@Cobol mielenkiintoisia näkemyksiä! Viestiesi parhaimmistoa tähän asti.
Tuossa jokin aika sitten esitin täällä (eikä tätä nyt ihan hirveästi vastustettu), että kokoomuksen ja SDP:n ero on niissä keinoissa. Karkeasti SDP laittelee mieluusti veroja lisää jatkuvasti, joka osuu kipeämmin todennäköisemmin kokoomusta äänestävän kontolle. Kokoomus puolestaan kannustaa työttömiä töihin ja kokoomukselle tyypillisesti työttömän määritelmä on varsin laaja. Kokoomuksen määritelmässä työttömiä ovat myös eläkeläiset ja opiskelijat, koska olen melko varma, että juuri tuo opintotuen pienentäminen & velkapainotuksen lisääminen olisi ensimmäisiä asioita, joita kokoomus ajaisi esimerkiksi opiskeluun.
Näissä vaaleissa on hyvin vaikeaa äänestää, koska kompromissin tekeminen vasemmiston ja oikeiston välillä tulee olemaan hyvin vaikeaa. Myös Li Andersson on oikeassa, että Sipilän hallituksen teettämät leikkaukset ovat ainoastaan pintaraapaisu siihen verrattuna, mitä on tulossa.
Kokoomus syyttää SDP:tä siitä, että he eivät ole valmiita leikkaamaan mistään. Syytös on ihan aiheellinen, koska näin asia nyt vähän myös on. Samalla pitää huomioida, että kokoomus on itse liikkeellä varsin tutulla kärjellä ja nyt se sanottiin jo ääneenkin:
1) Kokoomus laittaisi n.
miljoonan miljardin veronkevennystä työssäkäyville.
2) Kokoomus ei anna koskea yrityksien verotukseen.
3) Olen yllättynyt, jos kokoomus ei ehdota ALV:n nostoa. Se on yksi kokoomuksen suosikkiveroista, koska sillä saadaan rahaa + se on tasavero eli se viedään kaikilta samassa mitassa.
Kummassakin puolueessa on ongelmia. SDP:ssä ja kokoomuksessa. Intressit ovat hyvin erilaiset, mutta minun on edelleen hyvin vaikea nähdä, että kokoomuksen tarjoama vaihtoehto olisi oikeudenmukainen. Ei se oikeasti ole. Kokoomus laittaa työttömät (ml. opiskelijat ja eläkeläiset isoina ryhminä) kärsimään. Voi olla, että kokoomus saa valtion velkaantumisen pysäytettyä, mutta yksittäiset opiskelijat tulevat velkaantumaan vielä enemmän. Nytkin meillä on yliopistot, jotka on aivan paineistettuja. Sieltä pitäisi saada porukkaa työelämään viidessä vuodessa. Tämän onnistui Sipilän poppoo myös jossain määrin ajamaan lävitse. Sitten kuitenkin tosiasia on se, ettei sekään niin oikeudenmukaista ole, koska paljon sieltäkin tulee työmarkkinoille porukkaa, jotka eivät tienaa yhtikäs mitään.
Olen miettinyt kokoomuksen toimintaa seuranneena sitäkin, kuinka motivoivana he itse pitävät itse luomaansa mallia. Käytännössä tavoitetila on se, että työttömyys on niin rangaistavaa, että mikä tahansa työ "tuntikin viikossa" olisi enemmän kuin se kotona norkoilu. Eihän tämä missään yhteiskunnassa niin toimi. Voit mennä sinne kauppaan töihin vauraassa Saksassa tai Ruotsissa tunniksi niin ei se sielläkään elintasoasi nosta. Se on hyväntekeväisyyttä. Kokoomuksen tavoitetaso on se, että kaikki etuudet ajavat ihmiset lopulta töihin. Tämä vääristää työmarkkinoita, koska ihmiset paineistetaan sellaisiin töihin ihan ensimmäiseksi, joilla ei faktuaalisesti pysty nostamaan omaa tulotasoaan. Tällaiset painostuskeinot vaikuttavat työllisyyteen verrattain hitaasti.