ja taas Kalevoidaan
En ole kaipailemassa nimimerkki Kalevin vastauksia, mutta muille noin niin kuin set the record straight –periaatteella pieni referaatti käydystä keskustelusta. Sitaateilla merkityt ovat suoria lainauksia, joihin en ole muuttanut pilkkuakaan:
Minä kirjoitin:
”Jos kuitenkin niin olisi, että sitovat määräykset todella olisivat olemassa ja kaikki avoinna olevat paikat todella olisivat mainitunkaltaisia tapauksia, se ei vieläkään estä kuntatyönantajaa pistämään henkilöstöä jäihin muilla sektoreilla ja irtisanomasta väliaikaisia. Pistänkin tähän listan tyypillisistä kuntasektorin väliaikaisista, voit siitä sitten valita ketkä sinun mielestäsi ensimmäisinä joutavat työkkäriin maksaakseen sinun palkankorotuksesi:
- lappuliisat
- puisto-osaston työntekijät (osa työllistettyjä, osa muuten väliaikaisia)
- kouluavustajat vammaisille yms. opiskelurajoitteisille
- kesätyöntekijät (nuorethan voivat kesällä vaikka kertailla koulukirjoja, turha niiden työntekoa opetella)
- jaa olikos niitä muita?
Ei taida riittää tähän laskuun, joten irtisanotaan sitten tuotannollistaloudellisin perustein seuraavista ryhmistä:
- opettajat (tosin hieman hankalaa kun käytännössä jokainen opettaa jo yli opetusvelvollisuuden, mutta ehkä lukioista voisi hieman karsia, sehän on toisen asteen koulutusta eikä kunnalla siten ole pakko järjestää opetusta kaikille halukkaille)
- kirjastovirkailijat
- sossun tädit
- palomiehet
- lääkärit
- bussikuskit
- katujen kunnossapito
- palkanlaskennan tädit (oops, ei sittenkään, heillähän töitä riittää teidän korotuksianne kalkuloidessa)
- kansanterveyden kuntayhtymien johto (mitä näillä tehdään, Tehy tietää parhaiten miten hoito on organisoitava ja Jaana johtaa sen mitä tarvitaan)
- kaupunginjohtajat
- museoiden yms. turhien kulttuuri-instituutioiden työntekijät
Listaa voisi jatkaa, mutta kerro sinä, ketkä saavat lähteä. Valitettavasti juustohöyläperiaate, eli vähennetään tasaisesti kaikkien liksaa ei käy kun voimassaolevat TES ja VES estävät. Jonkun on siis uhrauduttava hoitsujen puolesta. Kuka tai ketkä, kerro kerro Kalevi?”
Kalevi vastasi tähän:
”No, katsellaanpa rauhassa tämä työtaistelu loppuun. Jos valtio ei osallistu meidän tuleviin palkankorotuksiin sentilläkään niin kerron kyllä sulle oman toivelistani.”
Tästä vedin sen johtopäätöksen, että Kalevi on sitä mieltä, että jotkut joutavat irtisanottaviksi hoitajien korotuksen alttarille ja kirjoitin sanatarkasti:
” Nimimerkki Kalevin keskustelutaidot kasvavat debatin edistyessä. Nythän mies on suorastaan valmis myöntämään, että hänelle passaa muiden irtisanominen hoitsujen palkkojen vuoksi (jos valtio ei maksa). Lupaapa vielä toimittaa sopivan irtisanottavien listankin. Pidän tämän mielessä ja odotan sitä listaa sitten parin viikon kuluttua. Ottaisitko Kalevi muuten sen listan sieltä Tehyn intrasta (tai jollei sieltä sellaista löydy, kysy Jaanalta ja kumppaneilta) niin saadaan auktorisoitu käsitys siitä, keiden työpaikat ovat tehyläisten korotuksia vähempiarvoisia.
Minä en itse ole niin kauhean utelias, että minun välttämättä tämä pitäisi tietää, mutta ajattelin vaan, että olisihan näiden asianomaisten (joihin tietysti saatan kuulua tuntien mielipiteesi opettajista) hauskaa tietää, mitenkä hoitsut heidän työpanostaan arvostavat.”
Johon Kalevi siis nyt vastaa:
” Huomaatko, taas pistät sellaisia sanoja minun suuhuni mitä en ole sanonut ja tulkitset tekstiäni aivan kuten sinulle vain sopii. Eikö tästä ole ollut puhetta jo useita kertoja?!
Vielä kerran; toivoisin foorumin jäsenille sisälukutaitoa sekä sitä että sanomisia ei väännellä omiin tarkoitusperiin sopiviksi.”
Jokainen voi nyt vetää haluamansa johtopäätökset siitä miten minä olen vääristellyt nimimerkki Kalevin viestejä. En oikein jaksa uskoa, että kovinkaan monen mielestä millään tavalla.