Tyhmä kysymys hautajaisetiketistä. Itse kun ei tällaisiin juhliin ole joutunut osallistumaan aikoihin, niin käytäntö on vähän hukassa. Avovaimon vaari kuitenkin kuoli eilen, joten nyt on sitten hautajaiset tulossa, ja näitä asioita pitää selvitellä. Enkä löytänyt vastausta tähän pohtimaani asiaan...
Eli pohdin sitä, että onko olemassa jotain etikettiä tai vakiintunutta tapaa siitä, miten muistosanat kukkalaitetta laskettaessa näissä tapauksissa sanotaan? Muistan vuosien takaa lapsuudesta oman vaarini hautajaisista isäni sanoneen: "isää ja vaaria muistaen XXX perheineen". Tuo on ytimekäs ja varsin selkeä ilmaisu.
Mutta entäpä nyt... Avovaimo varmaan lausuu tuon "vaaria muistaen" -värssyn, mutta miten tuo loppupuoli sitten olisi etiketin mukaan parasta hoitaa?
"XXX perheineen" on minusta teennäinen, koska emme ole naimisissa, eikä meillä ole lapsia. Etunimeltä mainitut "XXX ja YYY" ei minusta ole myöskään niin hyvä, koska se rinnastaisi minut samalle tasolle avovaimon kanssa, vaikka kyseessä ei ollutkaan minun vaarini.
"XXX puolisoineen" on varmaan paras? Vai onko etiketin mukaista, että ensin avovaimo lausuu: "vaaria muistaen, XXX" ja minä sen jälkeen koko nimiä käyttäen: "XXX YYYY:n muistoa kunnioittaen AAA BBBB"?
Vai onko näissä ihan tapana mennä vähän fiilispohjalta? Olemme kuitenkin olleet avovaimon kanssa yhdessä kohta viisi vuotta, joten minusta olemme virallisestikin tässä pariskunnan asemassa, emmekä esim. tekisi niin, että hän veisi oman tervehdyksensä ensimmäisten joukossa, minä viimeisten.