Kysymys jatkiksen sijoittajaguruille... Onko kukaan tutkinut miten kiinteistöihin tai asunto-osakkeisiin sijoittaminen kannattaa tällä hetkellä jos vertailee akselilla Helsinki-Tampere-Oulu? Kuten arvata saattaa, hiukan isompaa yliopistokaupunkia tässä olisi haussa, jossa huoneiston vuokraaminen on helpompaa. Kyseessä on ihan puhdas sijoitusasunto, tosin Helsingin ollessa kyseessä ei ole täysin poissuljettua, että Suomeen mahdollisesti takaisin muuttaessani päätyisin siihen itse asumaan. Todennäköistä tämä ei kuitenkaan ole, kun oma paikka Suomesta jo löytyy ennestään.
Eli kysymys kuuluu, saako sijoitetulle paremman pääoman vaikkapa Tampereelta tai Oulusta, kuin Helsingistä? Osakkeen hankintahinta, vuokrataso, oletettu arvonnousu jne.. Kaikki vinkit ja linkit ovat tervetulleita. Kerrostalohuoneistoa olen miettinyt lähinnä sen helppohoitoisuuden vuoksi, mutta rivitalo-osakekaan ei ole täysin mahdoton. Kai ne vuokralaiset tykkäävät asua rivitaloissakin?
Tähän saakka olen todennut, että rahalle saa paremman tuoton muualta kuin Suomesta, mutta eipä tämäkään nyt poissuljettu optio ole. Pienen pääoman jälkeenhän vuokralainen pitkälti lyhentää lainaa vuokran muodossa pois, niin tämäkin voisi toimia sellaisena osta ja unohda sijoituksena.... eller hur?