Sari (ja Jari) Sairaanhoitajan kuulumisia

  • 625 789
  • 5 632

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
p.s. Oletko päättänyt tarttua jokaiseen lauseeseeni jossa olen eri mieltä kanssasi?

.

Erimielisyyksistä kai keskustelut osittain syntyvät. Ja kyllä saatan puuttua, jos höpiset niitä näitä. Onko se väärin pyytää sinua todistamaan väittämäsi?

Onhan tuo poikkeuslaki sinäänsä älytön, jos sillä kadulta haetaan kaveri töihin. Mutta jos sillä pakotetaan töihin näitä leikki-irtisanoutuneita en näe mitään väärää.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaan ihan hypoteettisena: entä jos sitä onkin? muuttuuko silloin näkemyksesi? Toimiiko tässä tapauksessa hallitus vastuullisesti ja tilanteen vaatimusten mukaan?

Jos sitä rahaa todella olisi nostaa radikaalisti kunta-alan palkkoja, niin miksi eivät nämä nykyiset oppositio johtajat ohjanneet kunnille rahaa ministereinä ollessaan? (Kuntaministeri Korhonen, Valtionvarainministeri Heinäluoma?)

Onko tilanne nyt pysyvästi jotenkin muuttunut? Voidaanko uskoa, että nousukausi on ikuinen, päinvastaisista näkymistä huolimatta?

Miksi minun työpaikallani puhutaan tuotannonrajoituksista, vaikka nousukausi on menossa?

Mutta hypoteettisesti, hallitus toimii vastuullisesti ja tilanteen vaatimusten mukaan. Tällaista tilannetta ei voi avata pelkällä rahalla.

Jos mietit niitä vaikutuksia, mitä tällä on tulevaisuuteen, oletko edelleen sitä mieltä, että rautaa rajalle, tehyä ja hoitohenkilökuntaa vastaan?

Kun mietin niitä vaikutuksia mitä tehyn vaatimuksiin suostuminen ja kiristyksen edessä toimiminen aiheuttaisi, pidän hallituksen lakiesitystä vähintäänkin perusteltuna.

"rautaa rajalle" on melkoisen kärjistetty nimitys toimenpiteestä. Lakiesitys ei ole tehyä vastaan, vaan potilaiden puolesta.

Jos potilaita pitää tehyläisiltä suojella, on syytä toimia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Lainataan nyt vaikka et minulle enää vastailekaan. Se nyt ei ole suuri salaisuus, että budjetti on nyt kovinkin plus -merkkinen, koska niitä kertaluontoisia tuloja tuli mukavasti kirstuun. Tulevaisuudessa budjetti ei mahdollisesti olekaan aina "kivasti plussalla", mutta hoitajien palkat pitää silti maksaa. Tosin tämä ei kaiketi kuulu siihen mainitsemaasi tosiympäristöön.

Tilannehan on siis se, että terveydenhoitomenomme ovat suhteessa merkittävästi pienemmät kuin meihin verrattavissa olevien maiden (eli siis suurin piirtein yhtä varakkaiden) eli vaikka nykyinen ylijäämäisyys onkin ehkä tilapäinen niin silti on varaa kohdistaa resurssejamme toisin joutumatta silti mihinkään sota-kommunismiin - voimme siis kohdistaa panostustamme hieman toisella tavalla. Tämä on poliittinen päätös. Oma kantani toki on, ettei kannata lisätä resursseja ilman rakenneuudistuksia, mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö meillä olisi varaa lisätä resursseja. Meillä on. Eli täällä käytännössä monet kannattavat jopa vallankaappausta (eli hallituksen toimintaa eduskunnan tahdosta huolimatta) sen sijaan, että miettisimme näitä täysin reaalisia - ja tietyin edellytyksin järkeviäkin - mahdollisuuksia. Anteeksi nyt vaan, kun en liity tähän rintamaan. Demokratia ja oikeusvaltio on kovalla hinnalla tähän maahan saatu. En niitä aivan tämän työtaistelun perusteella myisi.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Mutta tämä pakkolakiesitys - ei hyvä jumala. Tuohan on sotatilalaki. Eläkkeellä olevia pakotetaan töihin, muissa töissä olevia pakotetaan töihin. Tämä tarkoittaa sitä, että sairaanhoitajan koulutus on sellainen taakka, että aivan sama jos olet joskus toiminut hoitsuna ja vaihtanut alaa, niin sinut velvoitetaan rauhanaikana palaamaan vanhaan työhösi lain uhalla.

