Sanna Marinin hallitus

  • 2 590 530
  • 21 526

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Muuttokeskusteluun liittyen, sisäministeriössä laaditaan Suomen ulkosuomalaisstrategia vuosille 2022–2026. Tavoitteena on auttaa paluusta kiinnostuneita kansalaisia asettumaan Suomeen sujuvasti ja tuetusti. Mielenkiintoista on, että tähän on herätty vasta tässä vaiheessa...

Jospa saataisiin myös paluumuuttotutkimusta. Onko paluumuutossa mitään roolia sillä, että nettopalkka voi olla pienempi, ja siitä tulee maksaa mahdollisesti kalliimpi päivähoito, kalliimmat elintarvikkeet, kalliimpi liikkuminen, kenties kalliimpi asuminen ja muut kulut.
Minusta on aika outoa, että tässä(kin) asiassa käytetään sanaa "tuetusti" eli siis, että kyllä suomalaiset maksaa tänkin lystin ja vielä enemmän kuin aiemmin. Ei siis niin päin, että Suomi olisi houkutteleva kohde tulla takaisin sen itsensä takia, vaan tukien takia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta on aika outoa, että tässä(kin) asiassa käytetään sanaa "tuetusti" eli siis, että kyllä suomalaiset maksaa tänkin lystin ja vielä enemmän kuin aiemmin. Ei siis niin päin, että Suomi olisi houkutteleva kohde tulla takaisin sen itsensä takia, vaan tukien takia.

Luulen, että kyse olisi valmiista infopaketista mm. verotuksen, päivähoidon, Kelan, pankkipalveluiden, sähkö- ja muiden sopimusten yms yms osalta. Kuvitteellinen perhe tulee Suomeen ja saa seuraavana päivänä linkin tietokantaan, jossa on valmiina kaikki tarpeelliset tiedot.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Luulen, että kyse olisi valmiista infopaketista mm. verotuksen, päivähoidon, Kelan, pankkipalveluiden, sähkö- ja muiden sopimusten yms yms osalta. Kuvitteellinen perhe tulee Suomeen ja saa seuraavana päivänä linkin tietokantaan, jossa on valmiina kaikki tarpeelliset tiedot.
Minä en kuvittele, koska minua alkaa aina kylmäämään kun puhutaan tuista. Tämä maa ei ole ikinä osannut tehdä mitään sellaista mikä ei maksaisi aivan hemmetisti veronmaksajille ja tekisi kaikesta vielä entistäkin monimutkaisempaa. No odotellaan ja toivotaan, että olet oikeassa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä minusta hyvin toimeentulevia paluumuuttajia voitaisiin vaikka vähän tukeakin. Rahat tulisi kyllä moninkertaisesti takaisin. Joku voi keksiä houkuttimia varmaan paremmin, mutta vaikka "pikku" tervetuliaisetua tonttiasioissa jne.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllä minusta hyvin toimeentulevia paluumuuttajia voitaisiin vaikka vähän tukeakin. Rahat tulisi kyllä moninkertaisesti takaisin. Joku voi keksiä houkuttimia varmaan paremmin, mutta vaikka "pikku" tervetuliaisetua tonttiasioissa jne.
Mutta toihan nyt on kaikista idioottimaisinta ja kannustaisi ennemminkin lähtemään, että saisi edun jota muuten ei voi saada. Kyllähän sen touhun pitää olla sellaista, että byrokratia tekee tulemisen mahdollisimman helpoksi ja Suomi itsensä haluttavaksi, mutta ei siitä nyt pidä alkaa mitään etuja antamaan.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen ollut niin työperäinen maastamuuttaja ja sittemmin paluumuuttaja. Kumpaankaan päätökseen ei kyllä ollut Suomen verotuksella minkäänlaista osuutta. Ehkä on joukko ihmisiä, jotka joka ilta itseään motivoisakseen joutuvat kurkkaamaan pankkitilin saldon, mutta ei varmasti mikään merkittävä ole tämä porukka.

Se, että ei koe suuren suurta himoa tarjoilla verottajalle yli 50 prosenttia tuloistaan ei tarkoita sitä, että ihminen joka ilta itseään motivoidakseen kurkkaisi pankkitilinsä saldon. Itse en edes erityisen korkeatuloinen, mutta silti nuo veroluontoiset eläkemaksut yms. huomioon ottaen tuloistani haihtuu heti kättelyssä hyvän matkaa yli 40 prosenttia. Voin kertoa, että se jossain määrin vituttaa, etenkin kun tietää, että huomattavasti pienemmällä summalla tultaisiin toimeen jos verorahoja edes yritettäisin käyttää rationaalisella tavalla.

Ennen kuin taas alkaa se ikuinen itku siitä, että lopetetaanko sairaalat vai koulut jne. Niin ihan ensimmäisenä lopettaisin valtion- ja kuntien hallinnon sisäiset tuhlailuorgiat (en ala nyt luettelemaan esimerkkejä, noita on ollut ihan mukavasti julkisuudessakin). Toiseksi lähtisin siitä, että jos Suomessa yhteiskunta tarjoaa huomattavan korkeat terveydenhuoltopalvelut käytännössä lähes maksutta, voisi asiakkaalta edellyttää sitä, että hän viitsisi raahautua muutaman kilometrin niitä saadakseen. Sen vuoksi kaikki hankalammat operaatiot voisi keskittää yliopistollisiin keskussairaaloihin (joiden ympärille rakennettaisiin ne sotealueet), muu terveydenhuolto hoidettaisiin siten, että julkisia yksiköitä olisi joitakin kymmeniä ja sen lisäksi potilas voisi käyttää yksityisiä palveluita. Yksityisten palveluiden hinnoittelun pysyminen kurissa varmistettaisiin panostamalla sote-alueiden ostamisosaamiseen ja siihen, että sopimuksia tekisi vain muutama riittävän ammattimainen toimija eikä joka kunnanvirasto olemattomalla osaamisella.

Veropohjaa laajennettaisiin AY-liikkeen suuntaan toteamalla verottajan hallinnollisella päätöksellä tai jos verottaja ei siihen kykene, lakimuutoksella, että työmarkkinaosapuolet eivät ole yleishyödyllisiä, vaan heidän omistamansa liiketoiminta tulisi veronalaiseksi. Tämä olisi myös avoimen kilpailun näkökulmasta oikeudenmukaista - nyt kaiken maailman koijaamot saavat perusteetonta etua.

Koulutuksen osalta säästöjä hakisin edistämällä oppisopimuskoulutusta joko puhtaasti pätevyyteen vievänä mallina tai sitten hybridinä niin, että vuosi vedetään ammattikoulussa ja loput oppisopimuksella. Lainsäädäntöä remontoitaisiin niin, että oppisopimuksella oleva ei saisi täyttä palkkaa vaan joko opintotukea tai sitten järjesllistä osuutta alan normaalista aloituspalkasta (ei kukaan muukaan saa opiskelusta täyttä liksaa ja oppisopimuksella nimenomaan kouluttaudutaan ammattiin). Tämä vapauttaisi resurssia perusamitsun puolelta.

Tässä näin aluksi. Listaa voisi jatkaa, mutta pointti oli vain osoittaa, että säästää voidaan ilman, että se tarkoittaa opettajien ja sairaanhoitajien poispotkimista tai kirjastojen lakkauttamista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta näissä "aivovuoto ja verotus" kierretään joka vuosi sama kehä. Joskus useampaan kertaan. Aina kun joku nostaa esille verotuksen yhtenä ongelmana, tiskiin lyödään väite, jonka mukaan verotus ei ole syy lähteä ulkomaille. Ihan kuin joku esittäisi sitä ennen, että aivovuoto johtuu vain verotuksesta.

Suomessa on tutkittu asiaa, mutta kovin vähän. Otetaan yksi ainoista tutkimuksista jälleen:

"Etenkin akavalaiset nuoret eli alle 35-vuotiaat olivat sitä mieltä, että normaalipalkan päälle tulevista lisäansioista pitäisi verottaa huomattavasti nykyistä lievemmin. 64 prosenttia alle 35-vuotiaista vastaajista haluaisi satasen lisäansioista jäävän käteen vähintään 80 euroa. Nuorista vastaajista 57 prosenttia harkitsee tai on harkinnut muuttamista ulkomaille.

Akavan pääekonomisti Pasi Sorjonen tulkitsee tuloksia niin, että Suomen kireä ansiotulojen verotus työntää nuoria korkeakoulutettuja ulkomaille töihin. Nykynuorille kynnys lähteä ulkomaille töihin on matala. Samalla ankara verotus hillitsee haluja ottaa vastaan vaativampia työtehtäviä kotimaassa. Toisaalta kireä verotus voi aikanaan olla myös karkote kotiin palaamiselle eli meillä voi olla myös aivovuodon vaara".



Kyllä verotuksella on jokin merkitys asiassa. Mutta on myös juuri niin, kuten @Jymäkkä totesi, että aivovuodon syyt ovat muualla. Merkittävin on varmaan mahdollisuus päästä tekemään esimerkiksi tutkimusta paremmilla resursseilla.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Jonkun verran esim. atlanttin toiselle puolelle lähteneitä IT-alan ammattilaisia ja insinöörejä tiedän, ja kyllä se toinen painava syy lähdölle on nimenomaan se, että palkka ja siitä käteen jäävä osuus nyt vain on yleensä reilusti suurempi kuin mitä Suomessa on. Ja kyllähän tässä tuo verotus on nimenomaan se aivan keskeinen tekijä. Lasken tähän myös työnantajan puolelle naamioidut piiloverot ja eläkemaksut, jotka suoraan laskevat ansiotasoa. Voi toki vängätä rauhassa, että ei pidä paikkansa, jos siitä itselle tulee jotenkin parempi mieli. Toinen iso tekijä on sellainen mihin Suomi ei voi vaikuttaa, eli ilmasto.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jonkun verran esim. atlanttin toiselle puolelle lähteneitä IT-alan ammattilaisia ja insinöörejä tiedän, ja kyllä se toinen painava syy lähdölle on nimenomaan se, että palkka ja siitä käteen jäävä osuus nyt vain on yleensä reilusti suurempi kuin mitä Suomessa on.
Silti tänne jää suurin osa It-alan ammattilaisista ja insinööreistä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Silti tänne jää suurin osa It-alan ammattilaisista ja insinööreistä.

En tiedä mitä oikein yrität viestiä tällä. Jokaisessa maassa varmaan suurin osa siellä syntyneistä ihmisistä jää asumaan omaan kotimaahansa. Trendi kuitenkin se, että Suomesta muuttaa enemmän korkeakoulutettuja pois, kuin tänne muuttaa. Siihen kun lisää sen, että täällä nuoret aikuiset eivät halua / pysty hankkimaan lapsia, niin mielestäni maamme on kohtalaisen vakavien ongelmien äärellä.
 
Viimeksi muokattu:
Silti tänne jää suurin osa It-alan ammattilaisista ja insinööreistä.

Onneksi näin. Muuten voisi ,Itä-Saksaa mukaillen, kirjoittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman seinään:

" viimeinen sammuttaa valot"

Ja siihen alle sopisi hallituspuolueiden päivitetyt sloganit:

"Meillä taitaa olla eri suunta"
"Oikeudenmukainen Suomi - ei verovelvollisia"
"Suomi on vihdoin vihreä".
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen ollut niin työperäinen maastamuuttaja ja sittemmin paluumuuttaja. Kumpaankaan päätökseen ei kyllä ollut Suomen verotuksella minkäänlaista osuutta. Ehkä on joukko ihmisiä, jotka joka ilta itseään motivoisakseen joutuvat kurkkaamaan pankkitilin saldon, mutta ei varmasti mikään merkittävä ole tämä porukka.
Paljonko tienasit? Paljonko maksoit veroja?
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koulutuksen osalta säästöjä hakisin edistämällä oppisopimuskoulutusta joko puhtaasti pätevyyteen vievänä mallina tai sitten hybridinä niin, että vuosi vedetään ammattikoulussa ja loput oppisopimuksella. Lainsäädäntöä remontoitaisiin niin, että oppisopimuksella oleva ei saisi täyttä palkkaa vaan joko opintotukea tai sitten järjesllistä osuutta alan normaalista aloituspalkasta (ei kukaan muukaan saa opiskelusta täyttä liksaa ja oppisopimuksella nimenomaan kouluttaudutaan ammattiin). Tämä vapauttaisi resurssia perusamitsun puolelta.

Tämä liittyy kaikkiin hallituksiin ja olenkin ihmetellyt, myös tällä palstalla, miksi oikeasti työllistävää sekä oikeaa ja tarvttavaa ammattitaitoa luovaa oppisopimusjärjestelmää ei ole kehitetty. Kaikkien ei tarvitse olla akateemisia, kaikki eivät halua olla akateemisia. Nykypäivänä akateemisuus (mikä ei aina oikeastaan valmista mihinkään ammattiin) ei takaa töitä tai edes korkeampaa palkkaa. Sen sijaan kädentaitajista on ilmeinen pula ja siten myös palkkaus on kohdillaan.

Nimim. sähkäriä, putkaria sun muuta asentajaa silloin tällöin tarvitseva
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tämä liittyy kaikkiin hallituksiin ja olenkin ihmetellyt, myös tällä palstalla, miksi oikeasti työllistävää sekä oikeaa ja tarvttavaa ammattitaitoa luovaa oppisopimusjärjestelmää ei ole kehitetty. Kaikkien ei tarvitse olla akateemisia, kaikki eivät halua olla akateemisia. Nykypäivänä akateemisuus (mikä ei aina oikeastaan valmista mihinkään ammattiin) ei takaa töitä tai edes korkeampaa palkkaa. Sen sijaan kädentaitajista on ilmeinen pula ja siten myös palkkaus on kohdillaan.

Nimim. sähkäriä, putkaria sun muuta asentajaa silloin tällöin tarvitseva
Valitettavasti näissä asioissa se syyttävä sormi osoittaa myös työnantajiin. Tosi moni firma on pieniä muutaman hengen yrityksiä, toisaalta on isompia firmoja ja kummassakin tapauksessa tuntuu se halu työnantajilla uhrata euroakaan koulutukseen olevan nolla. Aina pitäisi saada suoraan töihin 10v kokemuksella, 20v jätkä jolla on kaikki mahdolliset paperit ja kortit. Yhtälö on oikeasti aika mahdoton. En sano, että sopivilla kannustimilla ei asiaa voitaisi hoitaa ja sopivasti byrokratiaa purkamalla saisi se työssäoppinut sen paperin kouraansa, että hän oikeasti osaa, mutta jos firmat ei enää nykyisin ole valmiita uhraamaan euroakaan siihen, että he kouluttavat itse työntekijänsä niin eihän tämä homma vain toimi.

Heitän nyt yksinkertaisen esimerkin mikä on itselle tullut vastaan. Minulla on C-kortti, no säädökset on muuttuneet sen jälkeen ja jotta tuota korttia voisin käyttää niin pitäisi olla kaikkia piirtureita ja määrätyin väliajoin ajettuja testejä aka. ammattipätevyys. Minun pitäisikin todella monen firman mielestä ensin itse maksaa satasia (ilmeisesti jotain 35 tuntia koulutusta), että olen edes valmis kilpailemaan työpaikasta. Kukaan ei kysele, että olisiko joku C-kortin omaava halukas tulemaan töihin ja me maksamme kaiken muun. En toki ole nyt katsonut tilannetta viime aikoina, että onko asia muuttunut mutta tämä oli muutamia vuosia sitten tilanne. Onko silloin ihme, että ei tekijöitä löydy, jos edes voidakseen hakea työpaikkaa pitäisi muiden kuin firman maksaa ne kulut? Moniko työttömyyskorvauksilla elävä (oletus) vetelee tuollaisia maksuja jostain, jotka vastaa jopa yli kuukauden tukia?

Edit. kävinpä kurkkaamassa, tänne etsitään nytkin henkilöä useampaan paikkaan hommiin kuorma-auton kuljettajaksi ja edellytyksenä ammattipätevyys. Siis 35h opinnot omasta taskusta, jotta saa ehkä työpaikan. Sääliksi käy sellaisia jotka kortin omaisi, mutta eivät sitä pätevyyttä joka pitää 5v välein uusia ja rahaa ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tosi moni firma on pieniä muutaman hengen yrityksiä, toisaalta on isompia firmoja ja kummassakin tapauksessa tuntuu se halu työnantajilla uhrata euroakaan koulutukseen olevan nolla. Aina pitäisi saada suoraan töihin 10v kokemuksella, 20v jätkä jolla on kaikki mahdolliset paperit ja kortit. Yhtälö on oikeasti aika mahdoton. En sano, että sopivilla kannustimilla ei asiaa voitaisi hoitaa ja sopivasti byrokratiaa purkamalla saisi se työssäoppinut sen paperin kouraansa, että hän oikeasti osaa, mutta jos firmat ei enää nykyisin ole valmiita uhraamaan euroakaan siihen, että he kouluttavat itse työntekijänsä niin eihän tämä homma vain toimi.
Näin olen itsekin ymmärtänyt ja ymmärrän yrittäjiä.

Mielestäni nyt kun laajennetaan oppivelvollisuutta eli käytännössä pakotetaan nuoria ihmisiä istumaan koulunpenkillä, mikä ei välttämättä kaikilta luonnistu eikä innosta ja käytetään siihen sangen suuria summia niin miksei osaa tästä summasta käytettäisi kompensoimaan työnantajille (oppisopimuskouluttajille) heille aiheutuvia kustannuksia? Oppisopimuskoulutettava saisi koulutusajalta korvausta (ei luonnollisestikaan täyttä palkkaa), kouluttaja/yrittäjä saisi kompensaatiota menetetystä tuottavasta työstä (luonnollisesti kouluttaja+koulutettava maksaa enemmän kuin valmiiksi koulutettu ammattihenkilö).

Voisihan tätä mielestäni harkita, koska tällaisessa järjestelyssä olisi vain voittajia kunhan nuo kompensaatiot olisivat kannustavia.

Toki voimme tukea myös erilaisia "tieteitä ja tutkimuksia", jotka eivät tuota yhtään mitään: ei tieteellisesti valideja hyödyllisiä tuloksia, ei työpaikkoja (ilman apurahoja), ei palveluita, joita tavan kansalainen tarvitsee.

Koko tämä koulutusuudistus perustuu ajatukselle, että muodollinen koulutus (koulutukseen käytetty aika ja "taso") on jotenkin relevanttia. Mielestäni ei ole. Mutta onhan se hienoa kertoa muulle maailmalle, että tilastojen mukaan Suomi on yksi korkeastikoulutetuimpia valtioita. Toisekseen, muodollista pätevyyttä katsotaan oikeastaan vain julkishallinnossa, missä ovat muodolliset pätevyysvaatimukset. Toki julkisella puolella muodollisten ja erityisten, tilanteen mukaan, pätevyysvaatimuksien lisäksi pitää olla sopiva. Yksityispuolella tällaiseen ei ole varaa. Pitää valita osaavin, sikäli kun on varaa valita ketään.

Tarvitsemme korkeastikoulutettuja ja motivoituneita tietäjiä, mutta tarvitsemme myös ammattitaitoisia kädentaitajia - ainakin minä tarvitsen aika ajoin.

P.S. Katsoin tuon vaalitentin ja Saarikko korosti tätä korkestikouluttautumista. Ei jatkoon.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Vaikka hallitusta onkin tullut kritisoitua, niin tämä on hyvä päätös. Ensinnäkin on minun mielestäni niin, että a) kaikilla ei tosiaankaan pidä tulotasosta riippumatta olla mahdollisuutta asua omistusasunnossa (tai vuokrallakaan) Helsingin keskustassa.

Ja b) tuo velkakatto suojelee minun mielestäni yksilöä hyvällä tavalla. Vaikka yleensä nikottelen aika pahasti kaikenlaisen holhoamisen perään valtion taholta, niin tässä kohtaa se on minun mielestäni hyvä asia ja täysin perusteltua. Jenkkien asuntokupla 2000-luvulla osoitti sen, että todella monet ihmiset eivät ymmärrä yhtään suuriin velkamääriin liittyviä riskejä. Ja kyllä meillä Suomessakin näitä ihmisiä riittää. Stressitestit ja muut jarrut on syytä olla olemassa, joilla pyritään varmistamaan se, että ihmisen kyky lyhentää lainaansa säilyy tulevaisuudessakin.

Ihmisten pitäisi itse pystyä hahmottamaan se, että mihin heillä oikeasti on varaa. Ja kuten tuon jutun kirjoittakin toteaa, niin ehkä sitä velkaa ei ole hyvä olla semmoisia määriä, että koko talous pitää sitten pingottaa ihan ääritiukalle. Toki jokainen saa tehdä kuten haluaa, mutta minun mielestäni semmoinen ei ainakaan ole kovin mielekästä, jos "löysää rahaa" ei jää yhtään omaan käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV

Vaikka hallitusta onkin tullut kritisoitua, niin tämä on hyvä päätös. Ensinnäkin on minun mielestäni niin, että a) kaikilla ei tosiaankaan pidä tulotasosta riippumatta olla mahdollisuutta asua omistusasunnossa (tai vuokrallakaan) Helsingin keskustassa.

Ja b) tuo velkakatto suojelee minun mielestäni yksilöä hyvällä tavalla. Vaikka yleensä nikottelen aika pahasti kaikenlaisen holhoamisen perään valtion taholta, niin tässä kohtaa se on minun mielestäni hyvä asia ja täysin perusteltua. Jenkkien asuntokupla 2000-luvulla osoitti sen, että todella monet ihmiset eivät ymmärrä yhtään suuriin velkamääriin liittyviä riskejä. Ja kyllä meillä Suomessakin näitä ihmisiä riittää. Stressitestit ja muut jarrut on syytä olla olemassa, joilla pyritään varmistamaan se, että ihmisen kyky lyhentää lainaansa säilyy tulevaisuudessakin.

Ihmisten pitäisi itse pystyä hahmottamaan se, että mihin heillä oikeasti on varaa. Ja kuten tuon jutun kirjoittakin toteaa, niin ehkä sitä velkaa ei ole hyvä olla semmoisia määriä, että koko talous pitää sitten pingottaa ihan ääritiukalle. Toki jokainen saa tehdä kuten haluaa, mutta minun mielestäni semmoinen ei ainakaan ole kovin mielekästä, jos "löysää rahaa" ei jää yhtään omaan käyttöön.
Mulla vähän kaksijakoiset fiilikset tästä. Eihän erilaisten velkakattojen puuhaaminen yksin tämän hallituksen asialistalla ole ollut, vaan kotitalouksien velkaantumisesta on oltu huolissaan jo aiemmin, ja tullut mm. asuntolainoihin tuo oman rahan vaatimus.

Tavalliselle asuntolainaajalle tuo 500% raja on hyvä, ei tuota enempää pidä kenenkään ottaa, ja jo 300% jälkeen riskit alkaa kasvaa isoiksi. En ole ihan varma sitten, miten tuo toimii asuntosijoittamisen yhteydessä, monillahan taitaa olla jopa miljoonia lainaa, mutta toisaalta salkussa kymmeniä asuntoja.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämä ei välttämättä ole oikea ketju tälle linkille, mutta tuli samantien mieleen, että niin kauan kuin vasemmisto ja keskusta on vallankahvassa, hallinto ja byrokratia tuskin tulee vähenemään.

 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
VNK:lle ei liene omaa ketjua joten menköön tänne. Selvennetään vielä että tämä nimenomainen asia ei ole Marinin hallituksen vika. Vaikka voisi se Marin toki joutessaan laittaa tuon päälliköimänsä puljun järjestykseen.





Tuntuu ikävällä tavalla absurdilta, että siellä nuo sankarit nostaa palkkaa kirjoittaessaan näitä "päätöksiä" ja keksiessään perusteita miksi Liskille ei vain tarvitsisi antaa pyytämiään tietoja järkevässä muodossa. Virkamiehen aika on hyvin käytetty kun ajankäyttö optimoidaan sen kannalta, miksi journalistille on ok toimittaa pyydetty aineisto tulostamalla Excel-taulukko ja skannaamalla tulosteet sitten kuvatiedostoksi...

Anttikoski tajusi häipyä mutta selvästi muitakin suojatyöpaikkalaisia olisi tarpeen hätyytellä.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuntuu ikävällä tavalla absurdilta, että siellä nuo sankarit nostaa palkkaa kirjoittaessaan näitä "päätöksiä" ja keksiessään perusteita miksi Liskille ei vain tarvitsisi antaa pyytämiään tietoja järkevässä muodossa. Virkamiehen aika on hyvin käytetty kun ajankäyttö optimoidaan sen kannalta, miksi journalistille on ok toimittaa pyydetty aineisto tulostamalla Excel-taulukko ja skannaamalla tulosteet sitten kuvatiedostoksi...
Onhan se aika selvää, että tässä jotain yritetään salailla ihan urakalla. Ja luulisi Marininkin olevan perillä tästä - jos yhtään kiinnostaa miksi oma pulju käyttäytyy kuin tupakkayhtiön lakitoimisto.
 

Alejandro

Jäsen
Minulla itselläni ei ole nyt mitään varsinaista mielipidettä Kallaksen (vai miten nyt taipuukaan) kirjoittelun sisällön suhteen, mutta onhan tämä mielenkiintoista, että vuoropuhelua, jos tätä voi sellaiseksi kutsua, käydään HS:n vieraspalstalla. Tässä linkki:
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minulla itselläni ei ole nyt mitään varsinaista mielipidettä Kallaksen (vai miten nyt taipuukaan) kirjoittelun sisällön suhteen, mutta onhan tämä mielenkiintoista, että vuoropuhelua, jos tätä voi sellaiseksi kutsua, käydään HS:n vieraspalstalla. Tässä linkki:
Kommenttikenttä on kyllä karua luettavaa. Nyt puhutaan siis meidän naapurimaasta, jonka pääministeri toivoo siis esim. digitaalista rokotekorttia ja rokotteen saaneille lauttojen avaamista. Kyllä on jännää miten eri tavalla suhtaudutaan määrätyissä paikoissa kun siellä toisella puolella ei olekkaan se turvapaikanhakija/pakolainen vaan naapurimaan kansalainen joka tekee töitä Suomessa.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
VNK:lle ei liene omaa ketjua joten menköön tänne. Selvennetään vielä että tämä nimenomainen asia ei ole Marinin hallituksen vika. Vaikka voisi se Marin toki joutessaan laittaa tuon päälliköimänsä puljun järjestykseen.





Tuntuu ikävällä tavalla absurdilta, että siellä nuo sankarit nostaa palkkaa kirjoittaessaan näitä "päätöksiä" ja keksiessään perusteita miksi Liskille ei vain tarvitsisi antaa pyytämiään tietoja järkevässä muodossa. Virkamiehen aika on hyvin käytetty kun ajankäyttö optimoidaan sen kannalta, miksi journalistille on ok toimittaa pyydetty aineisto tulostamalla Excel-taulukko ja skannaamalla tulosteet sitten kuvatiedostoksi...

Anttikoski tajusi häipyä mutta selvästi muitakin suojatyöpaikkalaisia olisi tarpeen hätyytellä.


Ironista on, että VNK:ssa voidaan olla jopa ylpeitä tästä. Täysin ylimitoitettua palkkaa nauttivat ihmiset tekevät lähinnä itselleen hallaa. Eikä diktatuurissa kannata olettaa, ettei tällä olisi johtajan siunaus. Mikäli johtaja joutuu väistymään, onneksi sopeutumista yhteiskuntaan tuetaan vaatimattomilla summilla, jotka hän varmasti on ansainnut.

--------

Okei, yllä olevassa on mukana hitunen ironiaa. Tosi asiassa silti korkean luokan virkojen ja luottamustehtävien osaamispula on aidosti huolestuttavaa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Kai tuon aika helpolla ymmärtää, minkä takia esitetään moinen julkisesti. Marin (Kiuru) ei ole taipunut keskinäisissä keskusteluissa avaamaan Viron matkustajaliikennettä ja nyt lyödään julkisuuden paine asialle.
Kiurun pitäisi kyllä venytellä kotonaan enemmän. Niin jäykästi tuntuu taipuvan yhtään mihinkään.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
VNK:lle ei liene omaa ketjua joten menköön tänne. Selvennetään vielä että tämä nimenomainen asia ei ole Marinin hallituksen vika. Vaikka voisi se Marin toki joutessaan laittaa tuon päälliköimänsä puljun järjestykseen.

Onneksi Hallitus ei ole luvannut että " Viranomaistiedon on oltava helposti löydettävää, ymmärrettävää ja saavutettavaa. " Eikun hetkinen..... Ei taida yksikään noista lupauksista vielä pitänyt.

1 Hallituksen viestinnän arvot - Valtioneuvosto.fi

1.1 Luotettavuus
Hallitus viestii niin, että ihmiset voivat luottaa saavansa oikeaa ja luotettavaa tietoa tasapuolisesti ja oikea-aikaisesti. Luottamusta rakennetaan ja ylläpidetään johdonmukaisella viestinnällä.

Tärkeistä asioista kerrotaan myös niiden ollessa vielä keskeneräisiä. Tavoitteet ja vaikutukset kerrotaan selkeästi ja monimutkaisista asioista luodaan kokonaiskuvaa. Kansalaisille ja muille sidosryhmille on olennaista tietää, miksi asioita tehdään, ei vain mitä ja miten. Kun hallitus pystyy viestimään selkeästi, miksi asioita tehdään, se auttaa kansalaisia ymmärtämään syitä ja sitomaan yksittäiset asiat kokonaiskuvaan.

1.2 Avoimuus
Hallitus viestii avoimesti ja läpinäkyvästi valmistelusta ja päätöksenteosta. Viranomaistiedon on oltava helposti löydettävää, ymmärrettävää ja saavutettavaa. Panostamme uudenlaisen vuorovaikutuksen lisäämiseen.

1.3 Selkeys
Kerromme asioista hyvällä ja selkeällä kielellä, lyhyesti ja ytimekkäästi. Panostamme tähän kaikissa viestintäkanavissamme. Jokaisella ihmisellä, jota hallituksen päätökset koskettavat, on oikeus saada hallituksen päätöksistä tietoa ymmärrettävällä suomen ja ruotsin kielellä. Kaikki tärkeimmät päätökset käännetään myös englanniksi.

Viestinnän avulla kansalaisille annetaan hallituksen työstä, tavoitteista ja niiden toteutumisesta selkeä ja ymmärrettävä kuva, jonka avulla jokainen voi muodostaa oman näkemyksensä yhteiskunnasta.

1.4 Rohkeus
Valtioneuvosto ministereidensä johdolla joutuu tekemään vaikeita päätöksiä, joista on tärkeää viestiä ja käydä keskustelua. Käytämme rohkeasti uudenlaisia vuorovaikutuksen keinoja. Asiat pitää pystyä perustelemaan. Vaikka vuorovaikutuksen lopputulos ei aina olekaan samanmielisyys, avoimessa demokratiassa avoin vuoropuhelu on paras tapa lisätä luottamusta. Myös keskeneräisestä voi ja pitää viestiä.

1.5 Vuorovaikutteisuus
Viestinnän tavoitteena on edistää vuorovaikutusta hallituksen ja muun yhteiskunnan välillä. Hallitus käyttää rohkeasti erilaisia vuorovaikutuksen keinoja ja kanavia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös