Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 432 152
  • 11 300

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajattelinkin, että jos SDP lähtisi siltä kannalta että laitettaisiin ihmisten auttaminen vaalimenestyksen edelle. Kaikki puolueethan nyt keskiluokkaa nuoleskelee

Heh, ajattelit unissasi vai. Eihän valta demareita kiinnosta ei, vaan ihmisten hyvinvointi ...

Tästä voisi kirjoittaa "mille naurat juuri nyt" ketjuun.
 

kokistuoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, Tampereen Gunners
Heh, ajattelit unissasi vai. Eihän valta demareita kiinnosta ei, vaan ihmisten hyvinvointi ...

Tästä voisi kirjoittaa "mille naurat juuri nyt" ketjuun.

Käytinkin konditionaalia. Hassu juttu, jonka opin koulussa. En siis USKO demarit että näin tekisivät, mutta se OLISI hienoa. SDP:stä löytyy kyllä porukkaa, joka on oikeista syistä tuolla mutta näin suuresta puolueesta löytyy kyllä oman edun tavoittelijoitakin ihan riittämiin. Mutta sama se on muissakin puolueissa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse asiassa teoreettisilla tasoilla olemme ilmeisen lähellä toisiamme, niin paljon kuin se sinua varmastikin ihroistaisikin.

En välttämättä sitä hämmästyisi jos kantasi ovat lähellä klassista liberalismia, omanikin ovat, joskin sillä merkittävällä poikkeuksella että ne ovat suurin piirtein Hobhousen verran etäällä rajattomasta uskosta markkinoihin. Itse asiassa mikään rajaton usko ei miellytä. Mutta oletko sitten lähellä klassista liberalismia, on aika vaikea todeta näistä kannanotoista täällä, ne kun ovat positiiviseen suuntaan aika verhottuja. Anyway - vielä näin kaupan päälle - epäilisin myös olevani yksi jyrkimpiä anti-kommunisteja täällä JA:ssa politiikka-ketjuihin kirjoittavista. Joskin siitä vähän omituinen, että tämä anti-kommunismini kohdistuu hyvin valikoivasti vain, hmm, tämä on nyt tunnustettava, kommunismiin. Aivan samoin kuin anti-fasismini kohdistuu fasismiin eikä esimerkiksi jotenkin vahingossa myös Kokoomukseen. Se on outoa, myönnettäköön, mutta näillä eväillä sitä on karussa maailmassa pärjättävä.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Valikoiva muisti

Voitaisiin esimerkiksi aloittaa aiheesta, mitä nämä yhteiskunnan pelastajat tekivät 12-vuotisen valtakautensa aikana esimerkiksi opiskelijoiden hyväksi?

Eikun aloitetaan ihan perusteista. SDP oli pääministeripuolue Lipponen ykkösessä (95-99) ja Lipponen kakkosessa (99-03). Toinen valtapuolue näissä hallituksissa oli kokoomus. Valtionvarainministerinä Niinistö (hetken aikaa Viinanen Lipponen ykkösessä). Onko se todellakin niin, että tämän kahdeksan vuoden ajan kokoomus ja Niinistö olivat hallituksessa SDP:n ja Lipposen narttuna, jolla ei ollut mitään valtaa eikä vastuuta hallituksen ratkaisuista ja teoista?

Kokoomus oli vuosien 1987-2007 välillä hallituksessa kuusitoista vuotta, oppositiossa neljä. Mitä ne siellä hallituksessa tekivät, jolleivat vaikuttaneet yhteiskunnan kehitykseen?

Jos muistisi ulotu yhtä vuotta pitemmälle, niin voit valtioneuvoston sivuilta tarkistaa hallitusten kokoonpanot.

http://www.vn.fi/hakemisto/ministerikortisto/rapot.asp?rapotunnus=1
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Joku voisi toki nähdä demareiden suurimmaksi ongelmaksi juuri tässä viestissäsi demonstroimasi kaikenkattavan ylimielisyyden. Että asetetaan itse "aika" ehdolle (kysymättä Neiti ajalta mitään) ja oletetaan automaattisesti, että kyllä holhouksen tarpeessa olevat parveilevat joukkovoiman piiriin kuin sopulit Lapissa ikään.

Hohhoijaa, tuttuun tyyliinsä Viljuri keskittyy leimakirveen käyttöön. Kun hänen kirjoituksiaan kyseenalaistetaan, niin vastauksessa esiintyy sivistyssanojen lisäksi rivien väliin piilotettuna oletus erimielisten vasemmistolaisuudesta, demariudesta, jollei peräti marxilaisuudesta. Ja vasurien kysymyksiinhän ei tarvitse kunnolla vastata. Mutta sehän ei kerro ylimielisyydestä, vaan ilmeisesti jostakin muusta. Tosin en tiedä mistä, mutta sinä varmaan kerrot sen minulle?

Tällä menolla kyllä tulee tiukka kisa perussuomalaisten ja vasemmistoliiton kanssa, ei siinä mitään.

Siis demareille normaalit reilut 20 prossaa ja sinun uskomuksesi mukaan mahtavan vaalivoiton ottaville perussuomalaisille ja vasemmistoliitolle myös n. 20 prossaa. Kepulaisia äänestävät kepulaiset, koska ”MTK:n kokouksessa on näin käsketty tekemään” – eli siinäkin menee parikymmentä prossaa äänistä. RKP:lle menee ruotsalaisten äänet (n. 5%), joten kokoomuksen, kristillisten, vihreiden ja minipuolueiden jaettavaksi jää n. 15 prosenttia. Uskotko että kokoomuksella menee todellakin niin huonosti seuraavissa eduskuntavaaleissa?

Eikä historia sitä paitsi ole deterministinen, vaikka demareissa tosiaan uskotaankin niin vielä 1800-luvun marxismin teorioiden mukaisesti.

Onko sinulla jotakin faktoja *historia ei ole deterministinen* -lausuntosi tueksi? Tieteellisiä todisteita?

BTW, minä en usko, että edes kaikki Jatkoajan porvarit jakavat sinun vainoharhaiselta vaikuttavan kammosi ja halveksuntasi kaikkia vasemmistolaisia - tai oikeastaan sinun kaikkea vasemmistolaisuutena pitämääsi - kohtaan. Osa tuntemistani kokoomuslaisista ovat lukeneisuuden lisäksi sivistyneitä ja empaattisia ihmisiä.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kokoomus oli vuosien 1987-2007 välillä hallituksessa kuusitoista vuotta, oppositiossa neljä. Mitä ne siellä hallituksessa tekivät, jolleivat vaikuttaneet yhteiskunnan kehitykseen?
http://www.vn.fi/hakemisto/ministerikortisto/rapot.asp?rapotunnus=1

Kuten varmaankin tiedät, muistini ulottuu vuotta pidemmälle. Enkä ole koskaan kiistänytkään sitä, että Kokoomuksen esiintyminen taannoisissa hallituksissa (ehkä pois lukien Viinasen henkilökohtaista panosta) on ollut melko sukkamaista. Kyllä siellä todellakin on ajoittain oltu SDP:n talutusnuorassa. Tähän on monia, lähinnä Kekkoslovakian ajan pitkän oppositioputken traumoihin liittyviä syitä.

Mutta, Kokoomuksen taannoinen sukkailu ei mitenkään kuulu siihen, mitä kysyin (toistaiseksi saamatta mitään vastausta, ellei sitä nytkään kuulu, kysyn jotain Avsista tai nuorten mm-kisoista, niihin ainakin vastaisit):

Siis, mikä saa sinut olettamaan vanhojen näyttöjen perusteella, että Sossuista on mitään iloa muille kuin jäsenkirjan omistaville virkanimityksen kärkkyjille? Mitä iloa ko. puolueesta on sitten 70-luvun ollut kenellekään rehellistä työtä tekevälle (siis paperiliittolaisten lisäksi)? Voisin myös, kun vauhtiin päästiin, kysyä kenen syy ovat järjettömät palkkavääristymät miesvaltaisten "duunarialojen" ja Siwan kassatätien välillä? Oma teoriani on, että homma menee pääpiirteittäin SDP -vetoisen SAK:n (vai oliko se vetosuhde päinvastoin) piikkiin. Sinulla lienee muita teoriaoita?
 
Älykkövasurit ja älykköoikeistolaiset väittelee toinen toistaan hienommilta kuulostavin sanoin ja lausein. Onko tarkoitus puhua politiikasta, vai päteä? Mielenkiintoista kaikki tyynni.
Itse vaan ihmettelen sitä miksi suomalaiset äänestivät tämän suomenvihaaja-halosen pressaksi ja jopa kaksi kertaa. Kertoo aika paljon demareista ja niiden kannattajista. No demarit kiteytyy aika hyvin siihen "kateus voittaa kiimankin"-sakkiin.
Jos demarit näivettyisivät johonkin 10-13% kannatukseen, vastaavilta katastrofeilta ehkä tulevaisuudessa vältyttäisiin.
Ei vaan taida tämän hetki_sitten_puusta_alas_tulleen_kansan rahkeet maan parhaaksi ajattelun eteen riittää. UGH!
 

Viljuri

Jäsen
Hohhoijaa, tuttuun tyyliinsä Viljuri keskittyy leimakirveen käyttöön. Kun hänen kirjoituksiaan kyseenalaistetaan, niin vastauksessa esiintyy sivistyssanojen lisäksi rivien väliin piilotettuna oletus erimielisten vasemmistolaisuudesta, demariudesta, jollei peräti marxilaisuudesta. Ja vasurien kysymyksiinhän ei tarvitse kunnolla vastata. Mutta sehän ei kerro ylimielisyydestä, vaan ilmeisesti jostakin muusta. Tosin en tiedä mistä, mutta sinä varmaan kerrot sen minulle?

Jokainen on hurkas oikeamielisyydessään, ei siinä mitään.

Siis demareille normaalit reilut 20 prossaa ja sinun uskomuksesi mukaan mahtavan vaalivoiton ottaville perussuomalaisille ja vasemmistoliitolle myös n. 20 prossaa. Kepulaisia äänestävät kepulaiset, koska ”MTK:n kokouksessa on näin käsketty tekemään” – eli siinäkin menee parikymmentä prossaa äänistä. RKP:lle menee ruotsalaisten äänet (n. 5%), joten kokoomuksen, kristillisten, vihreiden ja minipuolueiden jaettavaksi jää n. 15 prosenttia. Uskotko että kokoomuksella menee todellakin niin huonosti seuraavissa eduskuntavaaleissa?

Kyse ei ollut jääkiekkoketjulle tyypillisestä "minun isäni pieksee teidänkin koiran"-tyylisestä argumentista, vaan siitä, että SDP voi menettää populistisia suuntia tavoitellessaan kannatustaan keskemmälle, eikä tämä menetys kompensoidu sisääntulevilla äänillä.

Onko sinulla jotakin faktoja *historia ei ole deterministinen* -lausuntosi tueksi? Tieteellisiä todisteita?

Et ole kyllä ymmärtänyt ihan sanan sisältöä tai myöskään kontekstia missä siitä puhutaan.

BTW, minä en usko, että edes kaikki Jatkoajan porvarit jakavat sinun vainoharhaiselta vaikuttavan kammosi ja halveksuntasi kaikkia vasemmistolaisia - tai oikeastaan sinun kaikkea vasemmistolaisuutena pitämääsi - kohtaan. Osa tuntemistani kokoomuslaisista ovat lukeneisuuden lisäksi sivistyneitä ja empaattisia ihmisiä.

No olipa tyylikäs loppu. Vastaisuudessa kannattanee yrittää miettiä onko ymmärtänyt lukemaansa viestiä ollenkaan, ja vasta sitten miettiä vastaamista.

Olen kuitenkin iloinen puolestasi, että olet tavannut lukeneita ja empaattisia ihmisiä. Siitä on hyvä jatkaa, vaikka ei lukeneisuus tai empaattisuus ihmistä toista paremmaksi tee.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Kuten varmaankin tiedät, muistini ulottuu vuotta pidemmälle. Enkä ole koskaan kiistänytkään sitä, että Kokoomuksen esiintyminen taannoisissa hallituksissa (ehkä pois lukien Viinasen henkilökohtaista panosta) on ollut melko sukkamaista. Kyllä siellä todellakin on ajoittain oltu SDP:n talutusnuorassa. Tähän on monia, lähinnä Kekkoslovakian ajan pitkän oppositioputken traumoihin liittyviä syitä.

Luulisi että Holkerin pääministerikauden aikana isoimmat traumat olisivat häipyneet. Ja viimeisetkin rippeet siinä kymmenen vuoden hallituksessa olon jälkeen.

Voisiko osasyynä olla se, että SDP:n/Lipposen ja Kokoomuksen/Niinistön näkemyserot yhteiskunnan suunnasta eivät ole niin suuria kuin esim. sinun kirjoituksistasi voisi luulla?

Vituttaa - joo, olisi vitutusketjun asia - osan JA:n kokoomuslaisista kitinä siitä, miten huonoon jamaan demarit ovat Suomen ajaneet. Kokoomus on istunut valtioneuvostossa suunnilleen viimeisen sukupolven ajan puhumattakaan porvarillisista kunnallishallinnosta, virkamiehistä ja elinkeinoelämän edustajista. Tietenkin on helppo ratkaisu demonisoida muut ja syyttää asioista SDP:tä, ay-liikettä, vasemmistolaisia, jne. Silloin ei tarvitse ottaa vastuuta tekemisistään, vaan voi vain osoitella sormella muita.

Siis, mikä saa sinut olettamaan vanhojen näyttöjen perusteella, että Sossuista on mitään iloa muille kuin jäsenkirjan omistaville virkanimityksen kärkkyjille? Mitä iloa ko. puolueesta on sitten 70-luvun ollut kenellekään rehellistä työtä tekevälle (siis paperiliittolaisten lisäksi)?

Demarit ovat johtaneet yhdessä kokoomuksen kanssa Tamperetta vuosikymmenet. Minusta Tampere ja Suomi ovat hyviä paikkoja elää ja minä olen tyytyväinen elinolosuhteisiini. Siinä on minulle riittävästi näyttöä.

Miksi muuten vedit viivan 1970-lukuun? Virkanimitysten kärkkyjiä on joka puolueessa. Jos tuolla perusteella pitäisi jättää äänestämättä jotakin puoluetta, niin pitäisi jättää suuret puolueet väliin ja äänestää perussuomalaisia, IKL:ää, kristillisiä tai eläkeläispuoluetta. Ja mieluummin jätän äänestämättä kuin autan jotakin Veltto Virtasen kaltaista letkua pääsemään eduskuntaan tai kunnanvaltuustoon.

Voisin myös, kun vauhtiin päästiin, kysyä kenen syy ovat järjettömät palkkavääristymät miesvaltaisten "duunarialojen" ja Siwan kassatätien välillä? Oma teoriani on, että homma menee pääpiirteittäin SDP -vetoisen SAK:n (vai oliko se vetosuhde päinvastoin) piikkiin. Sinulla lienee muita teoriaoita?

Palkkavääristymät? Kysymys on työn tuottavuudesta. Paskapaperin tekeminen tehtaassa on paljon kannattavampaa kuin paskapaperin myyminen Siwassa. Siksi työnantajalla on varaa maksaa siitä enemmän. Ei työntekijät palkkaa määrittele vaan työnantaja. Tai ainakin niissä ammateissa, missä minä olen ollut niin työnantajani on määrännyt palkan ja minun on pitänyt siihen tyytyä tai olla ilman töitä.

Ei hemmetti, tarkoitatko ihan oikeasti että jos SAK:ta /ay-liikettä ja SDP:tä ei olisi, niin kassatädit ja paperityöläiset saisivat suunnilleen samaa palkkaa? Olisiko se palkka kassatätien vai paperityöläisten nykyinen palkka?
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miksi muuten vedit viivan 1970-lukuun? ------Palkkavääristymät? Kysymys on työn tuottavuudesta. Paskapaperin tekeminen tehtaassa on paljon kannattavampaa kuin paskapaperin myyminen Siwassa. Siksi työnantajalla on varaa maksaa siitä enemmän. Ei työntekijät palkkaa määrittele vaan työnantaja. Tai ainakin niissä ammateissa, missä minä olen ollut niin työnantajani on määrännyt palkan ja minun on pitänyt siihen tyytyä tai olla ilman töitä.

Ei hemmetti, tarkoitatko ihan oikeasti että jos SAK:ta /ay-liikettä ja SDP:tä ei olisi, niin kassatädit ja paperityöläiset saisivat suunnilleen samaa palkkaa? Olisiko se palkka kassatätien vai paperityöläisten nykyinen palkka?

Ihan vaan sen takia, että demareilla kiistattomasti oli sodan jälkeisinä vuosikymmeninä merkittävä rooli hyvinvointiyhteiskunnan luomisessa (ja siinä sivussa kommunismin patoamisessa). Sen jälkeen näyttää kuitenkin, että kiinnostus on kohdistunut lähinnä alastomaan valtapolitiikkaan ja omien taskujen täyttämiseen. Minua ihan rehellisesti v-tuttaa jengi, joka hyppää isosta virka-audista ulos ja kiirehtii laulamaan "Työn orjat sorron yöstä nouskaa".

Niin, handu pumpulla, nythän on niin, ettei työn tuottavuus ole maailmassa ikinä palkkatasoa määrännyt. Ottaaksemme hypoteettisen esimerkin, kirjastotyöntekijät eivät tuota talouselämän kriteereillä mitattuna yhtään mitään eikä heidän siis niin muodoin kuuluisi saada liksaa sentin senttiä (ei niin, että he paljon enempää saisivatkaan). Sama pätee, edelleen hypoteettisin esimerkein, historianopettajiin jne. jne.


Todellisuudessa palkat määräytyvät työnantajien ja tekijöiden välisissä neuvotteluissa osapuolten voiman mukaan. SAK on ainoa merkittävä neuvotteluvoima työntekijäpuolella (no, okei, AKT, lennonjohtajat ja näköjään TEHY pitää huomioida myös). SAK:lla on ollut valta ja voima vaikuttaa, ellei jopa ohjailla tuloratkaisujen sisältöä. Silti ne ovat olleet koko ajan kaikkea muuta kuin solidaarisia. Paperi ja metalli ovat pyörittäneet koko sirkusta, Siwan tädeille ja Servin tytöille on kerta toisensa jälkeen jäänyt luu käteen. On ihan turha tulla väittämään, ettei tupoon olisi saatu näitä rakenteita tasa-arvoistavia elementtejä, jos SAK ja STK olisivat sellaista halunneet. Tosiasia on kuitenkin, ettei kukaan ole niin epäsolidaarinen ja konservatiivinen kuin suomalainen duunari. Siksi naiset ovat saaneet pysyä alipalkattuina (huom. korkeasti koulutetuilla aloilla palkkaerot ovat pienempiä). Ennen kuin puutut tähän, totean, että tietenkin järjestely on hyvin sopinut myös työnantajille, eiväthän he kenellekään tyrkyttämällä tyrkytä lisää liksaa jos ei edes pyydetä.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Ihan vaan sen takia, että demareilla kiistattomasti oli sodan jälkeisinä vuosikymmeninä merkittävä rooli hyvinvointiyhteiskunnan luomisessa (ja siinä sivussa kommunismin patoamisessa). Sen jälkeen näyttää kuitenkin, että kiinnostus on kohdistunut lähinnä alastomaan valtapolitiikkaan ja omien taskujen täyttämiseen. Minua ihan rehellisesti v-tuttaa jengi, joka hyppää isosta virka-audista ulos ja kiirehtii laulamaan "Työn orjat sorron yöstä nouskaa".

Siltäkö näyttää? Minusta demarit eivät ole yhtään pahempia kuin muutkaan, alastonta valtapolitiikkaa on oikealla ja vasemmalla. Sellaista politiikka on, eikä sitä voi tai pidä minkään yksittäisen puolueen synniksi pistää. Minusta SDP on nimenomaan arvopuolue enemmän kuin luokkapuolue, joten korkea asema yhteiskunnassa tai hyvät tulot eivät ole mitenkään ristiriidassa "Työn orjat sorron yöstä nouskaa" - laulamisen kanssa. Jos kerran duunari voi äänestää kokoomusta, voi ylempi toimihenkilö äänestää demareita.

Olin Ranskassa sikäläisten presidentinvaalien aikana. Seurasin Pariisissa sosialistien vaalikampanjointia, siellä olivat työläiset ja kravattiväki rinta rinnan jakamassa Segolene Royalin mainoksia. Näin sen olla pitää, itsekin olen kravattiväkeä, mutta en ole koskaan kokenut hankalaksi äänestää demareita. Ei nyt tietenkään ketä tahansa siellä, vaan Lipposen linjalla.

Topiciin liittyen. SDP on kaikkea mutta kuin tiensä päässä. tänä keväänä puolue on suuren mediahuomion kohteena, siitä on hyvä ponnistaa eteenpäin. Jos puolueväellä vielä riittää kanttia valita Heinäluoman seuraajaksi Jutta Urpilainen tai Miapetra Kumpula-Natri, saavat oikeistopuolueet kunnon haasteen 2011.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
On ihan turha tulla väittämään, ettei tupoon olisi saatu näitä rakenteita tasa-arvoistavia elementtejä, jos SAK ja STK olisivat sellaista halunneet.

No viimeksi ainakin paperin työnantajapuoli saneli ja paperi vikisi. Ei siinä paljon lupailut palkanalennuksista ym. painaneet kun tehtaita pistettiin lihoiksi:) Esim. nyt Voikkaa. Kovin on lyhyt vuosi kun jo helmikuussa loppuu työnantajalla, eikö?

Valitettavasti moni täällä näyttää pelkäävän, että kyseessä olisi tänäkin päivänä vielä se "taistolaisliike" joka hoilotteli laulujaan ja marssi ympäriinsä. Niitä loisia ei edusta enää kuin hipit ynnä muut vastaavat. SD ei mielestäni ole mikään haihattelijapuolue. Se, että johdossa on ollut joku Heinäluoma, ei vielä takaa lopulta mitään. Poikkeus vahvistaa säännön. Ja kertokaas nyt minulle se oikea media, josta pitäisi maan asioita seurata, kun ei YLE, Suomen Kuvalehti tahi muukaan ole muuta kuin vasemmiston vilunkijärjestö... Mitenkäs Helsingin Sanomat? Ilmeisesti ei osu oikeaan:)

Ennen kuin enempää tukehdutte aamuiseen cappuccino -kupposeenne, niin kertokaapa nyt ihan tämmöinen yksinkertainen asia. Miten hemmetissä tässä maassa tullaan hoitamaan tuleva eläkepommi? Tulovero laskee, perintövero laskee ym. mistä nämä kunnat repivät rahansa jatkossa? Vielä komeampaa on tiedossa kun vahvat puuteollisuus-kaupungit menettävät ison osan verotuloistaan tehtaiden lakkauttamisien johdosta. Väestö vanhenee ja sitä rataa.

Älkää käsittäkö väärin, minä tulen äänestämään sitä porukkaa joka tähän saa aikaiseksi ratkaisun, tai osaa ainakin esittää järkevän sellaisen. Minusta ei ole oikein kauaskantoista ollut tämä viime aikojen meno, 3-5 vuoden suunnitelmilla ei saada kovin järkeviä ratkaisuja aikaiseksi. Se on jo nähty. Ja todellakin minua kiinnostaa aika kovin se asianlaita, että onko naapureillani töitä kuin se, josko jossain Intiassa joku naikkonen tekee parin dollarin palkalla samoja hommia.
 

Viljuri

Jäsen
Jos puolueväellä vielä riittää kanttia valita Heinäluoman seuraajaksi Jutta Urpilainen tai Miapetra Kumpula-Natri, saavat oikeistopuolueet kunnon haasteen 2011.

Eiköhän tuo kuuluisa "keskustan kenttä" (jonka edustaja heitti tässä vast'ikään tietynkin siltarumpumiehen lumihankeen) tuo myös muita mahdolllisuuksia agendalle, jopa sinipunaisia, jos siis uskomme keskustan puoluesihteeriä. ;-)
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siltäkö näyttää? Minusta demarit eivät ole yhtään pahempia kuin muutkaan, alastonta valtapolitiikkaa on oikealla ja vasemmalla. Sellaista politiikka on, eikä sitä voi tai pidä minkään yksittäisen puolueen synniksi pistää.

Niin on. Mutta nyt on kysymys siitä, mikä on puolueen olemassaolon keskeinen motiivi. Kokoomus on aina ollut yksityisyrittämisen, henkilökohtaisen vaurastumisen ja isänmaallisuuden puolue. Mikään nyky-Kokoomuksen toimista ei sodi puolueen perusarvoja vastaan. SDP sen sijaan tekee kaikkea muuta paitsi sitä, mitä vaaleissa lupaa.

Kysymys on tekopyhyydestä ja sen tuomitsemisesta. Ajattele nyt sinäkin itseäsi. Puolueesi kusee köyhän kansan silmille paitsi pari viikkoa ennen vaaleja ja vappuisin. Silloin kyllä riittää sympatiaa ja ymmärrystä duunarille. Jos arvosi ovat sitä, että politiikka on puhdasta valtapeliä ja oman navan tuijotusta, mitä helvettiä teet vasemmistossa? Meidän porvarienhan sellaisia piti olla.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No viimeksi ainakin paperin työnantajapuoli saneli ja paperi vikisi. Ei siinä paljon lupailut palkanalennuksista ym. painaneet kun tehtaita pistettiin lihoiksi:) Esim. nyt Voikkaa. Kovin on lyhyt vuosi kun jo helmikuussa loppuu työnantajalla, eikö?
.....
Ennen kuin enempää tukehdutte aamuiseen cappuccino -kupposeenne, niin kertokaapa nyt ihan tämmöinen yksinkertainen asia. Miten hemmetissä tässä maassa tullaan hoitamaan tuleva eläkepommi? Tulovero laskee, perintövero laskee ym. mistä nämä kunnat repivät rahansa jatkossa? Vielä komeampaa on tiedossa kun vahvat puuteollisuus-kaupungit menettävät ison osan verotuloistaan tehtaiden lakkauttamisien johdosta. Väestö vanhenee ja sitä rataa.

Paperin tilanne on seurausta suhdanteiden käännöksestä. Ensimmäisen kerran todella pitkään aikaan paperialalla tilanne on sellainen, että työnantaja on vahvoilla. Minusta näyttää (ja tämä on vain oma vaatimaton mielipiteeni, ei mikään fakta), että työnantajapuoli haluaa nyt kaataa takavuosien katkerat kalkit kerralla paperiliitolle takaisin. Ennen kyykytettiin työnantajaa ja naurettiin paskaisesti päälle, mutta nyt on musiikki toinen. Ettei jäisi epäselvyyksiä henkilökohtaisesti tuomitsen moisen toiminnan lapsellisena ja kansantalouden kannalta vahingollisena.

Mitä tulee väestörakenteen vääristymään ja siitä johtuvaan huoltosuhteen negatiiviseen kehitykseen, vaihtoehtoisia toimintamalleja on seuraavia:

1. verotuksen tasoa kiristetään (ei pelitä, seuraa sijoitusten pako ulkomaille, samoin koulutetun työvoiman)

2. lisäännytään tehokkaammin (ei auta ennen kuin 20 vuoden päästä ja silloin on myöhäistä)

3. eläkeikää nostetaan (perusteltua, etenkin terveydentilan ollessa keskimäärin parempi kuin ennen, ei kuitenkaan ratkaise yksin ongelmaa).

4. leikataan eläkkeitä ja vanhustenhoidon palveluita (ei onnistu, eikä tarvitsekaan)

5. hommataan pirusti ulkomailta väkeä tänne töihin (vilkaiskaapa monikulttuurisuusketjua ja miettikää kuka helvetti haluaa tulla tänne räntään ja pimeään kuullakseen olevansa loinen, raiskaaja jne.)

Johtopäätös: Kusessa ollaan.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Riippuu asiayhteydestä ja määrittelystä. Kun puhutaan äänestäjistä ja suurista puolueista, ei näiden "vähäosaisten" äänillä keikuteta venettä. Johtuu osittain myös siitä, että he äänestävät nihkeästi ja äänet jakautuvat näiden pikkupuolueiden kesken, joihin demaritkin toivottavasti kuuluu jatkossa selkeämmin.

Mikäs muuten se on se vajaat 32% nukkuvista, jotka eivät äänestä? Kokoomuksella ainakin on ollut aina osallistumisprosentti noihin vaaleihin. Mutta sitä saa mitä tilaa, jos ei äänestä niin ei tartte valittaa.

Mikäs se sitten on demareiden puolueohjelma, kun se on niin kauhea? Minä en sitä ole vielä lukenut... Kokoomuksen olen ja mikäli noilla ruusuilla mennään niin tässähän hoituu kaikki ihan tuosta vaan. "heikommista pidetään huolta" ja sitä rataa.


Vähäosainen sinänsä sanana tarkoittaa varmaan jotain mitä en osaa määritellä. Ehkä se että tulot on jotain x% mediaanipalkasta tms. tilastollista. Vai olisiko ne vaikka 5% täysi-ikäisistä kansalaisista? Suomessa ei kuitenkaan ihmisiä kuole nälkään tai palellu kuoliaaksi, ellei sitten itse niin halua.

Noh, oletetaan että luku olisi 5% immeisistä, 1000 se tekisi jo 50 ihmistä... Jos nyt vetäisi raa'asti koko luvun, eli 5,3 milj. niin eihän se olisi kuin 3,5 Poria persaukista kansaa. Aika paskasti hoidettu lottovoittomaa minusta. Se kenen syy se lopulta on, ei ole yksiselittäistä. Tuossa kohtaa ymmärrän Halosen kommentin, että viisautta tulisi käyttää päätöksen teossa. Ymmärrän myös sen, että lakia tulee noudattaa, mutta onko tosiaan tarkoitus, että suomalaisuudella ei ole enää väliä?

80-luvun terveyskeskustoiminta ja tavallisten tallaajien suhteellisen onnistunut terveydenhuolto, on tänä päivänä täysi vitsi. Lakia säädetään, että puoli vuotta on maksimiaika leikkausjonossa, sama hammaslääkäriin. Ei taida ihan toimia.

Tämä oli lähinnä yleistä löpinää, eikä kohdistettu oikealla eikä vasemmalle, mutta heittäkääpä nyt sitten vaihtoehtoja, miten tämmöisetkin asiat tulisi hoitaa...
 
Viimeksi muokattu:

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Johtopäätös: Kusessa ollaan.

Todellakin näin on:) Muuten omasta mielestäni koko eduskuntavaalit ovat pelkkä vitsi. Joitain helvetin hiihtäjiä tai MTV-juontajia, entisiä missejä. Perkele, miten voi olla perusteltua nostaa palkkatasoa, jotta saataisiin osaavaa väkeä päättämään eduskuntaan jos puolueet kiimaisena kosiskelevat, vittu, tuollaisia toistaitoisia pulliaisia painamaan nappia.

Vittu, lisätään paikkoja niin johan alkaa tasa-arvo toteutumaan... heheh.
 

Fordél

Jäsen
80-luvun terveyskeskustoiminta ja tavallisten tallaajien suhteellisen onnistunut terveydenhuolto, on tänä päivänä täysi vitsi. Lakia säädetään, että puoli vuotta on maksimiaika leikkausjonossa, sama hammaslääkäriin. Ei taida ihan toimia.

Tämä oli lähinnä yleistä löpinää, eikä kohdistettu oikealla eikä vasemmalle, mutta heittäkääpä nyt sitten vaihtoehtoja, miten tämmöisetkin asiat tulisi hoitaa...

Kyllähänä suomalainen terveydenhuolto on tehokas, joten se kyllä kaipaisi lähinnä lisää resursseja tai muuten ollaan kusessa kun suuret ikäluokat alkavat sairastaa oikein tosissaan.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Kyllähänä suomalainen terveydenhuolto on tehokas, joten se kyllä kaipaisi lähinnä lisää resursseja tai muuten ollaan kusessa kun suuret ikäluokat alkavat sairastaa oikein tosissaan.

Asiaa erittäinkin läheltä päivittäin seuraavana asia on nimenomaan näin. Paitsi, että pk-seudulla pelkkä hammaslääkäriin ajan saaminen vaatii aikamoista ihmettä tapahtuvaksi saman vuoden aikana. Lääkärit ovat aivan liian tiukilla päivystyksissä ja tulokset ovat aika hurjat. Selvästi havaittavat merkit jäävät huomaamatta. Onko sitten kyse koulutuksesta, vai väsymyksestä, mutta nykyinen meininki ei ole kovinkaan kestävällä pohjalla. Koettakaapas saada lisää lekureita valmistumaan yliopistoista niin alkaa lääkäriliitolta helevetinmoinen vastustus...

Niin ja resursseja ei saada mikäli rahaa ei ole. Nyt kun sitä sitten kertyy tällä hetkellä vielä vähemmän niin mistäpä se resurssien lisäys saataisiin aikaiseksi. Ei mistään. Vai tietääkö joku?
 

Fordél

Jäsen
Niin ja resursseja ei saada mikäli rahaa ei ole. Nyt kun sitä sitten kertyy tällä hetkellä vielä vähemmän niin mistäpä se resurssien lisäys saataisiin aikaiseksi. Ei mistään. Vai tietääkö joku?

Kyllähän sitä rahaa on, koska valtion taloushan on todella hyvällä mallilla. Kyse on vain siitä, että mihin sitä rahaa halutaan laittaa. Valtio ei paljoa kuntien päätä silittele ja kun Tehy yms. laittoivat kuntalouden vielä entistä tiukemmalle niin ei tässä muuta tietä oikein ole kuin se, että valtio avaisi rahahanoja. Tuottavuutta voidaan toki parantaa ja niin varmasti koko ajan tehdäänkin, mutta ei sillä varmasti saada millään vastattua ikärakenteen tuomille haasteille.

Mikä sitten on kuntaliitosten vaikutus palveluden järjestämiselle, jää nähtäväksi, mutta kyllä itse odottaisin, että tämä ongelma ratkeaa vain resurssien lisäämisellä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikäs muuten se on se vajaat 32% nukkuvista, jotka eivät äänestä? Kokoomuksella ainakin on ollut aina osallistumisprosentti noihin vaaleihin. Mutta sitä saa mitä tilaa, jos ei äänestä niin ei tartte valittaa.
.....


Noh, oletetaan että luku olisi 5% immeisistä, 1000 se tekisi jo 50 ihmistä... Jos nyt vetäisi raa'asti koko luvun, eli 5,3 milj. niin eihän se olisi kuin 3,5 Poria persaukista kansaa. Aika paskasti hoidettu lottovoittomaa minusta. Se kenen syy se lopulta on, ei ole yksiselittäistä. .......

Ei tuo 32% ole persaukisia jos siihen viittaat. Ne on laiskoja tai sellaisia joita ei vaan kiinnosta erinäisistä syistä. Osalle varmaan käy niinkin, että jonkun yllättävän esteen takia ei pääse äänestämään. Faktaa on kuitenkin se, että vasemmisto hyötyy korkeasta äänestysprosentista. Mistä tulikin mieleeni, että demarithan aina kovasti kampanjoi ihmisiä äänestysuurnille, mutta niin tekee myös kokoomus. Tekisiköhän demarit niin, mikäli siitä hyötyisi kokoomus? Luulen että he laskelmoisivat paremmin.

Toiseen kohtaasi toteaisin, että jos 5% kansasta on määritelmän mukaan perseaukisia, niin syyllinen on yksinomaan määrittelijä. Vietin jokin aika sitten aikaa Khartumissa, missä luultavasti ollaan sitä mieltä, että suomessa on 0% köyhiä.

Toisaalta, jos haluaa päästä pois tuosta 5%-joukosta, niin kannattaisi varmaan tehdä jotain ihan itse. Vaikka opiskella tai mennä töihin, sen sijaan, että syyttäisi asemastaan muita. Lopputuloksena on kuitenkin, että suomessa on aina 5% väestä perseaukisia, vaikka maan köyhin olisi dubain emiiri.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse vaan ihmettelen sitä miksi suomalaiset äänestivät tämän suomenvihaaja-halosen pressaksi ja jopa kaksi kertaa. Kertoo aika paljon demareista ja niiden kannattajista.

Ei Halonen presidentiksi ole päässyt pelkillä vasemmiston äänillä. Karrikoiden sanottuna porvarinaisten suosiollisella avustuksella hän on Mäntyniemeen päässyt. Siinä sopiikin miettiä, onko sukupuolesta tehty niin pakkomielle tässä maassa, että se ajaa poliittisten ideologioidenkin ohi. Ilmeisesti on.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Hehheh, demarin suusta:


"Minusta se on aika erikoinen hyökkäys länsimaista demokratiaa vastaan"

Vantaan kaupunginjohtajan Juhani Paajasen (sd.) mukaan kansanäänestys on hyökkäys länsimaista demokratiaa vastaan. Ilmeisesti eduskuntavaalit ja muut ovat sitten jo täysimittainen sota.

http://www.hs.fi/tulosta/1135234147549

Mielenkiintoinen kommentti demarilta!
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
"Minusta se on aika erikoinen hyökkäys länsimaista demokratiaa vastaan"

Vantaan kaupunginjohtajan Juhani Paajasen (sd.) mukaan kansanäänestys on hyökkäys länsimaista demokratiaa vastaan.

Olisihan tuo aika erikoinen äänestys. Suomi ja Venäjäkin voisivat äänestää siitä, liitetäänkö Suomi Venäjään. Eikö totta?
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hehheh, demarin suusta:


"Minusta se on aika erikoinen hyökkäys länsimaista demokratiaa vastaan"

Vantaan kaupunginjohtajan Juhani Paajasen (sd.) mukaan kansanäänestys on hyökkäys länsimaista demokratiaa vastaan. Ilmeisesti eduskuntavaalit ja muut ovat sitten jo täysimittainen sota.

http://www.hs.fi/tulosta/1135234147549

Mielenkiintoinen kommentti demarilta!

Eiköhän tuossa viitata edustukselliseen demokratiaan, mitä kohtaan kansanäänestys todellakin on hieman erikoinen. Ihan yhtä laillahan tuossa asiaa ihmettelevät muidenkin puolueiden ihmiset.

Ei nyt kannata demaria teilata vain sen vuoksi, että on demari. Ollaan aika populistisella linjalla jo siinä vaiheessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös