Asuntokuplasta ja ylivelkaantumisesta lähtevä talouskriisi on erityisen tuhoisa. Velkakatosta käytävä keskustelu kertoo, että monilla Helsingin keskustassa asuvilla on harhainen käsitys asumisen hinnasta, kirjoittaa HS:n taloustoimittaja Anni Lassila.
www.hs.fi
Vaikka hallitusta onkin tullut kritisoitua, niin tämä on hyvä päätös. Ensinnäkin on minun mielestäni niin, että a) kaikilla ei tosiaankaan pidä
tulotasosta riippumatta olla mahdollisuutta asua omistusasunnossa (tai vuokrallakaan) Helsingin keskustassa.
Ja b) tuo velkakatto suojelee minun mielestäni yksilöä hyvällä tavalla. Vaikka yleensä nikottelen aika pahasti kaikenlaisen holhoamisen perään valtion taholta, niin tässä kohtaa se on minun mielestäni hyvä asia ja täysin perusteltua. Jenkkien asuntokupla 2000-luvulla osoitti sen, että todella monet ihmiset eivät ymmärrä yhtään suuriin velkamääriin liittyviä riskejä. Ja kyllä meillä Suomessakin näitä ihmisiä riittää. Stressitestit ja muut jarrut on syytä olla olemassa, joilla pyritään varmistamaan se, että ihmisen kyky lyhentää lainaansa säilyy tulevaisuudessakin.
Ihmisten pitäisi itse pystyä hahmottamaan se, että mihin heillä oikeasti on varaa. Ja kuten tuon jutun kirjoittakin toteaa, niin ehkä sitä velkaa ei ole hyvä olla semmoisia määriä, että koko talous pitää sitten pingottaa ihan ääritiukalle. Toki jokainen saa tehdä kuten haluaa, mutta minun mielestäni semmoinen ei ainakaan ole kovin mielekästä, jos "löysää rahaa" ei jää yhtään omaan käyttöön.