Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 583 398
  • 12 173

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Ihmeellistä logiikkaa että jos sääntöjen rikkomista ei sallita, niin peli kovenee.
Niin ihmeellistä, etten tällaista ole missään vaiheessa sanonut. Tällaisia kommentteja tulee kun on pakko olla erimieltä. Minäkin olen tästä erimieltä mutta hyvä kun tuli selväksi tämäkin asia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin ihmeellistä, etten tällaista ole missään vaiheessa sanonut.
Eli logiikka on vieläkin ihmeellisempää kuin oletin. Rangaistusten koventamisesta seuraa pelin koveneminen, mutta rangaistusten lieventämisestä ei seuraa sen löystyminen. Olemme siis jollain kummallisella tavalla löytäneet tältä Lafferin käyrään verrattavalta kuvaajalta, joko sen absoluuttisen minimin (optimin) tai sitten jonkun sortin mystisen epäjatkuvuuskohdan (liekkö vielä puolavoin). Hämmästystä ei heikennä sekään fakta, että joko koko logiikka tai ainakin käyrä on erilainen länsinaapurissa, koska siellä laittomia lakkoja on vähemmän, vaikka sanktiot ovat kovemmat.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
WTF HIFK - FC Liverpool
Eli logiikka on vieläkin ihmeellisempää kuin oletin. Rangaistusten koventamisesta seuraa pelin koveneminen, mutta rangaistusten lieventämisestä ei seuraa sen löystyminen.
Tähän voisi vastata hiljattain löystytetyllä alkoholipolitiikalla, jonka seurauksena nuoriso turmeltui, alkoholiongelma räjähti käsiin, viinan kulutus kasvoi; tai näin meille ainakin uskoteltiin käyvän. Kävikö? Mutta koska tämä esimerkki on jo niin kaukana ketjun aiheesta, jätän tämän tähän. Sen voin kyllä toistaa, etten ole missään vaiheessa sanonut ettei sääntöjä tarvitse noudattaa tai niitä pitäisi (alkuperäisessä keskustelun aiheessa) lieventää. Sen keksit ihan itse. Pitkässä juoksussa, sivistyneissä länsimaissa, rangaistukset ovat lieventyneet ja samaan aikaan rikosten määrä on vähentynyt. Rikosten määrään vaikuttaa muut asiat enemmän kuin kiristettävät rangaistukset. Mutta kun on tapahtunut rikos, esiin nousevat aina ne huutajat, jotka vaativat ratkaisuksi kovempia tuomioita. Lainoppineet eivät kuulu näihin mutta mitä ne nyt niistä asioista tietää.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Täällä moni toivoo, ettei Antti Rinteestä tulisi pääministeriä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että silloin Antti Rinteestä tulee valtionvarainministeri. Ojasta allikkoon, sitä se demokratia teettää.

Itse kaipaisin Ruotsista mallia siihen, että Suomessakin työntekijöillä olisi suurempi valta yritysten hallituksissa ja että työnantajan direktio-oikeudesta luovuttaisiin. Vähentäisi laittomien lakkojen määrää huomattavasti, kuten Ruotsin esimerkistä huomattaisiin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse kaipaisin Ruotsista mallia siihen, että Suomessakin työntekijöillä olisi suurempi valta yritysten hallituksissa ja että työnantajan direktio-oikeudesta luovuttaisiin. Vähentäisi laittomien lakkojen määrää huomattavasti, kuten Ruotsin esimerkistä huomattaisiin.
Jep, moni porvari (poliitikkokin) toivoo Ruotsin mallia Suomeenkin tajuamatta että mikä perustavanlaatuisia eroavaisuuksia näiden maiden systeemeissä on.

Ei Ruotsilla ole samanlaista historiallista taakkaa näissä asioissa. Suomessa ei kumpikaan työmarkkinaosapuoli eikä puolueet ole halukas muuttamaan systeemiä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Täällä moni toivoo, ettei Antti Rinteestä tulisi pääministeriä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että silloin Antti Rinteestä tulee valtionvarainministeri. Ojasta allikkoon, sitä se demokratia teettää.
Onhan tuo valtiovarainministerii nyt huomattavasti pienempi paha. Sitähän hän on ollut aiemminkin. Ja vaikka virkamieslähteet tietävät kertoa, että hän oli tehtävässä todellinen kävelevä katastrofi (radikaalisti heikompi kuin esim Urpiainen), niin hallitusohjelma määrittelee ne isot linjat eli suomeksi sanottuna velanoton määrän. VVM olisi oman käsitykseni mukaan jopa suhteellisen "helppo" tehtävä, mikäli yhteistyö virkamiesten kanssa toimisi (mitä ei Rinteen kanssa tule tapahtumaan), sillä he osaavat kyllä substanssipuolen. VVM toimii lähinnä muiden ministeriöiden ja instituutioiden kanssa. Esim joku tuleva sosiaali ja terveysministeri ja oikeusministerio ovat ja maatalousminiteri oli aikoinaan vittumaisempia tehtäviä (viittaan aikaan jolloin tehtävään usein nimittiin virkamiesministeri, kun vapaaehtoisia ei löytynyt).
 

Wristlock

Jäsen
... Ja vaikka virkamieslähteet tietävät kertoa, että hän oli tehtävässä todellinen kävelevä katastrofi (radikaalisti heikompi kuin esim Urpiainen), ...
Samojen virkamieslähteiden (hih) mukaan Katainen (toim. huom. lukion lyhyt matematiikka vitonen, ei kyennyt suorittamaan edes lyhyttä matematiikkaa YO kirjoituksissa) oli molempiin em. verrattuna suurempi kävelevä katastrofi VVM hommissa ja sama mies oli myös PM. Tulokset ovat kaikkien nähtävillä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Samojen virkamieslähteiden (hih) mukaan Katainen (toim. huom. lukion lyhyt matematiikka vitonen, ei kyennyt suorittamaan edes lyhyttä matematiikkaa YO kirjoituksissa) oli molempiin em. verrattuna suurempi kävelevä katastrofi VVM hommissa ja sama mies oli myös PM. Tulokset ovat kaikkien nähtävillä.
Ymmärrän että nimettömien lähteiden käyttö harmittaa, mutta minä en samoista virkamieslähteistä ole samaa kuullut ja itseasiassa kun asiaa oikein omillakin aivoilla ajattelee, niin ei Kataisesta ole tullut julki, että hän olisi Trumpmaisesti/Rinnemäisesti kyseenalaistanut virkamiesten osaamista, ottanut heidän kanssaan yhteen tai vähätellyt heidän laskelmiaan. Six-packistä voidaan toki olla montaa mieltä, mutta valtiovarainministeriaikana Katainen hoiti homman erinomaisesti (jos se oli virkamiesten ansiota, niin sitten hänen ansionsa oli tehdä yhteistyötä sinne suuntaan onnistuneesti) ja hänet tästä onnistumisestaan palkittiin mm valinnalla euroopan parhaaksi tehtävässään:
Jyrki Katainen on Euroopan paras valtiovarainministeri
 

Wristlock

Jäsen
Nimettömien lähteiden käyttö ei harmita yhtään, mutta naurattaa sitäkin enemmän. Ja kun oikein omilla aivoilla ajattelee, niin nämä kuuluisat nimettömät lähteet ovat vähintään yhtä huvittavia kuin tuo Kataisen valinta Euroopaan parhaaksi VVM:ksi, kun Kataisen VVM ja PM perintöä tarkastellaan esim. 2008-2018 välillä. Hienosti meni, ainakin puoluepolitrukkien mielestä, heh.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nimettömien lähteiden käyttö ei harmita yhtään, mutta naurattaa sitäkin enemmän. Ja kun oikein omilla aivoilla ajattelee, niin nämä kuuluisat nimettömät lähteet ovat vähintään yhtä huvittavia kuin tuo Kataisen valinta Euroopaan parhaaksi VVM:ksi, kun Kataisen VVM ja PM perintöä tarkastellaan esim. 2008-2018 välillä. Hienosti meni, ainakin puoluepolitrukkien mielestä, heh.
Valtiovarainministeriössä on töissä ihan oikeita ihmisiä ja he kertovat joskus kokemuksistaan tutuilleen. Se on kyllä mahdottoman hauskaa, hah hah oikein. Ei tuo minkään salassapitovelvollisuudenkaan alainen asia ole, että onko joku ministeri pihalla kuin tamppoonin lanka vai ei. En itse Financial Timesia laske politrukiksi, mutta sitä vastoin olen tietoinen, että se on usein merkki salaliittoihin hurahtamisesta että ihminen alkaa leimaamaan eri mieltä itsensä kanssa olevia arvovaltaisia tahoja tuon tyyppisillä leimoilla.

