verran nuori, että tiedän todella hyvin mistä puhun tämän asian osalta.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Eikö näin nykyään tehdäkin?

En suoraan sanoen tiedä. Joskus tuntuu, että nykyjärjestelmä on sellainen, että syrjäytynyt ihminen työnnetään häkkiin kuin metsästyskoira, minkä jälkeen hänelle annetaan ruokaa henkensä pitimiksi. Häkkiä ei kuitenkaan pureta.

Onhan mm. mielenterveydenhoito ihan käsittämättömän huonossa jamassa. Monet mielenterveyspotilaat taitavat olla vain yhteiskuntaan säilöttyjä. Ei heidän potentiaaliaan edes pyritä saamaan käyttöön. Resepti kouraan, muutama euro käteen, ei terapiaa eikä muitakaan todellisia tukitoimia.

Siinä sitä sitten vapiseva yrittää kilpailla muiden rinnalla...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vittu mitä hurskastelua.
Ei se ole hurskastelua, se on tosiasia.

Jos ei ole valmis tukemaan omalla panoksellaan sitä, että heikko-osaisemmat ja -lahjaisemmat pääsevät mukaan työelämään, niin ei kannata myöskään liian suureen ääneen valittaa sellaisten ihmisten saamattomuudesta.

Turha ottaa myöskään tätä liian henkilökohtaisesti, en ole vaatimassa, että juuri sinä otat mitään puolitaitoisia työskentelemään firmaasi. Uskon, että yrittäminen on vaikeaa ja itse en siihen juuri siitä syystä helposti lähtisikään. Lisäksi olen niin idealisti ja hyväsydäminen, että varmaan palkkaisin juuri ketä sattuu auttamisen halusta ja homma kaatuisi siihen. =)

Kyllä tuota vyyhtiä tietysti pitäisi lähteä purkamaan sieltä suunnalta, missä niitä resursseja on enemmän. Ei pienempiä firmojakaan pidä silti sivuuttaa, tai loppupelissä katsoa, että niillä on jonkinlainen oikeus laistaa tuosta yhteisestä suunnitelmasta?
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ei se ole hurskastelua, se on tosiasia.

Jos ei ole valmis tukemaan omalla panoksellaan sitä, että heikko-osaisemmat ja -lahjaisemmat pääsevät mukaan työelämään, niin ei kannata myöskään liian suureen ääneen valittaa sellaisten ihmisten saamattomuudesta.

Vaikka viestisi muutoin olikin empaattinen ja sovitteleva, haluaisin puuttua vielä tähän lainaamani kohtaan. Minä todellakin olen auttanut ja autan omalla ja yritykseni veropanoksella kaikkea sitä, mihin poliitikot ovat päättäneet verovaroja käyttää. Se on aika pitkä penni, mikä on tullut makseltua vuosien varrella. Olen aivan varma, että niillä rahoilla elättäisi vuositasolla aika monta syrjäytynyttä ihmistä tai auttaisi heitä muutoin. Mutta se on poliitikkojen asia, mihin maksamani verot ohjataan.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ei pienempiä firmojakaan pidä silti sivuuttaa, tai loppupelissä katsoa, että niillä on jonkinlainen oikeus laistaa tuosta yhteisestä suunnitelmasta?

Niin ja tähänkin vielä kommentti. Eivät pienetkään yritykset "laista" mistään yhteisestä suunnitelmasta. Voitosta maksetaan veroa. Ja voittoa on pitkän päälle pakko tehdä, jos meinaa pitää firman pystyssä ja jatkaa työllistämistä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Kyllä. Ainakin yritys oli kova. Myöhemmin olen sitten tietysti palannut omaksi itsekseni pikkuhiljaa, mutta olisihan toki 12 vuotta edellä nykytilannetta, jos valmennus olisi ollut kunnossa koulun osalta.

Peruskoulu siis vähän niinkuin tasapäisti, mutta ei sitten lopulta kuitenkaan, vaikka tasapäistikin? Justjust.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se on aika pitkä penni, mikä on tullut makseltua vuosien varrella. Olen aivan varma, että niillä rahoilla elättäisi vuositasolla aika monta syrjäytynyttä ihmistä tai auttaisi heitä muutoin. Mutta se on poliitikkojen asia, mihin maksamani verot ohjataan.
No se on ihan totta ja hyvä näin. En väheksy millään muotoa sitä, mitä olet tehnyt kaikkien eteen. Harhauduin ehkä hivenen alkup. aiheesta...

Pääpointti olisi se, että työelämään sopeuttamista pitäisi kehittää tehokkaammaksi ja siten, että se saavuttaisi isomman kohderyhmän. Toki perehdyttämistä, sitä jo nyt on, mutta jotenkin tehokkaampaa sen vielä pitäisi olla. Sitä en osaa sanoa nyt miten. Tässä kohtaa valtion tulisi tehdä ehkä enemmänkin yhteistyötä yksityisten yritysten kanssa ja yrittää kehittää kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu, missä yrityskään ei joutuisi pahaan välikäteen oppimattomamman työntekijän kanssa. Mahd. jotain lisätukea yritykselle? Nythän lähinnä kaupungit kai tarjoaa tälläisiä paikkoja työttömille ja syrjäytyneemmille.

Yksi (iso) ongelmahan on, että monessa paikkaa juuri vähäpätöisemmillä taidoilla varustettuja ihmisiä katsotaan aika nenänvartta pitkin ja ovat alttiitta syrjinnälle ja kiusaamiselle työpaikoillaan, tai jopa vaarassa joutua simputetuksi tai tekemään jatkuvasti ala-arvoisia töitä. Tämä johtuu tietysti siitä tehokkuuden ihannoinnista, koska ensisijainen seikkahan on, että työntekijä tuo mahd. paljon rahaa yritykselle. Ei siinä ihmisyys ja yhtenäisyys paljoa paina.
 

julle-jr

Jäsen
Kyllä minä sen ymmärrän, että osa on kassalla. En minä ole missään tynnyrissä elänyt, joten tottakai tiedostan sen, että osassa ihmisissä on jotain häikkää.
Meinaatko, että on kassalla olemista, jos ei halua autoa? Miksi et koskaan voi perustella noita järjettömiä väitteitäsi, vaan heität niitä vaan ilmaan? No tiedän oikeastaan vastauksen, et pysty perustelemaan esimerkiksi tuota kassallaoloväitettä. Pitäisikin ehkä kysyä, että miksi väität kaikenlaista paskaa?

Minun mielestäni yleisillä kulkeminen on energiankäytön kannalta tehokkaampaa kuin yksityisautoilu. Samoin monessa tapauksessa ajankäytön kannalta, koska matkustajana ollessaan voi tehdä jotain hyödyllistä, toisin kuin ajaessaan itse. Tietenkään sinulle se ei varmaankaan paljoa merkitse, koska elämäsi tarkoitus on paskan puhuminen netissä, eikä se varmaankaan niin kiireistä ole. Eikä kaltaisesi retalejengi muutenkaan ole kovin kiinnostunut minkäänlaisesta tehokkuusajattelusta. Mutta minusta olisi kohtuullista, että edes yrittäisit ymmärtää ihmisiä, jotka tekevät elämässään myös jotain hyödyllistä. Tosin onhan se tullut jo toisaalta selväksi, että et omaa edes alkeellisia käytöstapoja, joten muiden ihmisten ymmärtämisen vaatiminen lienee sinun kohdallasi täysin turhaa.

Säälihän se sinänsä on, että nykyaikanakin on täysin sivistymättömiä ihmisiä, vaikka periaatteessa perustavat opetetaankin esimerkiksi peruskoulussa.
 

Viljuri

Jäsen
Yksilöautonomian piiriä ei kuitenkaan olla kaventamassa, ei edes ideologisia sävyjä saavaan ekofiilistelyn varjolla. :)

On outoa, että ei-kollektiivinen liikenne saa näin paljon "lokaa" niskaansa, ilmeisesti kyseessä on hieman syvempi ideologinen pohjavire kollektivistien vastustaessa mielestään "pahoja asioita", jossakin teoreettisten että pragmaattisten argumenttien ulkopuolella. Onhan tietysti maaorjuudesta niin vähän aikaa, että joku moisia olosuhteita saattaakin nostalgisuudessaan aidosti kaivata, ekovihreiltä lainatuilla malleilla, eihän asumiseen ja sen muotoon, työpaikkaan ja työmatkaan tai harrastuksiin liittyviä päätöksiä voi sitten millään uskoa ihmiselle itselleen, vaan sitä varten pitää olla koneisto.

Mielellään vielä mahdollisimman tehoton, resurssien allokaatiohan on tahdon asia.

Liikenneväylistä tuli mieleen, että infraan panostaminen "siltarumpumalleilla" on toki kyllä ollut melko vastenmielistä, sillä Suomen olosuhteissa kyseessä on useimmiten ollut irrotettavissa olevien verovarojen "kuppaaminen" alueille, jotka taloudellisesti ja ekologisesti olisi voitu osoittaa paremminkin.

Aluepolitiikka ei tietysti ole minnekään katoamassa, mutta osa raskaasta teollisuudesta on, joten uusia liikenneinvestointeja ei tulisi haaveilla tai aloitella ihan sillä tahdilla, kuten ehkä joskus aikaisemmin suuressa tyhjäpäisyydessä on haaveiltu, karvalakilla tai ilman. Ei toki, kyllähän jopa nykyisen hallituksen ratapäätökset ovat olleet osin kokonaistaloudellisesti väärin allokoituja, mutta minkäs teet, jotkut asiat muuttuvat hyvin hitaasti tai eivät muutu ollenkaan.

Viimeisen lauseen hengessä on kyllä sanottava poliittisten eläimien kuluttajansuojan intressissä, että ketjun viimeisimmät jutut ovat jo sillä tasolla, ettei ne kyllä liity SDP:n nykyiseen eikä tulevaan suuntaan millään tavalla.
 

Viljuri

Jäsen
Ohessa Pekka Vuoriston (/Helsingin Sanomat) näkemys SDP:n puheenjohtajaehdokkaiden käyttämästä narratiivista: Demaria puhutaan - koko armas kevät

Kuten 16 vuoden hallitustaival osoitti, ei Vuoriston näkemyksessä kuvattu kieli ole kaikkein rehellisintä niiden näkövinkkelistä, jotka eivät osaa lukea rivien välistä.

Muutoin täytyy antaa pisteitä demarien puheenjohtajapelille siitä, että harvainvaltainen äänestysprosessi ilmeisesti sulkee pois pahimmat "populistisuudet" tehokkaasti pois.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Se on kyllä harvinaisen totta että Suomessa on tehty infrapolitiikkaa aivan liian pitkälti aluepolitiikan nimissä. Siltoja ja teitä on vedetty ministerien kotipaikkojen lähelle vaikka rahat olisi voitu käyttää moninverroin tehokkaammin muualla.

Ei koske pelkästään demareita tosin, Kepu taitaa olla Suomen mestari tässäkin.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Se on kyllä harvinaisen totta että Suomessa on tehty infrapolitiikkaa aivan liian pitkälti aluepolitiikan nimissä. Siltoja ja teitä on vedetty ministerien kotipaikkojen lähelle vaikka rahat olisi voitu käyttää moninverroin tehokkaammin muualla.

Ei koske pelkästään demareita tosin, Kepu taitaa olla Suomen mestari tässäkin.

Demarit ovat keskittyneet raskaan teollisuuden äärelle asutuskeskuksiin, joten suoraan elinkeinoelämää hyödyntavät infrastruktuurihankkeet ovat saaneet aina demareiden kannatuksen.

Kepun kanssa niin Kokoomus kuin demarit joutuvat tekemään lehmäkauppoja. Niin punamulta- kuin porvarihallituksissa Kepu osaa iltalypsyn jalon taidon. Mikään puolue kun ei ole saanut ehdotonta enemmistöä.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Se on kyllä harvinaisen totta että Suomessa on tehty infrapolitiikkaa aivan liian pitkälti aluepolitiikan nimissä. Siltoja ja teitä on vedetty ministerien kotipaikkojen lähelle vaikka rahat olisi voitu käyttää moninverroin tehokkaammin muualla.

Ei koske pelkästään demareita tosin, Kepu taitaa olla Suomen mestari tässäkin.
Mm. Kari Rajamäki on kunnostautunut tässä aika ansiokkaasti. Vedättänyt muistaakseni koko välille Kuopio/Varkaus (kotikuntansa) katuvalot, n. 80 km:lle 5-tietä siinä missä muistaakseni mm. Lahden paikkeilla ei ohiajotiellä ole käytännössä ollenkaan katuvaloja. Sopivasti tässä taisi olla joku ristiinmeno johonkin toiseen tiehankkeeseen jossain Pohjanmaan suunnilla, ja molemmat toteutuivat keskinäisen selkääntaputtelun myötä. Olisi nuokin rahat voinut tosiaan fiksumminkin käyttää, vaikka sitten siihen vilkkaammalle Lahden ohiajotielle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös