Oho, tulipas
@Daespoo lta fanaattinen viesti Nordnetin puolesta. Täytyy kyllä vähän ihmetellä tuota fanaattisuutta, joten tartun nyt aika moneen kohtaan viestissäsi. Laiskuuttani boldaan sinun kirjoittamat väitteet, ja vastaan niihin.
"Ketä on alkanut ärsyttämään, lähteitä?"
Sharevillessä, eli Nordnetin hallinnoimassa "sijoittajien Facebookissa" on jo pidemmän aikaan porukka päivitellyt vihaisesti miten vaihtavat Nordeaan (ja pienemmissä määrin Lynxiin ja Degiron asiakkaiksi). Linkkaan tähän joitakin esimerkkejä elo-syyskuun ajalta, ja tässä ei tosiaankaan ole läheskään kaikki päivitykset aiheesta, vaan pelkästään Suomi Finland-yhteisön seinälle jaettuja kommentteja.
Nordnetin maajohtaja Niklas Odenwallin seinä, kommenteissa keskustelu menee Nordnetin hinnastoon.
Shareville Käyttäjän GunvaldLa seinä
Shareville Käyttäjän Halliksenhimo seinä
Shareville Käyttäjän Zilakka seinä
Shareville Käyttäjän Pannacotta seinä
Shareville Käyttäjän Bambu seinä
"AP:n artikkeli oli täysi vitsi, hallinointikulut on kuitenkin olennainen osa varsinkin niille jotka eivät veivaa salkkuaan usein"
Mutta kuten jo aiemmassa viestissäni tokaisin, niin tuonhan voi kiertää ostamalla kerran kvartaalissa jotain osakkeita. Ja kiitos kiinteän prosenttihinnoittelun, voit kärjistettynä esimerkkinä ostaa vaikkapa yhden Trainers Housen osakkeen hintaan 0,12e.
"Väite siitä että vanhat kivijalat olisivat juosseet NN:n ohi on aika absurdi. Kaikki jotka ovat käyttäneet esim. Nordean tai S-Pankin verkkosovelluksia tietävät että tämä väite on täyttä fuulaa."
Tähän myönnän etten ole tehnyt yhtäkään osakekauppaa Nordean tai S-pankin kautta, joten en tiedä kuinka käyttäjäystävälliset heidän järjestelmänsä ovat. Nordnetillä ne ovat kieltämättä kunnossa, enkä usko että kivijalkapankit voivat ainakaan paremmin tältä osalta hoita asioita.
"Prosentin kuluilla? Nordnetillä tämä on kalleimmillaan 0,3% eli käytännössä kaikki yli 1500€ sijoitukset ovat halvempia NN:llä. Ja ketä kyrsii Ruotsin NN:n hinnasto niin paljon että vaihtaa kalliimpaan kotimaiseen?"
Okei kirjoitin hieman epäselvästi. Nordealla pääsen siis kiinteisiin 1,3% kuluihin (1% kaupankäyntiä + 0,3% valuutanvaihtoa) vs. Nordnetin min 15e + 0,075% valuutanvaihto (itse tehtynä siis). Raja menee tuossa mainitsemassasi 1500 eurossa, eli siitä ylöspäin Nordnet on halvempi. Mutta kyllähän monelle suomalaiselle piensijoittajalle Nordean hinnasto on ystävällisempi tehdä osakekauppaa. Ei tarvitse odottaa että tuo 1500e täyttyy, vaan voi helposti jo pienemmillä summilla tehdä sijoituksia ja näin vauhdittaa korkoa korolle-ilmiötä. Nordean sanominen Nordnetiä kalliimmaksi on kyllä jo vähän itselleen valehtelua. Melko harva piensijoittaja saa Suomessa tuon 1500e kasaan parin-kolmen kuukauden välein. Minä tosin saan (sen takia olen vielä Nordnetin asiakas), mutta onpa minua tälläkin foorumilla usein haukuttu todellisuudesta vieraantuneeksi kultalusikkapojuksi kun olen kertonut raha-asioistani. Jos ikäiseni keskiverto opiskelija, joka saa ehkä satasen-pari kuussa säästöön haluaa sijoittaa NYSEen, niin väitätkö tosiaan tälle Nordnetin olevan edullisempi vaihtoehto? Nordnetin hinnastolla tämä kykenee tekemään noin yhden kaupan vuodessa. Tästä seuraa aika paska ajallinen hajautus sekä onneton korkoa korolle-efekti. Nordealla taas pystyy huoletta tekemään kaupat 3-4kk välein. Saa a) paremman hajautuksen b) paremman ajallisen hajautuksen ja c) korkoa korolle-efekti kasvaa. Ja mikäli kyseessä on osinkoa Amerikkalaisen käytännön mukaan jakava yhtiö, niin jatkossa voi aina heti sijoittaa uudelleen ne tilille tipahtaneet osingot, eli joka kuukausi saat sen ehkä euron lisää tuon satkun-parin päälle uudelleensijoittamiseen.
"Mietitäänpä tätä hetki. 500€ parin kuukauden välein tarkoittaa 1000€ sijoitusta, Nordealla maksat siis 10€ ja NN:llä 15€. Jos tämä 5€ ero on sinusta merkittävä niin ehkäpä meillä on eri prioriteetit."
Tämä oli mielestäni heikoin esitys viestistäsi. Etenkin jälkimmäinen lause. 5e hintaero joo voi tuntua pieneltä jos ei mieti yhtään syvällisemmin, mutta kyllä mielestäni 50% kalliimpi hinta on prosentteina kova. Toisekseen, parin kuukauden välein tapahtuva viiden euron ero tekee vuodessa 6x 5e = 30e, eli vuodessa saattaa Nordnetillä mennä välityskuluihin 30 euroa enemmän. Tämä kertaa 10 vuotta, tekee jo 300e. Tuolla summalla tekisit jo kelpo osakekaupat Nordeassa. Muutenkin ihmettelin vastaustasi, sillä edellisessä kysymyksessähän sanoit että Nordealla olisi kalliimpi hinnasto, eikö tässä ole nyt ristiriita?
Olen siis vielä Nordnetin asiakas, sillä koen saavani hitusen korkeammille kuluille hyvää vastinetta mm. hyvän asiakaspalvelun muodossa. Ja onhan minulla Nordnetin kanssa muutenkin hyvät välit, en nyt halua tässä avata sitä enempää. Tästä huolimatta kuitenkin jatkuvasti tutkailen tilannetta mitä Nordea tekee osakevälittäjänä ja miten siellä homma toimii. Ensisijaisesti kuitenkin toivoisin Nordnetin siirtymistä Nordean tyyliseen kiinteään hinnastoon. Nykyinen malli jossa tarjotaan vain satunnaisesti lyhyen ajan jotain kampanjoita halvoilla välityskuluilla on mielestäni aika naurettavaa, kun piensijoittajaveljet Ruotsissa vetävät Nordnetissa selvästi suomalaisia veljiään halvemmilla kuluilla samalla välittäjällä. Eikä sille ole mitään selitystä. Siis ruotsalaisille tarjotaan halvemmalla hintoja, ja tätä kompensoidaan sitten nyhtämällä suomalaisilta vähän enemmän. Ei järin mukavaa markkinointia minusta.