Jos olet tutustunut STM:n sekä läänihallitusten määräyksiin henkilökuntamitoituksista niin tiedät että noin ei tule käymään. Tähän saakka työnantaja on pystynyt perustelemaan huonoja mitoitustuloksia sillä että hakijoita ei ole, jos hoitajien palkkataso kohoaa riittävästi niin nämä perustelut eivät enää toimi.
Sinähän varmaan sitten linkität tai kerrot muun luotettavan lähdetiedon mistä nämä määräykset löytyvät. Samalla tietenkin kerrot, miksi, jos kerran on normatiiviset määräykset, voidaan nyt operoida laittoman pienellä henkilökunnalla? Se, että hakijoita ei ole ei kelpaa perusteluksi, koska siinä tapauksessa voisi sulkea osastoja ja miehittää jäljelle jääneet asetusten mukaisella tavalla. Ettei vaan olisi niin, että kyse on ministeriön/lääninhallitusten suosituksista, jotka näissä olosuhteissa olisivat vessapaperin arvoisia?
Jos kuitenkin niin olisi, että sitovat määräykset todella olisivat olemassa ja kaikki avoinna olevat paikat todella olisivat mainitunkaltaisia tapauksia, se ei vieläkään estä kuntatyönantajaa pistämään henkilöstöä jäihin muilla sektoreilla ja irtisanomasta väliaikaisia. Pistänkin tähän listan tyypillisistä kuntasektorin väliaikaisista, voit siitä sitten valita ketkä sinun mielestäsi ensimmäisinä joutavat työkkäriin maksaakseen sinun palkankorotuksesi:
- lappuliisat
- puisto-osaston työntekijät (osa työllistettyjä, osa muuten väliaikaisia)
- kouluavustajat vammaisille yms. opiskelurajoitteisille
- kesätyöntekijät (nuorethan voivat kesällä vaikka kertailla koulukirjoja, turha niiden työntekoa opetella)
- jaa olikos niitä muita?
Ei taida riittää tähän laskuun, joten irtisanotaan sitten tuotannollistaloudellisin perustein seuraavista ryhmistä:
- opettajat (tosin hieman hankalaa kun käytännössä jokainen opettaa jo yli opetusvelvollisuuden, mutta ehkä lukioista voisi hieman karsia, sehän on toisen asteen koulutusta eikä kunnalla siten ole pakko järjestää opetusta kaikille halukkaille)
- kirjastovirkailijat
- sossun tädit
- palomiehet
- lääkärit
- bussikuskit
- katujen kunnossapito
- palkanlaskennan tädit (oops, ei sittenkään, heillähän töitä riittää teidän korotuksianne kalkuloidessa)
- kansanterveyden kuntayhtymien johto (mitä näillä tehdään, Tehy tietää parhaiten miten hoito on organisoitava ja Jaana johtaa sen mitä tarvitaan)
- kaupunginjohtajat
- museoiden yms. turhien kulttuuri-instituutioiden työntekijät
Listaa voisi jatkaa, mutta kerro sinä, ketkä saavat lähteä. Valitettavasti juustohöyläperiaate, eli vähennetään tasaisesti kaikkien liksaa ei käy kun voimassaolevat TES ja VES estävät. Jonkun on siis uhrauduttava hoitsujen puolesta. Kuka tai ketkä, kerro kerro Kalevi?