Jos perustusvaliokunta katsoo, että tämä on ihan normilaki, niin kyseisen elimen poliittisuus asettaa hurjan ennakkotapauksen. Länsimaisen oikeuskäytännön ja perustuslain voidaan kävellä määräenemmistöllä. Seuraavaksi voimmekin julistaa Suomen kuningaskunnaksi samalla menettelyllä tai sosialisoida Nokian.
Ensinnäkin. Tarkista tuon boldatun käsitteen merkitys kun ei tunnu olevan hallussa. Vaikka tuolta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Määräenemmistö

Sotatilalaista. Aivan oikein, tämä tilanne voidaan rinnastaa sotatilaan, koska sisäinen uhka on seurauksiltaan samaa luokkaa kuin sotilaallinen hyökkäys ulkoapäin.

Jos ison joukon Suomen kansalaisia terveys tai jopa henki on uhattuna, minun mielestäni se täyttää tuon alla korostetun tekstiosuuden määrittelemän tilanteen selityksittä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

23 §
Perusoikeudet poikkeusoloissa

Perusoikeuksista voidaan säätää lailla sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin vakavuudeltaan aseelliseen hyökkäykseen lain mukaan rinnastettavien, kansakuntaa uhkaavien poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia.

Jos tuohon joudutaan turvautumaan, niin onneksi olkoon sairaanhoitajat! Pääsette historiaan pakottamalla valtiovallan poikkeuslakien säätämiseen sisäisen uhan takia.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo ensimmäinen vastauksesi siis tarkoittaa sitä, että jälkimmäisessä kohdassa kysymys olisi tosiaan laittomista toimista. Eli kannatat myöskin vallankaappausta tässä tilanteessa. Nyt voisi Viljuri tulla vielä luennoimaan laillisuus-periaatteesta... Kiinnostava on maailmankuvanne. Terveisiä Benitolle.

Alkavatko argumentit olla noin vähissä?

Kerrohan olisiko jotain, mitä voitaisiin tehdä mikä ei olisi sinusta väärin?

Mutta minun maailmankuvani mukaan, koen tarpeelliseksi puuttua asiaan kaikin käytettävissä olevieni keinojen mukaan jos näen jonkun tarkoituksella asettavan toisen välittömään hengenvaaraan. Ja vastaan mahdollisista laillisista seuraamuksista, mikäli toimintani myöhemmin koetaan rangaistavaksi.

Ilmeisesti sinun maailmankuvasi on omastani huomattavan poikkeava.
 

Jimbo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se, että valtionvelan maksuun käytettäviä varoja kohdistettaisiin sairaanhoitajien palkkojen kertaluonteiseen korjaamiseen, on mielestäni vastuutonta toimintaa ja olen tyytyväinen, että hallitus on ainakin toistaiseksi pitänyt asiassa tiukan linjan. Käytännössähän se merkitsisi teknisesti täysin samaa kuin palkankorotusten rahoittaminen lainanotolla. Tulevat sukupolvet saavat joka tapauksessa aivan tarpeeksi suurten ikäluokkien ottamaa lainaa taakaksi. Se kun yhdistetään vielä muuttuvaan ikärakenteeseen niin siitä seuraa kestämätön yhtälö, jonka aiemmat sukupolvet ovat itsekkäästi yli varojen eläen aiheuttaneet.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sotatilalaista. Aivan oikein, tämä tilanne voidaan rinnastaa sotatilaan, koska sisäinen uhka on seurauksiltaan samaa luokkaa kuin sotilaallinen hyökkäys ulkoapäin.

Jos ison joukon Suomen kansalaisia terveys tai jopa henki on uhattuna, minun mielestäni se täyttää tuon alla korostetun tekstiosuuden määrittelemän tilanteen selityksittä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

Jos tuohon joudutaan turvautumaan, niin onneksi olkoon sairaanhoitajat! Pääsette historiaan pakottamalla valtiovallan poikkeuslakien säätämiseen sisäisen uhan takia.

No, jos kysymys on niin olennaisesta yhteiskunnallisesta funktiosta, että sen tekemiseen on tarpeen vaatiessa pakotettava perustuslain ylittävällä poikkeuslailla, ja jos sen vaarantuminen johtaa käytännössä sotatilan tapaiseen tilanteeseen niin eikö ole perusteltua maksaa melkoisen suurta korvausta sen tekijöille? Jos tarpeen vaatiessa ovat monet valmiit jopa ajamaan tankit kaduille ja suorastaan kannattamaan vallankaappausta, että "hoitajat pysyvät synnytyshuoneissa" niin eiköhän siitä sitten kannata suorastaan vaadittu korvauskin maksaa? En jotenkin näe Stockan miestenvaatteiden myyjien irtisanoutumisen johtavan aivan tälläiseen spektaakkeliin. Eli mitenkä olisi?

edity: typo
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Palkka on kilpailukykyä parantava tekijä, sitä en ole kieltänyt. Mutta pelkästään asianmukainen palkkaus ei takaa sitä, että kaikki avoinna olevat paikat täyttyisivät. Kaikki hoitajat ei koe työn mielekkyyttä tilipussin kautta. Eivät edes kaikki, jotka miettivät alalle hakeutumista. Avoimia paikkoja saataisiin yhtä suurella todennäköisyydellä täytetty, jos työolot terveydenhuoltosektorilla parantuisivat.

Osin tietenkin olet oikeassa tässä, etteivät kaikki tilipussiaan mieti, jos työ on mielekästä, mutta kilpailukykyinen palkkaus on varmasti ponnin jäämään alalle ja hakeutumaan alalle ja se on tärkeää, jos mietitään yhtään tulevaisuuden ongelmia. Allekirjoitan täysin mielipiteesi noista työoloista, siellä aiemmassa viestissäni jossa näitä kysymyksiäkin esitin, viittasin juurikin tuohon, kun kirjoitin, että palkkaus kuntoon on se ensimmäinen askel.

Kunhan lupaat. Meillä on asiasta vastakkainen mielipide ja jos koet, että kirjoitukseni ei perustu millekään pohdinnalle tässä tosiympäristössä niin sille en mahda mitään. Minulle se tosiympäristö pitää sisällään taloudelliset realiteetit terveydenhuollon lisäksi.

Pidän lupaukseni, mutta tuo ylempi kappaleesi esimerkiksi sisälsikin jo sitten oikeasti asiaa kommentoitavaksi ja täälläkin pohdittavaksi. Esitin viittaamassani postauksessa kysymyksiä myöskin, joissa oli taloutta paljonkin tangenteeraavia ajatuksia, jos viitsit, lukaise, siinä saattaisi olla meille pohjaa mielenkiintoisellekin ajatusten vaihdolle juuri siksi, että erimieltä ollaan.

Vastakkaisten mielipiteiden toivon enemmänkin synnyttävän keskustelua, kun tukehduttavan sitä.

Minua jäi kyllä mietityttämään tuo ylempänä ollut Kalevin kommentti, jossa hän totesi niitä henkiä menetyn jo aiemmin rapautuneen terveydenhuollon rakenteiden ansiosta, kuin mitä oletus työtaistelussa olisi, jotenkin se ei tunnu läpältä tai heitolta lainkaan, vaan ihan totuuspohjaa omaavalta näkemykseltä sieltä, missä sitä työtä oikeasti tehdään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Se, että valtionvelan maksuun käytettäviä varoja kohdistettaisiin sairaanhoitajien palkkojen kertaluonteiseen korjaamiseen, on mielestäni vastuutonta toimintaa ja olen tyytyväinen, että hallitus on ainakin toistaiseksi pitänyt asiassa tiukan linjan. Käytännössähän se merkitsisi teknisesti täysin samaa kuin palkankorotusten rahoittaminen lainanotolla. Tulevat sukupolvet saavat joka tapauksessa aivan tarpeeksi suurten ikäluokkien ottamaa lainaa taakaksi. Se kun yhdistetään vielä muuttuvaan ikärakenteeseen niin siitä seuraa kestämätön yhtälö, jonka aiemmat sukupolvet ovat itsekkäästi yli varojen eläen aiheuttaneet.

Ei kysymys ole tuosta ylijäämästä, se on hyvin todennäköisesti tilapäinen. Toki sitäkin voi ensihätään käyttää, mutta vaadittu lisärahoitus edellyttää rakenteellisia muutoksia.
 

Jimbo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kysymys ole tuosta ylijäämästä, se on hyvin todennäköisesti tilapäinen. Toki sitäkin voi ensihätään käyttää, mutta vaadittu lisärahoitus edellyttää rakenteellisia muutoksia.

Rakenteelliset muutokset eivät taas tapahdu hetkessä. Siksi palkankorotuksiakin pitäisi tehdä useammassa jaksossa, minkä olen käsittänyt olevan hallituksenkin tarkoitus.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Alkavatko argumentit olla noin vähissä?

Kerrohan olisiko jotain, mitä voitaisiin tehdä mikä ei olisi sinusta väärin?

Ymmärsinkö jotenkin väärin? Eli tarkoitin sitä, että pitäisikö hallituksen siltikin toimia pakkolain mukaisesti, vaikka eduskunta ei sitä säätäisikään tai pystyisi säätämään? Tähän on jo useampi vastannut myönteisesti, ja se tosiaan on laitonta ja vallankaappaus (kai muistat mitä perustuslaissa säädetään näistä asioista). Mutta jos et tajunnut kysymystä niin tätä siis sillä hain takaa. (Täällähän on puhuttu lapsien hengen pelastamisesta tällä lailla ja esitin sitten kysymyksen, että voiko se pysähtyä vaikka johonkin perustuslakivaliokunnan kantaan.)
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Mutta minun maailmankuvani mukaan, koen tarpeelliseksi puuttua asiaan kaikin käytettävissä olevieni keinojen mukaan jos näen jonkun tarkoituksella asettavan toisen välittömään hengenvaaraan. Ja vastaan mahdollisista laillisista seuraamuksista, mikäli toimintani myöhemmin koetaan rangaistavaksi.

Kuuluko tähän keinovalikoimaan myös 24%:n palkankorotus?
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Vai, että tälläinen lakiehdotus.

Määräaja voimassa oleva ad hoc-laki, jota kai voidaan taannehtivaksikin luonnehtia.

En tykkää. Vastenmielinen on Tehyn työtaistelutoimi, mutta niin on myös tämä hallituksen esitys.
 

Viljuri

Jäsen
Tilannehan on se, että useat asiantuntijat ovat sitä mieltä, että vaadittuihin korotuksiin on hyvin varaa. Todennäköistä on myös, että neuvottelutulos joka tapauksessa olisi perustunut johonkin tarjouksen ja vaatimusten välimaastoon. Suomen sairaanhoitokulut ovat suhteessa merkittävästi pienempiä kuin meihin täysin vertailtavissa olevien maiden - olemme siis pitäneet terveydenhuolto-sektoria nälkärajoilla. Kysymys on siten kuitenkin täysin normaalissa haarukassa olevasta työtaistelusta ja siihen liittyvistä periaate-ratkaisuista (tingitäänkö muusta panostaaksemme terveydenhoitoon), mutta hallitus on sinun mukaasi oikeutettu (ja kai velvoitettukin) ennemmin vallankaappaukseen kuin hakeutumaan kompromissi-ratkaisuun neuvottelupöydässä. Täytyy sanoa, että sinun rajasi kulkee vähän eri paikassa kuin omani, enkä menisi vannomaan, että välttämättä inhimillisemmässä ja paremmassa.

Kerrataanpa vielä kerran: neuvotteluosapuolet, ketkä olivat?

Huomioi myös se, että kaikki muut relevantit kunnalliset työntekijäryhmät, siis myös terveydenhuollosta, ovat sopimukseen jo päässeet tällä 12 prosentin kustannusvaikutustasolla. Yksi avainryhmä pyrkii nyt käyttämään neuvotteluasemaansa tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan konkreettista ja suoranaista vaaraa ihmisten hengelle ja terveydelle.

Miksi sitten ei suoraan anneta mitä he vaativat, rahaahan on vaikkapa Erkon tileillä? No, neuvottelujahan ei käydä suoraan hallituksen ja tämän avainryhmän välillä. Kuntatyönantaja ei ole ollut halukas romahduttamaan koko kuntasektoria 1-3 vuoden aikavälillä yhden liiton edustaman ammattiryhmän osan vaateiden takia. Jo nyt on selvää, että korotukset eivät koskene pelkästään Tehyn jäseniä, vaan myös superilaiset, jukolaiset yms. kunnallisessa terveydenhuollossa ja siihen liittyvissä työtehtävissä työskentelevät ne saisivat (siellä on myös muitakin ammattiryhmiä suorassa linkissä kuin hoitajia).

Kuitenkin tämän jälkeen meillä olisi joka tapauksessa kymmeniä tuhansia täysin vittuuntuneita opettajia, jotka viimeistään seuraavalla kierroksella soveltaisivat vastaavanlaisia, Tehyn menetelmiä. Viimeistään tämä merkitsisi kunnallisen palkkajärjestelmän loppua, kokonaisvaikutuksiltaan puhuttaisiin useista miljardeista, eikä pelkästään terveydenhuoltoon, vaan aina sinne kirjastotätien tasolle saakka puhumattakaan jo täysin hyödyttömistä paperinpyörittäjistä ja byrokraateista.

Kaikkien soisi ymmärtävän ainakin sen, että tämä ryhmä ei ole ainoa ryhmä, joka pystyisi halutessaan tappamaan ihmisiä tai muulla tavalla romauttamaan yhteiskunnan anarkiaan sinänsä laillisia työtaisteluoikeuksiaan käyttäessään.

Itse asiassa ennakkotapaus siitä, että Tehy ottaisi nyt voiton 100 - 0, kuten veli mjr-näyttää vaativan, olisi lopun alku koko julkiselle sektorille. Siinä mielessä kaikkein vasemmistolaisimmat pitänevät peukkua hallitukselle, että se ei syystä tai toisesta ainakaan kokonaan antautuisi julkiselle loanheitolle, hallitushan ei ole neuvotteluosapuoli.

Siltikin, lopputulema tulee olemaan jonkinlainen neuvottelutulos näiden osapuolten välillä, joko pidemmän tai lyhemmän kaavan kautta. Ja tätä hallitus joltain osin tulee tukemaan, mutta ei satojen miljoonien suorien panostusten kautta.

Jos nyt maksetaan satoja miljoonia, ne muuttuisivat jo parissa vuodessa muutaman lisämiljardin tarpeeksi sekä aivan hillittömäksi inflaatioksi. Palkansaajien ostovoima ei kehittyisi näissä olosuhteissa optimaalisella tavalla, minkä lisäksi julkinen sektori ajautuu lisävelanottoon kasvavine korkomenoineen, mikä puolestaan tarkoittaa julkisten menojen leikkauksia.

Luoja varjele meitä sitten vielä taloudelliselta taantumalta ja SAK:n vastaiskulta yksityisellä sektorilla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse asiassa ennakkotapaus siitä, että Tehy ottaisi nyt voiton 100 - 0, kuten veli mjr-näyttää vaativan, olisi lopun alku koko julkiselle sektorille. Siinä mielessä kaikkein vasemmistolaisimmat pitänevät peukkua hallitukselle, että se ei syystä tai toisesta ainakaan kokonaan antautuisi julkiselle loanheitolle, hallitushan ei ole neuvotteluosapuoli.
Siltikin, lopputulema tulee olemaan jonkinlainen neuvottelutulos näiden osapuolten välillä, joko pidemmän tai lyhemmän kaavan kautta. Ja tätä hallitus joltain osin tulee tukemaan, mutta ei satojen miljoonien suorien panostusten kautta.

Jos nyt maksetaan satoja miljoonia, ne muuttuisivat jo parissa vuodessa muutaman lisämiljardin tarpeeksi sekä aivan hillittömäksi inflaatioksi. Palkansaajien ostovoima ei kehittyisi näissä olosuhteissa optimaalisella tavalla, minkä lisäksi julkinen sektori ajautuu lisävelanottoon kasvavine korkomenoineen, mikä puolestaan tarkoittaa julkisten menojen leikkauksia.

Luoja varjele meitä sitten vielä taloudelliselta taantumalta ja SAK:n vastaiskulta yksityisellä sektorilla.

Oikeastaan keskustelu tästä asiasta kohdistuu vähän toiseen kontekstiin, kuten ehkä et sitten huomannut. Anyway, voisin esittää sinullekin tämän saman kysymyksen eli jos pakkolakia tai muutakaan vastaavaa esitystä ei saada läpi eduskunnassa niin onko hallitus oikeutettu siltikin pakkotoimiin, siis eduskunnan tahdon ja perustuslain vastaisesti tarkoituksenaan pelastaa potilaiden henkiä? Eli vastaa ihmeessä tuohon, kuten monet ovat täällä jo tehneet. Toki tämä on hypoteettinen tilanne, vielä, mutta rupesi kiinnostamaan, kun retoriikka oli niin hehkuvaa ja ehdotonta - ja toden totta, kyllä täällä avoimesti on myönnetty, ettei eduskunnan kanta voi olla este hallituksen toimimiselle ihmisten henkien turvaamiseksi. Mitäs mieltä itse olet?
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Väärin. Kysymyksen perusta on suojelutyövelvoite - tai paremminkin se puuttuminen. Toistan kysymyksen toisin sanoin: Mitä etua työsuhteessa oleva Tehyläinen saa käyttäessään virtuaali-irtisanoutumista työtaisteluun suhteessa lakkoilevaan, työsuhteessa olevaan Tehyläiseen? Joku syy sille, että Tehy haluaa kutsua lakkoa joukkoirtisanoutumiseksi, olisi mukava kuulla.

Ehkäpä he pitävät irtisanoutumista raskaampana ja painostavampana toimena? En minä tiedä.

Nyt puhut jälleen irtisanoutumisesta, etkä virtuaali-irtisanoutumisesta. Kun työntekijän irtisanoutumisaika päättyy, ymmärtääkseni hänen velvollisuutensa työnantajaa kohtaan loppuvat, eikö niin? Lisäksi olen ymmärtänyt, että työnantajan velvollisuudet loppuvat samalla hetkellä. Vai olenko väärässä?

Mikä virtuaali-irtisanoutuminen? Irtisanoutuminen saa tai ei saa TSL:n mukaiset oikeusvaikutukset, simple as that. Ja mikä on ongelma, jos molempien velvollisuudet loppuvat samalla hetkellä?

Oletko siis sitä mieltä, että työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa hoitajien vaatimaa palkkaa, mikäli Tehyn vaatima TES menisi läpi? Sen verran olet oikeassa, että Tehyn vaatimukset eivät ole täsmälleen samat kuin työnantajan velvollisuudet, mutta vain koska Tehy ei vaadi koko työehtosopimuksen uudelleen kirjoittamista.

Tottakai TES:n mukainen palkka on maksettava? Älä kuvittele kykeneväsi laittamaan sanoja minun näppikselleni, se on virheellistä päättelyä. Sinä viittasit työntekijöiden vaatimuksiin asuntoetujen keskeytymistä ja eläke-etujen keskeytymisestä, oliko siinä takaisinotostakin jotain, samantekevää, koska ne todellakin ovat vain vaatimuksia.

Muistin verestämiseksi, sanoin että on varmasti mukavampaa sanoa irtisanoutuvansa, jos työnantajan velvollisuudet jatkuvat. Kuten Tehy on vaatinut.

Niin, mikä työnantajan velvollisuus nyt jatkuu? Kaikella ystävyydellä, ole hyvä ja kerro se.

PS. Jos suinkin mahdollista, niin voisitko viimein lukea ne viestit, joihin vastaat. Ettei jokaisella kerralla menisi työntekijä, työnantaja ja näiden velvollisuudet tai niiden jatkuminen sekaisin.

???
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko se väärin pyytää sinua todistamaan väittämäsi?
Ei ole väärin mutta siitä tulee minulle jankkaamisen ja saivartelun maku jos asia on jo aiemmin käsitelty foorumilla.

Tilannehan on siis se, että terveydenhoitomenomme ovat suhteessa merkittävästi pienemmät kuin meihin verrattavissa olevien maiden (eli siis suurin piirtein yhtä varakkaiden)
Ja tämähän ei perustu lääkärien matalaan palkkatasoon, terveydenhuollon tehokkaaseen toimintaan, potilaiden hoitamatta jättämiseen vaan yksinkertaisesti tuo tuottavuus on revitty hoitajien selkänahasta.

Oma kantani toki on, ettei kannata lisätä resursseja ilman rakenneuudistuksia, mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö meillä olisi varaa lisätä resursseja. Meillä on.
Samaa mieltä, terveydenhuollon organisaatioissa on kyllä vielä paljon korjattavaa.

Jos tuohon joudutaan turvautumaan, niin onneksi olkoon sairaanhoitajat! Pääsette historiaan pakottamalla valtiovallan poikkeuslakien säätämiseen sisäisen uhan takia.
Ja kaikki tämä siitä syystä että ammattijärjestö toteuttaa tehtäväänsä parhaaksi katsomalla tavallaan täysin laillisesti.
Keinot ovat kieltämättä kovat, mutta niin on vastapuolen vastakeinotkin. Itse tyytyisin että kumpikin osapuoli tulisi askeleen vastaan ja laitettaisiin riita halki ennen katastrofia, hallitus ja KT ei valitettavasti ajattele samalla tavalla.

Minua jäi kyllä mietityttämään tuo ylempänä ollut Kalevin kommentti, jossa hän totesi niitä henkiä menetyn jo aiemmin rapautuneen terveydenhuollon rakenteiden ansiosta, kuin mitä oletus työtaistelussa olisi, jotenkin se ei tunnu läpältä tai heitolta lainkaan, vaan ihan totuuspohjaa omaavalta näkemykseltä sieltä, missä sitä työtä oikeasti tehdään.
Jonoihin kuolleitten määrää en tiedä ja vaikea on näitä kaikkien kuolinsyitä arvioidakaan. Mutta sen tiedän mitä kentällä tapahtuu resurssipulan takia ja ne eivät ole julkisuuteen kerrottavia asioita. Onneksi suurin osa näistä on läheltä piti tilanteita, mutta osassa kuitenkin on surullinen lopputulos ja näistä sitten saamme lukea lehdistä oikeudenkäyntien muodossa. Paljon tietysti lääkevirheistä ja muista hoitovirheistä jää resurssipulan takia huomaamatta.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Tilannehan on siis se, että terveydenhoitomenomme ovat suhteessa merkittävästi pienemmät kuin meihin verrattavissa olevien maiden (eli siis suurin piirtein yhtä varakkaiden) eli vaikka nykyinen ylijäämäisyys onkin ehkä tilapäinen niin silti on varaa kohdistaa resurssejamme toisin joutumatta silti mihinkään sota-kommunismiin - voimme siis kohdistaa panostustamme hieman toisella tavalla. Tämä on poliittinen päätös. Oma kantani toki on, ettei kannata lisätä resursseja ilman rakenneuudistuksia, mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö meillä olisi varaa lisätä resursseja. Meillä on.

No en minäkään ole sen puolesta, että jos eduskunnassa esitys ei mene läpi niin hallitus runttaa sen väkisin läpi. Suomen terveydenhuoltoon panostamat rahat ovat naurettavia jos vertaa esimerkiksi muihin pohjoismaihin. Ne saadaan samalle viivalle aivan varmasti asteittain, mikä onkin oikein ja erittäin suotavaa.

Resurssien lisääminen tarkoittaa vääjämättä sitä, että jostain on otettava pois, jotta terveydenhuollolle saadaan lisää rahaa. Veikkaisin, että jo lälhitulevaisuudessa ajaudutaan tilanteeseen, jossa kunnat joutuvat luopumaan osasta palveluja, jotta terveydenhuolto saadaan pidettyä yllä. Mahdollisia kuntaliitoksia on varmasti luvassa ja rahojen siirtämistä pois kulttuurista ym. vastaavasta. Varmaa on myös se, että porua tullaan kuulemaan tulevista taloudellisista leikkauksista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse tyytyisin että kumpikin osapuoli tulisi askeleen vastaan ja laitettaisiin riita halki ennen katastrofia, hallitus ja KT ei valitettavasti ajattele samalla tavalla.

Eikä ilmeisesti Tehy, joka tuntuu olevan jääräpäisin tässä asiassa.

Harmillista haukkua ammattiliittoa, jonka jäsen esimerkiksi äitini on. En hauku äitiäni, enkä niitä onnettomia harhaanjohdettuja sairaanhoitajia. Sen sijaan tämän älyttömän työtaistelun masinoineet tahot saavat nyt täältä vain halveksuntaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jonoihin kuolleitten määrää en tiedä ja vaikea on näitä kaikkien kuolinsyitä arvioidakaan. Mutta sen tiedän mitä kentällä tapahtuu resurssipulan takia ja ne eivät ole julkisuuteen kerrottavia asioita. Onneksi suurin osa näistä on läheltä piti tilanteita, mutta osassa kuitenkin on surullinen lopputulos ja näistä sitten saamme lukea lehdistä oikeudenkäyntien muodossa. Paljon tietysti lääkevirheistä ja muista hoitovirheistä jää resurssipulan takia huomaamatta.

Uskon kyllä että jonoihin kuolee ihmisiä, tästähän on muistaakseni tehty jopa jonkinlaisia arvioitakin - mutta kai se sitten on hyväksyttävää 24% vähäisemmällä hinnalla, eli ei heille pakkolakia tai jopa tankkeja kaduille, jos ei pakkolakia synny. Toki on muistettava, että pakostakin on terveydenhoidossa tehtävä karuja päätöksiä vaikka resursseja olisikin riittävästi: jokaisen henkilön täydelliseen hoitoon ei ole millään yhteiskunnalla resursseja. Mutta kovin valikoiva on tämä suuri närkästys ja pakkotoimien avuksi huutaminen. Oletteko huomanneet minkälaisiin olosuhteisiin on vanhustemme hoito muuttumassa? Eikö säädettäisi pakkolakia siitä, ettei yhtäkään vanhusta saisi hoitaa sänkyynsä mätänevänä liukuhihnatuotteena? Vai onko se liian kallista?
 
K

kiwipilot

Keinot ovat kieltämättä kovat, mutta niin on vastapuolen vastakeinotkin. Itse tyytyisin että kumpikin osapuoli tulisi askeleen vastaan ja laitettaisiin riita halki ennen katastrofia, hallitus ja KT ei valitettavasti ajattele samalla tavalla.

Ilman sarvia ja hampaita kysyn että paljonko sinusta olisi tuo "riita halki" -tarjous? Minkälaiseen sopimukseen olisit siis valmis tyytymään? Sopimuksen kesto ja korotusprosentti, kiitos.
 

Kyynis

Jäsen
Jos palkkataso saadaan pykälää korkeammaksi tarkoittaa se sitä että saadaan avoinna olevat sijaisuudet, toimet ja virat täytettyä, useissa sairaaloissa on useiden satojen hoitajien vajaus koko ajan. Eli voit kuvitella että jos aamuvuoron kymmenestä hoitajasta puuttuu kolme tai neljä niin kiirettä pitää saada hommat tehtyä. Ja palkkatason vaikutustahan ei voi liikaa painottaa; esimerkiksi valtion sairaaloissa ei ole hoitajapulaa johtuen yksinkertaisesti n. 400 euroa paremmasta palkkatasosta.

Ymmärsinkö oikein? Tällä hetkellä Suomessa on kotona odottamassa palkkaratkaisua hoitajia jotka ilmottautuvat näihin useisiin sairaaloihin joissa on satoja paikkoja vapaana, kun palkka nousee niin he tulevat töihin ja resurssipula on ratkaistu. Näin sinä kirjoitat.

Jos työnantajalla on tiukkaa nykyisten Tehyn vaatimusten kanssa niin totta kai heillä on rahaa palkkaratkaisun jälkeen palkata lisää hoitajia koska silloin hoitajat haluavat tulla töihin.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ymmärsinkö jotenkin väärin? Eli tarkoitin sitä, että pitäisikö hallituksen siltikin toimia pakkolain mukaisesti, vaikka eduskunta ei sitä säätäisikään tai pystyisi säätämään? Tähän on jo useampi vastannut myönteisesti, ja se tosiaan on laitonta ja vallankaappaus (kai muistat mitä perustuslaissa säädetään näistä asioista). Mutta jos et tajunnut kysymystä niin tätä siis sillä hain takaa. (Täällähän on puhuttu lapsien hengen pelastamisesta tällä lailla ja esitin sitten kysymyksen, että voiko se pysähtyä vaikka johonkin perustuslakivaliokunnan kantaan.)


Ja siihen vastasin, vastauksessa ei kai jäänyt mitään epäselvää.

Hallituksen ei sovi jättää asiaa kesken, ja sysätä vastuuta eduskunnalle. vaikka eduskunnasta löytyisikin liikaa vastuuttomia irtopisteiden kerääjiä. Jos tämä on määritettävä vallankaappaukseksi, niin sitten on.

Kysely argumenteista liittyy halpahintaiseen Benito kommenttiisi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Resurssien lisääminen tarkoittaa vääjämättä sitä, että jostain on otettava pois, jotta terveydenhuollolle saadaan lisää rahaa. Veikkaisin, että jo lälhitulevaisuudessa ajaudutaan tilanteeseen, jossa kunnat joutuvat luopumaan osasta palveluja, jotta terveydenhuolto saadaan pidettyä yllä. Mahdollisia kuntaliitoksia on varmasti luvassa ja rahojen siirtämistä pois kulttuurista ym. vastaavasta. Varmaa on myös se, että porua tullaan kuulemaan tulevista taloudellisista leikkauksista.

Meillä on todella paljon tarpeettoman raskaita hyvinvointi-rakenteita - myöskin terveydenhuolto-sektorilla. Itse olisin ollut täysin valmis jopa Tehyn vaatimiin korotuksiin, jos ne olisivat yhdistyneet perusteellisiin rakenneuudistuksiin. Tässä tilanteessa näin korkeat korotukset (jopa tämä 13%:n linja) ei vain ole järkevää. Korotuksia tarvitaan, toki ja merkittäviä, mutta rahan syytäminen näihin olemassaoleviin rakenteisiin on yksinkertaisesti tyhmää. Tässä tilanteessa kukaan ei kuitenkaan tälläisiä uudistuksia ole esittänyt, ja pohjataso on jo valmiiksi korkea, Tehyllä on myös takanaan pitkä matalan palkkakehityksen kausi. Ei nyt ole suuri katastrofi vaikka puolittaa riita jonnekin 17-18%:iin. Tälläinen ratkaisu vain nopeuttaisi tulevia uudistuksia vaikka ideaalista olisikin ollut, että ne oltaisiin tehty suunnitelmallisesti, mutta sitä vaihtoehtoa ei olisi kuitenkaan ollut tarjolla. Eli en siis rupeaisi tässä tilanteessa mieluummin murentamaan perustuslakia tai pakottamaan ihmisiä töihin kuin olisi jokin sotatilanne, kun kerran ei ole. Karua on että osapuolet, kaikki osapuolet, ovat päästäneet tilanteen näin absurdiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös