Ymmärrän tavallaan pointin, mutta kerron oman filosofiani.Näinhän sitä luulisi, että on helppoa ostaa halvalla ja myydä kalliilla. Ehkä se joillekin onkin, mutta monille se on lopulta yllättävän vaikeaa. Muistan lukeneeni jotain tutkimuksiakin tästä, että ne, jotka yrittävät ostaa halvalla ja myydä kalliilla tekevät käytännössä useammin toisin päin. Itsekin voin omalta noin kymmenen vuoden sijoitusuraltani todeta, että keskimäärin omissa kaupoissa ostot ovat aina vain tupanneet ajoittumaan yleisen markkinatilanteen suhteen korkeampien kurssien aikaan kuin myynnit.
Halvan paikan kyttäämisessä on se ongelma, että osakkeet ovat aika harvoin halpoja. Tällä vuosituhannella erinomaisia ostopaikkoja on ollut kolme, vuodet 2003, 2009 ja 2012. Jos missaat yhden niin on ikävä jäädä ison käteispossan kanssa odottelemaan seuraavaa romahdusta. Sijoitusmarkkinoilta kun voi saada tuottoa vain olemalla markkinoilla ja oman kokemuksen mukaan sanoisin, että nousun missaaminen on pahempi virhe kuin romahdukseen täysillä ajaminen. Varsinkin jos palkkatuloista kertyy koko ajan uutta sijoitusvarallisuutta.
Tietysti juuri nyt ei välttämättä ole olleenkaan hyvä aika aloittaa osakesijoittamista jos ei ole tähänkään mennessä aloittanut, mutta jos aikoo nyt aloittaa, niin pitäisin ajallista hajautusta tärkeänä eli malttamaan olematta sijoittamatta kaikkea kerralla. Tietysti jos kurssit olisivat juuri nyt alhaalla, olisi hyvä iskeä heti all in. Toisaalta lähes jokainen joutuu jossain vaiheessa sijoitusuraansa niitä oppirahojakin makselemaan, eli vaikka onnistuisi aloittamaan homman hyvään aikaan ja saamaan nopeasti suuret tuotot niin hyvin todennäköisesti turskaakin on sitten vielä myöhemmin kahmalokaupalla tulossa.
Olen jonkun vuoden sijoittanut ETF:iin kiinteän summan per kuukausi. Minulla ei näillä näkymin olen mitään tarvetta tai ajatusta näitä pois myydä ennen eläkeikää ja nyt ikä alkaa kolmosella Niinpä minä en hyödy kurssinousuista, vaan toiveena on vain saada osakkeita mahdollisimman halvalla, holdata ja toivoa korkeita osinkotuottoja (jotka kasvattavat vain osakkeiden määrää).
nykyisellään en juurikaan säästä käteistä (vaan ryyppään, matkustelen ja loput tuhlaaan), mutta jos indeksit/rahastojen arvot tippuisivat viime vuosien arvostustasojen alareunaan niin voisin helposti lyödä löysät kiinni ja ottaa rahasto-osuuksia vastaan sitä Nordnetin tarjoamaa lainaa eli suomeksi sanottuna tankata vivulla edullisia osuuksia. Toki riskien hallintamielessä pystyisin tuollaisen lainan maksamaan muutamien kuukausien tuhlaamatta olemisellakin.
Olen samaa mieltä, että nyt arvostukset ovat korkealla, joten nyt kk-sijoitus on lähinnä seurantamielessä tehty harrastuksenomainen jokunen satanen.