Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 034 195
  • 47 225

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Millähän aineella saisi pönttöuunin peltisestä pinnasta pestyä noen pois?
Tarkoitus tuo on joskus maalata, muttei vielä.

Jossain ohjelmassa puhdistettiin takan lasinen luukku siten, että otettiin kostutettuun liinaan nokea ja hangattiin sillä luukkua. Kokeile toimiiko peltiin.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Olen unohtanut erään gmail-tilini salasanan. Sen palauttamiseksi Gmail pyytää luottokorttitietojani, mutta tiliäni ei kuulemma veloiteta. Mitä ihmettä? Uskallanko luovuttaa tiedot, onhan kyseessä Gmail eikä perintöä tai lottopottia lupaava firma, ja luottokunnalta ymmärtääkseni saa melko hyvin huijatut rahat takaisin?
 

Stigu

Jäsen
Olen unohtanut erään gmail-tilini salasanan. Sen palauttamiseksi Gmail pyytää luottokorttitietojani, mutta tiliäni ei kuulemma veloiteta. Mitä ihmettä? Uskallanko luovuttaa tiedot, onhan kyseessä Gmail eikä perintöä tai lottopottia lupaava firma, ja luottokunnalta ymmärtääkseni saa melko hyvin huijatut rahat takaisin?
Koita salasanaa "Jaloviina"
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen unohtanut erään gmail-tilini salasanan. Sen palauttamiseksi Gmail pyytää luottokorttitietojani, mutta tiliäni ei kuulemma veloiteta. Mitä ihmettä? Uskallanko luovuttaa tiedot, onhan kyseessä Gmail eikä perintöä tai lottopottia lupaava firma, ja luottokunnalta ymmärtääkseni saa melko hyvin huijatut rahat takaisin?

Oletko antanut luottokorttitietosi tiliä luodessa? Kuulostaa oudolta. Minulla kun klikkaa sitä "etkö voi käyttää tiliäsi?" -linkkiä, tarjoaa gmail unohtuneen salasanan palauttamiseksi seuraavia vaihtoehtoja:

Valitse tilisi käyttöoikeuksien palautusmenetelmä

•Lähetä vahvistuskoodi puhelimeeni: •••••••007
Lähetystapa:
tekstiviesti
automatisoitu puhelu

•Vahvista palauttamisen sähköpostiosoitteen ben•••••••••@hotm•••.•• käyttöoikeus

•Vastaa turvakysymykseen
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Olen unohtanut erään gmail-tilini salasanan. Sen palauttamiseksi Gmail pyytää luottokorttitietojani, mutta tiliäni ei kuulemma veloiteta. Mitä ihmettä? Uskallanko luovuttaa tiedot, onhan kyseessä Gmail eikä perintöä tai lottopottia lupaava firma, ja luottokunnalta ymmärtääkseni saa melko hyvin huijatut rahat takaisin?
Toivottavasti tämä oli väärässä ketjusssa. Kuuluisi tyhmien kysymyksien ketjuun, tai olet blondi. Kukaan ei koskaan kysy luottokorttitietoja salasanan palauttamiseen.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Toivottavasti tämä oli väärässä ketjusssa. Kuuluisi tyhmien kysymyksien ketjuun, tai olet blondi. Kukaan ei koskaan kysy luottokorttitietoja salasanan palauttamiseen.

Gmail näkyy kysyvän. Sitä tässä kovasti ihmettelenkin.

Kännykkänumeroa ei kysy, mutta en sitä ole antanutkaan. En kyllä luottokorttitietojakaan.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Gmail näkyy kysyvän. Sitä tässä kovasti ihmettelenkin.
- - -

Eipä minulta kysynyt kun jokin aika sitten tuli oikosulku enkä muistanut heti salasanaa. Muistin sitten myöhemmin, joten vahinkoa ei tullut. Mutta luottokorttinumeroa ei kysynyt.

Edit.
Kävin uteliaisuuttani kokeilemassa ja laitoin tahallani väärän salasanan. Kysyi puhelinnumeroani ja auttoi parilla viimeisellä numerolla. E puhettakaan luottokortista.
 
Viimeksi muokattu:

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Olen unohtanut erään gmail-tilini salasanan. Sen palauttamiseksi Gmail pyytää luottokorttitietojani, mutta tiliäni ei kuulemma veloiteta. Mitä ihmettä?
Pieni googletus antoi sellaisen kuvan, että Google toimii näin silloin, kun käyttäjä on ilmoittanut iäkseen alle 13 vuotta, ja tili on sitten lukittu, koska jenkeissä ei kuulemma saa omistaa sähköpostitiliä noin nuorena. Veloittamalla luottokortilta 0.30$ voi todistaa olevansa kuitenkin aikuinen. Jos gmail kyseli ensin esim. vahvistuskysymyksiä, niin tuliko ikä merkattua oikein?

Eli totean että seems legit, mutta itse en laittaisi korttitietoja siltikään.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jos yrityksellä ei ole matkustusohjesääntöä ja valtion matkustusohjeessa ei ihan valaista asiaa tarkasti niin mitenkä täällä ihmiset näkevät seuraavanlaisen tilanteen:

Lento lähtee alkuiltapäivästä ja toimisto on käytännössä matkan varrella kotoa lentokentälle. Samalla lennolla matkustaa pari muutakin kollegaa joitten kanssa on sovittu taksin jakamisesta toimistolta kentälle.
Jos henkilö tahtoisi kääntyä toimistolla ennen lähtöä, voiko tuota matkaa toimistolle tulkita osaksi työmatkaa ja näin ollen siis käytännön syistä käyttää ko. matkalla taksia firman piikkiin (omaa autoa ei voi jättää toimistolle, matkatavaroitten roudaaminen julkisilla on epäkäytännöllistä).
Vai, koska tuossa mennään kotoa toimistolle, tuleeko tuo nähdä ihan vain normaalina työmatkana ja kuljetuskustannukset pitäisi maksaa itse.

Tilannehan olisi sinänsä sama jos sitä vain ottaisi taksin kotoa ja tekisi pitstopin toimistolla poimien kollegat kyytiin ja jatkaisi matkaa kentälle, tämä olisi selvästi ok, mutta eroaako tilanne nyt olennaisesti siitä että "pit stop" kestääkin vaikka tunnin ja taksikin vaihtuu siinä välissä. Ongelma kun vähän on siin että vaihtoehto 1 voitaisiin nähdä luontaisetuna ja sikäli siitä tulisi veroseuraamuksia (verotarkastuksessa) mutta toisaalta arkijärki taas vahvasti puoltaisi sitä vaihtoehtoa.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Imurin päälle kastui keveysti päältä päin, jonkun verran vesipisaroita rapisi päälle. Miten on, uskaltaakos käyttää enään tai kytkeä seinään?
 
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Imurin päälle kastui keveysti päältä päin, jonkun verran vesipisaroita rapisi päälle. Miten on, uskaltaakos käyttää enään tai kytkeä seinään?
Viestistä päätellen kannattaisi yrittää selvitä ennen seuraavaa käynnistystä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
On olemassa Netflix, Viaplay jne joista voi katsella leffoja.
On olemassa ainakin Spotify mistä voi kuunnella musiikkia.

Onko olemassa sellaista palvelua, mistä voisi katsoa musiikkielokuvia, lahinnä bändien keikkoja? Youtube ei nyt kelpaa vastaukseksi.

Edit: 5.1-ääni on mulle tärkeä musa-DVD:tä kuunnellessa.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Mietin vain, että jos omaan käyttöön saa kopioida musiikkia, eikö tällöin ole sama mistä lähteestä se on kopioitu?....

Torrent tekniikka vaan on sellaista, että kun lataat niin jaat samaan aikaan. Toisaalta myös laittomasta lähteestä lataaminen on kiellettyä, siksihän piratebay on operaattoreiden blokkilistalla. Näyttävät toimivankin muuten hyvin kun 9 vuotias lataa vahingossa chisua. Voihan se toisaalta olla, että tämä chisu ladattiin kun blokit ei olleet vielä päällä.
 

Matsku

Jäsen
Spotify-aikani oli loppu, joten päätin tarttua kokeilemaan 30 päivän ilmaista trialia. Noh, syötin maksukortin tiedot sivuilla ja kas, ilmaisen kokeilun sijaan multa veloitettiin kahdesti tuo 9,99 e. Näkyy vielä "receipts"-kohdassa kahtena eri maksuna samana päivänä.

Otin jo yhteyttä vähintäänkin loistavalla englanninkielen taidollani, mutta mielelläni laittaisin feedbackkiä myös suomeksi, että varmasti menee homma perille. Mitään yhteystietoja en kuitenkaan löytänyt. Olisiko jollain jotain vinkkejä vai onko tuo lontoonkielinen palauteboksi ainoa keino kysyä fyrkkia takaisin?
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katselin tänään telkkarista Swansean ja Liverpoolin välistä matsia ja ensimmäisen kerran näin, kun joukkueen vaihtopelaaja (Liverpoolin Jamie Carragher) otti ennen peliä digikameralla valokuvia. Kellään tietoa, mistä mahtaa olla kysymys - tuskin liittyi kuitenkaan siihen, että Brendan Rogers palasi Liverpoolin managerina entisen seuransa kotistadionille?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Pieni googletus antoi sellaisen kuvan, että Google toimii näin silloin, kun käyttäjä on ilmoittanut iäkseen alle 13 vuotta, ja tili on sitten lukittu, koska jenkeissä ei kuulemma saa omistaa sähköpostitiliä noin nuorena. Veloittamalla luottokortilta 0.30$ voi todistaa olevansa kuitenkin aikuinen. Jos gmail kyseli ensin esim. vahvistuskysymyksiä, niin tuliko ikä merkattua oikein?

Kiitoksia tästä! Oli hieman kiirettä, niin en ehtinyt googlaamaan vaan luotin Jatkoajan asiantuntijoihin.

En kyllä muista ollenkaan, mitä merkkasin iäkseni. Kai se pitää vaan odotella ja toivoa, että salasana muistuisi mieleen. Onneksi kyseessä ei ollut tärkeämpi ja pääasiallinen tilini.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Henkilö on suorittamassa autokoulua. Maksanut maksut, käynyt teoriat ja ajo-tunnilla noin 7 kertaa. Ei kykene enää jatkamaan. Onko mahdollista saada rahoja takaisin? Ei kaikkea tietenkään, mutta edes osaa?

En ole mikään asiantuntija, mutta mikäli on maksanut juuri siitä minkä on suorittanut, niin tuskin. Mikäli on maksanut jo koko paketin ja siitä jää osa suorittamatta, niin eiköhän se ole mahdollista.

Ensimmäinen askel on kysyä asiaa fiksusti autokoulusta.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tietääkö kukaan että jos on Visan luottokatto (tai miksi sitä sitten sanotaankin) 2000E niin voiko sieltä mitenkään maksaa 2200E laskua? Vaikka siis niin että maksaisi enemmän lyhennystä sinne tilille etukäteen (eli maksaisin siis 200 enemmän kuin minulla on nyt sinne luottoa). Tarttis ostaa muutama lentolippu, eikä oikein taida onnistua että maksaa osissa.

Tosin vielä ei ole edes ihan satavarmaa ollaanko edes lähdössä ja mitä sitten lopulta maksavat (viimeksi kun katsoin oli vajaa 700E/kappale ja kun vuosi sitten ostin maksoin 550E, nuo hinnat tuntuvat muuttuvan jatkuvasti)
 
Suosikkijoukkue
KK
Tietääkö kukaan että jos on Visan luottokatto (tai miksi sitä sitten sanotaankin) 2000E niin voiko sieltä mitenkään maksaa 2200E laskua? Vaikka siis niin että maksaisi enemmän lyhennystä sinne tilille etukäteen. Tarttis ostaa muutama lentolippu, eikä oikein taida onnistua että maksaa osissa.

Tosin vielä ei ole edes ihan satavarmaa ollaanko edes lähdössä ja mitä sitten lopulta maksavat (viimeksi kun katsoin oli vajaa 700E/kappale ja kun vuosi sitten ostin maksoin 550E, nuo hinnat tuntuvat muuttuvan jatkuvasti)
Jos sulla on luottokatto 2000€ ja kaikki asiat kunnossa (ei maksumerkintää), niin saat nostettua katon melko varmasti 5000€. Joten pistä vaikka luottorajaksi 3000€. Vastaus saattaa tulla jopa muutamassa tunnissa. Noston voi tehdä verkkopankissa, ainakin nordealla.

Sitte kun olet maksanut luottolaskun sinne 2000€ asti, niin ei muuta kuin raja taas 2000€, siis jos sen haluaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tyhmä kysymys hautajaisetiketistä. Itse kun ei tällaisiin juhliin ole joutunut osallistumaan aikoihin, niin käytäntö on vähän hukassa. Avovaimon vaari kuitenkin kuoli eilen, joten nyt on sitten hautajaiset tulossa, ja näitä asioita pitää selvitellä. Enkä löytänyt vastausta tähän pohtimaani asiaan...

Eli pohdin sitä, että onko olemassa jotain etikettiä tai vakiintunutta tapaa siitä, miten muistosanat kukkalaitetta laskettaessa näissä tapauksissa sanotaan? Muistan vuosien takaa lapsuudesta oman vaarini hautajaisista isäni sanoneen: "isää ja vaaria muistaen XXX perheineen". Tuo on ytimekäs ja varsin selkeä ilmaisu.

Mutta entäpä nyt... Avovaimo varmaan lausuu tuon "vaaria muistaen" -värssyn, mutta miten tuo loppupuoli sitten olisi etiketin mukaan parasta hoitaa?

"XXX perheineen" on minusta teennäinen, koska emme ole naimisissa, eikä meillä ole lapsia. Etunimeltä mainitut "XXX ja YYY" ei minusta ole myöskään niin hyvä, koska se rinnastaisi minut samalle tasolle avovaimon kanssa, vaikka kyseessä ei ollutkaan minun vaarini.

"XXX puolisoineen" on varmaan paras? Vai onko etiketin mukaista, että ensin avovaimo lausuu: "vaaria muistaen, XXX" ja minä sen jälkeen koko nimiä käyttäen: "XXX YYYY:n muistoa kunnioittaen AAA BBBB"?

Vai onko näissä ihan tapana mennä vähän fiilispohjalta? Olemme kuitenkin olleet avovaimon kanssa yhdessä kohta viisi vuotta, joten minusta olemme virallisestikin tässä pariskunnan asemassa, emmekä esim. tekisi niin, että hän veisi oman tervehdyksensä ensimmäisten joukossa, minä viimeisten.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietääkö kukaan että jos on Visan luottokatto (tai miksi sitä sitten sanotaankin) 2000E niin voiko sieltä mitenkään maksaa 2200E laskua? Vaikka siis niin että maksaisi enemmän lyhennystä sinne tilille etukäteen (eli maksaisin siis 200 enemmän kuin minulla on nyt sinne luottoa). Tarttis ostaa muutama lentolippu, eikä oikein taida onnistua että maksaa osissa.

En tiedä onnistuuko tämä Visalla, mutta minä olen joskus tehnyt Master Cardin kanssa niin, että olen tehnyt ylimääräisen maksun tuohon tilinumeroon, johon luottokorttilaskut muutenkin maksetaan. Ja melkein heti on näkynyt tiedoissa luottoa enemmän kuin mitä luottoraja on. Maksu on sitten onnistunut.

Joskus kysyin pankista, voiko näin tehdä esim. ennen matkaa, jos haluaa varmistaa, ettei luottoraja pauku. Virkailijan mukaan tuo onnistuu. Noh, sain kyllä sitten matkani aikana kirjeen, jossa todettiin, että "olette maksaneet epähuomiossa enemmän rahaa luottokorttilaskun yhteydessä kuin olisi pitänyt... ilmoittakaa tilinumeronne, niin palautamme ylimääräisen osuuden". Noh, ei täytynyt ilmoittaa kun tuo osuus kului reissun aikana aika nopeasti.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mutta entäpä nyt... Avovaimo varmaan lausuu tuon "vaaria muistaen" -värssyn, mutta miten tuo loppupuoli sitten olisi etiketin mukaan parasta hoitaa?
Eihän tuohon muuta tarvi. Olet vaan vieressä hiljaa ja tuet lähimmäistäsi. Vai oliko tämä vaari jotenkin tosi läheinen? Jos oli niin kyllähän sinä sanat siihen keksit. Mutta mitä itse olen ollut niin ei yleensä ole tarvinnut sanoa mitään, tuet avovaimoasi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Etunimeltä mainitut "XXX ja YYY" ei minusta ole myöskään niin hyvä, koska se rinnastaisi minut samalle tasolle avovaimon kanssa, vaikka kyseessä ei ollutkaan minun vaarini.

Tämä on minusta paras, jos se on vaari puolisollesi niin menet siinä sivussa myös.
Voittehan toki sanoa että "vaaria ja avovaimon vaaria muistaen, xxx ja yyy", ehe-ehe.

Tuo "puolisoineen" on minusta paitsi fingerporimainen, myös hiukan dorka, kun kaikki kuitenkin näkee, että Sistishän siellä on, miksei toi sanonut että Sistis.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän tuohon muuta tarvi. Olet vaan vieressä hiljaa ja tuet lähimmäistäsi. Vai oliko tämä vaari jotenkin tosi läheinen? Jos oli niin kyllähän sinä sanat siihen keksit. Mutta mitä itse olen ollut niin ei yleensä ole tarvinnut sanoa mitään, tuet avovaimoasi.

Enpä ehtinyt häneen valitettavasti juurikaan tutustua, koska hän sairastui vain vajaa vuosi sen jälkeen kun olimme avovaimon kanssa alkaneet seurustella. Tämän jälkeen hän oli pitkälti heikossa kunnossa ja useasti vuodepotilaana.

Minulla on ollut se käsitys, että jonkinlaiset muistosanat, jossa myös minut huomioitaisiin muistajana, olisivat "etiketin mukaiset", ja kyllähän minä haluan mukana olla ihan kunnioituksesta avovaimoni mummua ja muita omaisia kohtaan.

Ehkä siis se avovaimon lausumat "XXX puolisoineen" voi olla parhain...

Tuo "puolisoineen" on minusta paitsi fingerporimainen, myös hiukan dorka, kun kaikki kuitenkin näkee, että Sistishän siellä on, miksei toi sanonut että Sistis.

Onhan se vähän dorka, mutta niin ovat minusta nuo muutkin vaihtoehdot. Veikkaisin kuitenkin, että hautajaisissa on paljon ihmisiä, jotka eivät tunne minua tai välttämättä edes tiedä, ketkä ovat olleet vainajan lapsia tai lapsenlapsia, joten siksi tuo pitää jotenkin eritellä, että kuka kukin on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös