Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 976 385
  • 47 167

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Kysymys 1:
Onko muilla ylitsepääsemättömiä ongelmia Nelosen kiekkovideoiden kanssa? En vaan saa niitä enää auki. Johtuuko tuo minun koneesta vai onko nuo videot rajattu vain Suomeen?
- - -

Minulla on sama juttu työkoneella, mutta tiedän että se johtuu jostain asetuksista. En vain tiedä mistä niitä etsisi eikä niin paljon kiinnosta kun ei duunissa ole aikaa videoita katsella.

Mutta oli minulla kysymyskin:
Sain Vantaalla sakot kun ajoin taajamamerkillä, siis sen missä on niitä taloja, varustetulla alueella 65km/h. Muita ajonopeuteen liittyviä merkkejä ei ollut, mutta polliisijannu sanoi että siinä 50km/h-rajoitus.

FINLEX: "Merkki tulee sijoittaa tienkohtaan, jossa on tai jonka jälkeen välittömästi alkaa korkeintaan 60 km/h suuruinen nopeusrajoitus."

Onko tämä muuttunut vai onko se esim. kuntakohtainen.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
FINLEX: "Merkki tulee sijoittaa tienkohtaan, jossa on tai jonka jälkeen välittömästi alkaa korkeintaan 60 km/h suuruinen nopeusrajoitus."

Onko tämä muuttunut vai onko se esim. kuntakohtainen.

Taajamanopeusrajoitus on 50 km/h. Taajama-alueella nopeusrajoitus voi olla 60 km/h, mutta silloin se osoitetaan erillisellä merkillä. Vastaavasti taajama-alueen ulkopuolella nopeusrajoitus on 80 km/h ellei muuta ilmoiteta.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös taajamarajoitus ole aina 50 km/h, jollei sitten ole erikseen ilmoitettu juuri tuo 60 km/h? Ja kun 60 loppuu, niin automaattisesti jatketaan 50 km/h.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Millä merkillä tämä 60km/h loppuminen ilmoitetaan?
En ole koskaan nähnyt heti perään uutta taajamamerkkiä, siis että ekaksi olisi taajamamerkki, sen perään 60 km/h rajoitusmerkki, ja myöhemmin uusi taajamamerkki. Yleensä menee niin että jos on taajamamerkki ja heti perään 60 km/h rajoitus, niin sitten tulee aikanaan alempi rajoitus kuten 40 tai 50 jos on tarvis. Tai taajaman päättymisestä kertova merkki.

Olipas selkeää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos henkilö X asuu henkilö Y:n omistamassa asunnossa yhdessä henkilö Y:n kanssa osallistuen normaalisti talouden kuluihin ja maksaen asumisestaan ainoastaan yhtiövastikkeen, josta on sovittu yhteenmuuton yhteydessä, voiko henkilö Y heittää henkilö X:n "ulos talosta" ilman sen kummempaa varoitusaikaa? Eli toisin sanoen kamat pihalle ja X perässä? Ja onko henkilö X:lla mitään oikeusturvaa asian tiimoilta, mikäli mitään kirjallista versiota asiasta ei olla tehty?

Lähden nyt siitä olettamuksesta, että Y ja X eivät ole keskenään naimisissa, vaan elävät avoliitossa. Vastaus kysymykseen "Voiko Y heittää X:n pellolle" on "kyllä", mutta Y:n pitää hakea oikeusteitse X:lle häätöä, mikäli X ei muuten suostu lähtemään. Käytännössä näytöksi riittää asunnon omistajan yksipuolinen ilmoitus suhteen päättymisestä. Eli ainoa asia, mitä X tästä "hyötyy" on aika. Lopputulokseen se ei tule vaikuttamaan. Tavallaan turhaa oikeusasteen kuormitusta, mutta inhimmillisistä näkökohdista katsottuna ei ehkä kuitenkaan. Kanteen ja häätöpäätöksen saamisessa menee yleensä viikkoja, joskus jopa kuukausia. Lisäksi häätöpäätökseen voi hakea vielä perustelluista syistä lykkäystä ennen sen täytäntöönpanoa. Se, kannattaako omiin papereihinsa ottaa merkintää häädöstä onkin sitten toinen juttu.

Y:llä ei ole oikeutta ilman häätöpäätöstä kajota X:n tavaroihin eikä myöskään hävittää niitä. Jos puheyhteys on täysin poikki ja vaihtoehtona on se, että joutuu taivasalle, voi X myös hakea oikeusteitse päätöstä, missä hänelle myönnetään kohtuullinen aika uuden asunnon hankkimiseen. Edelleen, lopputulokseen sillä tuskin tulee olemaan vaikutusta, mutta lisäaikaa näin voi ostaa.

Jos itse olisin X, yrittäisin mahdollisimman nopeasti saada itselleni uuden asunnon, mutta "pakottaisin" Y:n hakemaan häätöpäätöksen. Luulisi uuden asunnon järjestyvän muutamassa viikossa ja kun näin tapahtuu, Y:llä ei ole enää perustetta kanteeseen eikä sitä tulla oikeudessa käsittelemään.

EDIT: en ole lakimies ja vaikka olisinkin, jokainen varmasti ymmärtää, että Suomen oikeusjärjestelmässä voidaan käräjäoikeuksissa tuomita ihan miten halutaan. En siis kanna minkäänlaista juridista vastuuta kirjoittamastani. Päästäni en kuitenkaan ole kirjoittamaani vetänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Laha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Kiekko-Pojat, TPS
Millä merkillä tämä 60km/h loppuminen ilmoitetaan?

Riippuu merkistä ilmoitetaanko ollenkaan. Pyöreä 60km/h loppuu seuraavaan risteykseen, neliön muotoinen (aluerajoitus) loppuu samanlaiseen, missä on viiva vedetty yli oikeasta yläkulmasta vasempaan alakulmaan.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Miten jatkoajassa saa käytettyä spoilereita viesteissä?
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Mikkeliläiset tai Mikkelin muuten hyvin tietävät: majoitun jonkin ajan kuluttua perjantain ja lauantain väliseksi yöksi Mikkelin Sokos-hotelliin, ja todennäköisesti voisin käväistä seurueeni kanssa yhdellä oluella illan aikana. Löytyisikö jotain suositusta kivasta pubista hyvine olutvalikoimineen? Plussaa on, jos pubista saisi myös jotain syötävää. Veikkaisin, että oluella käynti osuu jonnekin klo 23-00 väliseen aikaan.

Päämaja vaikutti kiinnostavalta pubilta, mutta mistään en löytänyt mainintaa keittiön aukioloajoista. Noh, ainahan on olemassa huonompikin ratkaisu - eli nauttia olut pubissa ja sen jälkeen yöpala jossain pikaruokalassa.

Muistaakseni tien toisella puolella on pub. Siis hotellista. Kurkkaa kuukelista.
 

SVSV

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Kysymys 1:
Onko muilla ylitsepääsemättömiä ongelmia Nelosen kiekkovideoiden kanssa? En vaan saa niitä enää auki. Johtuuko tuo minun koneesta vai onko nuo videot rajattu vain Suomeen?

On. Vituttaa suorastaan, sama ongelma Hesarin kiekkovideoiden kanssa. Minulla pitäisi olla kaiken maailman playerit ja plug-init asennettuna, mutta videot eivät toimi millään selaimella. Ainoa syy minkä keksin on tosiaan tuo, että ovat rajattu vain Suomeen, itsekin tällä hetkellä viihdyn maan rajojen ulkopuolella.

Apua siis kaivataan, olisi kiva nähdä kohokohdat kotoisesta liigasta.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Luvat on kyllä nelosella kunnossa, mutta jotenkin tuntuu että välillä käyttävät kuitenkin maarajoitusta videoissa. Yleensä maalit kuitenkin löytyy joko iltalehden tai -sanomien sivuilta. Noilla on aina toiminut vaikka nelonen jumittaisi.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Minkälainen kahvila on Helsinki-Vantaan Starbucks, saako sieltä hyvää kahvia, entä minkälainen on saman lentoaseman O'Learys ?
 

Rocco

Jäsen
Minkälainen kahvila on Helsinki-Vantaan Starbucks, saako sieltä hyvää kahvia, entä minkälainen on saman lentoaseman O'Learys ?
Ihan hyvää ruokaa sieltä saa. Itse olen pariin otteeseen siellä syönyt ennen pitkää lentoa, ja en ole pettymään joutunut. Ei se mitään makuhermoja räjäytä, mutta ei kyllä ole pettymäänkään joutunut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan hyvää ruokaa sieltä saa. Itse olen pariin otteeseen siellä syönyt ennen pitkää lentoa, ja en ole pettymään joutunut. Ei se mitään makuhermoja räjäytä, mutta ei kyllä ole pettymäänkään joutunut.

En edes tiennyt, että Starbucksista saa ruokaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos pitää toimittaa arvopapereita sisältävä kirje Ranskaan korkeintaan kahdessa arkipäivässä siten, että vastaanottaja kuittaa sen saapuneeksi (erittäin tärkeää!), mikä on paras ja luotettavin tapa?
 

mustaseiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Haluaisin kehua ja kiittää Matti Lindholmia Matt Nickersonin haastattelusta. Sellainen ketju lie o massa, mutta päihtymystilaltani en sitä löydä, joten saisinko linkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös