Kuten varmaankin tiedät, muistini ulottuu vuotta pidemmälle. Enkä ole koskaan kiistänytkään sitä, että Kokoomuksen esiintyminen taannoisissa hallituksissa (ehkä pois lukien Viinasen henkilökohtaista panosta) on ollut melko sukkamaista. Kyllä siellä todellakin on ajoittain oltu SDP:n talutusnuorassa. Tähän on monia, lähinnä Kekkoslovakian ajan pitkän oppositioputken traumoihin liittyviä syitä.
Luulisi että Holkerin pääministerikauden aikana isoimmat traumat olisivat häipyneet. Ja viimeisetkin rippeet siinä kymmenen vuoden hallituksessa olon jälkeen.
Voisiko osasyynä olla se, että SDP:n/Lipposen ja Kokoomuksen/Niinistön näkemyserot yhteiskunnan suunnasta eivät ole niin suuria kuin esim. sinun kirjoituksistasi voisi luulla?
Vituttaa - joo, olisi vitutusketjun asia - osan JA:n kokoomuslaisista kitinä siitä, miten huonoon jamaan demarit ovat Suomen ajaneet. Kokoomus on istunut valtioneuvostossa suunnilleen viimeisen sukupolven ajan puhumattakaan porvarillisista kunnallishallinnosta, virkamiehistä ja elinkeinoelämän edustajista. Tietenkin on helppo ratkaisu demonisoida muut ja syyttää asioista SDP:tä, ay-liikettä, vasemmistolaisia, jne. Silloin ei tarvitse ottaa vastuuta tekemisistään, vaan voi vain osoitella sormella muita.
Siis, mikä saa sinut olettamaan vanhojen näyttöjen perusteella, että Sossuista on mitään iloa muille kuin jäsenkirjan omistaville virkanimityksen kärkkyjille? Mitä iloa ko. puolueesta on sitten 70-luvun ollut kenellekään rehellistä työtä tekevälle (siis paperiliittolaisten lisäksi)?
Demarit ovat johtaneet yhdessä kokoomuksen kanssa Tamperetta vuosikymmenet. Minusta Tampere ja Suomi ovat hyviä paikkoja elää ja minä olen tyytyväinen elinolosuhteisiini. Siinä on minulle riittävästi näyttöä.
Miksi muuten vedit viivan 1970-lukuun? Virkanimitysten kärkkyjiä on joka puolueessa. Jos tuolla perusteella pitäisi jättää äänestämättä jotakin puoluetta, niin pitäisi jättää suuret puolueet väliin ja äänestää perussuomalaisia, IKL:ää, kristillisiä tai eläkeläispuoluetta. Ja mieluummin jätän äänestämättä kuin autan jotakin Veltto Virtasen kaltaista letkua pääsemään eduskuntaan tai kunnanvaltuustoon.
Voisin myös, kun vauhtiin päästiin, kysyä kenen syy ovat järjettömät palkkavääristymät miesvaltaisten "duunarialojen" ja Siwan kassatätien välillä? Oma teoriani on, että homma menee pääpiirteittäin SDP -vetoisen SAK:n (vai oliko se vetosuhde päinvastoin) piikkiin. Sinulla lienee muita teoriaoita?
Palkkavääristymät? Kysymys on työn tuottavuudesta. Paskapaperin tekeminen tehtaassa on paljon kannattavampaa kuin paskapaperin myyminen Siwassa. Siksi työnantajalla on varaa maksaa siitä enemmän. Ei työntekijät palkkaa määrittele vaan työnantaja. Tai ainakin niissä ammateissa, missä minä olen ollut niin työnantajani on määrännyt palkan ja minun on pitänyt siihen tyytyä tai olla ilman töitä.
Ei hemmetti, tarkoitatko ihan oikeasti että jos SAK:ta /ay-liikettä ja SDP:tä ei olisi, niin kassatädit ja paperityöläiset saisivat suunnilleen samaa palkkaa? Olisiko se palkka kassatätien vai paperityöläisten nykyinen palkka?