Hei ja pahoittelut heti alkuun, täysi aloittelija tällä saralla tulee nyt tänne kyselemään tyhmiä ja olemaan täysin tietämätön mistään :D
Eli tilanne on tämä, meikäläinen on 22v opiskelija ja on nämä sijoitushommat alkaneet kiinnostamaan. Aina olen ollut luonteeltani helvetin pihi, josta syystä suhteellisen nuoresta iästä ja vähäisestä työkokemuksesta huolimatta rahaa on kertynyt tilille ihan kohtuullisesti. Tämän lisäksi kuolleen mummon perintöä on olemassa, joten jonkunverran ylimääräistä rahaa sijoitushommiin olisi.
Tällä hetkellä mummon perinnöt ovat Osuuspankin kautta rahastossa, sillä kun täytin 18v niin mummon ennen kuolemaa tehdyn toiveen mukaan rahat laitettaisiin säästöön esimerkiksi opiskelujen/muun elämän varalle. Olen kuitenkin sellaisessa käsityksessä, että rahat kannattaisi melkein laittaa vastaavanlaisiin rahastoihin esim. Nordnettiin, eikä OP:n kautta, koska eikös pankki vedä enemmän välistä? Toisaalta ei ole mitään moitittavaa kyseisen OP:n palvelun kautta, sillä kirjoitushetkellä rahasto on matalimmalla riskitasolla yli 1000e (n. 12%) plussalla.
Kyseisen mummon perinnön lisäksi säästötilillä lojuu n. 8k € rahaa. Säästötilin korko on sen verran matala, että tuollahan nuo rahat eivät todellakaan mitään hyödytä. Toki tietynlainen hätävarana pidettävä puskuri pitää jättää, joten näillä näkymin mikäli mummon perintöönkään ei koskettaisi, olisi rahaa n. 3k € käytettävissä sijoittamiseen.
Eli näiltä pohjilta olisi idea lähteä hommaa rakentamaan. Mitenkään hirveän aktiivinen sijoittaminen tuskin minulle sopii, joten päivittäistä/viikoittaista osakkeiden osto/myyntirumbaa ei ole hakusessa. Jokin esimerkiksi 2-5v sijoitusväli voisi tälle kolmelle tuhannelle eurolle olla ihan hyvä, sillä tuo perintö on tuolla matalalla riskillä jo kohta viidettä vuotta menossa. Mikäli sen jättäisi rauhaan, voisi näillä rahoilla ehkä hakea jopa hieman korkeampaa tuottoa, eikä vain matalinta riskitasoa niinkuin OP:ssa. Todennäköisesti jotain rahastoja yms kannattaisi siis ostaa? Onko jotain hyvää sivustoa, josta voisi päästä jyvälle asiasta ilman että pitäisi päntätä satoja sivuja tekstiä?