Tilannehan on se, että useat asiantuntijat ovat sitä mieltä, että vaadittuihin korotuksiin on hyvin varaa. Todennäköistä on myös, että neuvottelutulos joka tapauksessa olisi perustunut johonkin tarjouksen ja vaatimusten välimaastoon. Suomen sairaanhoitokulut ovat suhteessa merkittävästi pienempiä kuin meihin täysin vertailtavissa olevien maiden - olemme siis pitäneet terveydenhuolto-sektoria nälkärajoilla. Kysymys on siten kuitenkin täysin normaalissa haarukassa olevasta työtaistelusta ja siihen liittyvistä periaate-ratkaisuista (tingitäänkö muusta panostaaksemme terveydenhoitoon), mutta hallitus on sinun mukaasi oikeutettu (ja kai velvoitettukin) ennemmin vallankaappaukseen kuin hakeutumaan kompromissi-ratkaisuun neuvottelupöydässä. Täytyy sanoa, että sinun rajasi kulkee vähän eri paikassa kuin omani, enkä menisi vannomaan, että välttämättä inhimillisemmässä ja paremmassa.
Kerrataanpa vielä kerran: neuvotteluosapuolet, ketkä olivat?
Huomioi myös se, että kaikki muut relevantit kunnalliset työntekijäryhmät, siis myös terveydenhuollosta, ovat sopimukseen jo päässeet tällä 12 prosentin kustannusvaikutustasolla. Yksi avainryhmä pyrkii nyt käyttämään neuvotteluasemaansa tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan konkreettista ja suoranaista vaaraa ihmisten hengelle ja terveydelle.
Miksi sitten ei suoraan anneta mitä he vaativat, rahaahan on vaikkapa Erkon tileillä? No, neuvottelujahan ei käydä suoraan hallituksen ja tämän avainryhmän välillä. Kuntatyönantaja ei ole ollut halukas romahduttamaan koko kuntasektoria 1-3 vuoden aikavälillä
yhden liiton edustaman ammattiryhmän osan vaateiden takia. Jo nyt on selvää, että korotukset eivät koskene pelkästään Tehyn jäseniä, vaan myös superilaiset, jukolaiset yms. kunnallisessa terveydenhuollossa ja siihen liittyvissä työtehtävissä työskentelevät ne saisivat (siellä on myös muitakin ammattiryhmiä suorassa linkissä kuin hoitajia).
Kuitenkin tämän jälkeen meillä olisi joka tapauksessa kymmeniä tuhansia täysin vittuuntuneita opettajia, jotka viimeistään seuraavalla kierroksella soveltaisivat vastaavanlaisia, Tehyn menetelmiä. Viimeistään tämä merkitsisi kunnallisen palkkajärjestelmän loppua, kokonaisvaikutuksiltaan puhuttaisiin useista miljardeista, eikä pelkästään terveydenhuoltoon, vaan aina sinne kirjastotätien tasolle saakka puhumattakaan jo täysin hyödyttömistä paperinpyörittäjistä ja byrokraateista.
Kaikkien soisi ymmärtävän ainakin sen, että tämä ryhmä ei ole ainoa ryhmä, joka pystyisi halutessaan tappamaan ihmisiä tai muulla tavalla romauttamaan yhteiskunnan anarkiaan sinänsä laillisia työtaisteluoikeuksiaan käyttäessään.
Itse asiassa ennakkotapaus siitä, että Tehy ottaisi nyt voiton 100 - 0, kuten veli mjr-näyttää vaativan, olisi lopun alku koko julkiselle sektorille. Siinä mielessä kaikkein vasemmistolaisimmat pitänevät peukkua hallitukselle, että se ei syystä tai toisesta ainakaan kokonaan antautuisi julkiselle loanheitolle, hallitushan ei ole neuvotteluosapuoli.
Siltikin, lopputulema tulee olemaan jonkinlainen neuvottelutulos näiden
osapuolten välillä, joko pidemmän tai lyhemmän kaavan kautta. Ja tätä hallitus joltain osin tulee tukemaan, mutta ei satojen miljoonien suorien panostusten kautta.
Jos nyt maksetaan satoja miljoonia, ne muuttuisivat jo parissa vuodessa muutaman lisämiljardin tarpeeksi sekä aivan
hillittömäksi inflaatioksi. Palkansaajien ostovoima ei kehittyisi näissä olosuhteissa optimaalisella tavalla, minkä lisäksi julkinen sektori ajautuu lisävelanottoon kasvavine korkomenoineen, mikä puolestaan tarkoittaa julkisten menojen leikkauksia.
Luoja varjele meitä sitten vielä taloudelliselta taantumalta ja SAK:n vastaiskulta yksityisellä sektorilla.