Se on kyllä hauska homma, että Veikkausliiga on ainakin aiempina vuosina väistellyt SM-liigaa minkä on pystynyt. Kuitenkin SM-liigan tulisi väistellä Suomen jalkapallomaajoukkueen pelejä. No, näin se vain on.
Itse olen jo useamman vuoden kummastellut SM-liigajoukkueiden markkinointia varsinkin täällä Tampereella. Kaupunkikuvassa jääkiekko ei näy mitenkään. Luulisi sekä Ilveksen, että Tapparan edes hieman panostavan markkinointiin. Joskus aivan helvetin harvoin saattaa telkussa pyöriä joku mainos, että nyt matsiin, mutta tätä ei kyllä usein näe.
Jos markkinointikanavat on ainoastaan Aamulehti (joka ei vaivaudu edes ennakoimaan päivän pelejä) ja Radio 957, niin ei ole ihme ettei satunnaiskatsoja halliin löydä. Tunnen esimerkiksi henkilöitä, jotka saattavat asua hallin nurkalla, mutta eivät silti tiedä mitä siellä on kulloinkin meneillään. On vain autoja hieman normaalia enemmän. Kaikki eivät kuuntele radiota tai lue Aamulehteä, eivätkä seuraa liigaa niin tarkasti että osaisivat hallille suunnata pelipäivänä. Sen sijaan saattaisivat huomatessaan ostaa spontaanisti pelilipun, jos tietäisivät että täällähän tapahtuu.
Kai se sitten on liian kallista. Jos itse olisin markkinoimassa pelejä, niin tekisin kaupungille täsmäiskuja, voisin jopa käydä jakamassa hieman ilmaislippuja sellaisille, jotka eivät hallille muuten löydä. Lisäksi pitäisi olla kovaa rummutusta joka paikassa, että NYT ON PELIPÄIVÄ. Maksetaan hieman fanilaumalle siitä, että menevät keskustaan meuhkaamaan pelipäivinä fanipaidat päällä. Ei se stna riitä, että kerran kymmenessä vuodessa on joku perkeleen kulkue.
Kaupungilla vois lisäksi jakaa vaikka ilmaislehtiä pelipäivinä, jossa olis isot ennakot etusivuilla ja sisällä sitten jotain muutakin settiä. Tamperelainen? Tämmöset pikkukikat varmasti tois jengiä halliin, vaikka se areena ei ihan keskustan nurkalla olisikaan.
Turussa tilanne on kyllä aivan sama. TPS ei näy katukuvassa käytännössä millään lailla. Joku ulkomaalainen ei voisi vahingossakaan eksyä katsomaan jääkiekkoa, jos ei ennakolta saa asiasta tietoa joltain paikkakuntalaiselta. Hallikin on hädin tuskin Turun alueella. TV:ssa silloin tällöin näkee jonkun mainoksen ja Turun Sanomissa, mutta eivät nuo tuo yhtään uutta katsojaa hallille. Vastaavasti futis-Tepsi näkyy katukuvassa ja lehtimainonnassa huomattavasti enemmän.
Sm-liiga on taantunut omaan tyytyväisyyteensä ja haastamattomaan asemaan suomalaisessa urheilussa. Eihän Sm-liiga edes mainosta itseään millään lailla, vaan kaikki vastuu on seuroilla.
Kyllähän pelimäärät ovat myös liian suuria, mutta jollain 5 pelin vähennyksellä ei varmaankaan lopulta ole suurta merkitystä, vaikka itse tuota kannattaisinkin. Ihmiset tottuvat nykyään niin nopeasti ja nielevät kaiken mitä liiga sille syöttää. Toista se oli silloin 1990-luvulla, kun pelejä oli alle 50 ja yleisimmät pelipäivät olivat torstai ja launtai. Kotipelejä oli kerran viikossa, niin ei ole ihme, että esim. Turussa yleisökeskiarvot olivat 8000 päällä. Nykyisellä ottelutahdilla ei todennäköisesti koskaan päästä tuollaisiin yleisömäärin Turussa. Seurat saavat kuitenkin enemmän tuloja lisäämällä pelejä. Samalla kuitenkin tunnelma ja viihdearvo kärsii.