Valtiovarainministeriössä on töissä ihan oikeita ihmisiä ja he kertovat joskus kokemuksistaan tutuilleen. Se on kyllä mahdottoman hauskaa, hah hah oikein. Ei tuo minkään salassapitovelvollisuudenkaan alainen asia ole, että onko joku ministeri pihalla kuin tamppoonin lanka vai ei. En itse Financial Timesia laske politrukiksi, mutta sitä vastoin olen tietoinen, että se on usein merkki salaliittoihin hurahtamisesta että ihminen alkaa leimaamaan eri mieltä itsensä kanssa olevia arvovaltaisia tahoja tuon tyyppisillä leimoilla.Nimettömien lähteiden käyttö ei harmita yhtään, mutta naurattaa sitäkin enemmän. Ja kun oikein omilla aivoilla ajattelee, niin nämä kuuluisat nimettömät lähteet ovat vähintään yhtä huvittavia kuin tuo Kataisen valinta Euroopaan parhaaksi VVM:ksi, kun Kataisen VVM ja PM perintöä tarkastellaan esim. 2008-2018 välillä. Hienosti meni, ainakin puoluepolitrukkien mielestä, heh.
Kun arvioidaan valtionvarainministerinä toimimista, niin siihen ei seuraavan hallituksen tekemiset vaikuta. Katainen lyhensi 2007 lainaa demareiden vastustuksesta huolimatta. Tämä oli siinä taloustilanteessa ehdottoman oikeaa ja vastuullista politiikkaa ja demarit olivat vastustamisessaan väärässä ja populistisen vastuuttomia. Sitten tuli finanssikiriisi, jolloin Katainen elvytti hyvinkin järkeväti ajoitetuilla ja kohdistetuilla toimilla, kuten siinä taloustilanteessa ehdottoman oikein ja vastuullista olikin. Historia on myös nähdäkseni osoittanut, että hän oli oikeassa Euroalueen velkakriisin hoitamisessa ja kritisoijat väärässä. Toki kriisi olisi paremminkin voitu kokonaisuudessaan hoitaa, mutta siihen syylliset löytyvät Saksa/Ranska -akselilla.
Minä arvioin valtionvarainministerin toimintaa näinkin simppelein kriteerein ja jätän huomioimatta lukiotodistuksien numerot, pesisjoukkueiden kirjanpidot tai nuorisojärjestöjen pöytäkirjojen laittomuudet. Vastaavasti en myöskään Rinnettä pidä huonona vvm:nä sen takia, että hän oli kavaltanut taloyhtiön rahoja omaksi edukseen tai että hän nyt sai tuomion laittomuuksiin yllyttämisestä, vaan siksi että hänen politiikkansa ja lupaukset ovat vastuuttomia.
Viimeksi muokattu: