Vaikka demarien ketju onkin, pari sanaa Kataisen onnistumisista valtiovarainministerinä ja pääministerinä. Ajanjakso kattaa vuodet 2007-2011 (vvm) ja 2011-2014 (pm). Vaikka kyseessä on aina hallitus ja siten kokonaisuus kompromissein, Kataisen aikana Suomen vienti putosi enemmän kuin yhdenkään toisen kehittyneen talouden (Lähde: Suomen Pankki/Kajanoja). Keskeisiä syitä olivat työkustannusten nousu suhteessa kilpailijamaihin ja tehdasteollisuuden tuotteista saatava hinta, joka putosi edelleen Kataisen kaudella ja Suomi jäi kauppakumppanimaistaan laskutavasta riippuen yli 20 prosenttia. Tästä pieni osa oli Kataisen aikaa.
Jo nämäkin luvut kertovat sen, että Suomen syvä kyykkäys johtui myös (mutta ei yksin) siitä, että Suomessa ei tehty välttämättömiä uudistuksia. Niinpä Suomen taantuma/lama jatkui vielä silloin, kun muu Eurooppa kauppakumppanimaiden osalta oli jo tukevassa nousussa. Tämän ongelman juurisyyt eivät johdu Kataisesta, mutta hän ei toteuttanut hallituksessa (yhdessä) välttämättömiä uudistuksia. Tässä mielessä Kataisen toiminta ei ainakaan edukseen poikennut aiempien hallitusten mm. työelämään liittyvien ratkaisujen ohittamisesta.
Financial Timesin arvio on mielenkiintoinen. Siinähän arvioitiin vuoden verran valtiovarainministerinä olleen Kataisen työtä. Ministerit laitettiin järjestykseen valtioiden taloudellisen tilan, poliittisen osaamisen ja maan yleisen vakauden perusteella. Taloudellisten mittareiden kriteerit kuten kaikki muutkin olivat ajalta ennen Jyrki Kataisen valtiovarainministeriyttä.
Vuodessa ei Suomen järjestelmässä ihmeitä tehdä ja koska vuonna 2007 alkanut finanssikriisi iski voimalla Suomeen myöhässä, Kataista voi arvioida vuoden 2008 lopulla hieman väärin. Me näemme nyt, kuinka vaikeaa oli Suomen toipuminen, kun Kataista edeltävät hallitukset ja Kataisen hallitus eivät tarttuneet päätöksiin, jotka olisi pitänyt tehdä viimeistään silloin. Ja ikävä kyllä samat päätökset ovat edelleen tekemättä.