Kun arvioidaan valtionvarainministerinä toimimista, niin siihen ei seuraavan hallituksen tekemiset vaikuta. Katainen lyhensi 2007 lainaa demareiden vastustuksesta huolimatta. Tämä oli siinä taloustilanteessa ehdottoman oikeaa ja vastuullista politiikkaa ja demarit olivat vastustamisessaan väärässä ja populistisen vastuuttomia. Sitten tuli finanssikiriisi, jolloin Katainen elvytti hyvinkin järkeväti ajoitetuilla ja kohdistetuilla toimilla, kuten siinä taloustilanteessa ehdottoman oikein ja vastuullista olikin. Historia on myös nähdäkseni osoittanut, että hän oli oikeassa Euroalueen velkakriisin hoitamisessa ja kritisoijat väärässä. Toki kriisi olisi paremminkin voitu kokonaisuudessaan hoitaa, mutta siihen syylliset löytyvät Saksa/Ranska -akselilla.

Minä arvioin valtionvarainministerin toimintaa näinkin simppelein kriteerein ja jätän huomioimatta lukiotodistuksien numerot, pesisjoukkueiden kirjanpidot tai nuorisojärjestöjen pöytäkirjojen laittomuudet. Vastaavasti en myöskään Rinnettä pidä huonona vvm:nä sen takia, että hän oli kavaltanut taloyhtiön rahoja omaksi edukseen tai että hän nyt sai tuomion laittomuuksiin yllyttämisestä, vaan siksi että hänen politiikkansa ja lupaukset ovat vastuuttomia.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikka demarien ketju onkin, pari sanaa Kataisen onnistumisista valtiovarainministerinä ja pääministerinä. Ajanjakso kattaa vuodet 2007-2011 (vvm) ja 2011-2014 (pm). Vaikka kyseessä on aina hallitus ja siten kokonaisuus kompromissein, Kataisen aikana Suomen vienti putosi enemmän kuin yhdenkään toisen kehittyneen talouden (Lähde: Suomen Pankki/Kajanoja). Keskeisiä syitä olivat työkustannusten nousu suhteessa kilpailijamaihin ja tehdasteollisuuden tuotteista saatava hinta, joka putosi edelleen Kataisen kaudella ja Suomi jäi kauppakumppanimaistaan laskutavasta riippuen yli 20 prosenttia. Tästä pieni osa oli Kataisen aikaa.

Jo nämäkin luvut kertovat sen, että Suomen syvä kyykkäys johtui myös (mutta ei yksin) siitä, että Suomessa ei tehty välttämättömiä uudistuksia. Niinpä Suomen taantuma/lama jatkui vielä silloin, kun muu Eurooppa kauppakumppanimaiden osalta oli jo tukevassa nousussa. Tämän ongelman juurisyyt eivät johdu Kataisesta, mutta hän ei toteuttanut hallituksessa (yhdessä) välttämättömiä uudistuksia. Tässä mielessä Kataisen toiminta ei ainakaan edukseen poikennut aiempien hallitusten mm. työelämään liittyvien ratkaisujen ohittamisesta.

Financial Timesin arvio on mielenkiintoinen. Siinähän arvioitiin vuoden verran valtiovarainministerinä olleen Kataisen työtä. Ministerit laitettiin järjestykseen valtioiden taloudellisen tilan, poliittisen osaamisen ja maan yleisen vakauden perusteella. Taloudellisten mittareiden kriteerit kuten kaikki muutkin olivat ajalta ennen Jyrki Kataisen valtiovarainministeriyttä.

Vuodessa ei Suomen järjestelmässä ihmeitä tehdä ja koska vuonna 2007 alkanut finanssikriisi iski voimalla Suomeen myöhässä, Kataista voi arvioida vuoden 2008 lopulla hieman väärin. Me näemme nyt, kuinka vaikeaa oli Suomen toipuminen, kun Kataista edeltävät hallitukset ja Kataisen hallitus eivät tarttuneet päätöksiin, jotka olisi pitänyt tehdä viimeistään silloin. Ja ikävä kyllä samat päätökset ovat edelleen tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Keskeisiä syitä olivat työkustannusten nousu suhteessa kilpailijamaihin ja tehdasteollisuuden tuotteista saatava hinta, joka putosi edelleen Kataisen kaudella ja Suomi jäi kauppakumppanimaistaan laskutavasta riippuen yli 20 prosenttia. Tästä pieni osa oli Kataisen aikaa.

Jo nämäkin luvut kertovat sen, että Suomen syvä kyykkäys johtui myös (mutta ei yksin) siitä, että Suomessa ei tehty välttämättömiä uudistuksia. Niinpä Suomen taantuma/lama jatkui vielä silloin, kun muu Eurooppa kauppakumppanimaiden osalta oli jo tukevassa nousussa.
Edelleen erottelen tässä sitkeästi kaudet 2007-11 ja 2011-2015 toisistaan. Osittain siksi, että toisessa hallituksessa Katainen oli VVM ja toisessa PM, mutta osittain myös maailmantalouden syklien takia. Jos vuosien 2008-10 bkt:n ja viennin laskua mietitään, niin ei tarvitse olla kummoinen Nostradamus nähdäkseen, että syynä oli finanssikriisi. Siinä Kataisen syyttäminen finanssikriisin synnystä puolestaan on about yhtä osuvaa kuin Esko Ahon syyttäminen neuvostoliiton kaatumisesta vuonna 1991 (tämä toki olisi enemmän kiitosten kuin syytösten paikka mikäli se olisi ollut hänestä kiinni).

Yleinen taloustieteellinen konsensus myös lienee (vai onko joku eri mieltä ja siten väärässä asiasta?), että rakenneuudistusten aika on nousukaudella eikä talouskriisin aikana, jolloin taloutta tarvitsee elvyttää. Niinpä VVM-kautta ei voi silläkään rasittaa, joskin huomioitava asia on, että näin mittavat uudistukset tehdään pääministerivetoisesti eli sitä e yksikään VVM yksinään tee, erityisesti Suomen kaltaisessa maassa missä VVM on de facto vasta toiseksi suurimman puolueen edustaja.

2011-2015 hallituskausi oli sitä vastoin hukattua aikaa ja viimeistään silloin uudistukset olisi pitänyt tehdä (kun niitä ei 2000-luvun alussa oltu tehty). Hallitus oli toimintakyvytön ja siitä Katainen saa kantaa osavastuunsa, vaikka perisyy olikin se että niin moni typerys äänesti persuja jonka takia järkevän hallituskokoonpanon muodostaminen oli lähihistorian hankalin tehtävä. Tässä kohtaa valitettavasti demokratiassa kävi niin, että kansa sai mitä ansaitsi.

Tiedän myös että en edusta konsensusta siinä, että kenen syy oli palkkojen nopea nousu tänä ajanjaksona. Itse syytän asiasta niitä, jotka asiasta vastuussa ovat eli työmarkkinajärjestöt, mutta tiedän että monet haluavat kaataa siitä syyn Kataiselle. Tästä tyydyn edelleenkin vain olemaan eri mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
. Siinä Kataisen syyttäminen finanssikriisin synnystä puolestaan on about yhtä osuvaa kuin Esko Ahon syyttäminen neuvostoliiton kaatumisesta vuonna 1991 (tämä toki olisi enemmän kiitosten kuin syytösten paikka mikäli se olisi ollut hänestä kiinni).

Voit toki pieksää olkiukkoasi. En sanallakaan edes vihjannut, että finanssikriisi olisi Kataisen syytä. Kannattaa lukea huolella uudelleen, jos tällaiseen käsitykseen oikeasti jäit.

Se mistä kirjoitin, oli Suomen rakenteelliset ongelmat, jotka pahenivat kriisissä kauppakumppanimaita enemmän. Kerroin myös syyn.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voit toki pieksää olkiukkoasi. En sanallakaan edes vihjannut, että finanssikriisi olisi Kataisen syytä. Kannattaa lukea huolella uudelleen, jos tällaiseen käsitykseen oikeasti jäit.

Se mistä kirjoitin, oli Suomen rakenteelliset ongelmat, jotka pahenivat kriisissä kauppakumppanimaita enemmän. Kerroin myös syyn.
En minä ole väittänyt, että olisit sanonut. Kannttaa lukea jne.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En minä ole väittänyt, että olisit sanonut. Kannttaa lukea jne.

OK. Lainasit siis tekstiäni ja pistit peliin yleisen olkiukkosi Kataisen syyttämisestä finanssikriisin synnystä. Vahingossa kuvittelin lainauksesi perusteella väärin.

Mitä Kataiseen tulee, hänen aikansa kokonaisuutena oli yhtä tuhoisa tai vielä tuhoisampi Suomen kanalta kuin edeltäjiensä (pm ja vmm). Suomen kustannuskilpailukyky oli Kataisen lähdettyä raunioina. Suomen Pankista löytyy hyvä analyysi tilanteesta vuoden 2015 kesältä. Ja kuten jo totesin, hallitus on kokonaisuus. Ei vika ole yksin Kataisen. Linkki Suomen pankkiin:

Kuinka paljon kustannuskilpailukyvyn pitäisi parantua? – Euro ja talous
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Suomen Pankista löytyy hyvä analyysi tilanteesta vuoden 2015 kesältä. Ja kuten jo totesin, hallitus on kokonaisuus. Ei vika ole yksin Kataisen.
Suomen Pankin analyysissä on kerrottu, että Suomen yksikkötyökustannukset eli suomeksi sanottuna palkat olivat tuolloin 10-15% liian korkeat versus kilpailujamaat. Tästä ei olla eri mieltä. Eri mieltä ollaan vaan siitä, että oliko syy siihen Kataisen tai edes hallituksen. Työmarkkinaratkasut ovat tehty työmarkkinajärjestöjen toimesta ja hallitus ei niihin ensi- eikä edes vielä toisisijainenkaan syyllinen ole. Vaikka olen suuri yleissitovuuden poistamisen puolestapuhuja, niin se (tai muutkaan rakenteelliset uudistukset) eivät olisi tätä huonoa sopimista pelastaneet, sillä kyseessä ovat isot EK:n jäsenliitot jotka ovat teollisuuden puolesta palkoista sopineet. Heidän syynsä se on jos palkkamaltti on unohtunut, ei hallituksen, piste.

Toki myönnän, että annan Sipilälle ja tälle hallitukselle tietyn määrän kredittiä kiky-sopimuksista, mutta niinkuin työmarkkinajärjestöt itsekin toitottivat, niin tuollainen hallituksen puuttuminen työmarkkinajärjestelmään oli ja on poikkeuksellista ja niin sen pitäisi ollakin.
 

Wristlock

Jäsen
Tämä on kyllä ihan väärä ketju käsitellä Suomen historian yhtä surkeinta pääministeriä, mutta nimimerkki Cobol toikin jo esille perintöä, johon viittasin. Se asettaa FT:n valinnan surkuhupaisaan valoon kaikkien muiden paitsi palstan pahimpien politrukkien ja Jyrki&Kokoomus tosiuskovaisten keskuudessa. Ja kaikkein koomisimpia salaliittoteorioita ja vakaumuksellisen sokeaa puolueuskovaisuutta ovat nimenomaan nämä ”Eihän meidän Jyrki, mutku ne demarit!”. Tämän tyyppiset totuuden kieltämiset toki pitävät narratiivin ketjun aiheeseen sopivana eli siitä pisteet.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki tämä keskustelu liittyy suoraan demareihinkin. Vuonna 2017 SAK:n pääekonomisti Kaukoranta totesi, että vuoden 2011 syksyllä solmitun raamisopimuksen tavoite oli turvata Suomen kilpailukyky, työllisyys ja ostovoima vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Vähän reilun kahden vuoden sopimuksessa oli sopimuskorotuksia yhteensä 4.3 prosenttia ja lisäksi 150 euron kertaerä. Raamisopimusta sopiessa valtiovarainministeriö ennusti vuosien 2012–2015 talouskasvuksi 1.9 prosenttia vuodessa. Työn tuottavuuden kasvuksi ministeriö ennusti vajaat kaksi prosenttia vuodessa. Katainen oli uusi pääministeri ja Jutta Urpilainen uusi valtiovarainministeri. Ministeriön virkamiesten laskelmat epäonnistuivat, ja kuten Suomen Pankin Kajanoja hyvin avasi linkittämässäni analyysissa, jälki oli sitten sellaista kuin oli. Hallituksen ja valtiovarainministeriön vastuu on toki laskelmista olemassa ja siten heikosti tehty talouspolitiikka.

Olen @dana77 kanssa samaa mieltä siitä, että ei tässäkään voi kaikkea hallituksen niskaan laittaa. En laittanutkaan. En Kataisen enkä edellisten. Mutta kyllä niillä vastuunsa on. Vasta Sipilän hallitus on yrittänyt oikaista ay-liikkeen ja etujärjestöjen ylivaltaa määrätyissä asioissa ja saada mm. työmarkkinoita enemmän markkinatalouden suuntaan ja talouspolitiikkaa hallituksen päätettäväksi. Alkuun Sipilän hallitus pääsi, mutta ei kovin pitkälle.
 

Fordél

Jäsen
Talous ja Suomen kilpailukykyy ovat nykyisessä yhteiskunnassa korostuneen tärkeitä asioita. Olisi kuitenkin melkoisen yksipuoliset kriteerit, jos vain näiden perusteella arvioitaisiin pääministerin onnistuminen. Pääministerin ja hallituksen toiminnan lisäksi pitää huomioida kulloinenkin toimintaympäristö sisältäen kaikki vaalituloksesta lähtien maailmsntalouteen asti.

Toki voihan se olla, että kun laajennetaan arviointia, lopputulos on sama.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Raamisopimuksen onnistumisesta kai ollaan sentään ekonomistien kesken vielä erimielisiä, mutts kansantaloudellisesti tuhoisampi oli ekonomistikonsensuksessa kyllä 2007 kierros, joka oli puhtaasti EK:n ja sen liittojen höntyilyn sekä sarisairaanhoitaja-vaalipuheiden yhdistelmä. Politiikasta käsin puututtiin työmarkkinoihin kuvaten sellaista, johon ei ollut päätösvaltaa ja sen jälkeen osaamattomat tahot saivat eri alat keulimaan toistensa yli. Kyllä siinä taisi tuolloisella kokoomusjohdolla aika suuri merkitys olla - jopa molemmissa tahoissa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vuonna 2017 SAK:n pääekonomisti Kaukoranta totesi, että vuoden 2011 syksyllä solmitun raamisopimuksen tavoite oli turvata Suomen kilpailukyky, työllisyys ja ostovoima vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Vähän reilun kahden vuoden sopimuksessa oli sopimuskorotuksia yhteensä 4.3 prosenttia ja lisäksi 150 euron kertaerä. Raamisopimusta sopiessa valtiovarainministeriö ennusti vuosien 2012–2015 talouskasvuksi 1.9 prosenttia vuodessa. Työn tuottavuuden kasvuksi ministeriö ennusti vajaat kaksi prosenttia vuodessa. Katainen oli uusi pääministeri ja Jutta Urpilainen uusi valtiovarainministeri. Ministeriön virkamiesten laskelmat epäonnistuivat, ja kuten Suomen Pankin Kajanoja hyvin avasi linkittämässäni analyysissa, jälki oli sitten sellaista kuin oli. Hallituksen ja valtiovarainministeriön vastuu on toki laskelmista olemassa ja siten heikosti tehty talouspolitiikka.

Olen @dana77 kanssa samaa mieltä siitä, että ei tässäkään voi kaikkea hallituksen niskaan laittaa. En laittanutkaan. En Kataisen enkä edellisten. Mutta kyllä niillä vastuunsa on. Vasta Sipilän hallitus on yrittänyt oikaista ay-liikkeen ja etujärjestöjen ylivaltaa määrätyissä asioissa ja saada mm. työmarkkinoita enemmän markkinatalouden suuntaan ja talouspolitiikkaa hallituksen päätettäväksi. Alkuun Sipilän hallitus pääsi, mutta ei kovin pitkälle.
Nyt ollaan jo aika syvällä tämän asian ytimessä. On totta, että VVM epäonnistui ennusteissaan, mutta reilua on sanoa että ihan samalla tavalla kaikki muutkin vastaavat tahot epäonnistuivat niissä. VVM ennusteet eivät siis poikenneet eurooppalaisesta konsensuksesta minnekään. Kyseiset ennusteet ovat luettavissa tuolta ja ovathan ne näin jälkikäteenkin varsin mielenkiintoista luettavaa, niissä kun on perusteet esitetty erilaisille ennusteille kuten kuuluukin:
Talouden ennusteet

Kukaan ei osannut ennustaa Euroalueen velkakriisin eskaloitumista, ja erityisesti sen ajankohtaa. Ei kukaan. Ja vaikeaa se olisi ollutkin, sillä Kreikkalaiset valehtelivat tunnusluvuistaan Goldman Sachsin avulla (hieman yksinkertaistettuna). Niinpä minun on vaikeaa kohtuuden nimissäkään kaataa likasankoa edes VVM:n virkamiesten niskaan, sillä tehtävä oli mahdoton.

En kuitenkaan halua kaikesta tapahtuneesta antaa ilmaista vapaakyytiä koko konklaaville, vaan asioista on vähintään pystyttävä oppimaan. Miksi samat yhtä epäonnistuneet ennusteet eivät olleet yhtä kohtalokkaita muissa kilpailujamaissamme? Koska niissä työmarkkinajärjestelmät eivät ole yhtä jäykät. Vaikka ennusteiden epäonnistumista ei voida täysin välttää, pitää tuollaisten ennusteiden pohjalta tehdyissä sopimuksissa olla varaventtiilit. En usko, että työmarkkinaosapuolet kykenevät tuollaisesta asiasta itse sopimaan, vaikka olisimme kuinka juuri nähneet sen seuraukset kaikessa hirveydessään. Niinpä olen @Cobol :in kanssa samaa mieltä, että Sipilän aloittama työ on ollut oikean suuntaista. Sellainen on ollut porvarihallituksen ansiosta mahdollista, mutta demareiden istuessa hallituksessa se ei olisi enää 2011-15 ollut mahdollista. Toistan silti, että toki se olisi voitu tehdä jo 2000-luvun alussakin Lipposen tai Vanhasen hallitusten toimesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kukaan ei osannut ennustaa Euroalueen velkakriisin eskaloitumista, ja erityisesti sen ajankohtaa. Ei kukaan. Ja vaikeaa se olisi ollutkin, sillä Kreikkalaiset valehtelivat tunnusluvuistaan Goldman Sachsin avulla (hieman yksinkertaistettuna). Niinpä minun on vaikeaa kohtuuden nimissäkään kaataa likasankoa edes VVM:n virkamiesten niskaan, sillä tehtävä oli mahdoton.

Nyt on vähän eri asia.

Euroalueen ongelmat olivat esillä jo vuonna 2007 kun USA:n finanssikriisi alkoi. Sieltähän kriisi Eurooppaan levisi. EKP antoi 2008 arvion, jonka mukaan BKT kasvaa euroalueella vaihteluvälillä 1.3-2.3 prosenttia vuodet 2008 ja 2009. Mutta Suomen osalta BKT:n muutos Tilastokeskuksen mukaan vuositasolla oli vuonna 2008 noin 0.2 prosenttia ja vuonna 2009 peräti -8.4 prosenttia. Vaikka vuonna 2010 nousua oli 3.7 prosenttia, vuoden 2011 raamisopimusta edeltävät kolme vuotta olivat selvästi alle niitä edeltäneen vuoden ja vuodet. Tämän takia nostin esille vuoden 2011 raamisopimuksen, koska kukaan ei voi väittää faktana, etteikö dataa surkeasta kehityksestä olisi ollut. Raamisopimus oli osaltaan heikentämässä kustannuskilpailukykyä ja siten vientiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suomen ongelma ei tietenkään ole Kokoomus, demarit tai joku muu poliittinen taho. Vaan ne kaikki yhdessä. Kun Ruotsissa mennään sekä työpaikkakohtaisella sopmisella + siihen liittyvällä työntekijöidenkin Suomea paremmalla päätösoikeudella, meillä palkat sovitaan etujärjestöjen toimesta. Ja kun Ruotsissa palkankorotukset määräytyvät vientiteollisuuden kehityksen mukaan, Suomessa julkinen sektori voi avata suhteessa tuottavuuteen suurillakin korotuksilla. Nämä sitten siirretään teollisuusuuteen ja muualle joskus jopa alarajana korotuksista. Kajanoja avaa tätä hyvin taulukkoina, kaavioina ja tekstinä.

Pidän demareita ja vassareita sekä kokoomusta lähes yhtä syyllisinä. Etujärjestöjen lähes saneluvalta ja ay-liikkeen poliittisten lakkojen oikeus ei ole syntynyt yksin vasemmiston käsistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikka vuonna 2010 nousua oli 3.7 prosenttia, vuoden 2011 raamisopimusta edeltävät kolme vuotta olivat selvästi alle niitä edeltäneen vuoden ja vuodet. Tämän takia nostin esille vuoden 2011 raamisopimuksen, koska kukaan ei voi väittää faktana, etteikö dataa surkeasta kehityksestä olisi ollut
Minusta sen pohjalta, että vuonna 2010 nousua oli 3,7%, ei seuraavien vuosien kasvuennuste 1,9% ollut "paperilla" mikään ylioptimistinen sen ajan tiedot huomoiden. Luin äsken vielä sen syksyn ennusteen läpi ja sehän oli kirjoitettu päällisin puolin erittäin maltilliseen ja varovaiseen sävyyn. Sehän alkaa sanoilla, että nopean kasvun ajat ovat ohi ja puhuu hyvin varoittelevaan sävyyn tulevasta. Toki näin varmasti tehdään aina jossakin määrin, mutta kuitenkin.

No jokainen voi tuon talouskatsauksen käydä edellisen viestin ĺinkin takaa lukemassa. nuo edellisten vuosien surkeat prosentit eivät kilpailijamaista poikenneet, eli takkiin alkoi tulla suhteessa verrokkeihin vasta tuon hitaan toipumisen myötä. Velkaantuminenhan pysähtyi vasta nyt.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Yksi heittovuoro vielä vanhojen tikulla silmään tökkimistä, eli Sari S. ja Jyrki K, tuo vaalivoittoisa suhde, muutamien ihmisten tulkintoja lehtien juorupalstoilta:

Kommentti: Suomen kilpailukykyä ei tuhonnut Sari Sairaanhoitaja – näin syntyi myytti holtittomista palkankorotuksista

Juhana Vartiainen turhautui opportunismiin: ”Sari Sairaanhoitaja oli taloudellista sabotaasia” | Demokraatti.fi

MTV-reportaasi: Hoitajien historiallisesta palkkataistelusta 10 vuotta – haavoja, haukkuja ja tinkimättömyyden voitto

Eihän Katainen mitenkään innostanut palkansaajajärjestöjä inumaan mitään, eihän?
Muuten olen vieläkin sitä mieltä, että Jutta Urpilainen on kovettu nainen. Helvetin tiukassa paikassa opetteli valtiovarainministeriksi, ja teki minkä voi, isänmaallisesti.
Josta syystä demarit tietysti halusivat Antti Rinteen hänen tilalleen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös