Sosialidemokraatit – SDP

  • 1 597 772
  • 12 222

msg

Jäsen
Jos minulla olisi paljon ja laadukasta osaamista projektien johtamisesta, tietojärjestelmistä tai muusta eirtyisalasta, niin miksi olisin siellä ostajan puolella paljon pienemmällä liksalla kuin mitä siellä myyjän puolella saisin?
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Solidaarisuusvero on tyypillisen kateellisen Neuvostoihmisen ajattelutavan ilmentymä.

Eli meillä on vielä pieni joukko ihmisiä jäljellä, jotka viitsivät maksaa maailman kireintä veroprogressiota, eivätkä ole vielä keinotelleet palkkaansa pääomatuloiksi.

Tällä pienellä joukolla voi olla keinot tehdä vero/palkkasuunnittelua tai keinotella jollain tavalla rahansa ulkomaille.

Riittää, kun pari isompaa yrittäjää toteaa, että tämä oli nyt tässä ja vie firmansa Viroon niin koko solidaarisuusveron tuotto on miinuksella.

Sama koskee kaikkia muitakin veronkorotuksia: tässä taloudellisessa tilanteessa niiden seurauksena talous ja veropohja todennäköisemmin sakkaavat alta niin pahasti, että verotulot putoavat, eivätkä suinkaan kasva.

Tämä ei tietenkään vasemmistolaiselle aukea... koska kantavana motivaattorina on aina kateus, katkeruus ja ahneus toisen ahkeruudella ja kovalla työllä ansaitsemaa omaisuutta kohtaan.

Demareiden (ja muidenkin kommunistien) ajattelutavan voisi hyvin kiteyttää tähän lauseeseen "Mikä on sinun, on myös minun. Mutta mikä on minun, ei varmastikaan ole sinun."

Tämänkaltaisessa vasemmistolaisuuden ja kateuden ilmapiirissä on todella vaikeaa menestyä.

Faktaa verotuksesta


Verotus on myöskin osa-alue, jossa minä lähtisin liikkeelle yksinkertaistamisen perusperiaatteesta. Itse asiassa mielestäni perustulo yhdistettynä tasaveroon olisi hyvä tapa lisätä kannustavuutta. Käytännössähän se tarkoittaisi veroprogression säilymistä, mutta kenties helpommin hyväksyttävällä tavalla.

Esimerkkejä hatusta vedetyillä luvuilla (700€ perustulo, 50% tasavero, joka sisältää sosiaaliturva- ja eläkemaksut)

1000€ palkka-verot 500€ + perustulo 700€: netto 1200€, "vero"prosentti -20
2000€ palkka-verot 1000€ +perustulo 700€: netto 1700€, veroprosentti 15
3000€ palkka-verot 1500€ +perustulo 700€: netto 2200€, veroprosentti 26,7
4000€ palkka-verot 2000€ +perustulo 700€: netto 2700, veroprosentti 32,5
6000€ palkka-verot 3000€ +perustulo 700€: netto 3700, veroprosentti 38,3...)
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Valtiovetoinen käskyttäminen on jopa realistinen visio. Mitä kusisempaan suuntaan valtiontalous käy, sitä kovemmat paineet tällaisille rakenneuudistuksille on. Tietenkin on myös niin, että toimeen olisi jo pitänyt tarttua ns. hyvän sään aikana. Pääasia on kuitenkin että puututtaisiin suoraan rakenteisiin eikä pahenneta ongelmia entisestään. Kaikenlainen kontrolloimattomuus, hajautettu hallinnonalakohtainen ostovastuu sekä ostamisen ja projektijohtamisen osamattomuus ovat täyttä myrkkyä veronmaksajille. Ynnä turhat palkkaukset.

Hyvin sanottu.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Siitä olen aika saletti, että jos tuo 500 euron perustulo yhdistettynä 50 % tasaveroon tulisi, niin harmaa talous ainakin kukoistaisi. Siinä tapauksessa 10 euron tuntipalkasta käteen jäisi huikeat 5 euroa. Ja kun tiedetään, että kaikkine sivukuluineen tuo työntekijälle käteen jäävä 5 euron nettopalkka maksaa työnantajalle sen suunnilleen 15 euroa, niin ei hirveä ennustajaeukko tarvitse olla, että helpohkosti nämä osapuolet sopivat, että mitäs jos maksettais palkka kuitenkin pimeänä niin molemmat osapuolet voittais aika rajusti.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Siitä olen aika saletti, että jos tuo 500 euron perustulo yhdistettynä 50 % tasaveroon tulisi, niin harmaa talous ainakin kukoistaisi. Siinä tapauksessa 10 euron tuntipalkasta käteen jäisi huikeat 5 euroa. Ja kun tiedetään, että kaikkine sivukuluineen tuo työntekijälle käteen jäävä 5 euron nettopalkka maksaa työnantajalle sen suunnilleen 15 euroa, niin ei hirveä ennustajaeukko tarvitse olla, että helpohkosti nämä osapuolet sopivat, että mitäs jos maksettais palkka kuitenkin pimeänä niin molemmat osapuolet voittais aika rajusti.

Minä taas olen aika saletti, että harmaa talous vähenisi nykytilanteeseen verrattuna. Nyt vallitsevassa tilanteessa pimeästi maksetusta palkasta hyötyy usein vielä enemmän, kuin jos vaihdettaisiin perustuloon. Pitää nimittäin ottaa myös huomioon erilaisten tukien leikkaantuminen tulojen noustessa, mikä suoraan kannustaa ihmisiä ottamaan palkat pimeästi. Jos perustuloon siirryttäisiin, pitäisi samnalla monia tälläisia tukia luonnolliseti poistaa.

Lisäksi voisit lopettaa tuon puhumisen 500€ perustulosta, se ei tosiaankaan ole ainoa mahdollinen taso.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Palkkataso on vähintään 25% parempi kuin Suomessa, siis vähintään ja hintataso matalampi kautta linjan.

alakohtaista, ja ero ei ole noin suuri after 2007 fall

Suomalaisten palkansaajien tuntiansio oli vuonna 2006 Euroopan kymmenenneksi korkein. Ruotsalaisten tuntiansio oli lähes samansuuruinen suomalaisiin verrattuna, mutta muissa Pohjoismaissa tuntiansiot olivat selvästi Suomea korkeampia. Ostovoiman mukaan tarkasteltuna suomalainen palkansaaja oli vuonna 2006 eurooppalaisessa palkkavertailussa 13. sijallaan Euroopan maiden keskitasoa.


Sitten iski lama, mikä muuttui ja miten?

Ansioiden ostovoimassa vuonna 2010 kärkisijoilla olivat edelleen Norja ja Tanska, mutta mm. Saksan ja Ranskan palkansaajien ostovoima heikkeni eurooppalaisessa vertailussa. Suomalainen palkansaaja oli ansioiden ostovoimaltaan eurooppalaisittain yhdeksänneksi parhaiten palkattu. Kriisin aikana suomalaisten ostovoima ohitti Ranskan, Ruotsin ja Alankomaat. Vuonna 2010 suomalaisen palkansaajan ostovoimakorjattu ansio oli 17 prosenttia EU-maiden keskiarvoa suurempi, kun vuonna 2006 ero oli vain viisi prosenttia.

Palkkatason vertailussa kärkipään maat olivat vuonna 2010 suurelta osin samoja kuin vuonna 2006, mutta sijoitus oli osittain vaihtunut.
Teollisuuden ja rakentamisen toimialalla EU-maiden palkansaajat ansaitsivat vuonna 2010 keskimäärin 13,21 euroa tunnilta. Tuolloin palkansaajien keskimääräinen tuntiansio oli Suomessa 19,37, Ruotsissa 17,71, Tanskassa 28,09 ja Norjassa 29,69 euroa. Teollisuudessa työskennellyt suomalainen palkansaaja oli vuonna 2010 viidenneksi parhaiten palkattu Euroopassa. Kun hintataso otetaan huomioon, sijoitus putosi yhdeksänneksi. Ohi menivät Belgia, Alankomaat ja Saksa.

Huomionarvoista on, että teollisuudessa suomalaiset palkansaajat ovat nousseet saksalaisia kollegoitaan paremmin palkatuiksi. Suomen korkeampi hintataso vaikutti kuitenkin niin, että vuonna 2010 ansioiden ostovoima huomioon otettuna suomalaiset ansaitsivat 8 prosenttia saksalaisia vähemmän. Vuonna 2006 ero oli vielä 20 prosenttia saksalaisten hyväksi.

Lähde: Tilastokeskuksen Hyvinvointikatsaus
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
jatketaanpa aiheesta Suomi vs. Saksa ja EU maat ylipäätään.

Työnantajien palkkakulut ovat Saksassa käytännössä yhtä suuret kuin Suomessa (eroa 0,10 €/h) Myös työn sivukulut ovat Saksassa lähes Suomen tasoa . . . eli selvästi EU-keskitasoa alemmat!

Työn kalleusvertailussa Suomi kipuaa seitsemännelle sijalle ja Saksa kahdeksannelle. Suomessa työtunnin hinta yksityissektorilla oli viime vuonna keskimäärin 31,10 euroa, ja Saksassa 31,00 euroa.

Pelkästään teollisuustyötä vertailtaessa suomalainen työ on saksalaista halvempaa. Tuntikustannukset jäävät 33,80 euroon, kun vastaava hinta Saksassa oli 35,20 euroa.

Keskimäärin työtunti maksoi EU-maissa 23,50 ja euromaissa 28,20 euroa.

Kalleinta työn teettäminen oli Ruotsissa, jossa työtunti maksoi 41,90 euroa.
Halvinta työn teettäminen oli Itä-Euroopan maissa.

Vertailussa käytetyt työkustannukset koostuvat bruttoansioista ja palkan sivukuluista.

Työn sivukulut ovat vertailun mukaan Suomessa keskivertoa pienemmät.

Sadan euron bruttoansiosta suomalaistyönantaja pulittaa 28 euron kulut, kun EU-keskiarvo on 32 euroa ja euromaiden keskiverto 36 euroa. Saksalaistyönantaja maksaa 27 euroa.

Ruotsissa sivukulut ovat 51 euroa eli EU:n kalleimmat. Virossa työnantaja pulittaa sivukuluja 37 euroa.

Suomea suuremmat kulut ovat 14 EU-maassa ja pienemmät 10 maassa.

Lähde: Statistische Bundesamt (Saksan tilastoviranomainen) vertailu 2012
 

Fordél

Jäsen
Ei voi kun ihmetellä Urpilaisen kannan lukkiutumista tässä eläkeikä-kysymyksessä. SDP ei suostu tämän hallituksen aikana nostamaan ikää, mutta kaikesta paistaa läpi, että seuraavassa hallituksessa se olisi mieluusti mukana vaikka se tulee nostamaan eläkeikää. Miksei voida vain todeta, että tilanne on muuttunut kriittisemmäksi ja nyt on pakko muuttaa näkemystä. Typerämmältä tämä nykyinen venkoilu näyttää kuin takin kääntäminen.
 

msg

Jäsen
Tärkeintä näytää olevan se, että voidaan pokerinaamalla väittää vaalilupauksien pitäneen. Takuutukset saatiin sorvattua vaikkakin ennen näkemättömällä kikkailulla ja eläkeiän nosto tehdään teknisesti vasta vaalien jälkeen vaikka päätös nostosta tehtäisiinkin jo nyt.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei voi kun ihmetellä Urpilaisen kannan lukkiutumista tässä eläkeikä-kysymyksessä. SDP ei suostu tämän hallituksen aikana nostamaan ikää, mutta kaikesta paistaa läpi, että seuraavassa hallituksessa se olisi mieluusti mukana vaikka se tulee nostamaan eläkeikää. Miksei voida vain todeta, että tilanne on muuttunut kriittisemmäksi ja nyt on pakko muuttaa näkemystä. Typerämmältä tämä nykyinen venkoilu näyttää kuin takin kääntäminen.

Eikö Jutta voi päättää kannanmuutoksesta ilman pitkiä neuvotteluja Wanhojen Tovereiden (kotisivut) kanssa? Ovatko niin vaikutusvaltaisia puolueen sisällä?
 

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tärkeintä näytää olevan se, että voidaan pokerinaamalla väittää vaalilupauksien pitäneen.

Tampereen demarit ovat menossa hyvinkin pitkälle kaupungin kehityksen vastaisissa ja työllistymistä ehkäisevissä toimissaan, kun pyrkivät pitämään populistisen vaalilupauksensa, joka ei sitten tuonutkaan sitä haettua vaalivoittoa. Niin kaupungin kuin puolueidenkin lakimiehet ovat täystyöllistettyjä tällä hetkellä.
 

kovalev

Jäsen
Tampereen demarit ovat menossa hyvinkin pitkälle kaupungin kehityksen vastaisissa ja työllistymistä ehkäisevissä toimissaan, kun pyrkivät pitämään populistisen vaalilupauksensa, joka ei sitten tuonutkaan sitä haettua vaalivoittoa.

Toihan se pienen vaalivoiton, ja demarit eivät suinkaan olleet ainoita jotka tunnelilla tai sen vastustamisella vaaleihin ratsastivat.


Mitä tuohon eläkeikään tulee, niin onhan se selvää etteivät demarit voi kantaansa - kaiken muun ikävän jälkeen - enää pyörtää. Siellä on Kreikastakin tulossa kaikkea mukavaa päätettävää vielä.
Minusta eläkeikä-asia on kehittynyt suotuisaksi demareiden kannalta, kun Kokoomus-Ylekin (muun valtamedian ohessa) on onnistunut rummuttamaan kansaan "kriisitietoisuutta". Asetelma on Rukan hangista muuttunut niin merkittävästi, ettei demareillekaan ole enää minkäänlainen ongelma vaatia eläkeiän nostoa ensi vaalikaudelle. Päinvastoin: sen vaatiminen on esimerkillisen vastuullista.

Mutta kun rakenteellisista uudistuksista puhutaan, niin kotihoidon tuki tuntuu olevan sellainen pyhä lehmä, johon kukaan ei uskalla tarttua.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Mutta kun rakenteellisista uudistuksista puhutaan, niin kotihoidon tuki tuntuu olevan sellainen pyhä lehmä, johon kukaan ei uskalla tarttua.

Offtopicia, mutta käsittääkseni kotihoidontuen poistamisesta/vähentämisestä on ynnäilty, että se on todennäköisesti vain menonsiirtoa Kelalta kunnalle (kun päiväkotipaikkojen tarve kasvaa). Monet kunnathan maksavat vielä Kelan maksaman kotihoidon tuen päälle ns. kuntalisää, jotta lapsia ei laitettaisi kuluttamaan kunnalisen päivähoidon resursseja, mikäli se ei ole välttämätöntä.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mutta kun rakenteellisista uudistuksista puhutaan, niin kotihoidon tuki tuntuu olevan sellainen pyhä lehmä, johon kukaan ei uskalla tarttua.

Olisiko ero siinä, että kotihoidon tuki lisää yhteiskunnallista toimeliaisuutta (= työllistää = tuo verotuloja = säästää työttömyyden aiheuttamissa kustannuksissa) kun taas ennenaikainen eläkkeelle karkaaminen vain ja ainoastaan aiheuttaa kustannuksia valtiolle (= veronmaksajille = sinulle & minulle)?
 

kovalev

Jäsen
Offtopicia, mutta käsittääkseni kotihoidontuen poistamisesta/vähentämisestä on ynnäilty, että se on todennäköisesti vain menonsiirtoa Kelalta kunnalle (kun päiväkotipaikkojen tarve kasvaa). Monet kunnathan maksavat vielä Kelan maksaman kotihoidon tuen päälle ns. kuntalisää, jotta lapsia ei laitettaisi kuluttamaan kunnalisen päivähoidon resursseja, mikäli se ei ole välttämätöntä.

No, tämä tietysti tekee asian hankalaksi. Mutta kyllähän nykyistä systeemiä käytetään aivan surutta hyväksi.
Koko subjektiivinen päivähoito-oikeus on monella tapaa ongelmallinen.
 

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Toihan se pienen vaalivoiton, ja demarit eivät suinkaan olleet ainoita jotka tunnelilla tai sen vastustamisella vaaleihin ratsastivat.

Juu, toiseksi suurin ryhmä valtuustossa ja yhdyskuntapalvelujen apulaispormestarin paikka saavutettiin takinkäännöllä ja populismilla. Nuo muut tunnelia vastustavat ovat niitä, jotka vastustavat aina kaikkea muutakin kehitystä. Demarien kannalta tilanne on ongelmallinen siksi, että he tosiaan lähtivät kampanjoimaan omia, aiempia päätöksiään vastaan, eivät saavuttaneet suurimman ryhmän paikkaa, ja nyt ovat täysin hirttäytyneet tuohon itse luomaansa umpikujaan. Apulaispormestari on oman kyvyttömyytensä jo osoittanut, mutta ilmeisesti demareista ei parempaakaan löydy, kun nykyistä sählääjää ei ole laitettu vaihtoon.
 
Offtopicia, mutta käsittääkseni kotihoidontuen poistamisesta/vähentämisestä on ynnäilty, että se on todennäköisesti vain menonsiirtoa Kelalta kunnalle (kun päiväkotipaikkojen tarve kasvaa). Monet kunnathan maksavat vielä Kelan maksaman kotihoidon tuen päälle ns. kuntalisää, jotta lapsia ei laitettaisi kuluttamaan kunnalisen päivähoidon resursseja, mikäli se ei ole välttämätöntä.

Näin tekevät. Tuossa kotihoidontuki -asiassa törmäävät kuntien ja valtion intressit. Valtiolle on tärkeää nostaa työllisyysastetta ja vuosikausia kotona olleita vähänkoulutettuja naisia - jotka kotihoidontuen saajista muodostavat enemmistön - on vaikeaa saada työllistettyä.

Kunnille taas ei ole niinkään tärkeää saada heitä töihin, koska se lisää päivähoidon tarvetta ja pienipalkkaisina heidän maksavat päivähoitomaksutkin olisivat joko pieniä tai olemattomia.

Miten tuo sitten liittyy demareihin? Ehkä siten ettei heillä ole uskallusta rakenteellisiin uudistuksiin. Ei tosin tunnu hirveästi olevan muillakaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Urpilainen: "Lisäsäästöille ei ole nyt tällä hetkellä tarvetta, vaan nyt keskitytään rakenneuudistuksiin"

Kyllä tää tästä!
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Urpilainen: "Lisäsäästöille ei ole nyt tällä hetkellä tarvetta, vaan nyt keskitytään rakenneuudistuksiin"

Kyllä tää tästä!

Miksi taantumassa pitäisi lyhentää velkaa? Ei ainakaan keynesiläisyyden mukaan mentäessä. Rakenneuudistuksia varmasti tarvitaan pidemmän aikavälin kestävyysvajeen takia, mutta viime lamasta luulisi opitun, minkälainen kierre leikkauspolitiikasta syntyy. Tai no ehkä nyt viimeksi Kreikasta ja Espanjasta. Mielenkiinnolla kattellaan, mitä sieltä nyt sitten lopulta tulee.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi taantumassa pitäisi lyhentää velkaa? Ei ainakaan keynesiläisyyden mukaan mentäessä. Rakenneuudistuksia varmasti tarvitaan pidemmän aikavälin kestävyysvajeen takia, mutta viime lamasta luulisi opitun, minkälainen kierre leikkauspolitiikasta syntyy. Tai no ehkä nyt viimeksi Kreikasta ja Espanjasta. Mielenkiinnolla kattellaan, mitä sieltä nyt sitten lopulta tulee.

Tarkoittaako rakenneuudistus velanmaksua? Rakenneuudistus tarkoittaa sitä, että leikataan menoja pysyvästi muuttamalla sääntöjä ja systeemejä. Niillä ei myöskään ole mitään tekemistä leikkausten kanssa, jotka ovat väliaikaisia ja siten turhia ja jopa haitallisia tähän paikkaan.

Valtiolla on niin paljon ilmaa joka puolella kulujen takana, että varaa on tehdä rakenneuudistuksia ja paljon.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tarkoittaako rakenneuudistus velanmaksua? Rakenneuudistus tarkoittaa sitä, että leikataan menoja pysyvästi muuttamalla sääntöjä ja systeemejä. Niillä ei myöskään ole mitään tekemistä leikkausten kanssa, jotka ovat väliaikaisia ja siten turhia ja jopa haitallisia tähän paikkaan.

Valtiolla on niin paljon ilmaa joka puolella kulujen takana, että varaa on tehdä rakenneuudistuksia ja paljon.

Niin, mehän olemme molemmat näköjään samaa mieltä Urpilaisen kanssa. Siis pitkän aikavälin rakenneuudistuksia tarvitaan, mutta lisäsäästöjä taas tässä suhdannetilanteessa ei. Toki rakenneuudistusten sisältö kiinnostaa, toivottavasti ei kajota hyvinvointivaltion perustuksiin tai pienennetä ideologisesta julkista sektoria pienentämisen ilosta (Ruotsi pärjää taloudellisesti paremmin suuremmallakin julkisella sektorilla kuin me).

E: Ei noita voi kyllä tukea...terveydenhoitoon leikkauksia, kotihoidontukiuudistus järjetön....
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
E: Ei noita voi kyllä tukea...terveydenhoitoon leikkauksia, kotihoidontukiuudistus järjetön....

En ole perehtynyt ehdotuksiin, mutta kotihoidontuki on periaatteessa kai sen takia kehitelty, että se tulee halvemmaksi kuin hoitaa lapsia tarhassa. Tämän takiahan kunnat jopa maksavat omia lisiäänkin tuohon, mikä toki on kunnille edelleen mahdollista, vaan en ymmärrä miksi tekisivät, paitsi ehkä jossain demarikunnassa missä rahat tulee pankista.

Mikäli päivähoidon subjektiivisesta oikeudesta luovutaan, kuten toivottavasti tehdään, niin luonnollisestikaan lasten kotihoidostakaan ei enää makseta. Varsinkin kun perimmäinen tavoite on pitää ihmiset töissä eikä kotona.
 

rainman

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ole perehtynyt ehdotuksiin, mutta kotihoidontuki on periaatteessa kai sen takia kehitelty, että se tulee halvemmaksi kuin hoitaa lapsia tarhassa. Tämän takiahan kunnat jopa maksavat omia lisiäänkin tuohon, mikä toki on kunnille edelleen mahdollista, vaan en ymmärrä miksi tekisivät, paitsi ehkä jossain demarikunnassa missä rahat tulee pankista.

Mikäli päivähoidon subjektiivisesta oikeudesta luovutaan, kuten toivottavasti tehdään, niin luonnollisestikaan lasten kotihoidostakaan ei enää makseta. Varsinkin kun perimmäinen tavoite on pitää ihmiset töissä eikä kotona.

Koskettaako tämä asia sinua jotenkin (onko lapsia?) vai lasketko kylmästi rahassa?

Meillä on poika ollut 1,5 vuotta tarhassa ja keväällä syntyy toinen lapsi. Suunnitelmana on ollut että esikoinen pysyy tarhassa kun tulokas saapuu maailmaan, osa-aikaisena kylläkin. Meitä kiinnostaa todella paljon mitä hallituksen esittämä päivähoidon osa-aikuisuus käytännössä tarkoittaa. Kuinka monta tuntia päivässä poikamme saa olla tarhassa per päivä ja esim mitkä ruokailut kuuluvat hänelle? Vastaako hallituksen käsitys yhtään meidän ajatuksia, joka meillä olisi 4 päivää viikossa ja 6-7 tuntia päivässä.

Miksi haluamme, että poikamme jatkaa tarhassa eikä jää kotiin äitinsä kanssa? Poikamme, nyt 3v, saa tarhassa ikäisensä seuraa, oppii sosiaalisia taitoja ja paljon muitakin asioita. Näiden asioiden pois ottaminen siksi ajaksi kun nuorimmainen menee tarhaa tuntuisi huonolta ajatukselta, niin paljon iloa tarhasta on ollut. Toisaalta lomilta paluu tarhaan tekee aina tiukkaa, miten onnistuisi paluu 1,5 v tauon jälkeen?

Toinen syy on perheen äidin jaksaminen. Ei kodin pyörittäminen mitään helppoa ole. Vauva vaatii todella paljon, ruuat ja pyykit siihen päälle. Pelkona on heti nuorimmaisen jääminen hiukan paitsioon, koska sille jäisi väkisinkin vähemmän aikaa mitä hän vaatii, varsinkin kun sitä vertaa tarhassa saamaan ikätovereidensa seuraan.

Et maksaisi kotihoidosta enää? Vaikka olen tarhaa kehunut, niin ei mekään poikaa 9kk ikäisenä sinne laitettu kun hän ei vielä osannut edes kävellä. Kyllä siinä vaiheessa moni vanhempi miettii ajankohtaa milloin työelämään palataan. Tulot romahtavat muutenkin rajusti etkä tuosta ajasta maksaisi edes kodinhoitontukea vaikka siinä vaiheessa lapsi oikeasti todella monesti tarvitsee vielä vanhempiaan.

Tässä muutamia perheen isän mietteitä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös