@JYP#44 :lle, tällä hetkellä viimeinen vuosi opiskeluja menossa joten siltä osin toki tuo osinkojen nostaminenkaan ei pahasti haittaa. Töitä en tee opintojen ohella muuten, mutta nyt kesän aikana tuli tienattua niin hyvin, että tämän vuoden rajat ainakin paukkuvat heittämällä. Tästä syystä ja muutenkin omaan tietämättömyyteen pohjautuen tuntuisi, että esim. tuo Nordnetin superrahasto voisi olla hyvä idea.
Eli siis sinulla ei ole tällä hetkellä mitään suoria osakesijoituksia tuon OP:n rahaston lisäksi? Ja tuo OP:n rahastohan ei jaa osinkoa ulos, vaan sijoittaa ne takaisin itseensä? Siinä tapauksessa aivan huoletta voit tehdä suoria osakesijoituksia mikäli itse haluat. Et tule tukia menettämään mikäli ensi keväänä valmistut, ellet sitten ole käytännössä täyspäiväisesti töissä kevätlukukauden.
Komppaan Rubiconia, eli oikeastaan tärkeintä mitä sinun tulee tässä muistaa on ajallinen hajautus. Nordnetin Superit ovat kuluttomia, joten voit teoriassa jättää toimeksiannon joka päivä kun pörssi on auki. Suorissa osakesijoituksissa sinulta lähtee Nordnetissä aina se 9e (riippuen vähän millä tasolla olet kaupankäyntikuluissa) per toimeksianto, eli ajallinen hajautus halvalla on vaikeaa. Eli jos päätät nyt sen 5k laittaa Superrahastoihin, niin tee esimerkiksi niin että kolmen kuukauden välein ostat samalla summalla rahastoa. Esimerkkinä seuraava (voit soveltaa miten itse haluat, puhdas esimerkki):
Joka kvartaali
Suomi 300e
Tanska 300e
Ruotsi 300e
=900e/kvartaali -> 5k riittää viidelle kvartaalille -> ajallinen hajautus vuoden 2017 loppuun. Tämän jälkeen jos kykenet laittamaan "uutta rahaa", mahdollisesti vaikka pienempiäkin summia, niin voit jatkaa tätä linjaa.
Itse jätin Norjan pois esimerkistäni, voit toki itse lisätä sen ohjelmaasi mahdollisesti pienemmällä painolla jos siltä tuntuu. Itse henkilökohtaisesti ostan joka kuukausi satkulla per rahasto Ruotsia ja Tanskaa. Salkustani tällä hetkellä on niin suuri osa kiinni Helsingin pörssissä, että jätin Suomen pois laskuista. Norja taas on mielestäni turhan öljysidonnainen, joten se jäi vielä jäihin. Netin parhaat analyysit Superrahastoista löydät täältä:
Superrahasto - analyysissa Nordnetin superrahastot
Jos aiot lyödä rahoiksi vanhan rahastosi, voit toki kokeilla myös suoria osakesijoituksia. En sinuna ehkä ostaisi kuin 1-2 eri yhtiötä, ehkä 1500-2000e/laaki. Ja nämäkin luonnnollisesti hieman eri aikaan ostettuina, älä säntää ostoksille samana päivänä tai edes samalla viikolla.
Edellisestä viestistä unohtui mainita opintolaina. Oletko miettinyt sen nostamista sijoitusmielessä? Jos lainarahan sijoittaminen pörssiin pelottaa, minulla olisi myös toinen vaihtoehto:
S-osuudet: kannattava piensijoitus | Sijoitustieto
Tuossa sen verran vanhaa tietoa että nykyään osuusmaksun korot ovat verollista tuloa (tosin paljon maltillisemmin verotettua kuin pörssiosingot) ja valitettavasti maksetut korot ovat olleet aika vahvasti laskusuuntaisia. Silti edelleen saa sijoitetulle pääomalle lähes 10% tuoton vuosittain, joten ottaisin edelleen opintotukisalkkuuni ensimmäisenä nuo S-jäsenyydet. HOK Elanto maksaa nykyään 100e kuten kaikki muutkin, mutta tuotto on edelleen vanha 10%. Ja Varuboden jätti tänä keväänä maksamatta kokonaan, en tiedä onko pysyvä ratkaisu.