Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 415 508
  • 11 256

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minulla ei henkilökohtaisesti ole tätä ongelmaa, siksi olen kirjoittanut jos. Minä en kuitenkaan vastusta tätä, koska laki voi olla tarpeellinen. Työlaki on oikea tapa rajoittaa työnantajan toimia, jotka koetaan häiritseviksi, jos siihen kirjataan, että lakia ei sovelleta, jos asiasta on erikseen sovittu toisin. Näin laista hyötyvät sekä ne, jotka kokevat yhteydenotot ongelmana sekä ne, jotka eivät koe.

Miksi siitä pitää tehdä laki? Onhan esim. palkkaus, lepoajat, vuosivapaat, yms. ongelmia aiheuttavia, mutta niistä säädetään silti työehtosopimuksessa. Miksi tällainen lillukanvarsi mielestäsi vaatii oman lain?

(Ja selvyydeksi; itse kannatan noista minimipalkan säätämistä lailla johonkin lukemaan. Nythän laki ei sitä varsinaisesti määrittele euromääräisenä ollenkaan.)

Ehkä sinä et näe asiaa juuri sen takia, koska olet ollut niin pitkään samalla alalla.

Tämäkin voi olla mahdollista, totta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Miksi siitä pitää tehdä laki? Onhan esim. palkkaus, lepoajat, vuosivapaat, yms. ongelmia aiheuttavia, mutta niistä säädetään silti työehtosopimuksessa. Miksi tällainen lillukanvarsi mielestäsi vaatii oman lain?
Ei se tarvitse omaa lakia, vaan lisäyksen työlakiin. Moni laki mahdollistaa, että sitä ei sovelleta, jos siitä on sovittu erikseen, eli vapaudesta voidaan neuvotella. Laissa on kysymys lähtökohdasta, ei ehdottomasta rajoittamisesta.

Minä teen työtä, jossa suorastaan vaadin yhteydenottoa. Mutta jos jossain toisessa ammatissa tarvitaan ehdotonta kieltoa, on siitä helpompaa säätää lailla ja vapaudesta sopia sopimuksella.

Jos tarkoittaa, että asiaa pitää selvittää laajasti kuullen mm. työpsykologeja, eikä vain lukemalla Jatkoajan keskustelupalstaa.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei se tarvitse omaa lakia, vaan lisäyksen työlakiin.

Jaa, kyllä se äsken mielestäsi vielä tarvitsi oman lain:

Jos asia aiheuttaa ongelmia, siitä on tehtävä laki.

Minä en kuitenkaan vastusta tätä, koska laki voi olla tarpeellinen.

Pahoittelut, jos ymmärsin väärin, että mielestäsi tästä pitää tehdä laki. Varmasti vika on minun päässä.

Itse olen edelleenkin kyllä sitä mieltä, että puhutaan niin pienestä asiasta, minkä voi hoitaa ihan paikallisestikin. Jos jollakin alalla (viittaan tuohon omaan kokemukseen vain yhdeltä alalta) tämä koetaan näin isoksi ongelmaksi, niin meinaatko tosissasi, että ammattiliitot eivät jo olisi asiasta älähtäneet?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Minä teen työtä, jossa suorastaan vaadin yhteydenottoa. Mutta jos jossain toisessa ammatissa tarvitaan ehdotonta kieltoa, on siitä helpompaa säätää lailla ja vapaudesta sopia sopimuksella.

Työlainsäädäntöä en tunne kovin tarkkaan mutta luulisi sinne riittävän tarkennuksenkin suoran kiellon sijaan.

Johan siellä jo sovitaan esim päivystyksestä maksettavista korvauksista, joka on sekin sopimus yhteydenotosta työajan ulkopuolella ja siitä saatavasta korvauksesta.

Mielestäni tuossa riittäisi tarkentava kohta ettei työntekijällä ole velvollisuutta reagoida työasioihin työajan ulkopuolella. Ja ei olisi haitaksi sekään jos yhteydenottotavat jotenkin mainittaisiin. Suora soitto tai tekstari esim. on eri tasolla disruptiivista kuin sähköposti.

Tietotyöläisenä olen itse ratkaissut asian pitämällä kaksi puhelinta tarkoituksella. Se on jotenkin helpoin tapa rajata työ ja muu vaikkei rahallisesti paras ratkaisu olekaan. Nykyisessä firmassa onneksi on lähtökohtaisesti jo se terve asenne ettei missään nimessä halutakaan olla yhteydessä työajan ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Itse olen edelleenkin kyllä sitä mieltä, että puhutaan niin pienestä asiasta, minkä voi hoitaa ihan paikallisestikin. Jos jollakin alalla (viittaan tuohon omaan kokemukseen vain yhdeltä alalta) tämä koetaan näin isoksi ongelmaksi, niin meinaatko tosissasi, että ammattiliitot eivät jo olisi asiasta älähtäneet?
Melko vähän ammattiliitot taisivat ajaa vanhempainvapaauudistusta, vaikka sekin nähtiin tärkeäksi. Ehkä liitoissakin on asenneongelma, jossa kiinnostus työntekijää kohtaan lopahtaa, kun kyseessä on työajan ulkopuolisista asioista.

Jos asia on ongelma, on vain hyvä asia, että päättäjät korjaavat sen ennen kuin liitot reagoivat.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miksi siitä pitää tehdä laki? Onhan esim. palkkaus, lepoajat, vuosivapaat, yms. ongelmia aiheuttavia, mutta niistä säädetään silti työehtosopimuksessa.
Palkkaus on tosiaan lainsäädännön ulkopuolella (tai siis laissa ulkoistettu sopimuksiin), mutta kyllähän työaikalaki ja vuosilomalaki todellakin säätävät päivä-, viikko- ja vuosikohtaisesta työajasta. Toki suomalaiseen tapaan noihin on jätetty joiltain osain mahdollisuus poiketa työehtosopimuksen pohjalta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Melko vähän ammattiliitot taisivat ajaa vanhempainvapaauudistusta, vaikka sekin nähtiin tärkeäksi. Ehkä liitoissakin on asenneongelma, jossa kiinnostus työntekijää kohtaan lopahtaa, kun kyseessä on työajan ulkopuolisista asioista.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Jokaisella palkansaajakeskusjärjestöllä oli 2019 oma perhevapaamallinsa, lisäksi erittäin monella liitolla, ja nämä olivat aivan ykköstason eduskuntavaalitavoitteita. Siis aivan merkittävimpiä tuolloin vietyjä tavoitteita. Olivat paljon progressiivisempia kuin nyt päätetty malli lähinnä siksi, koska keskusta halusi säilyttää kotihoidontuen väen vängällä - jokainen PSKJ-malli olisi kai sen jollain aikavälillä poistanut. EK:n puolella asiaan oli enemmän skeptisyyttä.

Nythän perhevapaiden palkallisuutta on jo viety lukuisiin tesseihin, teollisuuden puolella toimihenkilösopimuksiin, mutta esimerkiksi valtiolla, kunnissa ja yliopistoissa koko henkilöstölle. Tämä asia on palkansaajajärjestöille ollut todella merkittävä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tietotyöläisenä olen itse ratkaissut asian pitämällä kaksi puhelinta tarkoituksella. Se on jotenkin helpoin tapa rajata työ ja muu vaikkei rahallisesti paras ratkaisu olekaan. Nykyisessä firmassa onneksi on lähtökohtaisesti jo se terve asenne ettei missään nimessä halutakaan olla yhteydessä työajan ulkopuolella.
Tuo on ihan fiksu käytäntö. Olen toiminut sekä yhden että kahden puhelimen taktiikalla, ja molemmissa on puolensa. Viimeksi päädyin yhdistämään sekä omat että työnantajan asiat samaan puhelimeen, jolloin työasiat kulkevat mukana vapaa-ajallakin. Tosin ainakin pidemmillä vapailla saatan pitää vain privaattiviestit näkyvillä. Jos minut on lomista huolimatta tarvetta saada kiinni, niin olen antanut eri duunipaikoissa luvan tavoitella puhelimitse. Ei ole montaa kertaa soitettu.

Mielestäni jokainen saisi muutenkin päättää itse, tekeekö töitä ja käsitteleekö työsähköpostiviestejä vapaa-ajalla. Sellaista ei normaaliolosuhteissa työntekijöiltä tietenkään edellytetä, paitsi määrätyissä tehtävissä ja silloinkin sovitusti.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Demarit aloittivat näköjään loppukirin vaaleja ajatellen, kun pistivät Rinteen puhumaan taloudesta A-studioon. Nyt voi jo helposti todeta ettei pasta-Antti petä taaskaan. Mä en ainakaan halua syödä samoja sieniä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Antti Rinne: me emme halua maksattaa sopeutusta kellään.

Sinänsä ihan perushassu kommenttihan toi on :D Tosiasiallisesti ainahan joku kaiken maksaa nykyjärjestelmässäkin. Ei ole olemassa valtiota ilman sen kansalaisia, joten kyllähän nytkin kaikki on joltakin katettuna.

Mutta yleisesti tuossa nyt ei ollut mitään erityisen uutta myöskään kokoomuksen suunnalta. Jos ei SDP:n ohjelma hirveästi vakuuttele niin eipä tuota kokoomuksenkaan ohjelmaa voi paljoa parempana pitää:

1) Antti Rinne on aivan täysin oikeassa siinä, että kokoomus lähtökohtaisesti haluaa kohdentaa muutokset niihin, joilla on kaikista vähiten. Kokoomus kannustaa ihmiset töihin jäädyttämällä indeksit ja tekemällä mieluusti esimerkiksi yliopistokoulutuksesta täysin maksullista.
2) Vähemmän yllättäen kokoomuksella ei ole mitään halua myöskään pureutua yrityksien verotukseen. Kokoomukselle ei esimerkiksi kelpaa listaamattomien yritysten verottaminen, mutta sen sijaan työttömien patistaminen töihin keinolla millä hyvänsä kyllä kelpaa. Ja siis ne toimenpiteet ovat aina hyvin samansuuntaisia: kun et saa työttömänä mitään niin parhaiten tienaat, jos otat jotain työtä.

Suomen tilanne ei vakuuta kummankaan johdossa yhtään enempää. Mielenkiintoista on myös se, että TEMin laskelmista käy aika hyvin ilmi, kuinka tätä hallitusta on pidetty todellisena törsäyshallituksena. Se on kuitenkin käytännössä saanut aivan yhtä paljon velkaa aikaiseksi kuin kaikesta säästänyt Sipilän hallitus. Ja siitä olen jopa Antti Rinteen kanssa täysin samaa mieltä, että kun innokkaasti kaikista heikommassa asemassa olevilta leikkaillaan niin heidät löydetään sitten jostakin toisesta jonosta nopeasti. Esimerkki on taas kärjistys, mutta kun riittävästi potkit sitä työtöntä liikkeelle sieltä kotoa niin saattavat masentua ja sitten ovat entistä pidemmässä prosessissa ja kauemmin pois työelämästä.
 

Alejandro

Jäsen
Marin kuulostaa selkokielisten uutisten lukijalta Rinteeseen verrattuna. Minäkään en kolmekymppisenä oikein tahdo saada selvää Antin puheesta, joten mikäköhän lienee mediaani-ikäisen demarikannattajan laita. Tuossahan menee ihan pää pyörälle.

Ilmeisesti Rinne haluaisi tilkitä (vai mitä termiä hän käyttikään) verokantaa ensisijaisesti maahanmuuttoverolla. Ihanan kauaskantoista ja innovaatiomaista ajattelua.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Sinänsä ihan perushassu kommenttihan toi on :D Tosiasiallisesti ainahan joku kaiken maksaa nykyjärjestelmässäkin. Ei ole olemassa valtiota ilman sen kansalaisia, joten kyllähän nytkin kaikki on joltakin katettuna.

Mutta yleisesti tuossa nyt ei ollut mitään erityisen uutta myöskään kokoomuksen suunnalta. Jos ei SDP:n ohjelma hirveästi vakuuttele niin eipä tuota kokoomuksenkaan ohjelmaa voi paljoa parempana pitää:

1) Antti Rinne on aivan täysin oikeassa siinä, että kokoomus lähtökohtaisesti haluaa kohdentaa muutokset niihin, joilla on kaikista vähiten. Kokoomus kannustaa ihmiset töihin jäädyttämällä indeksit ja tekemällä mieluusti esimerkiksi yliopistokoulutuksesta täysin maksullista.
2) Vähemmän yllättäen kokoomuksella ei ole mitään halua myöskään pureutua yrityksien verotukseen. Kokoomukselle ei esimerkiksi kelpaa listaamattomien yritysten verottaminen, mutta sen sijaan työttömien patistaminen töihin keinolla millä hyvänsä kyllä kelpaa. Ja siis ne toimenpiteet ovat aina hyvin samansuuntaisia: kun et saa työttömänä mitään niin parhaiten tienaat, jos otat jotain työtä.

Suomen tilanne ei vakuuta kummankaan johdossa yhtään enempää. Mielenkiintoista on myös se, että TEMin laskelmista käy aika hyvin ilmi, kuinka tätä hallitusta on pidetty todellisena törsäyshallituksena. Se on kuitenkin käytännössä saanut aivan yhtä paljon velkaa aikaiseksi kuin kaikesta säästänyt Sipilän hallitus. Ja siitä olen jopa Antti Rinteen kanssa täysin samaa mieltä, että kun innokkaasti kaikista heikommassa asemassa olevilta leikkaillaan niin heidät löydetään sitten jostakin toisesta jonosta nopeasti. Esimerkki on taas kärjistys, mutta kun riittävästi potkit sitä työtöntä liikkeelle sieltä kotoa niin saattavat masentua ja sitten ovat entistä pidemmässä prosessissa ja kauemmin pois työelämästä.
Mitään perushassua tuossa ei ollut. Antti sanoi tuon ihan itse.

Joku maksaa aina, kuka miten ja kuinka paljon, on toinen juttu.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Marin kuulostaa selkokielisten uutisten lukijalta Rinteeseen verrattuna. Minäkään en kolmekymppisenä oikein tahdo saada selvää Antin puheesta, joten mikäköhän lienee mediaani-ikäisen demarikannattajan laita. Tuossahan menee ihan pää pyörälle.

Ilmeisesti Rinne haluaisi tilkitä (vai mitä termiä hän käyttikään) verokantaa ensisijaisesti maahanmuuttoverolla. Ihanan kauaskantoista ja innovaatiomaista ajattelua.

Taitaa pitää paikkansa se arvio, että SDP:n kannatus olisi nyt 5% yksikköä pienempi, jos Rinne olisi edelleen Marinin tilalla. On kyllä ero kuin yöllä ja päivällä näillä tämän kauden pääministereillä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@vetti niin sanoi juu eikä Antti ennenkään ole tullut tunnetuksi hyvistä puhelahjoistaan :D
Antti ei oikein osaa kertoa mitään konkreettista ja toisen paikalla olevan konkreettiset ehdotukset ovat niin tuttuja historiasta, että minäkin ne osaan jo ulkoa. Näitä kumpaakaan ei pitäisi missään tilanteessa äänestää.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo Rinne on sen tason esiintyjä, että pari A-studiota vielä ja demareiden kannatus alkaa yksinumeroisella luvulla.

Meno on kuin jossain Disney-sadussa, jossa hyvä haltijatar heilauttaa taikasauvaa ja toiveet toteutuvat. Ensin puhuttiin sopeutustoimista kahden tulevan hallituskauden aikana. Rinne totesi tähän, että "10-15 vuodessa" voidaan säästää jossain diabeteksen torjunnassa "satoja miljoonia". Sitten alkoikin jo pitkä lista siitä, mistä ei missään nimessä saa leikata.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melkoisen sukkela vastaus Rinteeltä oli myös aikatauluun, koska valtiontalouden yhdeksän miljardia saadaan kurottua umpeen. " Yhdeksän miljardia saattaa tulla täyteen ennemmin tai myöhemmin". Hyvissä käsissä.

Tälle nauroimme porukalla ihan ääneen. Demarit on kyllä ihan huumoriryhmää. Siitä tietää, että sielläkin ollaan edes vähän huolissaan, kun Mäkystä ei A-studioon tällä kertaa päästetty. Mutta, että Antti Rinne...? Senkin ovat ilmeisesti puoluetoimistolla tajunneet, että myöskään Marinia ei kannata päästää näistä talousjutuista haastelemaan, kun ei niistä mitään ymmärrä. Ja jotain Mykkästä vastaan Marin olisi tehnyt itsestään vain pellen, kun Mykkis ei kauheasti provosoidu mistään. Orpon on jo asemansakin takia vähän pakko olla kipakampi Marinia kohtaan, mutta muiden kokoomuslaisten ei tarvitse.

Mä ihan aidosti ihmettelen, että kuka alle 60 v. äänestää demareita? Ja miksi?
 

Analyzer

Jäsen
Tuo Rinne on sen tason esiintyjä, että pari A-studiota vielä ja demareiden kannatus alkaa yksinumeroisella luvulla.

Meno on kuin jossain Disney-sadussa, jossa hyvä haltijatar heilauttaa taikasauvaa ja toiveet toteutuvat. Ensin puhuttiin sopeutustoimista kahden tulevan hallituskauden aikana. Rinne totesi tähän, että "10-15 vuodessa" voidaan säästää jossain diabeteksen torjunnassa "satoja miljoonia". Sitten alkoikin jo pitkä lista siitä, mistä ei missään nimessä saa leikata.

Toisaalta Rinne veisaa ihan samaa virttä kuin talousviisas Mäkynen ja Marin - ja kannatus kasvaa.

Toki Rinne veisaa virtensä paljon kömpelömmin, mutta itse asiasisältö on sama.

Itseasiassa mitä tulee talouspolitiikkaan, niin enemmän itselläni on uskoa Rinteeseen, kuin tähän mainittuun kävelevään katastrofikaksikkoon.
 

Vatso

Jäsen
Suomen tilanne ei vakuuta kummankaan johdossa yhtään enempää. Mielenkiintoista on myös se, että TEMin laskelmista käy aika hyvin ilmi, kuinka tätä hallitusta on pidetty todellisena törsäyshallituksena. Se on kuitenkin käytännössä saanut aivan yhtä paljon velkaa aikaiseksi kuin kaikesta säästänyt Sipilän hallitus.

@peterra Hieman pisti silmään tämä lainattu osuus, millä laskutavalla tai mittarilla nykyinen hallitus on ottanut lainaa saman verran kuin Sipilän hallitus? Ainakin tuon veronmaksajien taulukon mukaan Sipilän hallitus otti lainaa koko hallituskaudella n. 5 miljardia, kun nykyhallituksen osalta määrä menee reilusti yli 30 miljardin?

 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Toisaalta Rinne veisaa ihan samaa virttä kuin talousviisas Mäkynen ja Marin - ja kannatus kasvaa.

Toki Rinne veisaa virtensä paljon kömpelömmin, mutta itse asiasisältö on sama.

Itseasiassa mitä tulee talouspolitiikkaan, niin enemmän itselläni on uskoa Rinteeseen, kuin tähän mainittuun kävelevään katastrofikaksikkoon.
Jos ja kun meillä on Euroopan paras pääministeri ja hallitus niin miksi se ei näy demareiden kannatusluvuissa. Luulisi, SDP saisi vähintään 25 prosenttia annetuista äänistä eduskuntavaaleissa ja gallupeissa.

Nyt on erittäin tärkeät eduskuntavaalit tulossa ensi kuussa. Talous, sisäinen- ja ulkoinen turvallisuus, sote- ja terveysalan palvelut ovat tai pitäisi olla kunnossa Suomessa. Näistä asioista on keskusteltu vilkkaasti ennen vaaleja. Suurin huolenaihe on se, että riittääkö omat rahat nyt ja tulevaisuudessa laskujen maksamiseen. Vähemmän huolestuttaa valtion velka ja korkomenot eräitä henkilöitä Suomessa.

Ilmastonmuutoksen haittavaikutukset ovat olleet vähemmän kiinnostuksen kohteena nyt näissä vaaleissa jostain syystä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
@peterra Hieman pisti silmään tämä lainattu osuus, millä laskutavalla tai mittarilla nykyinen hallitus on ottanut lainaa saman verran kuin Sipilän hallitus? Ainakin tuon veronmaksajien taulukon mukaan Sipilän hallitus otti lainaa koko hallituskaudella n. 5 miljardia, kun nykyhallituksen osalta määrä menee reilusti yli 30 miljardin?
Bile-Ilmari ja Marin ilmoittivat luvut Rinteelle, joka laski ne päässään.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos ja kun meillä on Euroopan paras pääministeri ja hallitus niin miksi se ei näy demareiden kannatusluvuissa. Luulisi, SDP saisi vähintään 25 prosenttia annetuista äänistä eduskuntavaaleissa ja gallupeissa.
2003 SDP Lipponen +1,61
2007 Keskusta Vanhanen -1,58
2011 Keskusta Kiviniemi -7,35
2015 Kokoomus Stubb -2,2
2019 Keskusta Sipilä -7,3
2023 SDP Marin +2,2 (Ylen kannatusmittaus)

Siihen en ota mitään kantaa, onko Euroopan paras vai ei, mutta jos SDP:n kyselysuosio pitää vaaleissa, niin Marinista tulee ensimmäinen sellainen pääministeri 20 vuoteen, jonka puolueen kannatus nousee vaaleissa.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
@peterra Hieman pisti silmään tämä lainattu osuus, millä laskutavalla tai mittarilla nykyinen hallitus on ottanut lainaa saman verran kuin Sipilän hallitus? Ainakin tuon veronmaksajien taulukon mukaan Sipilän hallitus otti lainaa koko hallituskaudella n. 5 miljardia, kun nykyhallituksen osalta määrä menee reilusti yli 30 miljardin?

Erilaisten laskelmien perusteella on arvioitu, että tällä hallituskaudella olisi otettu reilut 10 miljardia sellaista velkaa, joka ei selity pandemialla tai puolustusmenoilla (jotka voi ajatella menoiksi, jotka mikä vain hallitus olisi käyttänyt näissä poikkeuksellisissa oloissa). Sipilän hallituksen osalta on jossain määrin hankalaa laskea, koska esim. tuon linkittämäsi listauksen luvut ovat tasavuosin, mutta hallitus vaihtuu keskellä vuotta. Lukema 7 miljardia on mainittu joissain yhteyksissä. Tosin vaikka käyttäisi näitä lukuja, niin silti tällä vaalikaudella velkaa olisi lisätty 1,5-kertaisesti, eli ei suinkaan samoissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös