Severi Lahtinen – koirankoppitalentti vai ei käyttöä JYPissä?

  • 239 595
  • 1 321
Toi koko päivitys oli tosi itsekeskeinen narsistin kirjoittama nyyhkytarina. Ei tossa edes pyydetty anteeksi oikeasti. Nyyhkytellään vaan sitä kun ei voi saada enää huomiota tai lahjoja faneilta ja kuinka sukulaiset ei pääse seuraamaan enää, kun Seve pelaa.
Mitä voi odottaa ihmiseltä joka on varmaan ollut koko perheen ja suvun silmäterä? Päälle on taputeltu läpi lapsuuden. Naisten kohdalla on saanut mitä haluaa, eikä tottunut siihen, että joku sanoisi ’ei’.

Kiinnostaisi tietää, onko Seven perhe - äiti ja isä - vahvasti poikansa takansa. Olisivatko, jos näkisivät esim. uhrin kertomassa mitä tapahtui?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Venäjällä vähän eri säännöt ja erilainen moraali.

Oma veikkaukseni on että Lahtisen ura ammattilaiskiekkoilijana on ohi. Ei välttämättä tunnu kaikista kohtuulliselta, mutta aika usein julkisissa ammateissa työt on loppu vaikka juridinen tuomio olisikin kärsitty tai jopa lopullinen päätös ollut vapauttava. Henkilön ja potentiaalisen työnantajan maine ja henkilön juridinen vastuu eivät kulje ihan käsi kädessä. On niitä muitakin hommia mistä voi leipänsä tienata. Voi ryhtyä vaikka varastomieheksi tai postinjakajaksi.

Mä taas vähän veikkaan että ei Suomessa kovin helposti työnantaja ota raiskaajaa töihin edes niissä aloissa jossa tekijöistä pulaa. Eli jääkiekko saattaa hyvinkin olla ainoita asioita joita voi tehdä jos ei rupea sossupummiksi. Riippuu tietenkin löytyykö jotain osaamista mitä voisi kotona tehdä "nimettömänä". Joku Romanian tai Puolan liiga saattaisi hyvinkin olla kohde. Jos yhtään järkeä on niin itse ainakin myös yrittäisin nyt mennä hetkeksi maan alle ja odottaa Hovin ratkaisua, mitä enemmän on julkisuudessa tekee vain hallaa ja itseä kokoajan tunnetummaksi.
 

jussi57

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyse ei ole tekijän puolustelusta tai uhrin syyllistämisestä tms. Kyse on vain siitä, että kaikki ei ole täysin selvää ja tapauksen käsittely on kesken. Ja vaikka olisi käsitelty loppuun saakka, niin silti tapauksella voi olla kaksi eri näkökulmaa, jos tekijä pitää itseään syyttömänä. Ei tämä ole mitenkään erityisen vaikea asia ymmärtää?

Vaikka tapausta kommentoisi neutraalimmasta näkökulmasta ja pohtii asiaa jossain määrin eri kulmista, niin sitä ei tarvitse välittömästi yhdistää tekijän puolusteluksi tai ymmärryksen hakemiseksi.

Kaikki on täysin selvää kunhan ei käännetä huomiota pelkästään vähemmän merkityksellisiin seikkoihin ja ruveta just näistä pikkuasioista vääntämään.

Isossa kuvassa juttu menee niin että nainen oli puolitajuton humalan vuoksi ja tälle oli useampi todistaja eli tästä ei ole epäselvyyttä. Puolitajuttoman naisen kanssa seksi on raiskaus ja piste. Nainen ei pysty antamaan juridisesti pätevää suostumusta seksiin ja silloin seksi on raiskaus.

Tämän lisäksi on sitten useita muitakin yksityiskohtia jotka todistavat samaan suuntaan eli esimerkiksi heti seksin jälkeiset tapahtumat joille on todistajia.

Se mikä on täydellisen epäolennaista mitä kännikalat ovat huomaavinaan ja muistavinaan itse seksitapahtumista. Näitä ei voi humalan vuoksi ottaa kovin vakavasti niinkuin muitakaan humalaisten horinoita. Sekä objektiivinen havannointikyky että tapahtumien muistaminen on hyvin epäilyksenalaista.

Tämäkin pitäisi ottaa huomioon kunkin omassa toiminnassaan siten että raiskaustuomiolta välttymiseksi olisi tärkeä että nainen muistaa aamulla että tuli antaneeksi suostumuksen seksiin ja tästä pitää miehellä olla varmuus jos haluaa välttyä raiskaustuomiolta. Eli kaatokänniä vähemmänkin humalaisen naisen kanssa seksi on raiskaustuomiolla leikkimistä jos on mahdollisuus epäilyyn että aamulla ei muisteta mitä yöllä tapahtui. Nyt kun naisella tällaista muistikuvaa ei ole niin tämäkin on eräs argumentti siihen että tuomitaan raiskauksesta. Onkohan näitä itsenäisiä perusteita nyt jo puoli tusinaa kappaleita eli raiskaustuomiosta ei ole pienintäkään epäselvyyttä.

En näe että maallikoitten on syytä lähteä epäilemään lääkärin näkemiä asioita ilman että on itse lääkäri ja on itse nähnyt samat havainnot minkä pohjalta lääkäri on johonkin tulokseen tullut. Maallikkomiehillä on tunnetusti hyvin vähäiset ja täysin väärät mielikuvat naisen sisäelimistä.

Eikä myöskään ole tarpeen keksiä jotakin muuta pikkujuttua josta voi keksiä jotakin väännettävää koska tämä pikkujuttu on täysin epäolennainen siihen että raiskaustuomio tuli puolentusinan täysin muun perusteen vuoksi ja juttu oli niillä taysin selvä ilmankin tätä pikkujuttua josta joku haluaa vääntää.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tämän lisäksi on sitten useita muitakin yksityiskohtia jotka todistavat samaan suuntaan eli esimerkiksi heti seksin jälkeiset tapahtumat joille on todistajia.

Muuten komppaan kirjoittamaasi täysin, mutta tämän korjaisin. Seksi ja raiskaus eivät ole synonyymejä, eikä tämä ole edes mielipidekysymys, eli korjaisin sanamuodon, että raiskaamisen jälkeiset...

Ymmärryksen perään kyseleville sanoisin, että asia on näin: on ymmärrettävää että kyrpä ja järki voi seisoa yhtä aikaa ja ihan yhtä ymmärrettävää myös on, että seuraamukset saa kantaa täysimääräisenä ilman poikkeuksia.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Itse toivon Lahtisen saavan apua elämönhallintaansa. Ei minulla ole tarve lynkata/lisätuomita ihmistä, sen tekee oikeuslaitos.

Harmi, hän oli yksi suosikeistani ja jypin mielenkiintoisin pelaaja. Mutta suurin harmi uhrin ja hänen itsensä vuoksi.

Me fanit pärjätään ja muistellaan tätä hetki. Kaksi muuta ja heidän lähipiiri sitten muistelee ja katuu tätä pidemmän aikaa, todennäköisesti koko elämänsä ajan.

Lahtinen herätti JYP-osiossa tunteita suuntaan jos toiseenkin koko reilun kolmen kauden aikana, jonka täällä vietti. Monet kerrat Seve haukuttiin mokaamisten takia ja oltiin ulostamassa jo noihin rättikäryaikoihin.

Kärsivällisen sulattelun ja vaativan valmennuksen käsissä Seve kuitenkin kehittyi liigapelaajaksi ja murtautui sinne eliitin portaille. Uskon että sinne ihan absoluuttiseen kärkeen olisi menty parin vuoden sisällä. Moni oli varmasti tässä kohtaa tyytyväinen, kun kärsivällisyys kannatti. Aika iloiset tunnelmat täälläkin oli kun Lahtisen optio käytettiin.

Seve oli tosiaan vielä se joukkueen ja ehkä koko liigankin mielenkiintoisin pelaaja. Näistä näkökulmista ja pohjista katsoen koko tapaus oli äärimmäisen masentava. Haluankin kommentoida asiaa JYP-kannattajan, en niinkään jonkun yli-inkvisiittorin näkökulmasta, joka kykenisi näkemään tässä vain sen että Lahtinen teki rikoksen ja kaikki muu on epäoleellista. JYP-yhteisölle Lahtinen oli ja on paljon muutakin.

En usko että tämä juttu olisi ollut ollenkaan niin raskas, jos rikokseen olisi syyllistynyt joku vähän matalamman profiilin pelaaja, tai joku muu jolla on ollut vähemmän kivinen tie liigan huipulle kun Lahtisella.

Lahtinen kuitenkin oli tietyllä tapaa ikään kuin JYPin kasvot, kun ottaa huomioon esimerkiksi Turkulaisen, Nikun, Gardinerin ja Vehviläisen vähän enemmän takavasemmalla viihtyvät persoonat.

Jollain tapaa sitä edelleen ainakin itse toivon, että voi kumpa kyseessä ei olisi ollut Lahtinen. Hänessä oli kuitenkin ainekset olla ihan legenda-tason pelaaja suomikiekossa ja ura vasta alussa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
@Valajas tuo kiinnostavuus on makuasia.

Mulle ei ollut edes JYPin kiinnostavin pelaajaa. Toki minä olen sitä vanhaa koulukuntaa jota yksi sirkustemppu silloin, toinen tällöin ei vakuuta jos muuten hävitään täysin massaan.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Haluankin kommentoida asiaa JYP-kannattajan, en niinkään jonkun yli-inkvisiittorin näkökulmasta, joka kykenisi näkemään tässä vain sen että Lahtinen teki rikoksen ja kaikki muu on epäoleellista. JYP-yhteisölle Lahtinen oli ja on paljon muutakin.

Mä olen JYP kannattaja, enkä varsin koe olevani mikään yli - inkvisiittori, mutta kun rikos on laatua, että vertautuu törkeään pahoinpitelyyn uhrin osalta, se vaan on epäoleellista kuka tai mikä tekijä oli. Ainoa, jolle pitäisi herua sympatiaa ja jaksamisen toivomista, on tuon pahoinpitelyn syytön uhri, joka joutuu kantamaan kaikki ne raskaat seuraamukset teosta, johon ei ollut osaa eikä arpaa. Ihan sama olisi ollut tilanne, jos vielä ratissaankin olisi kohtalokkaasti jonkun yli ajanut. Se ei tee tekoa vähäisemmäksi, että kävi tuuri, eikä siinä kukaan hengestään päässyt tai vammautunut.

Kun ylös kirjoitettua miettii, on täytisen yksi lysti, mitä kaikkea muuta herra jollekin oli. Asiat tärkeysjärjestykseen, sillä pääsee jo eteenpäin hämmennyksen käsittelyssä. Tekosyitä ei ole.
 

Jayzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Golden Knights
@Valajas tuo kiinnostavuus on makuasia.

Mulle ei ollut edes JYPin kiinnostavin pelaajaa. Toki minä olen sitä vanhaa koulukuntaa jota yksi sirkustemppu silloin, toinen tällöin ei vakuuta jos muuten hävitään täysin massaan.
Joo, ja vaikka olen lätkää seurannut aktiivisesti jo pitkään, niin itse en ollut rehellisesti puhuen ikinä kuullutkaan Lahtisesta ennen tätä keissiä. Enkä olisi kyllä tällä tavalla halunnut miehestä kuulla.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mä taas vähän veikkaan että ei Suomessa kovin helposti työnantaja ota raiskaajaa töihin edes niissä aloissa jossa tekijöistä pulaa. Eli jääkiekko saattaa hyvinkin olla ainoita asioita joita voi tehdä jos ei rupea sossupummiksi. Riippuu tietenkin löytyykö jotain osaamista mitä voisi kotona tehdä "nimettömänä". Joku Romanian tai Puolan liiga saattaisi hyvinkin olla kohde. Jos yhtään järkeä on niin itse ainakin myös yrittäisin nyt mennä hetkeksi maan alle ja odottaa Hovin ratkaisua, mitä enemmän on julkisuudessa tekee vain hallaa ja itseä kokoajan tunnetummaksi.
Sitten on tietysti olemassa yrittäjyys, se että työllistää itse itsensä. Ja tuo on myös totta miehen oman tulevaisuuden kannalta mitä kirjoitit että kannattaisi pitää matalaa profiilia. Keskiverto lìigakiekkoilija ei ole mikään julkkis eikä tällaisessa tilanteessa hänen kannattaisi itsestään sellaista tehdäkään. Mutta ihminen ei aina toimi kovin fiksisusti.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Mä olen JYP kannattaja, enkä varsin koe olevani mikään yli - inkvisiittori, mutta kun rikos on laatua, että vertautuu törkeään pahoinpitelyyn uhrin osalta, se vaan on epäoleellista kuka tai mikä tekijä oli. Ainoa, jolle pitäisi herua sympatiaa ja jaksamisen toivomista, on tuon pahoinpitelyn syytön uhri, joka joutuu kantamaan kaikki ne raskaat seuraamukset teosta, johon ei ollut osaa eikä arpaa. Ihan sama olisi ollut tilanne, jos vielä ratissaankin olisi kohtalokkaasti jonkun yli ajanut. Se ei tee tekoa vähäisemmäksi, että kävi tuuri, eikä siinä kukaan hengestään päässyt tai vammautunut.

Kun ylös kirjoitettua miettii, on täytisen yksi lysti, mitä kaikkea muuta herra jollekin oli. Asiat tärkeysjärjestykseen, sillä pääsee jo eteenpäin hämmennyksen käsittelyssä. Tekosyitä ei ole.

Tekstistäsi kuitenkin välittyy aika vahvasti se että vaadit yhdenlaista suhtautumista Lahtiseen. Oman tekstini tarkoitus ei ollut sympatisoida ketään tai valita puolia, vaan yksioikoisesti avata niitä fiiliksiä joita itsellä ja mahdollisesti myös muilla JYP-henkisillä on asiaan liittyen. Vähän alkaa haiskahtaa cancel-kulttuurille ominaisille piirteille, jos henkilöä ei saa käsitellä enää muusta näkökulmasta kun siitä mikä leima otsaan on viimeksi lyöty.

Ja luonnollisesti omat fiilikset liittyy enemmän pelaajaan ja seuraan, kun minulle täysin tuntemattomaan uhriin, oli se miten poliittisesti epäkorrektia tahansa.
 

Kideradio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tässä on vaan sellainen harhakuvutelma ettei kukaan muu kuin Lahtinen ja uhri tiedä mitä on sovittu ennen kuin varsinainen rikos on tapahtunut. Johtaa siihen että edelleen Lahtisella on oikeus olla tilanteesta jotain tiettyä mieltä.

Voi olla että osapuolet on ymmärtänyt asioita pahasti väärin.

Tai sitten asiat on mennyt jollain muulla tavalla erilailla.

Ei tuokaan ihan terveellä kuulosta että täällä voidaan kirjoittaa Lahtisen oman näkemyksen olevan harhakuvutelmaa.
Sillä, mitä on sovittu joskus aiemmin ei ole mitään merkitystä, jos ko. tapahtumahetkellä ei ole sovittu sitä, mitä siinä hetkessä joku teki.

Ja silloin myös Lahtisen "näkemys"on hänen harhakuvitelmansa, oli se sinusta miten sairasta tahansa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tässä on vaan sellainen harhakuvutelma ettei kukaan muu kuin Lahtinen ja uhri tiedä mitä on sovittu ennen kuin varsinainen rikos on tapahtunut. Johtaa siihen että edelleen Lahtisella on oikeus olla tilanteesta jotain tiettyä mieltä.

Voi olla että osapuolet on ymmärtänyt asioita pahasti väärin.

Tai sitten asiat on mennyt jollain muulla tavalla erilailla.

Ei tuokaan ihan terveellä kuulosta että täällä voidaan kirjoittaa Lahtisen oman näkemyksen olevan harhakuvutelmaa.
Aivan varmasti osapuolet ovat ymmärtäneet asioita pahasti väärin (tai siis erilailla). Raiskauksen uhri (joka on mennyt pahoinvoivana kotiinsa nukkumaan jo aiemmin yöllä ja vaivoin saatu herätettyä avaamaan oven Lahtiselle ja kavereille ennen takaisin nukkumaan siirtymistä) on ymmärtänyt että voi mennä oven avattuaan takaisin nukkumaan humalatilaa pois. Lahtinen on puolestaan ymmärtänyt että "kappas, siinä on lihanpala sammuneena. Työnnänpä siihen kullini". Tuossa on todellakin melko perustavanlaatuinen ristiriita kun uhri on vielä tuohon sörkkimiseen herättyään ollut täysin vastahakoinen aktiin ja saatuaan sammuneenraiskaajan poistumaan läheltään, lähettänyt välittömästi sekä kämppikselleen että poikaystävälleen pyynnöt saapua välittömästi paikalle ja mennyt heti ensimmäisen mahdollisuuden koittaessa seuraavana aamuna lääkärille tarkastettavaksi, johtuen tuosta pyytämättä ja yllättäen tapahtuneesta pentraatiosta, ja sittemmin oletettavasti heti ensimmäisen tilaisuuden koittaessa myös ammattiauttajan puheille käymään läpi tätä traumaattista tunkeutumista.

Jännästi myös todistajina olleet ystävät sekä lääkäri ja terapeutti, samoin kuin näiden todistuksen kuullut käräjäoikeus, on ymmärtänyt asiainkulun täysin erilailla kuin Lahtinen ja toisaalta täysin samalla lailla kuin raiskauksen uhri.

edit. PS. olen melkoisen skeptinen että uhri ja Lahtinen olisivat "ennen varsinaista rikosta" sopineet mitään sellaista mistä Lahtiselle olisi pitänyt tulla mieleen että kullin tunkeminen sammuneeseen on ok. Yleisesti ottaen hankalaa nähdä mitään yöllisten seikkailuiden sopimista johtuen kaikista muista paitsi Lahtisen narratiivista.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Itse tuomiota kun pyöritellyt puolelta ja toiselta, niin aika heppoisin todistein tuomio tuli sen perusteella mitä julkisuudessa on tullut ilmi. Oman oikeustajuni mukaan todisteiden tulee aikalailla aukottomat jotta voidaan tuomita.
Tämä on se asia mikä on itseänikin tässä keississä häirinnyt. Kaiketi tässä pitää kuitenkin uskoa siihen, että fyysinen näyttö on ollut vahvaa vaikka asiaa ei ole tuotu ilmi julkisuuteen. Tämä on mielestäni aivan oleellinen asia tässä tapauksessa esim. syytetyn oikeusturvan kannalta, mutta myös uhrin oman kertomuksen uskottavuuden kannalta (tukee sitä). Tuli selattua muutamia juttuja läpi ja missään näistä ei mainittu fyysistä näyttöä yhtenä tuomitsemisperusteena.

Täälläkin on nyt esitetty omia teorioita siitä, että mitä niissä lääkärintutkimuksissa on mahdollisesti selvinnyt. Oma näkemykseni on se, että Severi on todennäköisesti syyllistynyt tähän täysin tuomittavaan rikokseen nimeltä raiskaus, mutta tiettyjä kysymyksiä jäi silti ilmaan, koska vastauksia näihin ei ainakaan julkisuuteen ole tuotu ilmi. Samaa mieltä siitä, että noista Severin ulostuloista voi paistaa läpi narsismi, mutta ei tässä kukaan pysty mitään diagnoosia palstalla tekemään.

Kyllä on mennyt tunteisiin osalla kirjoittajista tämä keissi. Eiköhän tähänkin tule vastauksena "Vittu olet fiksu kaveri" tai vastaavaa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tekstistäsi kuitenkin välittyy aika vahvasti se että vaadit yhdenlaista suhtautumista Lahtiseen.

Tässä menet metsään, en minä vaadi mitään, mutta pidän itsestään selvänä, että tuon laatuisen rikoksentekijän, olipa ihan kuka tahansa, kuuluu kantaa koko se paska, minkä se tuulettimeen tuo ja Lahtinen ei tässä ole mikään poikkeustapaus, kuin kukaan muukaan samaan syyllistynyt. Jos sinusta on jotenkin järkeen käyvää, että rikoksen tekijän status vaikuttaa jotenkin siihen kuinka asiaan suhtautuu, niin sille en voi mitään, se on sitten omat arvot kun puhuu.

Kun olet maininnut kannattajan hämmennyksestä ja vaikeudesta asiaa hahmottaa tai ymmärtää, tai näin olen ainakin tulkinnut, niin mieti edes sitä, minkä paskajöötin herra väänsi sille kannattamallesi seuralle, ihan yhtä syytön kaikkeen paskaan on myös JYP, eikä silti voi asiaa mitenkään paeta tai muuttaa enempää kuin varsinainen teon uhrikaan.

Ainoat sympatian ansaitsevat tässäkin keississä on se uhrit, joille yhden tunarin teot tuo peruuttamattomia seuraamuksia. Minä veikkaan, että oikeasti et pelaajaa tunne kuin joukkueen pelaajana ja seuran muroihinhan tuo kusi, joten tässä sulla on pakosti ristiriita, että kumpaa arvosi oikeasti tukevat, seuraa vai kys. pelaajaa, myös tämä on asian pihvi, siinä kun uhrinkin kokema, On kyllä oikeasti matalaa vetää tämmöiseen asiaan jotakin trumppilandian cancel läppää sekaan. Silläkin on määreensä ja pienellä mietinnällä hoksaa tangenteeraako se tähän asiaan lainkaan, jos viitsii hiukan pohtia.
 

Baldrick

Jäsen
Tässä on vaan sellainen harhakuvutelma ettei kukaan muu kuin Lahtinen ja uhri tiedä mitä on sovittu ennen kuin varsinainen rikos on tapahtunut. Johtaa siihen että edelleen Lahtisella on oikeus olla tilanteesta jotain tiettyä mieltä.

Voi olla että osapuolet on ymmärtänyt asioita pahasti väärin.

Tai sitten asiat on mennyt jollain muulla tavalla erilailla.

Ei tuokaan ihan terveellä kuulosta että täällä voidaan kirjoittaa Lahtisen oman näkemyksen olevan harhakuvutelmaa.
Jos oli jo aiemmin sovittu, että menee vaakamamboksi, niin tuskin mimmille vasta kesken aktin juolahti mieleen, että sillä onkin poikaystävä. Ja parisuhde, jota puolustaa niin kiivaasti, että saa muut kertomaan illan tapahtumat haluamallaan tavalla ja vielä päälle laittamaan toisen syyttömänä vankilaan.

Joku roti nyt näihin spekulointeihin.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos oli jo aiemmin sovittu, että menee vaakamamboksi, niin tuskin mimmille vasta kesken aktin juolahti mieleen, että sillä onkin poikaystävä. Ja parisuhde, jota puolustaa niin kiivaasti, että saa muut kertomaan illan tapahtumat haluamallaan tavalla ja vielä päälle laittamaan toisen syyttömänä vankilaan.

Joku roti nyt näihin spekulointeihin.

Lähinnä tässä ajattelin sitä miten Lahtinen on tilanteessa mahdollisesti ajatellut tai miten Lahtinen on tilanteen ymmärtänyt.
 

castin_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jaakko Parkkali näemmä kans poistanut videon Severi Lahtisen kansssa tai sitten en vaan enää löydä sitä. Voi olla ettät tästäkin oli jo tässä ketjussa
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Jaakko Parkkali näemmä kans poistanut videon Severi Lahtisen kansssa tai sitten en vaan enää löydä sitä. Voi olla ettät tästäkin oli jo tässä ketjussa
Yllättyneet:
-
-
-
-
sekä tietysti
-

Sitä ootellessa et JYP poistaa tuon JYP x Käärijä-videon koska noh, Sevekin on siinä aika näkyvästi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös