Avoin kysymys.
Mitä suunniteltu/tuleva SOTE tarkoittaa konkreettsesti? Hyvää tai pahaa tai vertailua nykyiseen? Veronmaksajan suhteen asiakkaana ja veronmaksajan suhteen maksajana?
Ja kuulin jo ettei se maksa kenellekään mitään, koska valtio maksaa - se argumentti on jo pelattu.
Tätä olen yrittänyt ymmärtää monet vuodet ja olisin erittäin kiinnostunut tietämään näistä konkreettisista vaikutuksista ja perusteluista miksi tällainen SOTE on pakko saada läpi.
- koska ihmisen ei tarvitse jonottaa maksamiaan laadukkaita terveyspalveluja
- koska nyt on pakko
- koska Keskusta tarvitsee maakun..., hyvinvointialuehallintoa
- koska hallinto on tärkeintä
- koska hallitus ei muutakaan ole saanut aikaan
- joku muu syy
Amatöörin ajatelma on, että jostain syystä SOTE pitää saada läpi - vaikka raakileena, koska näin on päätetty. Lähinnä tulee mieleen muutkin päätösperäiset "parannukset".
Jos olen ymmärtänyt oikein, nyt rakennetaan uutta hallintoa, joka hallitsee uutta SOTEa ja se maksaa muutaman miljardin. Siihen toki liittyy SOTE-alan palkkaharmonisointi. Viimeksi mainittu kuulostaa hyvältä, ensin mainittu ei niinkään.
Muutama lisäkysymys tietäjille:
- mistä ja minkä mekaniikan mukaan säästöt tai kulujen hillitseminen syntyvät (unohdetaan Kiuru)
- miten hallinnon uudelleen organisointi (lisähallinto, hintava?) lisää olemassa olevia tai tulevia resursseja varsinaisessa sosiaali- ja hoitotyössä?
Olen tosissani tätä kysymässä ja todella haluaisin kuulla täältäkin mielipiteitä ja näkemyksiä, koska kyse on todellakin vuosikymmenien yhdestä suurimmasta, jokaista kansalaista koskevasta päätöksestä.