Sen verran vielä jatkan näistä julkisen puolen työpaikoista, että jos olet sitä mieltä, että palkat ovat surkeat, niin voitaisiin vähän miettiä, että mitä muita juttuja niissä vaakakupeissa on.
Monet julkisen puolen työpaikoista on niin varmoja, kuin mitkään työpaikat tällä hetkellä vaan ikinä voi olla. Tämä on yksilön kannalta aika merkittävä juttu ja tässä on jo yksi asia, mitä moni ei ehkä tule kauheasti miettineeksi.
Toisekseen ne reippaat lomat. Vuosi talossa, niin se on 6 viikkoa, ja 15 vuoden jälkeen 7,5 viikkoa.
Ainakin minun duuni on sellaista, että mun ei koskaan tarvitse stressata työasioista, kun tulen kotiin. Ovi kun menee perässä työmaalla kiinni, niin ne työasiat jää sinne työpaikalle. Kun meillä esimerkiksi on paljon juttua siitä, että miten yksityisellä on palkat niin paljon paremmat, niin ensinnäkin meidän liksat jää about 200-300 € yksityisen puolen mediaanipalkoista. Ja sitten meillä kuitenkin rinnastetaan tuo meidän työ johonkin kassatyöhön. Jos me ollaan noin lähellä yksityisen puolen mediaaniliksoja, niin voin kertoa, että Suomessa siihen kassatyön ja meidän duunin väliin jää aivan helvetin monta erilaista duunia. Paljon muitakin, kuin ns. "paskatöitä". Suomen yleisin palkansaajaluokka oli muistaakseni jossain 2500 € paikkeilla. Mutta silti jostain syystä meillä elää tuollainen käsitys, että ainoa vielä paskempi ja huonommin palkattu työ on kassatyö.
Sitten jos puhutaan jostain tuollaisista likeemmäs 4000 € liksoista, tai siitä ylikin menevistä, niin tässäkään moni ei jotenkin tunnu tajuavan sitä, että ensinnäkin Suomessa on progressiivinen verotus. Kun vaikka jotain kavereita kuuntelee, joista tiedän, että se liksa alkaa nelosella, niin heidän vastuu duunissa on jotain ihan muuta, kuin meillä. Sen lisäksi sitä osaamista, koulutusta ja halua kehittyä täytyy olla aivan eri tavalla, paine työssä onnistumisesta on paljon kovempaa jne. Ja työt todellakin seuraavat kotiin, tai päivät muuten vaan venyvät pitkiksi. Tuo kaikki siihen päälle, niin minä veikkaan, että monella rupeaisi mieli muuttumaan sen kanssa, että onko se muutama käteen jäävä satanen sittenkään pitkässä juoksussa, niin älyttömän paljoa. Verottaja kun tosiaan pitää huolen siitä, että noilla isommilla liksoilla myös heitä rupeaa kiinnostamaan yhä isompi siivu siitä sinun kakustasi. Ja sitten vielä on se, että ei ihmiset pääse noihin paremmin maksaviin työpaikkoihin ihan tuosta vaan. Ei nuo minunkaan frendit niitä diplomi-insinöörin tai maisterin papereita ole mistään taivaasta saaneet, vaan niiden eteen on pitänyt nähdä vaivaa. Sama pätee myös niihin työpaikkoihin. Ei niihinkään ilman hankittua osaamista ketään palkata.
Että jos niillä kauppiksen tai amiksen papereilla ehkä hetkeksi tätäkin pysähtyisi miettimään?
Oikeasti minä olen sitä mieltä, että meillä on asiat loppupeleissä aika hyvin tuolla. Siis siinä mielessä juuri, että työpaikka on niin varma, kuin vain voi olla ja se selvästi päälle 2000 € liksa tulee takuuvarmana joka kuukausi sieltä tilille. Sen tiedän ihan varmasti useamman vuoden kokemuksella, että pitkässä juoksussa joku satasen tai kahden korotus liksaan ei ratkaise mitään ongelmia työpaikalla. Palkankorotus tuntuu hetken hyvältä, mutta kohta ne samat ongelmat taas nostaa päätään. Ja mitä sitten tehdään? Vaaditaan taas lisää liksaa? No ei. Kyllä ne ongelmat pitää toisilla konsteilla ratkoa. Kyllä meilläkin niitä ongelmia olisi, mutta niitä ei ihan saletisti millään palkankorotuksilla pitkässä juoksussa ratkota.