Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 026 311
  • 47 215

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulla on ollut se käsitys, että jonkinlaiset muistosanat, jossa myös minut huomioitaisiin muistajana, olisivat "etiketin mukaiset", ja kyllähän minä haluan mukana olla ihan kunnioituksesta avovaimoni mummua ja muita omaisia kohtaan.
Tottakai jos paikalle menet, menet myös sinne arkulle, ja sinut mainitaan. Muu on tötöilyä.
Ehkä siis se avovaimon lausumat "XXX puolisoineen" voi olla parhain...
Kyllä minusta paras on "xxx ja yyy".

Onhan se vähän dorka, mutta niin ovat minusta nuo muutkin vaihtoehdot. Veikkaisin kuitenkin, että hautajaisissa on paljon ihmisiä, jotka eivät tunne minua tai välttämättä edes tiedä, ketkä ovat olleet vainajan lapsia tai lapsenlapsia, joten siksi tuo pitää jotenkin eritellä, että kuka kukin on.
No eikös se ole helvetin hyvä sitten tulla ilmi, että tuo on "Sistis" eikä yksi "puolisoista". Se puoliso osuus nyt on aika itsestäänselvä minusta, tuskin sinua avokkisi veljeksi luullaan; niistä ollaan paremmin kartalla hautajaisväen keskuudessa.

Teet nyt vaan niinkuin sanotaan, kun kerran tulit kyselemään. Ja muistat pakolliset nyökkäysproseduurit etupenkille yms. Rehellisesti, teit miten vaan, niin tuskin kukaan sitä muistaa enää kahvin jälkeen, joku mummo kuitenkin kompuroi tai pappi sekoilee nimissä, ja se jää ihmisten mieleen, jos jotain.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikäli et ollut vaarille läheinen, et oikeastaan tuntenut häntä, tämä ratkaisu on oikea, koska sinä olet se puoliso ja avovaimosi on lapsenlapsi.

Näin minäkin olen ajatellut. Tähän ratkaisuun taidamme päätyä, kiitos Jatkoajan hautajais-asiantuntijoiden suositusten.

Toinen vaihtoehto on se, että avovaimo muistaa vaaria, ja minä samassa yhteydessä kunnioitan hänen muistoa mainiten sekä hänet että itseni koko nimellä.

Jotenkin näitä pohtiessa huomaa, että suomalainen tapakulttuuri on monessa asiassa jämähtänyt siihen aikaan, jolloin ihmiset menivät naimisiin tultuaan täysikäisiksi, ja tekivät heti useamman lapsen. Mitään lapsettomia avopareja ei tunnettu, eikä siksi näille ole oikein vakiintunut mitään tapoja tai käytäntöjä, joita löytäisi jostain "Käytöksen kultaisesta kirjasta".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Mitään lapsettomia avopareja ei tunnettu, eikä siksi näille ole oikein vakiintunut mitään tapoja tai käytäntöjä, joita löytäisi jostain "Käytöksen kultaisesta kirjasta".

Mielestäni vakiintuneessa avosuhteessa on puoliso, joten avoliitossa elävät voivat lähes aina soveltaa avioliiton käytöstapoja.
 
Suosikkijoukkue
KK
Onko tämä hauskuttelua vai etkö ymmärtänyt, mitä yritin sanoa?
Hassuttelua. TosiFanikin voisi hieman löysätä kravattia.

Ja aiheeseen. Onko jatkoaikalaisista tulossa koko ajan enemmän ja enemmän tiukkapipoja? Kaikki otetaan joko vittuiluna tai provona. Miksei asioiden voi antaa olla. niin kuin äiti-muori aina pienenä minua opetti: "Ei haukku haavaa tee".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hassuttelua. TosiFanikin voisi hieman löysätä kravattia.

Ja aiheeseen. Onko jatkoaikalaisista tulossa koko ajan enemmän ja enemmän tiukkapipoja? Kaikki otetaan joko vittuiluna tai provona. Miksei asioiden voi antaa olla. niin kuin äiti-muori aina pienenä minua opetti: "Ei haukku haavaa tee".

Ihan hyvä hassuttelu. Minä luulin, että sinä olet kravatti kireällä, rauhaa.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kylla ma laittaisin "Vaarin muistoa kunnioittaen. Liisa ja Sistis"

Kaikkein dorkinta olisi mun mielestani lahtea sanomaan jotain "Vaari Vaarin muistoa kunnioittaen. Sistis Virtanen." Ei siella nyt kuitenkaan missaan Mannerheimin hautajaisissa olla...kai.

5 vuotta on kuitenkin jo sellainen aika, etta olette pari ja kylla ne kaikki mummut ovat varmasti kuulleet, etta silla Liisallakin on jo ollut 5 vuotta poikaystava, joten et sina sinne yksin ole menossa ja mummotkaan eivat nimeasi ehka muista, joten tulee sekin selvaksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielestäni vakiintuneessa avosuhteessa on puoliso, joten avoliitossa elävät voivat lähes aina soveltaa avioliiton käytöstapoja.

Jolloin luontevaa onkin sanoa "xxx ja yyy" eikä "xxx puolisoineen". Kuvittelin tämän tilanteen äsken kun olin paskalla ja unohdin ottaa kännykän mukaan, ja ainoa tapaus jossa minusta tuo puoliso-versio on yhtä hyvä kuin ehdotukseni, on se, että Sistis ei mene hautajaisiin paikalle. Siinäkin tapauksessa tosiaan "xxx ja yyy" on kyllä yhtä hyvä.
En kyllä ymmärrä miksi pitäisi käyttää kiertoilmausta, kun ihan nimikin on.

Mikäli et ollut vaarille läheinen, et oikeastaan tuntenut häntä, tämä ratkaisu on oikea, koska sinä olet se puoliso ja avovaimosi on lapsenlapsi.
Argumentti on rampa, koska ei se vaari puolisolle ollut vaari sen enempää kuin Sistiksellekään. Tällä perusteella oikea ilmaisu olisikin "vaaria ja puolison vaaria / isoappiukkoa / Reijoa / henkilöä jota tämä vieressäni seisova Sistis ei oikeastaan tuntenut muistaen, jne", -tyylinen hassuttelu. Tai sitten jättää kokonaan menemättä, jos ei omalla nimellään pysty muistoa kunnioittamaan.

Loppuun asti taistellaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Loppuun asti taistellaan.

Siitä vaan. Itse olemme aina laittaneet läheisemmän nimen ja perään perheineen. Äitini hautajaisissa luki poikasi TosiFani perheineen ja taas vaimoni vaarin hautajaisissa TosiFanin vaimo perheineen. Tällä perusteella ajattelin tuon puolisoineen, mutta ihan yhtä hyvä sinunkin ehdotus on.
 

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Me vaimoni kanssa keskusteltiin samoista nimiasioista parivuotta sitten, kun hänen vaarinsa hautajaisiin oltiin kukkalaitetta hankkimassa. Silloin päädyttiin muotoon: "Vaaria muistaen, Vaimoni etunimi ja Joppe perheineen".
 

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Piraattikeskustelun tiimoilta on tullut pohdittua yksityishenkilöiden motiiveja laittaa näitä laittomia tiedostoja jakoon. Saako tästä jotain taloudellista hyötyä, vai ihan hyvää hyvyyttäänkö riskeeraavat oman tulevaisuutensa?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Piraattikeskustelun tiimoilta on tullut pohdittua yksityishenkilöiden motiiveja laittaa näitä laittomia tiedostoja jakoon. Saako tästä jotain taloudellista hyötyä, vai ihan hyvää hyvyyttäänkö riskeeraavat oman tulevaisuutensa?
Sekä että, enimmäkseen varmaan kuitenkin hyvää hyvyyttään. Älä muuten unohda skenepisteiden merkitystä. Taloudellista hyötyä voidaan saavuttaa esim. piilottamalla linkkejä mainosbannereiden yms. taakse.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Piraattikeskustelun tiimoilta on tullut pohdittua yksityishenkilöiden motiiveja laittaa näitä laittomia tiedostoja jakoon. Saako tästä jotain taloudellista hyötyä, vai ihan hyvää hyvyyttäänkö riskeeraavat oman tulevaisuutensa?

Ennen vanhaan oli näitä palvelimia dedikoituna. Mitäs niitä tekniikoita nyt oli, mutta niissä sai kaistaa esimerkiksi itselleen palvelinpäästä sitä enemmän mitä enemmän itsellä oli jaossa. Jos enemmän tykkäsi latailla niin kannatti pitää paljon elokuvia omalla kovalevyllä.

Nykyään taas nuo on aivan liian helppo paikantaa, kuten nämä 400k€ korvaukset kertova, joten näitä vanhempia tekniikoita ei käytetä lainkaan. Vallitseva tekniikka on torrent, missä tiedosto ladataan pieniin paloihin ja kaikkia paloja ladataan suoraan kaikilta muiltakin lataajilta sekaisessa järjestyksessä. Kun itse olet ladannut palan niin se on automatic muiden lataajien ladattavissa ja silloin olet itsekin jakaja. Tämä oli case tämän pikkutytön chisu latauksen kanssa.

Tuokin on ihan helppo kiertää ja kukaan oikeasti noita lataava ei tietenkään jää noista kiinni kuin huolimattomuuttaan tai tyhmyyttään. Varsinkin nyt kun on selvinnyt, että TTVK lähettelee laskuja jopa yhden biisin latauksesta, niin kaikki ymmärtävät käyttä TOR verkkoja. Siksihän TTVK varmaankin lähetti salassapitosopimuksen laskun mukana.

Rehellisesti sanoen, koska oikeusjärjestelmämme ja poliitikot ovat lähteneet nuolemaan TTVK:n persettä, niin tästä on tullut varmasti niin hyvä business, että oikeasti mitään halua estää latauksia tosiasiassa ei edes ole. Muutenhan, koska julkisuus laskuista vähentäisi tietenkin latauksia, TTVK tietenkin pitäisi meteliä noista eikä yrittäisi niitä salata.

Ihmettelen, että tästä rahastamisesta ei ole puhuttu julkisuudessa lainkaan. Miksi kukaan ei kysy Kotilaiselta, että miksi ne lähettävät salassapitosopimuksen laskun mukana.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kun itse olet ladannut palan niin se on automatic muiden lataajien ladattavissa ja silloin olet itsekin jakaja.

Eikös näissä torrenteissa pysty ohjelmassa - mikä utorrent se nyt on - asettamaan yhteysnopeudet lataukselle ja lähetykselle erikseen, ja siten estämään jakamisen? Jos näin lataa chisua, ja omistaa levyn, niin onko se sitten laillista? En ole harrastaja niin en tiedä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös näissä torrenteissa pysty ohjelmassa - mikä utorrent se nyt on - asettamaan yhteysnopeudet lataukselle ja lähetykselle erikseen, ja siten estämään jakamisen? Jos näin lataa chisua, ja omistaa levyn, niin onko se sitten laillista? En ole harrastaja niin en tiedä.

Voihan se olla että pystyy, mutta silloin kyllä putoaisi todistuvoima siltä, että todetaan jakajaksi kun on ladannut.

Eikö se ole niin, että lataaminen "laittomasta lähteestä" on laitonta. Eli eipä sillä kai väliä ole jos omistaa levyn. Mutta jos kirjastosta lainaa niin sen käsittääkseni saa ihan vapaasti kopioida omaan käyttöön.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Entä jos siinä on jokin kopiosuojausmekanismi? Saako myös siinä tapauksessa? Eli saako tuota kopiosuojausta kiertää/murtaa?

Ei saa. Siksi linuxilla ei saa katsoa dvd levyjä laillisesti, koska dvd:llä on "vahva suojaus". Siis jos se on heikko sen saa kiertää. DVD:n kopiosuojauksesta on käyty kilpailuja, että kuinka helposti sen voi kiertää. Koodi mahtuu t-paitaan, mutta itse paita on laiton, koska suojauksen purkamisesta ei saa keskustella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös