Sijoitusvinkkejä?

  • 1 088 744
  • 6 087

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yksi asia mitä saa myös totutella sietämään on ns. saavuttamattomat tuotot. Usein tuntuu olevan vähän niin kuin itsellä oli hieman kärjistettynä jossain vaiheessa alkuvuotta, että kaikki osakkeet, joita olin myynyt vuoden sisällä treidasivat myyntihintani yläpuolella, kaikki, joita olin ostanut treidasivat ostohintani alapuolella ja kaikki, joiden ostamista olin harkinnut, mutta jättänyt ostamatta treidasivat 100 % korkeammalla kuin niiden ostamista harkitessani.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yhdellä yksinkertaisella kikalla on tosin vuosikymmenestä riippumatta päihittänyt indeksin pitkässä juoksussa yleensä reilusti - olemalla mukana markkinoilla vain talvella ja olemalla kesällä kokonaan cashina.

Olen 99% varma, että tämä ei pidä paikkaansa. Ei ole kauaa kuin luin artikkelin jossa käsiteltiin kuukausikohtaisia indeksituottoja, mikään kuukausi ei ollut miinuksella. Lisäksi kun ottaa huomioon myynneistä aiheutuvat verovaikutukset ja välityskulut niin uskallan väittää että Sell in may on raskaasti tappiollinen pitkässä juoksussa holdaamiseen ympäri vuoden verrattuna.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Itse on tullut osakesäästämistä harjoitettua vajaat kuusi vuotta. Muutaman kirjan olen aiheesta lukenut, ja blogeja myös seurannut. Oppirahojakin on tullut makseltua. Nyt salkku ja sijoitussuunnitelma ovat alkaneet vakiintua. Nordnetissä on suoria osakkeita 2/3 salkusta ja Seligsonin rahastoissa 1/3. Nordnetin salkun kokoonpano on ollut pitkään sama eli suuruusjärjestyksessä Coca-Cola, Sampo, Nokian Renkaat, Tikkurila, H&M, Nordea (OMXS), McDonald's. Viime vuosina on tullut tehtyä vain lisäyksiä. Yksi tai kaksi uutta firmaa salkkuun vielä mahtuisi. Seligsonilta taas puolestaan Top 25 Brands, Phoebus ja Top 25 Pharmaceuticals. Näiden lisäksi on vielä isohko nippu työnantajan osakkeita.

Tällä systeemillä pyrin saamaan sekä rahastojen ajallisen kk-säästämisen, verohyödyt ja hajautuksen että suoran osakepoiminnan mielenkiinnon ja mahdollisuudet (mm. ajoittaminen, valuuttahajautus). ETFistä luovuin aikoinaan kun monet kasvu-ETFistä olivat synteettisiä eikä verojen makselu ETFien osingoista napannut. Nykyään on onneksi hyvin tarjolla myös fyysisiä kasvu-ETFiä. Silti indeksisijoittaminen ei kiinnosta vaan aktiivisemmalla linjalla mennään. Vaikka viisi suurinta sijoitusta ovat tarkoituksella lähes 50% salkusta, sen tuotto seuraa kuitenkin pitkälti indeksejä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Näinhän sitä luulisi, että on helppoa ostaa halvalla ja myydä kalliilla. Ehkä se joillekin onkin, mutta monille se on lopulta yllättävän vaikeaa. Muistan lukeneeni jotain tutkimuksiakin tästä, että ne, jotka yrittävät ostaa halvalla ja myydä kalliilla tekevät käytännössä useammin toisin päin. Itsekin voin omalta noin kymmenen vuoden sijoitusuraltani todeta, että keskimäärin omissa kaupoissa ostot ovat aina vain tupanneet ajoittumaan yleisen markkinatilanteen suhteen korkeampien kurssien aikaan kuin myynnit.

Halvan paikan kyttäämisessä on se ongelma, että osakkeet ovat aika harvoin halpoja. Tällä vuosituhannella erinomaisia ostopaikkoja on ollut kolme, vuodet 2003, 2009 ja 2012. Jos missaat yhden niin on ikävä jäädä ison käteispossan kanssa odottelemaan seuraavaa romahdusta. Sijoitusmarkkinoilta kun voi saada tuottoa vain olemalla markkinoilla ja oman kokemuksen mukaan sanoisin, että nousun missaaminen on pahempi virhe kuin romahdukseen täysillä ajaminen. Varsinkin jos palkkatuloista kertyy koko ajan uutta sijoitusvarallisuutta.

Tietysti juuri nyt ei välttämättä ole olleenkaan hyvä aika aloittaa osakesijoittamista jos ei ole tähänkään mennessä aloittanut, mutta jos aikoo nyt aloittaa, niin pitäisin ajallista hajautusta tärkeänä eli malttamaan olematta sijoittamatta kaikkea kerralla. Tietysti jos kurssit olisivat juuri nyt alhaalla, olisi hyvä iskeä heti all in. Toisaalta lähes jokainen joutuu jossain vaiheessa sijoitusuraansa niitä oppirahojakin makselemaan, eli vaikka onnistuisi aloittamaan homman hyvään aikaan ja saamaan nopeasti suuret tuotot niin hyvin todennäköisesti turskaakin on sitten vielä myöhemmin kahmalokaupalla tulossa.
Ymmärrän tavallaan pointin, mutta kerron oman filosofiani.
Olen jonkun vuoden sijoittanut ETF:iin kiinteän summan per kuukausi. Minulla ei näillä näkymin olen mitään tarvetta tai ajatusta näitä pois myydä ennen eläkeikää ja nyt ikä alkaa kolmosella Niinpä minä en hyödy kurssinousuista, vaan toiveena on vain saada osakkeita mahdollisimman halvalla, holdata ja toivoa korkeita osinkotuottoja (jotka kasvattavat vain osakkeiden määrää).

nykyisellään en juurikaan säästä käteistä (vaan ryyppään, matkustelen ja loput tuhlaaan), mutta jos indeksit/rahastojen arvot tippuisivat viime vuosien arvostustasojen alareunaan niin voisin helposti lyödä löysät kiinni ja ottaa rahasto-osuuksia vastaan sitä Nordnetin tarjoamaa lainaa eli suomeksi sanottuna tankata vivulla edullisia osuuksia. Toki riskien hallintamielessä pystyisin tuollaisen lainan maksamaan muutamien kuukausien tuhlaamatta olemisellakin.

Olen samaa mieltä, että nyt arvostukset ovat korkealla, joten nyt kk-sijoitus on lähinnä seurantamielessä tehty harrastuksenomainen jokunen satanen.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun täällä on muutamaankin ottaen mainittu Brexitin ja vastaavien tilanteiden hyödyntäminen suorien osakesijoitusten tekemisessä, niin miksei vastaavanlaista pelaamista voisi tehdä ETF:llä ja vastaavillakin? Toki Brexitin vaikutus oli tietyillä aloilla hieman isompi kuin toisilla, mutta kyllä se koko indeksiä heilautti valtavasti. Onko tämä vain psykologinen juttu vai onko joku teoriakin taustalla?

Toki onnistuu indeksitasollakin ja kannattaa hyödyntää droppeja. Itse kun käytän kk-sijoittamista, jossa ETF:t ostetaan aina tiettynä päivänä kuukaudessa niin minulla on tietty kk-summa aina pohjatietona, jota käyn yleensä hiomassa enintään +/- 30% päivää paria ennen ostotoimeksiantojen toteutumista. Jos on ollut Brexitiä tai muuta niin ruuvaan kuukauden summaa ylöspäin ja jos kolkutellaan indekseissä huippulukemia niin sitten hieman pienemmällä summalla liikkeellä. Täysin kiinteällä summalla homma on tietenkin kaikista vaivattominta, eikä tarvitse harmitella, jos omat arviot menevät pieleen sen suhteen mikä kk olisi ollut parempi oston paikka kuin toinen. Toisaalta keskikurssia voi tällaisella varsin pienellä säädöllä saada mukavasti alaspäin, jos systemaattisesti tekee oikeita ratkaisuja per kk tuon summan justeerauksen kanssa. Tästä toki aasinsiltana päästään myös seuraavaan pointtiisi:

Minä henkilökohtaisesti ymmärrän hyvin maantieteellisen ja toimialahajauttamisen merkityksen, mutta ajallisen hajauttamisen kanssa on vaikeampaa. Jotenkin sitä ajattelee, että sen suhteen näkemyksen ottaminen on kohtuullisen helppoa indeksien kanssa pelatessa. Onko ajatus, että korkeidenkin kurssien aikana kannattaa ennemmin sijoittaa kuin pitää käteisenä odottamassa laskukautta?

Kuten @Sphinx kattavasti perusteli niin tämähän on teoriassa helppoa kuin heinänteko ja historiatietoja selatessa sitä voi päivitellä, että tuohan on ollut ilmiselvää, että nousu loppuu etc., mutta käytännössä äärimmäisen vaikeaa. Koska juuri sillä hetkellä olet aina sen käppyrän oikeassa reunassa, kun pitäisi osata sanoa, että joko ollaan huipulla, aallonpohjassa vai nousussa tai laskussa ja tämä ei vain ole helppoa päätellä/arvata oikein kenellekään. Esim. vuoden jatkuneen nousun jälkeen voi olla, että tulee korjausliike, nousu jatkuu toisen mokoman vuoden tai se on vasta alkua pitkälle kohoamiselle.

@Rubicon listaan seurattavista tunnuisluvuista lisäisin free cash flowin. Tuo on mielestäni erittäin tärkeä ja lasken sen melkein aina itse tilinpäätöksen perusteella kun yhtiötä tutkailen.

Erittäin hyvä lisäys, FCF-pohjaiset valuaatiot ovat perustavaraa talousihmisille ja todella käytettyjä.

Avaatko tätä hieman lisää. Mitä ovat "ylimääräiset" osakkeet?

Jos henkilö sijoittaa esim. 100€ kuussa rahastoihin ja/tai ETFiin niin ETFien osalta voi helposti käydä niin, että jos haluaa laittaa hieman enemmän rahaa kiinni yhtenä kuukautena niin nosto 120€ tai 130€ ei esimerkiksi ole riittävä, vaan pitäisi laittaa 150€. Riippuu toki siitä kuinka kallis kappalehinta sillä ETF:llä on mitä halajaa. Rahastoissahan taas voi päättää, että nyt laitan 120€ kehiin ja täsmälleen sen edestä saat rahastoa päivän kurssiin kappalemäärän ollessa yleensä jotain 1,34578 tms.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toki onnistuu indeksitasollakin ja kannattaa hyödyntää droppeja. Itse kun käytän kk-sijoittamista, jossa ETF:t ostetaan aina tiettynä päivänä kuukaudessa niin minulla on tietty kk-summa aina pohjatietona, jota käyn yleensä hiomassa enintään +/- 30% päivää paria ennen ostotoimeksiantojen toteutumista. Jos on ollut Brexitiä tai muuta niin ruuvaan kuukauden summaa ylöspäin ja jos kolkutellaan indekseissä huippulukemia niin sitten hieman pienemmällä summalla liikkeellä. Täysin kiinteällä summalla homma on tietenkin kaikista vaivattominta, eikä tarvitse harmitella, jos omat arviot menevät pieleen sen suhteen mikä kk olisi ollut parempi oston paikka kuin toinen. Toisaalta keskikurssia voi tällaisella varsin pienellä säädöllä saada mukavasti alaspäin, jos systemaattisesti tekee oikeita ratkaisuja per kk tuon summan justeerauksen kanssa.
Tämä on itseasiassa juuri sellaista malli, jonkalaista olen ajatellut ja juuri tästä en pysty loogista vikaa löytämään. Osasit sen selittää vain paremmin kuin minä itse (plus minulla sitten oli vielä tuo vivutus-mahdollisuus siihen päälle).

Toki jos lasku on jatkuvaa, niin käteistä jää käteen, mutta onko se nyt sitten niin kauheaa siinä tilanteessa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Yhden sijoitusvinkin voisin antaa, ja se kuuluu niin, että koskaan ei kannata keskustelupalstojen foorumeilta lukea sijoitusvinkkejä. Eikä mistään muualtakaan.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mielipiteitä saa antaa meikäläisen tilanteesta, kun en tosiaan oikeen vieläkään tiedä mitä tekisi.

SIitä asti kun täytin 18v (about 5v sitten) on mummolta perinnöksi jäänyttä rahaa ollut OP:n jossain sijoitusvakuutus tjsp nimisessä hommassa, jossa on erilaisia osuuksia kaikista salkuista kasattuna. Sijoitettuna tuonne on yhteensä 9k omaa rahaa, ja rahaston arvo on tällä hetkellä 1,5k. Eli tuottoa toki periaatteessa ihan ok 1,5k, mutta eihän tuo prosentuaalisesti viidessä vuodessa ihan hirveästi ole. Rahaa ei ole tullut laitettua säännöllisesti, vaan käytännössä pari tonnia kerralla tasolla.

Nyt on taas tilanne, että säästötililtä pitäisi ~5k pistää johonkin taas eteenpäin eikä antaa muhia siellä, Tunkeako tuohon samaan plussalla olevaan settiin lisää rahaa, vai ostaako tuolla 5k:lla esim Nordnetin "superrahastoa" vai mitä perkelettä tuolle kannattaisi?

Suoria osakkeita en käsittääkseni voi hankkia, koska Kela laskee osingot tuloiksi ja näin paukkuu rajat opintotuelle.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suoria osakkeita en käsittääkseni voi hankkia, koska Kela laskee osingot tuloiksi ja näin paukkuu rajat opintotuelle.

Jos sulla on 15k sijoitettavaa niin tästä en huolehtisi, 5% osinkotuotolla vuodessa tulee osinkoja 750€. Lisäksi on helppo ostaa kasvuyhtiöitä jotka eivät jaa vielä osinkoja. Esimerkiksi Fingerprint Cards, ruotsalainen sormenjälkilukijoita valmistava yhtiö, on kasvanut monikymmenkertaiseksi parissa vuodessa ja ennustaa itse kasvunsa jatkuvan (älykorttipuolella voi olla valtava kasvupotentiaali lähivuosina), lisäksi p/e on kasvuyhtiölle todella maltillinen 19. Myös riskiä firmassa on, sitä en kiellä, mutta itsellä luottoa löytyy kyseiseen lafkaan viisinumeroinen summa. (Josta voittoa on tällä hetkellä 30%)
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
OP:n jossain sijoitusvakuutus tjsp nimisessä hommassa, jossa on erilaisia osuuksia kaikista salkuista kasattuna. Sijoitettuna tuonne on yhteensä 9k...

Nyt on taas tilanne, että säästötililtä pitäisi ~5k pistää johonkin taas eteenpäin eikä antaa muhia siellä, Tunkeako tuohon samaan plussalla olevaan settiin lisää rahaa, vai ostaako tuolla 5k:lla esim Nordnetin "superrahastoa" vai mitä perkelettä tuolle kannattaisi?
.

Mikä on sijoitushorisontti? Onko raha oikeasti ylimääräistä vai voiko tulla eteen tilanne esim. seuraavan vuoden aikana, että tarvitset useita tonneja tuolta? Siedätkö riskiä eli ovatko mahdolliset kymmenien prosenttien pudotukset sijoituksen arvoon siedettäviä, jos pörssissä rytisee? Millaiset ehdot sijoitusvakuutuksessa ovat, saako sopimusta purettua kokonaan vai ainoastaan vaihdettua rahastokohteita ja mitkä ovat sen kulut? Tosin ilmeisesti lähinnä pohdiskelitkin tätä 5k eräa ja sijoitusvakuutuksen olet säilyttämässä vähintään ennallaan. Nuo vakuutuskuoret ovat hieman kinkkinen juttu, itse en ole noista missään vaiheessa innostunut, koska pankit usein virittelevät niihin erinäisiä kuluja ja muita epäkäytännöllisiä ehtoja ja jatkossa niiden veroedut ja verokohtelu ovat veropohjan laajentamisen ja kiristämisen takia mahdollisesti vaarassa.

Jos osakemarkkinoille lähdet missä tahansa muodossa niin suorita vähintään maantieteellinen ja ajallinen hajauttaminen. Nyt kurssit ovat varsin korkealla, joten kerralla ei kannata iskeä kaikkea kiinni, eikä myöskään mihinkään yksittäiseen osakkeeseen ellet sitten omaa kristallipalloa/sisäpiirin tietoa.

Ja tosiaan 1,5/9= 16,67% viidessä vuodessa, joka ei kovin häävi tulos ole. Tosin käsitin viestistäsi, että ei tuolla vielä 2011 ole 9k ollut sijoitettuna, vaan tässä viiden vuoden aikana noussut summa tuohon eli ei ihan noin huono tulos oikeasti kyseessä. Markkinoilla kuitenkin vahvaa nousua olleet viime vuodet noin yleistrendinä niin moni indeksi olisi kyennyt tuota parempaan tuottoon.
 
Viimeksi muokattu:

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Onko asuntosijoittamisesta omaa ketjua, vai voisiko täällä saada siihenkin vinkkejä? Kaverin puolesta kyselen...
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Yhden sijoitusvinkin voisin antaa, ja se kuuluu niin, että koskaan ei kannata keskustelupalstojen foorumeilta lukea sijoitusvinkkejä. Eikä mistään muualtakaan.

Minä taas olen sitä mieltä, että lukeminen kannattaa aina. Se avartaa maailmankuvaa, ihmisten odotuksia, siitä seuraavia toimia ja kohtaloita, lopputuloksia jopa joskus. Keskustelufoorumit ovat kommunikointia, paskanjauhamista, tarinoita, huijauksia ja uskonjulistuksia. Katederille astuu erilaisia puhujia. Hyvä puoli on, että loppujen lopuksi varsin moni on oikeasti tehnyt ja kokenut jotain, ja jakaa vilpittömästi myös typerät vetonsa. Ei se ole keneltäkään pois, ainakaan meidän pelaamisemme mittakaavassa.

Sitten sitä vain tekee jotain, oman mielen mukaan, mukamas järkevästi filtteröitynä anallyytikoiden höpötyksistä tukea saaneena: jokin hyhmiö tähän.

Lisäys: yksittäiseen yritykseen sijoittamisen tekee ainakin meikäläinen, pikkurahalla harrasteleva, talous- ja tiedelehtien artikkelien perusteella eli pitkälti firmojen mainospuheiden perusteella. Äänekosken myllyä odotellessa...
 
Viimeksi muokattu:

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Yhden sijoitusvinkin voisin antaa, ja se kuuluu niin, että koskaan ei kannata keskustelupalstojen foorumeilta lukea sijoitusvinkkejä. Eikä mistään muualtakaan.
Ehdottomasti kannattaa lukea. Eri asia kannattaako noudattaa mitään yksittäistä vinkkiä. Mutta lukemalla sekä ammatti- että harrastelijasijoittajien näkemyksiä, voi ottaa oppia miten muut sijoittajat, pörssit ja finanssimarkkinat toimivat ja ajattelevat. Periaatteessa jos tämä sinun sijoitusvinkkisi mallinnetaan loppuun asti, ainoa järkevä tapa sijoittaa on puhtaasti arvalla. Jos siis minkään ulkopuolisen tiedon ei pidä antaa vaikuttaa omaan sijoittamiseen.

Nyt on taas tilanne, että säästötililtä pitäisi ~5k pistää johonkin taas eteenpäin eikä antaa muhia siellä, Tunkeako tuohon samaan plussalla olevaan settiin lisää rahaa, vai ostaako tuolla 5k:lla esim Nordnetin "superrahastoa" vai mitä perkelettä tuolle kannattaisi?
Kannattaa eka miettiä noita Rubiconin kysymyksiä, eli kuinka pitkällä aikavälillä aiot sijoittaa. Haluatko hakea "pikavoittoa riskillä", vai oletko valmis "unohtamaan" rahat vuosiksi johonkin indeksiin?

Nordnetin superrahastoissa on etuna kaupankäyntikulut joita ei käytännössä ole, ja automaattinen hajautus yhtiöiden välillä, seurailee aikalailla pörssin yleisindeksiä. Itse olen katsonut että se sopii esim. säännölliseen pitkän aikavälin kuukausisijoittamiseen. Ei kaupankäyntikuluja, joten muutamakymppi kuussakin on jo taloudellisesti järkevää laittaa tuonne. Tosin lyhyellä aikavälillä kuten vuosi-pari tuotto-odotus on ehkä joitain satasia. Joten jos haluaa riskillä hakea rahojen tuplausta lyhyemmällä aikavälillä, niin varmaan voi suoria osakesijoituksia tehdä niihin yrityksiin, joissa itse näkee potentiaalia.

Jos pitäisi 5k laittaa muhimaan siten, ettei nyt lähivuosina varmuudella tarvi rahoja, eikä kiinnosta muutenkaan osakemarkkinoita seurailla, ja haluaa päästä helpolla, niin sitä nuo superrahastot ovat.

Jos tietää että esim. ensikesänä haluaa nostaa rahat ulos, niin superrahastossa on se riski että pörssi luisuu alaspäin tulevan vuoden aikana, ja teet sitten 20% tappiota. Mielestäni indeksirahastojen pointti on se, ettei romahduksia tarvitse pelätä koska sijoitushorisontti on niin pitkä, että nousukausi paikkaa romahdukset ja pitkän aikavälin trendi on kuitenkin aina nouseva.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Omat osakkeeni on valittu osin osingonmaksukyvyn vuoksi ja/tai kasvupotentiaalin. Onnekseni ostin isoimman osan vuonna 2011-12 jolloin kurssit olivat maltilliset. Kaksi lappua on myyty ja yhtä ostettu niiden tilalle. Eli lähteneet olivat Telia Sonera ja Okmetic joka oli hyvä lappu mutta kun ostotarjouksen myötä hinta nousi yli 9€, sai se lähteä hyvällä voitolla. Tilalle tuli Nordeaa.
Osta ja unohda on ollut periaate, eli myyntejä ei juurikaan, ostoja aina satunnaisesti, noin 500-1500€ kerralla.

Salkussa nyt (Painotukset suluissa karkeasti) Nokia (20%) , Outotec (15%), Nordea (20%), Fiskars (35%), Raisio (10%)
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ehdottomasti kannattaa lukea. Eri asia kannattaako noudattaa mitään yksittäistä vinkkiä. Mutta lukemalla sekä ammatti- että harrastelijasijoittajien näkemyksiä, voi ottaa oppia miten muut sijoittajat, pörssit ja finanssimarkkinat toimivat ja ajattelevat. Periaatteessa jos tämä sinun sijoitusvinkkisi mallinnetaan loppuun asti, ainoa järkevä tapa sijoittaa on puhtaasti arvalla. Jos siis minkään ulkopuolisen tiedon ei pidä antaa vaikuttaa omaan sijoittamiseen.

Olen eri mieltä. Miksi minua kiinnostaisi mitä muut sijoittajat, analyytikot ja kauppalehdet ajattelevat? Minä kulutan valtavan ajan lukien jatkuvasti tietoja yrityksistä, niiden tulostietojen ja raporttien lukemiseen, ja täten pyrin ostamaan vain laadukkaimpia yrityksiä suotuisilla hinnoilla sijoitushorisonttina tästä ikuisuuteen. Ei siinä mitään palstojen vinkkejä tarvitse tai edes pidä lukea. Jos joku sanoo keskustelupalstalla, että kannattaa ostaa fingerprint cardsia niin se on minun mielestäni todella surkea peruste mennä törsäämään omia rahojaan. Sama kuin antaisi apinan heittää tikkaa ja katsoa mihin tikat osuvat.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Suoria osakkeita en käsittääkseni voi hankkia, koska Kela laskee osingot tuloiksi ja näin paukkuu rajat opintotuelle.
Käytkö töissä miten paljon opintojen ohella? Jos et, niin eipä kannata mielestäni paljoa stressiä ottaa asiasta. Itse tienasin opiskelujen aikana 600-2000e vuodessa osinkoina, ja näiden lisäksi kävin paljon töissä, eli tulorajat paukkuivat jo pelkillä ansiotuloilla. Siihen päälle nuo osingot, niin lähti yksi-kaksi tukikuukautta lisää. Siinä mielessä olisi kannattanut sijoittaa esimerkiksi Superrahastoihin, niin olisi saanut parhaan mahdollisen korkoa korolle-ilmiön kun verottaja ei pääse väliin, sekä Kela ei olisi nipottanut osinkotuloista. Mutta taas toisaalta, ainakin omalla kohdallani opiskelut eivät olleet kuin sellainen kolmen vuoden puristus, joten ajattelin että turha noin lyhyen ajan takia on alkaa muokkaamaan paljon sijoitustrategioita. Minun tavoitteeni siis on luoda salkku joka jauhaisi suht tasaista osinkotuottoa ympäri vuoden. Tavoitteena olisi joskus elää pelkillä osingoilla/muilla sijoitustuotoilla (asuntojen vuokraus kiinnostaa). En tiedä sinun opiskelujesi tilanteesta, paljonko on takana ja paljonko on edessä, mutta jos opinnot ovat edes loppusuoran alkupäässä, niin en pelkäisi suoria osakeostoja.

@Petri1981 :n kanssa samaa mieltä noista Kauppalehden foorumeista. Kyllähän erilaisia sijoitusfoorumeita tulee aika paljon luettua, mutta en minäkään koe että sieltä mitään kovin häävejä vinkkejä yleensä saa. Jos joku suosittelee minulle kolmessa lauseessa ostaa Fingerprint Cardsia, niin kyllä sille tulee kohautettua olkapäitä. Kyllä mä tarvitsen paljon kättä pidempää että jaksan alkaa googlettamaan tarkemmin tietoja firmasta. Toki jos foorumilla kirjoitetaan oikeasti päteviä analyysejä niin asia on eri, mutta aika usein nuo paremmat kirjoittelut ohjautuvat kirjoittajien omiin blogeihin. Tässä esimerkkinä Talousmentor-blogin analyysi Yarasta. Tämä ei vielä saanut aikaan kohdallani sijoituspäätöstä, mutta kyllä aloin tarkemmin Yaraa seuraamaan taas tuon blogikirjoituksen jälkeen.

Kauppalehden foorumi on muuten mielestäni sijoittajien Suomi24. Nimimerkin takaa huudellaan, omien salkkujen koko kerrotaan kahdella ja jostain kumman syystä yllättävän moni foorumikirjoittelija onnistuu aina napsimaan osakkeita pohjalta ja myymään huipulla. Unohtamatta sitä että kaikki indeksit on voitettu 10 vuotta putkeen. Joskus tulee mietittyä että mitä noin etevät sijoittajat tekevät vain netissä, noilla kyvyillä voisi mielestäni tehdä muutakin kuin uhota internetissä. Ylivoimaisesti netin paras sijoitusfoorumi on Nordnetin Shareville, johtuen juuri siitä että käyttäjäsi on kytketty Nordnetin osakesalkkuusi. Kaikki kanssakeskustelijat siis näkevät Nordnetin tarjoamat tuottograafit ja mitä salkustasi löytyy. Vaikeuttaa paskanpuhumista kummasti, ja osittain siitä syystä keskustelu pysyy asiallisempana kun keuliminen on tehty vaikeaksi. Siellä pystyy myös valitsemaan seurattavien listalle samanlaisella strategialla sijoittavia henkilöitä, joilta jo oikeasti voi jotain sijoitusvinkkejä saada.

Internetistä löytyy niin paljon ihan asiallisia blogeja ja "oikeaa tietoa", että minä en ainakaan jaksa sijoitusvinkkejä ottaa vastaan pelkiltä nimimerkiltä.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Petri1981 :n kanssa samaa mieltä noista Kauppalehden foorumeista. Kyllähän erilaisia sijoitusfoorumeita tulee aika paljon luettua, mutta en minäkään koe että sieltä mitään kovin häävejä vinkkejä yleensä saa. Jos joku suosittelee minulle kolmessa lauseessa ostaa Fingerprint Cardsia, niin kyllä sille tulee kohautettua olkapäitä. Kyllä mä tarvitsen paljon kättä pidempää että jaksan alkaa googlettamaan tarkemmin tietoja firmasta. Toki jos foorumilla kirjoitetaan oikeasti päteviä analyysejä niin asia on eri, mutta aika usein nuo paremmat kirjoittelut ohjautuvat kirjoittajien omiin blogeihin. Tässä esimerkkinä Talousmentor-blogin analyysi Yarasta. Tämä ei vielä saanut aikaan kohdallani sijoituspäätöstä, mutta kyllä aloin tarkemmin Yaraa seuraamaan taas tuon blogikirjoituksen jälkeen.

Tietysti jokaisen täytyy itse ottaa selvää yhtiöstä ennen sen ostamista, eikä koskaan saa luottaa pelkkään nimimerkkiin. Itse heitin tuon esimerkkinä hyvästä kasvuyhtiöstä joka ei maksa osinkoja. Ihmettelen kyllä kummasti että täällä ei jengi ole yhtiöstä kuullut, on kuulunut kuitenkin jo vuoden ajan pohjoismaiden vaihdetuimpiin ja saattaa olla jopa vaihdetuin osake pohjoismaiden pörsseissä viimeisen vuoden sisällä. Kasvu ollut huikeaa ja tällä hetkellä älypuhelinten sormenjälkilukijoissa ylivimainen markkinajohtaja, asiakkaina mm- huawei, xiaomi, oneplus jne. Lisäksi älykorttimarkkina (sormenjälkilukijat pankkikortteihin ym.), jota tällä hetkellä ei käytännössä ole mutta johon ennustetaan valtavaa markkinaa muutamien vuosien päähän tarjoaa mielenkiintoiset kasvumahdollisuudet.

Muut yhtiöt jotka salkustani löytyvät ovat: Allianz, Bettson B, Boliden, Deutsche Bank, Deutsche Lufthansa, E.ON, Fortum, IBM, Kone, Michael Kors, Nokia, Nordea, Orange, Petroleum Geo Services, Securitas.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ihmettelen kyllä kummasti että täällä ei jengi ole yhtiöstä kuullut, on kuulunut kuitenkin jo vuoden ajan pohjoismaiden vaihdetuimpiin ja saattaa olla jopa vaihdetuin osake pohjoismaiden pörsseissä viimeisen vuoden sisällä.
Eivätköhän kaikki vähänkin enemmän sijoittamiseen perehtyneet ole ainakin kuulleet firmasta. Onhan tuo keikkunut aika monella listalla parhaiten lyhyessä ajassa tuottaneista osakkeista, ja tästä syystä taas Arvopaperit ja Talouselämät tykkäävät repiä juttuja kyseisestä puljusta. En tarkoittanut tuota kommenttiani mitenkään sinulle henkilökohtaisesti. Pointtini oli kuitenkin se, että ainakin itselleni se tiedon tulva mitä päivittäin saan on niin hurja, että ei siinä oikein ehdi/jaksa/kannata alkaa miltään foorumeilta viestejä anonyymien kirjoittamana seulomaan. Asia on eri jos tunnen kirjoittajan tai tiedän muuten tämän taustat paremmin, silloin saatan jaksaa alkaa itse penkomaan yhtiötä. Itse harrastan osakesijoittamista, ja mulle tulee sähköpostiin joka päivä Arvopaperin, Nordnetin ja OSKL:n viestejä aiheeseen liittyen ja joista luen vähintään otsikot aina. Tämän päälle seuraan useampaa sijoitusbloggaria sekä Sharevilleä. Foorumeitakin seuraan (sellaisia mihin voi kirjoitetaan vain nimimerkin takaa), mutta ne alkavat olla jo sitä osastoa että vähän kaikkeen joutuu suhtautumaan varauksella, kun ei tosiaan tiedä kirjoittaako nimimerkin takaa joku jukkaoksaharju vai eilen Wolf of Wall streetin nähnyt ja elokuvasta innoittamana tänään osakesalkun tehnyt kirjoittaja.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielipiteitä saa antaa meikäläisen tilanteesta, kun en tosiaan oikeen vieläkään tiedä mitä tekisi.

SIitä asti kun täytin 18v (about 5v sitten) on mummolta perinnöksi jäänyttä rahaa ollut OP:n jossain sijoitusvakuutus tjsp nimisessä hommassa, jossa on erilaisia osuuksia kaikista salkuista kasattuna. Sijoitettuna tuonne on yhteensä 9k omaa rahaa, ja rahaston arvo on tällä hetkellä 1,5k. Eli tuottoa toki periaatteessa ihan ok 1,5k, mutta eihän tuo prosentuaalisesti viidessä vuodessa ihan hirveästi ole. Rahaa ei ole tullut laitettua säännöllisesti, vaan käytännössä pari tonnia kerralla tasolla.

Nyt on taas tilanne, että säästötililtä pitäisi ~5k pistää johonkin taas eteenpäin eikä antaa muhia siellä, Tunkeako tuohon samaan plussalla olevaan settiin lisää rahaa, vai ostaako tuolla 5k:lla esim Nordnetin "superrahastoa" vai mitä perkelettä tuolle kannattaisi?

Suoria osakkeita en käsittääkseni voi hankkia, koska Kela laskee osingot tuloiksi ja näin paukkuu rajat opintotuelle.

Muutama ranskalainen:

  • Älä sijoita osakkeisiin (rahaston välityksellä tai suoraan) sellaista rahaa, jonka saatat tarvita lähitulevaisuudessa käyttöön ja varaudu suureen heiluntaan arvossa.
  • Älä tuijota esim. viiden edellisen vuoden plussaa/miinusta
  • Perehdy halutessasi sijoitustuotteisiin ja alan teoriaan, mutta tiedosta tämän olevan pitkä prosessi
  • Älä anna mitään painoarvoa täällä tai muualla esitetyille yksittäisiin osakkeisiin kohdistuville sijoitusvinkeille. Esim. jos yritys vilisee lehtien ja foorumeiden listauksissa ja on muutenkin "seksikäs", miksi luulisit ettei sen potentiaalia olisi jo huomioitu hinnassa? On naiivia kuvitella, että esim. Kauppalehden informaatio olisi jotenkin eksklusiivista ja että juuri sinä (ilmeisesti ilman kokemusta tai koulutusta) kykenisit vetämään siitä ammattilaisia paremmat johtopäätökset. Lisäksi luulen täälläkin monen nimimerkin missaavan fundamentaalisen seikan: Yrityksen hyvillä/huonoilla näkymillä ei ole merkitystä jos tavoite on markkinaa parempi tuotto, vaan sillä ovatko näkymät paremmat/huonommat kuin odotetaan muiden sijoittajien toimesta. Ennätystulos saa aikaan kurssilaskun jos markkinoilla odotettiin vielä kovempaa ennätystulosta, näin esimerkkinä.


Loppukaneettina voisin sanoa, että tilanteessasi en keksi mitään syytä miksi sinun pitäisi omistaa osakkeita muuten kuin indeksirahaston kautta. Osinkojen nostaminen olisi silkkaa typeryyttä, ja suoraan osakkeisiin sijoittaminen ylipäänsä mm. välityspalkkioiden ja huonon hajautuksen takia kaukana optimaalisesta. Havainnollistan osinkoasiaa esimerkin avulla:

Oletetaan että ostat kotimaista kotimaisiin osakkeisiin sijoittavaa indeksirahaston kasvuosuutta, joka siis uudelleensijoittaa automaattisesti omistamistaan osakkeista saadut osingot jotka ovat sille verovapaita. Oletetaan vielä sinänsä epärealistisesti että teet joka vuosi tasaisesti 6% tuottoa pääomalle, johon sisältyy 3% osinkotuotto. Nyt kymmenessä vuodessa sijoituksesi arvo on kasvanut 69% ja 20 vuodessa se on kolminkertaistunut.

Verrataanpa tätä tilanteeseen, jossa omistat samat osakkeet suoraan. Joka vuosi saat siis 3% osinkotuottoa ja arvonnousu on 3%, eli tuottosi on sama 6% vuodessa. Osingot oletetaan tässäkin sijoitettavaksi takaisin veron (85%:sta osinkoa maksat pääomatuloveron 30%) jälkeen. Nyt kymmenessä vuodessa sijoituksesi arvo on kasvanut noin 58% eli 10 prosenttiyksikköä edellistä esimerkkiä vähemmän. 20 vuoden jälkeen ero on jo huimat 39 prosenttiyksikköä, ja 30 vuoden jälkeen yli 100 py.

Pitkällä horisontilla liikkeellä ollessa ei kannata väheksyä korkoa korolle -ilmiötä. Lisäksi ei kannata liioitella omaa osaamista ja minusta ihan kelpo paikkoja asiaan tutustumiseen on vaikkapa tässä:

https://www.dimensional.com/famafrench/videos/identifying-superior-managers.aspx
Seligson & Co - Sijoitustietoa - Indeksoinnin perusajatus
Seligson & Co - Sijoittajan muistilista

Ensimmäinen sivusto siis sisältää professorien Kenneth French ja Eugene Fama (modernin portfolioteorian pioneeri) mietteitä myös sijoittajia mietityttävistä käytännönasioista. Seligsonilta nähdäkseni saa tilanteeseesi ja taustaasi ihan hyvää tietoa, ja indekseihin sijoittamisessa on se hyvä puoli ettet joudu ns. kusetetuksi tahallisesti tai tahattomasti. Hauskasti indeksisijoittamalla oikeastaan voitat markkinan, sillä keskimääräistä alhaisempien kulujensa ansiosta passiivinen indeksisijoittaminen on keskimääräistä tuottoisampaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuohon fingerprinttiin liittyen, oletteko pohtineet tuon sormijälkitunnisteen vahvuutta? Kyseessä on kuitenkin hyvinkin helposti "murrettava" todennus. Tietoturvaan jonkin verran perehtyneenä (kuitenkin hyvin kaukana ammattilaisesta), tuo seikka häiritsee itseäni hyvin paljon. Esim. Detection technologyllä en samanlaista riskiä näe, läpivalaisu on kuitenkin vieläkin yleistymässä ja paranemassa, eikä tuota oikein saa "huijattua" kun epäilyttävät esineet tutkitaan kuitenkin käsin. 3D-tulostus on tietysti jonkinnäköinen uhkakuva, mutta hyvin pienenä näkisin senkin. Tämä ottamatta kantaa yhtiöiden taloudellisiin tilanteisiin ja näkymiin. Jos tuo sormenjälki-lukitus jossain vaiheessa "romahtaa", niin tuolla osakkeella voi silti tehdä komeat voitot. Ja saattaa olla että olen täysin väärässä, mutta itse en koe (sillä kuuluisalla perstuntumalla) tuota itselleni mieluisaksi ja siksi olen jättänyt väliin. Sen takia en vihervasuri-puoleni takia pysty sijoittamaan saga furssiin (osin myös siksi että ns. pehmeät arvot kasvattavat merkitystään kokoajan ja sitä vastaan "sotiminen" ei ole mielestäni kilpailukykyä kasvatta seikka pitkällä aikavälillä). Tupakka- tai ase-teollisuuteen pystyisin sitten toisaalta sijoittamaan ilman ongelmia.

Teen kuitenkin itse alkuscreenauksen aika hätäisesti puhtaasti mutulla, sitten vasta siirryn tarkempaan analyysiin, jonka jälkeen teen vielä (yleensä kerran kuukaudessa yhdestä yhtiöstä) erittäin tarkan analyysin, joka ottaa aikaa 5-10h per yhtiö yleensä. Nämä siis vaikka oma "stock picking" on varmaan 10-20% omasta salkustani ja suurin osa säästöön jäävästä rahasta menee suoraan rahastoihin ja ETF:n. Ei varmaan mitenkään erityisen järkevää, mutta itselleni mielekästä
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen eri mieltä. Miksi minua kiinnostaisi mitä muut sijoittajat, analyytikot ja kauppalehdet ajattelevat?
Siksi että osakkeiden arvostus muodostuu kysynnän ja tarjonnan mukaan ja muut sijoittajat muodostavat sen kysynnän.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuohon fingerprinttiin liittyen, oletteko pohtineet tuon sormijälkitunnisteen vahvuutta? Kyseessä on kuitenkin hyvinkin helposti "murrettava" todennus.

Itse olen lukenut ja saanut käsityksen, että nuo uudet sensorit eivät todellakaan ole helposti murrettavissa ja koko ajan menee hankalammaksi. Ja tässä kyseinen yhtiö on nimenomaan markkinoiden paras.

Yhtiötä ollaan alettu seuraamaan koko ajan useampien pankkien toimesta, ja tavoitehinnat vaihtelevat 40-200, nykyinen kurssi on 104 sek. P/e nykykurssilla siis 19. Yhtiö itse ennustaa vahvaa kasvua myös seuraaville vuosille ja läpimurtoa älykorttimarkkinoilla, jos yhtiön omiin arvioihin uskoo niin tavoitehinnaksi voi huoletta laittaa tuon 200. Sen sijaan nuo alemmat tavoitehinnat perustuvat uskoon, että katteet pienenevät radikaalisti, markkinaosuus pienenee ennakoitua nopeammin ja älykorttimarkkinoilla ei tapahdu "mitään". Yhtiö on toistaiseksi täyttänyt hyvin omat kasvulupauksensa ja luotan tähän edelleen.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kappas, täällähän on hyvin tullut keskustelua omaankin tilanteeseen.

Eli tosiaan tuo 5k ainakin on sellaista rahaa, joka saa ainaki 5v muhia kasvamassa korkoa ja olen 100% varma että sitä ei tarvitse sieltä pois ottaa. Periaatteessa voisin myös sen Osuuspankissa olevat reilu 10k nostaa pois ja laittaa koko 15k kerralla johonkin indeksirahastoon tjsp kasvamaan korkoa seuraavaksi viideksi vuodeksi ja silti olisi pahan päivän varalle tilillä vielä rahaa tallella.

@JYP#44 :lle, tällä hetkellä viimeinen vuosi opiskeluja menossa joten siltä osin toki tuo osinkojen nostaminenkaan ei pahasti haittaa. Töitä en tee opintojen ohella muuten, mutta nyt kesän aikana tuli tienattua niin hyvin, että tämän vuoden rajat ainakin paukkuvat heittämällä. Tästä syystä ja muutenkin omaan tietämättömyyteen pohjautuen tuntuisi, että esim. tuo Nordnetin superrahasto voisi olla hyvä idea.

Käytännössä kuitenkin 100% varmaa on se, että pakko tuo 5k on tuolta säästötililtä laittaa johonkin eteenpäin, koska siellä siitä ei ole mitään hyötyä!
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itse olen lukenut ja saanut käsityksen, että nuo uudet sensorit eivät todellakaan ole helposti murrettavissa ja koko ajan menee hankalammaksi. Ja tässä kyseinen yhtiö on nimenomaan markkinoiden paras.
Murrettavissa olemisella tarkoitin sitä että toisen ihmisen sormenjälki ei ole oikeasti vaikeasti saatavissa. En tiedä tarkoititko murtamisella juuri tuota vai koodin puolelta murtamista. Tuossa tulee sitten se toinen ongelma, mitäs sitten jos sormenjälkesi on "kopioitu", mitä sitten käytät? Olettaen että ensimmäisellä kerralla on saatu vaikka koko toisen käden sormet. Biometrisissä tunnisteissa tuo on suurin ongelma, niitä on hyvin rajallinen määrä käytössä (versus salasanat, joita on lähes rajaton määrä käytössä). Toki normaalille kaduntallaajalle nuo eivät ole hirvittävä tietoturvariski, ainakaan sillä tavalla että tuohon pitäisi varautua erityisemmin. Jollekkin elokuvista tutulle huippusalaisen projektin pääjehulle nuo olisivat isompi riski. Toki puhelimet varmaan yleensä pyytävät pienenkin epäselvyyden kohdalla ihan normaalia salasanaa tai kuviota?

Tuohon murrettavuuteen kun lisätään ihmisten tyhmyys (kuukauden välein olevat jutut kun mukula teki tonnien laskun mobiilipeleillä) joka varmaan vähentää vapaaehtoisten varmenteiden käyttöä, niin murrettu puhelin saattaa käydä jopa tilin tyhjentämiseen. Itselläni on mobiilipuolella ensin puhelimen lukituskoodi (9x9 palloa), maksupuolella vielä joka kerta pyydettävä salasana ja sitten vielä myöskin se turvaluku. Enkä millekkään laitteelle talleta ns. tärkeitä salasanoja. Joillakin on puhelimen selaimessakin paypalin salasana ja käyttäjätunnus automaattisesti tallennettuna. Tuokin varmaan lisääntyy kun sormenjälkeä pidetään väärin "vahvana" tunnisteena.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli tosiaan tuo 5k ainakin on sellaista rahaa, joka saa ainaki 5v muhia kasvamassa korkoa ja olen 100% varma että sitä ei tarvitse sieltä pois ottaa. Periaatteessa voisin myös sen Osuuspankissa olevat reilu 10k nostaa pois ja laittaa koko 15k kerralla johonkin indeksirahastoon tjsp kasvamaan korkoa seuraavaksi viideksi vuodeksi ja silti olisi pahan päivän varalle tilillä vielä rahaa tallella.

Osakemarkkinoille siis hajauttaen noillä spekseillä syytä suunnata. Äläkä missään nimessä kerralla laita sisään koko 5k tai 15k, vaikka indekseistä onkin kyse. Ajallinen hajauttaminen on tärkeää siinä missä sijoituskohteiden kesken hajauttaminen. Eritoten tällaisen aikana mitä nyt eletään, että useiden vuosien nousu takana, pörssit huippulukemissa ja talouden fundamentit eivät kuitenkaan positiivisia, vaan lähinnä keskuspankit pumppaavat resiinaan vauhtia.

Superrahastot ovat hyviä tuotteita, mutta otat toki niiden nojalla vahvan näkemyksen Pohjoismaisiin yhtiöihin. Ok, toki monen bisnes on varsin globaalia, mutta kannattanee silti harkita rahastoista ja ETF:istä myös esim. Euroopan ja USA:n pääindekseihin pohjaavia vaihtoehtoja tai MSCI World Index-tyyppisiä, joista löytyy esim. vielä erottelua kehittyneisiin ja kehittyviin markkinoihin. Tarjontahan alkaa olla varsin rajaton eli sinänsä rahat saa laitettua lähes mihin haluaa länsimaiden sisällä ainakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös