@Makkeli Sinulla vaikuttaa olevan hyvin samanlainen tilanne kuin itselläni, joten kerron omasta suhteestani sijoittamiseen. Eli olen myös ikäisesi opiskelija, tosin opinnot ovat aika loppusuoralla. Suht nuukasti olen elänyt nämä opiskeluajat ja kerännyt säästöjä. Oma sijoittamiseni alkoi reilu kolme vuotta sitten kun kirjoitin ylioppilaaksi. Vanhempani kyselivät mitä haluan yo-lahjaksi ja puhdasta rahaa ei saanut toivoa. Koska kaappini ovet natisivat kaikista paistinpannuista ja Iittalan laseista, kysyin että saako osakkeita toivoa. Se kävi, ja sovittiin summa, jolla sain vanhemmiltani osakkeita. Lakkiaisissa tuli vielä sen verran hyvin rahaa että löin niistä pari saturaista lisää omaa rahaa tuohon vanhempien summan päälle. Sitten tehtiin Nordnetiin salkku ja jaettiin pelimerkkini kahden eri firman osakkeelle. Sitten "unohdettiin" osakkeet, lähdettiin armeijaan ja sieltä sitten opiskelemaan.
Seuraavaksi kesäksi satuin saamaan töitä ja rahaa jäi säästöön suht paljon. Tuli mieleen kurkata paljonko osakkeet olivat tuottaneet ja ne olivat vuodessa tuottaneet (ilman veroja ja kaupankäyntikuluja) sellaiset lähes 20 %. Mulla oli ollut jo vuosia useampi tuhat euroa säästötilillä ja tässä vaiheessa totesin niiden olevan aivan ajanhukkaa. Nostin tuolta tililtä kaiken ulos ja laitoin ne sekä kesätyörahani jälleen osakkeisiin. Ja sille tielle on jääty. Sijoittaminen alkoi ihan oikeasti kiinnostamaan ja siitä on muotoutunut mulle jo eräänlainen harrastus. Luen paljon talousuutisia, blogikirjoituksia jne, seuraan tiettyjä osakkeita ja keskustelen paljon aiheesta, etenkin Sharevillestä (kerron tästä myöhemmin lisää). Suunnitelmissa olisi ensi keväänä vierailla jopa yhtiökokouksessa, saa nähdä natsaako aikataulut. Että kyllä tästä harrastuksenkin itselleen voi saada, jota en olisi uskonut siinä vaiheessa kun tuota yo-lahjatoivetta esitin.
Itse olen tehnyt vain suoria osakekauppoja, ihan siitä syystä että on paljon mielenkiintoisempaa seurata yhtä osaketta, kuin jotain Superrahastoa, vaikka ne olisivat varmaan fiksumpia vielä minun tilanteessani. Mutta ainahan harrastuksien tulee maksaa jotain. Olen sijoittanut hyvää osinkotuottoa tuottaviin yrityksiin (Nordea, Fortum, Kone, Elisa neljä suurinta salkussani). Myös Jenkki-osakkeita löytyy. Tämä osinkojuttu on yksi syy miksi nuo Superrahastot olisivat fiksumpia opiskelijalle. Superrahastoissa osinko lisätään rahaston arvoon, joten säästät veroissa + saat tulot vasta myydessä, eli Kela ei pääse vittuilemaan opiskelijan tuloista. Toisaalta kuitenkin noissa suorissa osakeomistuksissa on se metka puoli että tuloa tulee ympäri vuoden (Jenkeissä osinko jaetaan normaalisti neljästi vuodessa), ja se vähentää stressiä raha-asioista.
Tee ihmeessä tili Nordnetiin ja osta ainakin noita Superrahastoja. Minimisijoitus on 15 euroa per rahasto. Noita löytyy neljää eri mallia, Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan Superrahastot. Nämä ovat täysin kuluttomia (paitsi noissa kolmessa ulkomaisessa menee pieni siivu valuutanvaihtoon) joka on sekin hyvä asia opiskelijalle. Metkaa on myös hyvä hajautus mitä noilla neljällä rahastolla saa. 60 eurolla (plus valuutanvaihto) pääset kiinni 140 eri yhtiöön. Suomen rahasto kattaa 25 firmaa, Ruotsin 70, Norjan 25 ja Tanskan 20. Osta noita kaikkia pienissä erissä, ei kannata kaikkea ostaa heti kerralla koska myös ajallisesti on tärkeää hajauttaa ostoja.
Nordnetissä on myös loistava palvelu nimeltä Shareville, josta puhuin jo aiemmin. Se on vähän kuin osakesijoittamisen Facebook. Salkkusi ja tekemäsi kaupat näkyvät kaikille, voit kommentoida omia ja muiden tekemisiä ja muutenkin ihan hyvä foorumi aloittelijalle. Itse tykkään kirjoitella sinne, siellä on suht paljon kommentoijia ja muutenkin hyvä henki. Siellä ei tarvitse pelätä tyhmiä kysymyksiä tai että joku alkaa vittuilemaan. En ole tilastoja nähnyt, mutta veikkaan että valtaosa porukasta on juuri 20-30 vuotiaita. Suosittelen tekemään Nordnet-tunnukset ja lisäämään tuon Sharevillen siihen kylkeen. Ei maksa mitään. Nimimerkillä mennään ja omaisuutesi näkyy prosentteina, eli ei pelkoa siitä että naapurit tulevat kyttäämään omaisuuttasi.
Sen mainitsen vielä lyhyesti, että mikäli olet et ole ottanut opintolainaa, niin ota ihmeessä ja sijoita ne. Esimerkiksi Nordean osinkotuotolla kuittaat melko varmasti opintolainan korot. Näin tein itse aikanaan, enkä ole katunut. En tiedä mitä opiskelet, mutta ainakin AMK- ja yliopisto-opiskelijat saavat ajoissa valmistuessaan osan lainasta anteeksi, joka entisestään kannustaa nostamaan opintolainat.
Jos jäi joku juttu askarruttamaan niin voin myös YV:llä vastailla lisää. Jos teet Shareville-tunnukset niin voin myös laittaa vinkkejä hyvistä seurattavista. Siellä on ihan "julkkiksiakin", kuten esimerkiksi sijoituskirjailija Mika Hyttinen.
Loppuun vielä Sijoittaja.fi:n analyysit Nordnetin Superrahastoista:
Nordnetin Superrahastot Sijoittaja.fi:n vertailussa.