Mainos

SM-liigan yleisömäärät 2010 - 2011

  • 138 329
  • 408

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se on kyllä hauska homma, että Veikkausliiga on ainakin aiempina vuosina väistellyt SM-liigaa minkä on pystynyt. Kuitenkin SM-liigan tulisi väistellä Suomen jalkapallomaajoukkueen pelejä. No, näin se vain on.

Itse olen jo useamman vuoden kummastellut SM-liigajoukkueiden markkinointia varsinkin täällä Tampereella. Kaupunkikuvassa jääkiekko ei näy mitenkään. Luulisi sekä Ilveksen, että Tapparan edes hieman panostavan markkinointiin. Joskus aivan helvetin harvoin saattaa telkussa pyöriä joku mainos, että nyt matsiin, mutta tätä ei kyllä usein näe.

Jos markkinointikanavat on ainoastaan Aamulehti (joka ei vaivaudu edes ennakoimaan päivän pelejä) ja Radio 957, niin ei ole ihme ettei satunnaiskatsoja halliin löydä. Tunnen esimerkiksi henkilöitä, jotka saattavat asua hallin nurkalla, mutta eivät silti tiedä mitä siellä on kulloinkin meneillään. On vain autoja hieman normaalia enemmän. Kaikki eivät kuuntele radiota tai lue Aamulehteä, eivätkä seuraa liigaa niin tarkasti että osaisivat hallille suunnata pelipäivänä. Sen sijaan saattaisivat huomatessaan ostaa spontaanisti pelilipun, jos tietäisivät että täällähän tapahtuu.

Kai se sitten on liian kallista. Jos itse olisin markkinoimassa pelejä, niin tekisin kaupungille täsmäiskuja, voisin jopa käydä jakamassa hieman ilmaislippuja sellaisille, jotka eivät hallille muuten löydä. Lisäksi pitäisi olla kovaa rummutusta joka paikassa, että NYT ON PELIPÄIVÄ. Maksetaan hieman fanilaumalle siitä, että menevät keskustaan meuhkaamaan pelipäivinä fanipaidat päällä. Ei se stna riitä, että kerran kymmenessä vuodessa on joku perkeleen kulkue.

Kaupungilla vois lisäksi jakaa vaikka ilmaislehtiä pelipäivinä, jossa olis isot ennakot etusivuilla ja sisällä sitten jotain muutakin settiä. Tamperelainen? Tämmöset pikkukikat varmasti tois jengiä halliin, vaikka se areena ei ihan keskustan nurkalla olisikaan.

Turussa tilanne on kyllä aivan sama. TPS ei näy katukuvassa käytännössä millään lailla. Joku ulkomaalainen ei voisi vahingossakaan eksyä katsomaan jääkiekkoa, jos ei ennakolta saa asiasta tietoa joltain paikkakuntalaiselta. Hallikin on hädin tuskin Turun alueella. TV:ssa silloin tällöin näkee jonkun mainoksen ja Turun Sanomissa, mutta eivät nuo tuo yhtään uutta katsojaa hallille. Vastaavasti futis-Tepsi näkyy katukuvassa ja lehtimainonnassa huomattavasti enemmän.

Sm-liiga on taantunut omaan tyytyväisyyteensä ja haastamattomaan asemaan suomalaisessa urheilussa. Eihän Sm-liiga edes mainosta itseään millään lailla, vaan kaikki vastuu on seuroilla.

Kyllähän pelimäärät ovat myös liian suuria, mutta jollain 5 pelin vähennyksellä ei varmaankaan lopulta ole suurta merkitystä, vaikka itse tuota kannattaisinkin. Ihmiset tottuvat nykyään niin nopeasti ja nielevät kaiken mitä liiga sille syöttää. Toista se oli silloin 1990-luvulla, kun pelejä oli alle 50 ja yleisimmät pelipäivät olivat torstai ja launtai. Kotipelejä oli kerran viikossa, niin ei ole ihme, että esim. Turussa yleisökeskiarvot olivat 8000 päällä. Nykyisellä ottelutahdilla ei todennäköisesti koskaan päästä tuollaisiin yleisömäärin Turussa. Seurat saavat kuitenkin enemmän tuloja lisäämällä pelejä. Samalla kuitenkin tunnelma ja viihdearvo kärsii.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
SM-liiga tutkii

SM-liiga tutkii lauantaipelien ajat.

Mitähän tuokin nyt tarkoittaa, kaikki menee putkeen ja ollaan vaan 80 katsojaa jäljessä viime vuotta. Minkä nyt täytyy olla jo melkoinen ihme, jos on totta? Ihan, että pelaajien ja median vuoksi tutkitaan.

Heitäkääpä älykkäämmät kommenttia tuosta. Ei auennut parillakaan lukukerralla.
 

#76

Jäsen
Itse olen jo useamman vuoden kummastellut SM-liigajoukkueiden markkinointia varsinkin täällä Tampereella. Kaupunkikuvassa jääkiekko ei näy mitenkään. Luulisi sekä Ilveksen, että Tapparan edes hieman panostavan markkinointiin.
Muistelen HIFK:n Mobergin kommentoineen jokunen vuosi sitten, ettei mainostaminen kannata, koska siihen laitetut rahat eivät tuo lisäkatsojia. Näppituntumalla näinhän se tuntuu olevan. Yleisömäärät pysyvät suht vakiona riippumatta menestyksestä tai pelityylistä. Jääkiekko-ottelu lienee pienemmillä paikoilla pakollinen osa esim. liike-elämää ja muuallakin sosiaalinen tapahtuma, missä tavataan tuttuja. Kuinka paljon joukkue, liiga tai laji oikeastaan kiinnostaa on toissijainen tekijä. Lähteä kavereita morjestamaan ja ottaa pari olutta. Hyväksyttävämpää tehdä tämä jäähallilla kuin baarissa.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
SM-liiga tutkii lauantaipelien ajat.

Mitähän tuokin nyt tarkoittaa, kaikki menee putkeen ja ollaan vaan 80 katsojaa jäljessä viime vuotta. Minkä nyt täytyy olla jo melkoinen ihme, jos on totta? Ihan, että pelaajien ja median vuoksi tutkitaan.
Se tarkoittaa ilmeisestikin sitä, että SM-liiga tutkii lauantaipelien yleisömääriä seuraamalla kaikkien liigaotteluiden yleisömääriä. No, oli siellä näköjään lisähuomautus että lauantaipelien määristä on vaikea vetää johtopäätöksiä vielä.

Muistelen HIFK:n Mobergin kommentoineen jokunen vuosi sitten, ettei mainostaminen kannata, koska siihen laitetut rahat eivät tuo lisäkatsojia.
Ja olikos se sitten Jokereiden Virmasen vai kenen kommentti, että nettisivuihin panostaminen ei kannata koska nettisivut eivät tuota rahaa? Kyllä me suomalaiset osataan...
 

S.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muistelen HIFK:n Mobergin kommentoineen jokunen vuosi sitten, ettei mainostaminen kannata, koska siihen laitetut rahat eivät tuo lisäkatsojia.

Ja Tepsin toimitusjohtaja joskus sanoi, kun katsojaluvut oli reilu 1000 alle "budjetoitun" että ei sillä ole merkitystä onko meidän hallissa 5 tai 9 tuhatta. Pääasiassa rahat toimintaan tulee kuitenkin yhteistyökumppaneilta.

Siis mitä hemmettiä. Jos olisin suuren yrityksen johtaja ja tultaisiin kyselemään kiinnostuksesta laitamainokseen, minua kiinnostaisi aika paljon, montako ihmistä mainokseni tavoittaa? Jollain Tepsilläkin on varmasti helppo lähteä myymään itseään ensikaudella, jos peleissä käy 2000 kausikorttilaista, eikä muita?

Pointtinani on se että yleisömäärät pyrittäisiin nostamaan roimasti halvemmilla lipuilla. Esim. Tepsin olisi vuosia sitten pitänyt myydä kaikki yläkatsomon liput 5-7 euron hintaan. Tällä tempulla olisi saatu helposti luotua tunnelmaa halliin ja ihmiset olisi tullut hallille, myöskin kalliimmille alakatsomopaikoille. Ka. olisi voinut pyöriä 9-10000 hyvänä kautena. Tämä taas johtaisi siihen että yritykset kilpailisi mainospaikoista hallissa. Tottakai kilpailisi! Missä kaikki turkulaiset olisi pelipäivänä. No hallilla! Mä en ymmärrä miten muutamilla paikkakunnilla on jääty niin kivikaudelle ja yritetään ratsatella edellisen kauden menestyksellä? Kuka näissä seuroissa asioista päättää.

Nyt seuraavassa pelissä Turussa, heitätte se mainoslakan helvettiin sieltä katsomossa ja vaikka maksakaa ihmisille, että tulevat yhteen peliin ja muistelkaa viime kevättä, kuinka kivaa oli katsomossa. Jos kaikki menee nappiin, niin seuraavassa pelissä pyytäkää euro sisäänpääsyyn. Koska mun veikkaus on että näilläkin toimenpiteillä tulee vähemmän takkiin, kun sillä että hallissa on 2000 kausikorttilaista???
 

Al Bundy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, Suomi
Nyt seuraavassa pelissä Turussa, heitätte se mainoslakan helvettiin sieltä katsomossa ja vaikka maksakaa ihmisille, että tulevat yhteen peliin ja muistelkaa viime kevättä, kuinka kivaa oli katsomossa. Jos kaikki menee nappiin, niin seuraavassa pelissä pyytäkää euro sisäänpääsyyn. Koska mun veikkaus on että näilläkin toimenpiteillä tulee vähemmän takkiin, kun sillä että hallissa on 2000 kausikorttilaista???
Niin, keväällähän JYPiä vastaan katsomossa oli todella kivaa! Saas nähdä miten nyt lauantaina käy kun muutama bussi JYP-fani-risteilylle menijöitä saapuu paikalle. No, jossain katsomon-osassa varmaan ääntä riittää...

Joku "aasintuntija-lehti" taisikin jo kehua JYPin pelin konemaiseksi maalin välttellyksi, vai miten se nyt meni. Tohonkin vois sanoo toimittajille että katsokaa niitä pelejä!

Lauantaina halliin +6000 turkulaista ja tulee hieno peli.
 
Viimeksi muokattu:

Patapata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pori
Ihan, että pelaajien ja median vuoksi tutkitaan.

Heitäkääpä älykkäämmät kommenttia tuosta.


SM-liiga.fi kirjoitti:
SM-liiga halusi testata myöhäisempää alkamisaikaa ja on nyt alkuperäisen suunnitelman mukaan aloittamassa tutkimusta sen vaikutuksista katsojakäyttäytymiseen

Totta kai siirron vaikutuksia halutaan tutkia ja niin pitääkin. Ei tuollaisia muutoksia voida vaan tehdä ja sitten MuTu-/perstuntumalta arvioida vaikutuksia - "No musta tuntuu, et voi ehkä olla, et ois saattanu käydä enemmän/vähemmän väkeä".
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Muistelen HIFK:n Mobergin kommentoineen jokunen vuosi sitten, ettei mainostaminen kannata, koska siihen laitetut rahat eivät tuo lisäkatsojia. Näppituntumalla näinhän se tuntuu olevan. Yleisömäärät pysyvät suht vakiona riippumatta menestyksestä tai pelityylistä.

Tämä on valitettava lähestymistapa myös monien yritysten kohdalla. Koska ei voida suoraan todentaa markkinoinnista tulevaa hyötyä, sitä ei nähdä kannattavana. Uskallan kuitenkin väittää, että Tampereellakin riittäisi satoja ihmistä lisää molempien joukkueiden peleihin kun markkinoitaisiin tehokkaasti.

Luonnollisesti mitään muutosta ei nopeasti tapahtuisi. Mutta jos jatkuvasti pyrittäisiin pitämään joukkueet katukuvassa ja löytämään uusia tapoja tuoda joukkueet lähemmäs kaupunkilaisia, niin varmasti siitä hyötyä olisi. Ja jatkuvalla markkinoinnilla en tarkoita sitä pelipäivänä tai sitä edeltävänä lehdessä olevaa pientä mainosta. Laitetaan vaikka cheerleaderit jakamaan mainoksia, arpoja tai jotain muuta Koskikeskukseen. Tai jotain vastaavaa. Nytkin Ilveksellä olisi hieno tilanne markkinoida oman kylän joukkuetta täynnä omia junnuja.

Mutta tämä mennee ohi aiheesta, koska tällä tuskin olisi mitään vaikutusta tämän hetken yleisövajeeseen. Jotain kuitenkin pitäisi keksiä.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Totta kai siirron vaikutuksia halutaan tutkia ja niin pitääkin. Ei tuollaisia muutoksia voida vaan tehdä ja sitten MuTu-/perstuntumalta arvioida vaikutuksia - "No musta tuntuu, et voi ehkä olla, et ois saattanu käydä enemmän/vähemmän väkeä".

Näin luulisi, mutta perusteluna oli mediakohu ja pelaajien fiilikset. Tämä oli ulospäin näkyvässä ingressissä. Eli siitä saa kuvan, että tämä tehdään koska asialla on vastustajia. Ja sitten sisällä avataan asiaa niin, että kyseessä on suunniteltu asia. Viesti on todella ristiriitainen.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aina näistä lipun hinnoista jaksetaan vääntää. Turussakin on monta monituista kertaa myyty vähemmän kiinnostavia otteluja tyyliin "kaksi yhden hinnalla" tai jotain muuta vastaavaa. Lopputulema on aina sama; yleisömäärä ei ole juurikaan sen kummempi. Yleisöä tulee silloin kun A: kotijoukkue on kiinnostava ja B: kun vierasjoukkue on kiinnostava ja C: pelipäivä on hyvä.
 

12961

Jäsen
Nyt seuraavassa pelissä Turussa, heitätte se mainoslakan helvettiin sieltä katsomossa ja vaikka maksakaa ihmisille, että tulevat yhteen peliin ja muistelkaa viime kevättä, kuinka kivaa oli katsomossa. Jos kaikki menee nappiin, niin seuraavassa pelissä pyytäkää euro sisäänpääsyyn. Koska mun veikkaus on että näilläkin toimenpiteillä tulee vähemmän takkiin, kun sillä että hallissa on 2000 kausikorttilaista???

11 pelin tappioputkessako näin pitäisi tehdä?

Hallille ei saataisi tässä tilanteessa vakiokatsojien lisäksi muita kuin teinejä. Vaikka lipun hinta olisi 5€, ei se tarkoita katsojien rajatonta virtaa halliin, varsinkaan kun alkukausi on mennyt päin helvettiä. Perstuntumalla lauantaina jäätäisiin lippujen hinnoista riippumatta alle 6000 katsojan.

Nytkin ilmaislippuja/firmojen lippuja/muita kausikorttilippuja jää runsaasti käyttämättä, vaikka kummassakin tapauksessa lipun käyttäjän kustannukset rajoittuvat mahdollisiin pysäköintikustannuksiin. Tappioputkessa oleva/PO-viivan alapuolella keikkuva joukkue ei vaan kiinnosta edes ilmaisilla lipuilla. Rahastettakoon siis normaalihintaan niitä ketä homma edelleen kiinnostaa.

Kausikortteja on muuten myyty tälle kaudelle reilusti yli 2000kpl, 4000 lienee lähempänä totuutta.


TPS:n osalta pitää muistaa, että suurimmat yhteistyökumppanit ovat myös jääkiekko-OY:n omistajia. Tilanne sponssirahojen suhteen muuttui osakeantien aikaan aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on valitettava lähestymistapa myös monien yritysten kohdalla. Koska ei voida suoraan todentaa markkinoinnista tulevaa hyötyä, sitä ei nähdä kannattavana.
...
Luonnollisesti mitään muutosta ei nopeasti tapahtuisi. Mutta jos jatkuvasti pyrittäisiin pitämään joukkueet katukuvassa ja löytämään uusia tapoja tuoda joukkueet lähemmäs kaupunkilaisia, niin varmasti siitä hyötyä olisi. Ja jatkuvalla markkinoinnilla en tarkoita sitä pelipäivänä tai sitä edeltävänä lehdessä olevaa pientä mainosta. Laitetaan vaikka cheerleaderit jakamaan mainoksia, arpoja tai jotain muuta Koskikeskukseen. Tai jotain vastaavaa. Nytkin Ilveksellä olisi hieno tilanne markkinoida oman kylän joukkuetta täynnä omia junnuja.

Mutta tämä mennee ohi aiheesta, koska tällä tuskin olisi mitään vaikutusta tämän hetken yleisövajeeseen. Jotain kuitenkin pitäisi keksiä.

Joitakin yrityksiä on jopa kaatunut, kun heikkona aikana on vedetty hintoja ylös ja markkinointia alas. Tälläinen ajattelutapa elää osittain vieläkin suomalaisessa yritysmaailmassa.

Tuo katukuvassa näkyminen olisi minunkin mielestäni tärkeää noin pitkällä tähtäimellä. Porissa oli tässä taannoin tempaus, jossa liigapelaajia vieraili entisissä kouluissaan. Tämäntyyppiset tempaukset tekevät joukkueesta kaupungin oman sen asukkaille ja tässä tapauksessa tuleville kuluttajille.

Ketolan Vellu sanoi aikoinaan "puhutaan mitä puhutaan, pääasia että puhutaan". Tässä oli sinänsä perää, että seuralle on tärkeeä olla esillä ja puheenaiheena torilla ja kahviloissa.
Pistetään ne cheerleaderit kadulle tienaamaan... Mitä vaan, pääasia että seura on esillä katukuvassa.

E: Esillä olemisen ei lisäksi tarvitse aina olla kallista. Mielikuvitusta kehiin, kananlento auttanee tarvittaessa.
 
E: Esillä olemisen ei lisäksi tarvitse aina olla kallista. Mielikuvitusta kehiin, kananlento auttanee tarvittaessa.

Tuo on kyllä totta. Tuntuu, että liigajoukkueiden ainoat kanavat löytyvät radiosta ja Urholta. Ehkä paikallinen lehti vielä saa rahansa yhdestä mainoksesta per pelipäivä.

Itsekin kaipaisin katukuvaan sitä ilmettä. Kustannukset olisi lähinnä lentolehtisten ja jonkun muutaman standin verran. Vähän voisi myyntiäkin harkita vilkkailla kävelykaduilla lippujen ja kaiken maailman pipojen kera. Nuoria löytyisi touhuun varmasti ja onhan moni asia talkoovoimin hoidettu muutenkin. Jos jollekin pitää joku palkka maksaa niin eihän tuossa täysipäiväisestä hommasta ole kyse muutenkaan.

Tämä ei ainoastaan päde omiin kaupunkeihin, vaan kyllähän se on reissussakin mukava huomata, että täällähän on peli. Käynpäs katsomassa.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Jo viime viikolla törmäsin työpaikalla flyeriin, jossa mainostetaan Tammer-Turnausta. Tänä aamuna ajelin Tammelan lävitse ja huomasin ison lakanan, jossa mainostettiin samaista nyrkkeilytapahtumaa. Pitäisiköhän sinne oikeasti mennä? No ainakin voin harkita, nyt tiedän että sellainen tänään alkaa.

Onkohan Tampereella torstaina liigakiekkoa? Lauantaina Ipa pelaa kotona SaiPaa vastaan - tämän tiedän koska ajoin alkuviikosta Hakametsän ohi ja näin valotaulusta. Ohi ajaessani varmistin vielä paremmalta puoliskolta, että millon se SaiPa-matsi nyt oli kun meni vähän ohi.

Jos eläisin ilman internetiä, enkä roikkuisi jatkuvasti kiekkoaiheisilla sivustoilla, niin tietojeni mukaan Ilves pelannee lauantaina SaiPaa vastaan. Tämän päivän peleistä ei ole hajua, mutta Tammer-turnaus alkaa.
 

scholl

Jäsen
Muistelen HIFK:n Mobergin kommentoineen jokunen vuosi sitten, ettei mainostaminen kannata, koska siihen laitetut rahat eivät tuo lisäkatsojia. Näppituntumalla näinhän se tuntuu olevan.

Paljonkos IFK on nyt sitten mainostanut dösäpysäkeillä ja televisiossa tämän uuden johdon aikana? Siis aivan käsittämättömän paljon. Ei se ole enää itsestään selvyys, että ihminen lähtee otteluihin. Iltaisin on paljon kiireitä, ihmiset ovat toimistoilla myöhempään kuin ennen, kaikki pelit tulevat televisiosta jne. Halliolosuhteita pitäisi saada parannetuksi, mutta sen lisäksi otteluihin pitäisi saada parempi meininki, jotta sinne olisi kiva mennä, eikä jäädä kotisohvalle. Mainonta lisää toki jossain määrin joukkueen esilläoloa ja sitä kautta yleisöä. Jos ei mainosta yhtään niin on totaalisen ulkona kuvioista.

Toki Facebookit, Twitterit ja muut sosiaalisen median kanavat ovat kustannustehokas tapa olla yhteydessä kannattajiin ja saada heidät otteluihin. Itse esim. kiinnostuin yllättävän paljon IFK:n nousuottelusta futispuolella, kun siitä alkoi tulla infoa tuota kautta. Toki en minnekään Tampereelle lähtenyt, mutta idea on selvä.

Ihme, ettei mikään seura käytä Jatkoaikaa paremmin hyödykseen. Tuolla on sm-liigaosio, jossa on uutiset ja muut jutut. Entä jos sinne tulisi lisäksi joku seurojen kanava. Oli joka seuran logo. Kun klikkaa IFK:ta niin avautuu sivu, jolla olisi vaikkapa Saken ja jonkun toisen twitter-päivityksiä tai joku muu tapa markkinoida seuran pelejä. Sakke voisi esim. tänään kirjoittaa: "Tänään IFK-Blues klo 18.30: tervetuloa seuraamaan, kun Jere palaa Stadiin. Ovet aukeavat klo 17" tms. Valtanen voisi kirjoittaa hetken päästä: "Lippuja on mennyt hyvin, illalla tunnelma katossa. Hanki lippu vaikka lounastauolla ja tule messiin kaatamaan Blues" jne. Jatkoajan sivuilla käy kuitenkin todella paljon lätkästä kiinnostunutta porukkaa, joten jos sen saisi koplattua jotenkin seurojen kanssa kimppaan tuolla tavalla niin JA ry saisi fyrkkaa ja seurat irtolippukatsojia.
 

reiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
kaikki
Olipas tuo tämänpäiväinen Tolosen blogi oikeaan osuvaa tekstiä, melkein kuin omasta perheestäni.
Puoleltani lisäisin myöhäisemmän lauantain alkamisajan tuomiin seikkoihin maakuntakaupunkien osalta sen, että lauantai on päivä, jolloin käydään samalla reissulla marketeissa. Itselläni on matkaa 70 km sivu. Automarketit ovat toki auki iltamyöhään, mutta erikoisliikkeet sulkevat jo klo 15-17. Näin ollen ongelmaksi tulee tuo luppoaika, jonka joutuu kaupungilla kuluttamaan ennen ottelun alkua.
Reissuun kuluu: edestakaiset matkat 2 t, ottelu 3 t, luppoaika 1,5 t, kaupoissa 1 t, pizzeriassa/hampurilaisella 0,5 t = yht. 8 t reissu.
 

Jupi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, ManU, Napoli
Kyllä ainakin näin innokkaan viisivuotiaan urheilufanin isänä täytyy sanoa että 18.30 alkavat pelit ovat paha harhalaukaus.

Sama nähtiin futiksen puolella. Kun AC Oulu pelasi sen yhden pelin lauantaina klo. 14.00 oli katsojia yli 1000 enemmän kuin keskiarvopeleissä.

Suomessa ei kerta kaikkiaan ole sellaista kulttuuria että katsotaan matsia klo. 21.00 asti ja sitten mennään perheen kanssa illalliselle naapurin Luigin trattoriaan. Meillä halutaan katsoa peli ja mennä ajoissa nukkumaan kun seuraavana päivänä herätään kuitenkin 7.00.

Luulisi että kaupungille baarikierrokselle lähtijätkin tekisivät mieluummin niin päin että ensin peli ja sitten baariin kuin toisinpäin.
 

scholl

Jäsen
Suomessa ei kerta kaikkiaan ole sellaista kulttuuria että katsotaan matsia klo. 21.00 asti ja sitten mennään perheen kanssa illalliselle naapurin Luigin trattoriaan. Meillä halutaan katsoa peli ja mennä ajoissa nukkumaan kun seuraavana päivänä herätään kuitenkin 7.00.

Kuka herää sunnuntaiaamuna klo 7. Jotenkin vituttaa ylikaiken suomalaiset ihmiset. Missään ei ole varmaan yhtä vittumaista kansaa. Kun on lyöty kalenteriin että tästä päivästä vuoteen 2050 pitää vetää hanskaan pelin jälkeen 2 tuntia ja mennä nukkumaan klo y niin siitä ei voi poiketa ikinä. Se on joka asiassa sama juttu, mistään ei voi poiketa.

Miksi pitää herätä klo 7, jos ei eletä enää agraariyhteiskunnassa, jossa lehmät pitää lypsää aikaisin? Miksi joka yö pitää nukkua sama määrä unta? Itse esim. nukuin pari yötä tuossa joku kolme neljä tuntia ja nyt viime yönä sitten 9 tuntia. Sitä nukutaan miten on aikaa. Opin sen jo lapsena.

Kyllähän pääkohderyhmä pitää olla aikuiset. Jos joku lapsi tulee peliin tai menee oopperaan niin ok, mutta kyllä aikataulut pitää suunnitella niin, että ne sopivat aikuisille. Kun olin lapsi niin käytiin kausikortilla oopperassa, mutta ei niitä pakollisia käyntejä niin usein ollut, ettenkö olisi voinut sinä yönä nukkua vähän vähemmän, vaikka sen jälkeen olisikin vaikka syöty.

Paras ratkaisu olisi se, että lauantaina olisi pelejä sekä 16 että 18.30. Arkena taas voisi olla 18.30 ja vaikkapa 20 otteluita. Silloin joinain viikkoina osuisi niille, jotka haluavat aikaisen pelin ja joinain niille, jotka haluavat myöhäisen pelin ja lätkäniilot voisivat katsoa tv:n avulla 2 peliä putkeen. Eihän Valioliiga, La Liga tai Bundesligakaan laita kaikkia otteluita samalle kellonlyömälle.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Kyllä ainakin näin innokkaan viisivuotiaan urheilufanin isänä täytyy sanoa että 18.30 alkavat pelit ovat paha harhalaukaus.
Täysin samaa mieltä. Olin suunnitellut vieväni tyttäreni joskus lätkämatsiin, mutta kun maanantaina itse kävin Espoossa pelissä, olin kotona Vantaalla tasan klo 22, kun julkisilla liikuin. Helsingin pelistä ehtisi kotiin ehkä 21:30 hyvässä lykyssä. Tuohon aikaan pienen lapsen pitää olla jo ainakin valmistautumassa nukkumaan eikä kaupungilla liikenteessä. Eli en tutustuta lastani jääkiekkopeliin ainakaan muutamaan vuoteen ellei pelien alkamisaika aikaistu lauantaisin.
 

Jupi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, ManU, Napoli
Kuka herää sunnuntaiaamuna klo 7. Jotenkin vituttaa ylikaiken suomalaiset ihmiset. Missään ei ole varmaan yhtä vittumaista kansaa. Kun on lyöty kalenteriin että tästä päivästä vuoteen 2050 pitää vetää hanskaan pelin jälkeen 2 tuntia ja mennä nukkumaan klo y niin siitä ei voi poiketa ikinä. Se on joka asiassa sama juttu, mistään ei voi poiketa.

Miksi pitää herätä klo 7, jos ei eletä enää agraariyhteiskunnassa, jossa lehmät pitää lypsää aikaisin? Miksi joka yö pitää nukkua sama määrä unta? Itse esim. nukuin pari yötä tuossa joku kolme neljä tuntia ja nyt viime yönä sitten 9 tuntia. Sitä nukutaan miten on aikaa. Opin sen jo lapsena.

Kyllähän pääkohderyhmä pitää olla aikuiset. Jos joku lapsi tulee peliin tai menee oopperaan niin ok, mutta kyllä aikataulut pitää suunnitella niin, että ne sopivat aikuisille. Kun olin lapsi niin käytiin kausikortilla oopperassa, mutta ei niitä pakollisia käyntejä niin usein ollut, ettenkö olisi voinut sinä yönä nukkua vähän vähemmän, vaikka sen jälkeen olisikin vaikka syöty.

Noh, suoraan kysymykseen suora vastaus. Alle kouluikäiset lapset tuppaavat heräämään aikaisin. Itsehän sitä kyllä nukkuisi pidempään. Kun yksivuotiasta ei viitti valvottaa väkisillä myöhään niin tuppaa se heräämään. Ja kun se herää niin aikuinen herää kanssa.

Pointti ei toki ollutkaan muuttaa jääkiekkopeliä lasten tapahtumaksi. Se nyt vaan on tosiasia että monet aikuiset tulee peleihin lasten kanssa. Jos aikataulut eivät sovi lapsille, eivät peliin tule välttämättä ne aikuisetkaan.

Jo ketjun aihehan oli että miksi väki kaukaloista vähenee. Syitä lienee monia, mutta ajankohta vaikuttaa varmasti osaltaan.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli tosiaan hyvä kirjoitus Toloselta Jatkoajassa. Itse laajentaisin lauantaipelien myöhäisen alkamisajankohdan koskettamaan myös muitakin kuin lapsiperheitä.

Suomessa on tapana käydä lauantaisin saunassa ja katsoa sen päälle telkkaria, piti scholl tästä tai ei. Nyt lauantai-ilta jäisi torsoksi muillakin kuin reuna-alueilla asuvilla lapsiperheillä, kun hallilla menee vähintään yhdeksään. Eipä ihme, että ilmeisesti aika moni katsoo mukavammaksi viettää edelleen se perinteinen saunailta.

Saattaa olla, että olen vain sivuuttanut asian, mutta miten liiga ylipäätään perusteli tätä viikonloppumatsien siirtoa? Selvä harhalaukaus joka tapauksessa, mutta liigan uppiniskaisuuden tuntien tuskin sitä myöntävät.
 

JPL

Jäsen
Tässä liiga potkii itseään nilkkaan myös pidemmällä aikajänteellä. Lapsen kiinnostus lätkää kohtaan kuitenkin herätetään jo hyvinkin nuorena. Jos perheessä on tiukat nukkumaanmenoajat (näitä on paljon), ei tällaiset lapset pääse livenä katsomaan välttämättä yhtään ottelua ennen kuin joskus 12-14 ikäisenä, kun nukkumaan ehditään vielä 23 aikaankin.

Mitä tämä sitten aiheuttaa tuleville katsojamäärille, kuin myös lajin harrastajamäärille? Itselläkin kipinä syttyi lähes 30v sitten, kun isäukon harteilla kävin katsomassa Kärppien 1. mestaruuskauden pelejä. Jos tällöin jo ottelut olisivat alkaneet klo. 18.30, saattaisin tälläkin hetkellä tehdä jotain aivan muuta kuin valmistautua illan otteluun. Vaikka en kyseisistä otteluista mitään muistakkaan, tiedän olleeni siellä ja muistikuvia on alkanut syntymään myöhemmin.

Muutoinkin perheille paremmin sopivat otteluajat ovat poistuneet kokonaan. Aiemmin oli lauantain aikaisemman alkamisajan lisäksi vielä sunnuntain klo. 15 ottelut. Näissä otteluissa ei äitien tarvinnut huolehtia, joutuuko muksu katselemaan örveltäviä retkuja. Lauantain 17 alkamisaikakin vähentää tätä, ainakin verrattuna myöhäisempään. En sano, että juopottelu olisi kovinkaan suuri ongelma, mutta kyllä monet vanhemmat tätä ajattelevat, kun miettivät päästävätkö jälkikasvuaan otteluun.

Ensimmäisenä herää kysymys, että miksi tätä tutkitaan vasta nyt? Miksi tällaista tutkimusta ei olisi voinut tehdä ennen kuin tämä järjenköyhä päätös tehtiin? Ollaanko siellä oikeasti noin tyhmiä?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saattaa olla, että olen vain sivuuttanut asian, mutta miten liiga ylipäätään perusteli tätä viikonloppumatsien siirtoa? Selvä harhalaukaus joka tapauksessa, mutta liigan uppiniskaisuuden tuntien tuskin sitä myöntävät.
Liigan alkamisviikolla tuli Radio Suomesta Jääkiekkoilta ja siinä asiaa perusteltiin niin että "jotkut ryhmät ovat toivoneet tällaista alkamisaikaa" ja sen takia tätä nyt kokeillaan ja "mikäli tämä ei toimi niin vanhaan voidaan palata".

En usko että enää kesken kautta palataan vanhaan kello 17 alkamisaikaan.

Raumallahan tätä lauantaipelien myöhäistämistä on hoettu kaudesta 2008-09 alkaen, jolloin muutama liigapeli alkoi televisioinnin takia vasta kello 19.30. Äijänsuollakin yksi HIFK-peli alkoi tuohon aikaan ja sen jälkeen se oli aika yleinen puheenaihe erätauoilla, että "kaudesta 2009-10 lähtien kaikki lauantaipelit alkavat myöhempään".

No eivät alkaneet vielä viime kaudella, mutta kyllähän tuollainen uudistus varmaan jo pidemmän aikaa on tekeillä ollut, tuskin tällaiset hallihuhutkaan ihan itsestään kenenkään päästä liikkeelle lähtevät.
 

Kai-Sakari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panelian Raikas
Pointtinani on se että yleisömäärät pyrittäisiin nostamaan roimasti halvemmilla lipuilla. Esim. Tepsin olisi vuosia sitten pitänyt myydä kaikki yläkatsomon liput 5-7 euron hintaan. Tällä tempulla olisi saatu helposti luotua tunnelmaa halliin ja ihmiset olisi tullut hallille, myöskin kalliimmille alakatsomopaikoille.

Kohdat, joita en lainaa, on asiaa, mutta haluaisin julkituoda myös uskollisimpien katsantokannan. Kausikortti on etuutensa muutamalla flunssalla syönyt, ja vielä mukavampaa olisi parinkympin otteluhinnalla katsoa ilmaisten asiakkaiden virtaa vieressänsä. There's no such thing as a free lunch.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taas yhdessä pelissä alle 3000 ihmistä, kun SaiPa-Tappara-peliä seuraa Lappeenrannassa 2731 ihmistä. Muuten ihan suhteellinen, Pelicans lievä pettymys 3600 katsojan määrällä, mutta Oulun 5000 ja HIFKin 7000 nostavat hyvin päivän keskiarvoa ylöspäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös