Mainos

Sekalaisten kysymysten ketju II

• 7 197 645
  • 47 322

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Loppuun asti taistellaan.

Siitä vaan. Itse olemme aina laittaneet läheisemmän nimen ja perään perheineen. Äitini hautajaisissa luki poikasi TosiFani perheineen ja taas vaimoni vaarin hautajaisissa TosiFanin vaimo perheineen. Tällä perusteella ajattelin tuon puolisoineen, mutta ihan yhtä hyvä sinunkin ehdotus on.

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Me vaimoni kanssa keskusteltiin samoista nimiasioista parivuotta sitten, kun hänen vaarinsa hautajaisiin oltiin kukkalaitetta hankkimassa. Silloin päädyttiin muotoon: "Vaaria muistaen, Vaimoni etunimi ja Joppe perheineen".

Haastattelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Winnipeg Jets
Piraattikeskustelun tiimoilta on tullut pohdittua yksityishenkilöiden motiiveja laittaa näitä laittomia tiedostoja jakoon. Saako tästä jotain taloudellista hyötyä, vai ihan hyvää hyvyyttäänkö riskeeraavat oman tulevaisuutensa?

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Piraattikeskustelun tiimoilta on tullut pohdittua yksityishenkilöiden motiiveja laittaa näitä laittomia tiedostoja jakoon. Saako tästä jotain taloudellista hyötyä, vai ihan hyvää hyvyyttäänkö riskeeraavat oman tulevaisuutensa?
Sekä että, enimmäkseen varmaan kuitenkin hyvää hyvyyttään. Älä muuten unohda skenepisteiden merkitystä. Taloudellista hyötyä voidaan saavuttaa esim. piilottamalla linkkejä mainosbannereiden yms. taakse.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Ennen vanhaan oli näitä palvelimia dedikoituna. Mitäs niitä tekniikoita nyt oli, mutta niissä sai kaistaa esimerkiksi itselleen palvelinpäästä sitä enemmän mitä enemmän itsellä oli jaossa. Jos enemmän tykkäsi latailla niin kannatti pitää paljon elokuvia omalla kovalevyllä.

Nykyään taas nuo on aivan liian helppo paikantaa, kuten nämä 400k€ korvaukset kertova, joten näitä vanhempia tekniikoita ei käytetä lainkaan. Vallitseva tekniikka on torrent, missä tiedosto ladataan pieniin paloihin ja kaikkia paloja ladataan suoraan kaikilta muiltakin lataajilta sekaisessa järjestyksessä. Kun itse olet ladannut palan niin se on automatic muiden lataajien ladattavissa ja silloin olet itsekin jakaja. Tämä oli case tämän pikkutytön chisu latauksen kanssa.

Tuokin on ihan helppo kiertää ja kukaan oikeasti noita lataava ei tietenkään jää noista kiinni kuin huolimattomuuttaan tai tyhmyyttään. Varsinkin nyt kun on selvinnyt, että TTVK lähettelee laskuja jopa yhden biisin latauksesta, niin kaikki ymmärtävät käyttä TOR verkkoja. Siksihän TTVK varmaankin lähetti salassapitosopimuksen laskun mukana.

Rehellisesti sanoen, koska oikeusjärjestelmämme ja poliitikot ovat lähteneet nuolemaan TTVK:n persettä, niin tästä on tullut varmasti niin hyvä business, että oikeasti mitään halua estää latauksia tosiasiassa ei edes ole. Muutenhan, koska julkisuus laskuista vähentäisi tietenkin latauksia, TTVK tietenkin pitäisi meteliä noista eikä yrittäisi niitä salata.

Ihmettelen, että tästä rahastamisesta ei ole puhuttu julkisuudessa lainkaan. Miksi kukaan ei kysy Kotilaiselta, että miksi ne lähettävät salassapitosopimuksen laskun mukana.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kun itse olet ladannut palan niin se on automatic muiden lataajien ladattavissa ja silloin olet itsekin jakaja.

Eikös näissä torrenteissa pysty ohjelmassa - mikä utorrent se nyt on - asettamaan yhteysnopeudet lataukselle ja lähetykselle erikseen, ja siten estämään jakamisen? Jos näin lataa chisua, ja omistaa levyn, niin onko se sitten laillista? En ole harrastaja niin en tiedä.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös näissä torrenteissa pysty ohjelmassa - mikä utorrent se nyt on - asettamaan yhteysnopeudet lataukselle ja lähetykselle erikseen, ja siten estämään jakamisen? Jos näin lataa chisua, ja omistaa levyn, niin onko se sitten laillista? En ole harrastaja niin en tiedä.

Voihan se olla että pystyy, mutta silloin kyllä putoaisi todistuvoima siltä, että todetaan jakajaksi kun on ladannut.

Eikö se ole niin, että lataaminen "laittomasta lähteestä" on laitonta. Eli eipä sillä kai väliä ole jos omistaa levyn. Mutta jos kirjastosta lainaa niin sen käsittääkseni saa ihan vapaasti kopioida omaan käyttöön.

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Entä jos siinä on jokin kopiosuojausmekanismi? Saako myös siinä tapauksessa? Eli saako tuota kopiosuojausta kiertää/murtaa?

Ei saa. Siksi linuxilla ei saa katsoa dvd levyjä laillisesti, koska dvd:llä on "vahva suojaus". Siis jos se on heikko sen saa kiertää. DVD:n kopiosuojauksesta on käyty kilpailuja, että kuinka helposti sen voi kiertää. Koodi mahtuu t-paitaan, mutta itse paita on laiton, koska suojauksen purkamisesta ei saa keskustella.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voihan se olla että pystyy, mutta silloin kyllä putoaisi todistuvoima siltä, että todetaan jakajaksi kun on ladannut.
Pitipä oikein asentaa utorrent ja kokeilla. Latasin Maija Vilkkumaata tottakai. Lataus- ja lähetysnopeuden voi siis valita, mutta nollille ei lähetystä saa jos lataa. En tiedä johtuuko ihan torrent-tekniikasta ettei se voi olla mahdollista, vai vain siitä, että sitten jokainen nollille sen lähetyksen laittaisi ja torrentien perusajatus ei toimisi. Sitäkään en tiedä, onnistuisiko torrentin lataus, jos vaikka palomuurista estäisi lähtevän liikenteen jotenkin.

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitäkään en tiedä, onnistuisiko torrentin lataus, jos vaikka palomuurista estäisi lähtevän liikenteen jotenkin.
Vähän luulen, että ei kovin kauan onnistuisi. Pitäähän BitTorrent-asiakasohjelman (tässä tapauksessa µTorrent) toki kommunikoida yksittäisen jakajan kanssa eli lähettää sille pyyntö haluttavasta datasta.

Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Eniten minua on aina ihmetyttänyt se, että kuka hemmetin idiootti on se, joka ostamansa levyn lykkää sinne jakeluun. Piratismi on pahimpia syöpiä maailmassa ja joku haluaa aiheuttaa sen, vaikka itse on levynsä laillisesti hankkinut.

John Doe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal!
Eniten minua on aina ihmetyttänyt se, että kuka hemmetin idiootti on se, joka ostamansa levyn lykkää sinne jakeluun. Piratismi on pahimpia syöpiä maailmassa ja joku haluaa aiheuttaa sen, vaikka itse on levynsä laillisesti hankkinut.

Tämä on erittäin hyvä kysymys ja tätä samaa olen useasti ihmetellyt.

Tulkaa nyt joku kertomaan, sillä kyllä teitä tälläkin palstalla on luultavasti.

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Ovatko Seppo Kääriäinen, Kauko Juhantalo ja Erkki Tuomioja ns. punamultamiehiä ?

Kyllä, nimenomaisesti juuri SDP:n ja Keskustan yhteistyö on tarkoittanut tuota punamultaa. Jos joukkoon on lisätty myös Vasemmistoliitto on puhuttu ns. kansanrintamasta.

Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei vaan Suomessa asiat vaan on liian hyvin, kun on aikaa huolehtia levy-yhtiöiden/filmiyhtiöiden ansaintamallista.

Häh? Levyn jakoon laittavahan siinä asiassa on aktiivinen, joten tarkoitat varmaankin, että Suomessa asiat ovat liian hyvin, kun jollakin on aikaa puuhastella laittoman jakamisen parissa.

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Nettiyhteisöhän on yleisesti ottaen erittäin solidaarinen kokonaisuus ja "yhteisen hyvän" eteen on monikin valmis uhraamaan vähän omaa aikaansa/rahaansa/mitä tahansa. Voin hyvinkin kuvitella jonkun jakavan uutuuslevyn siksi, että kokee sillä maksavansa yhteisölle takaisin ne lukuisat elokuvat ja kappaleet, jotka on itse verkosta imuroinut. Ymmärrän perusteet, vaikken moista harrastakaan. Jeesustelu varsinkin musiikkipuolella on lähtenyt vahvasti lapasesta ja keskittyminen tuhlataan aivan vääriin asioihin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy