Sanna Marinin hallitus

  • 2 589 249
  • 21 526

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kyllähän tässä nyt murennetaan perustuslakivaliokunnan uskottavuutta yhden puolueen toimesta. Riippumattomuus on koetuksella, kun siellä alkaa puheenjohtajan puoluetoveri pyörimään seassa, vaikka hänellä ei pitäisi olla mitään asiaa kyseisiin tiedotustilaisuuksiin.

 

12961

Jäsen
Pointti oli vain vähän laskeskella auki, kuinka kurjassa asemassa tässä yhteiskunnassa olet. Voisit mennä vaikka johionkin dementiakodin työntekijöiden kahvihuoneeseen valittelemaan kurjaa kohtaloasi. Siellä varmasti osataan ottaa osaa sen mitä kakkapyllyjen pesemiseltä ehtivät.

Ehkäpä kannattaisi antaa jonkun muun tehdä nuo vikonlopputyöt, jos niistä ei peruspalkaa enempää saisi laskutettua.

Mikä pointti tuo sitten on. Minä voin ihan rehellisesti myöntää, etten todellakaan olisi hyvä kakkapyllyjen kanssa ja voin kuvitella duunin olevan helvetin raskasta ja vaativaa. Valitettavaa on kuitenkin se, että markkinataloudessa työn tuottavuus/työmarkkinoiden kysyntä ja tarjonta määrää sen mitä siitä voidaan maksaa.

Se, että @Hamu jättää lisätyön tekemättä koska ei kohtuuttoman marginaaliveron takia koe sitä mielekkääksi jättää merkittävästi siitä kassasta pois, josta julkista sektoria ylipäätään rahoitetaan. Ja jos työn tuottavuus on sellaisella tasolla, että liksa on tuota luokkaa, on siihen todennäköisesti todella vaikea löytää osaamisen takia sitä ”jotain muuta” tilalle. Tai sitten on tehty hyvin lobattuja poliittisia päätöksiä, jotka rajoittavat työvoiman tarjontaa, kuten lääkäreiden tapauksessa on käynyt.
 
Viimeksi muokattu:

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pointti oli vain vähän laskeskella auki, kuinka kurjassa asemassa tässä yhteiskunnassa olet. Voisit mennä vaikka johionkin dementiakodin työntekijöiden kahvihuoneeseen valittelemaan kurjaa kohtaloasi. Siellä varmasti osataan ottaa osaa sen mitä kakkapyllyjen pesemiseltä ehtivät.

Vajaa parikymmentä vuotta sitten muutaman vuoden ajan oli sivutyö, jota tein enemmän palveluksena ja mielenkiinnosta aihetta kohtaan kuin rahan takia. Tietty rahaa on tullut päätyöstä enemmän kuin olen ehtinyt tuhlaamaan.


Ehkäpä kannattaisi antaa jonkun muun tehdä nuo vikonlopputyöt, jos niistä ei peruspalkaa enempää saisi laskutettua.
Jokainen voi kateellisuuden sijaan itse tehdä jotain sen eteen, että menestyy. Minä olen oman osaamiseni hankkinut suurella ahkeruudella. Luuletko, että se on ollut helppoa? Ymmärrätkö, että olen joutunut luopumaan paljosta? En ole syntynyt kultalusikka suussa enkä saanut elämässäni mitään ilmaiseksi yhtään sen enempää kuin sinä.

Olen myös jakanut yöllä lehtiä, poiminut mansikoita ja toiminut maalarina. Kaikki nuokin työt tein niin, että sain kiitosta työnantajilta.

Mitä sinä olet tehnyt? Mikä sinä olet arvioimaan minua ja minun tekemisiäni? Olet kerta kaikkiaan raskas tapaus kaunaisuudessasi ja kateudessasi.
 

Cibbura

Jäsen
Jokainen voi kateellisuuden sijaan itse tehdä jotain sen eteen, että menestyy. Minä olen oman osaamiseni hankkinut suurella ahkeruudella. Luuletko, että se on ollut helppoa? Ymmärrätkö, että olen joutunut luopumaan paljosta? En ole syntynyt kultalusikka suussa enkä saanut elämässäni mitään ilmaiseksi yhtään sen enempää kuin sinä.

Olen myös jakanut yöllä lehtiä, poiminut mansikoita ja toiminut maalarina. Kaikki nuokin työt tein niin, että sain kiitosta työnantajilta.

Mitä sinä olet tehnyt? Mikä sinä olet arvioimaan minua ja minun tekemisiäni? Olet kerta kaikkiaan raskas tapaus kaunaisuudessasi ja kateudessasi.

Olet perimäsi ja ympäristösi muokkaama. Todellisuudessa olet saanut kaiken ilmaiseksi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä sinä olet arvioimaan minua ja minun tekemisiäni?
Sinä laadit viestin keskustelupalstalle muiden luettavaksi ja arvioitavaksi. Ja minä luin ja arvioin. Mistään en ole sinulle kateellinen, ehkä vähän säälin.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eli tämän perusteella kuukausipalkasi on luokkaa 8000 euroa, josta käteen jää suunnilleen 5000. Tekemällä x tuntia lisää voisit tienata 1000 euroa, mutta et tee koska siitä käteen jäisi "vain" 400 euroa. Sen sijaan käytät aikaasi vaikka jatkoaikakirjoiteluun ilmaiseksi.
Tämäpä juuri. Jos Connor McDavidilla olisi mahdollisiuus käydä pelaamassa vaikka KooVeessa viikonloppuna parit matsitt. Mutta kun verottaja vie siitä tonnin palkasta vaikka 600 euroa, niin kokee oman vapaa-aikansa arvokkaammaksi ja toteaa että eipä tuota viitsi. Tilalle voidaaan ottaa Pasi Nielikäinen joka on ihan tyytyväinen tuohon viikonlopun palkkaan, josta jää käteen verojen jälkeen vaikka 700 euroa ja kaikki voittavat. Mcdavid saa vapaa-aikaa, Nielikiäinen saa palkkaa ja KooVee sai sitä mitä halusikin, Eli maailmanluokan pelaajan.

Jotkut arvostavat sitä vapaa-aikaa myös suht korkealle, mm. minä. Käyttääkö sen ajan jatkoaikaan kirjoittelemalla vai vaikka kuseksimalla vähäosaisten päälle niin se on jokaisen oma valinta. Itse esimerkiksi tosiaan luen jatkoaikaa aika paljon "ilmaiseksi vapaa-ajalla" vaikka voisin tuonkin ajan painaa töitä. Mutta se olenkin vain minä.
 

molari

Jäsen
Marin oli twitterin mukaan sanonut eilen myös, että: "Kun verotusta muutetaan progressiivisemmaksi, ei sitä tarvitse kiristää".

Vetää kyllä sanattomaksi. Kuka helvetti tota on äänestänyt?

Kuntaliiton ekonomistin arvio Marinin ehdotuksesta:
Kuntaliiton ekonomisti HS:lle: Marinin ehdotus kunnallisveron progression lisäämisestä kiristäisi yli 4 000 tienaavien verotusta
Ekonomistin mukaan kunnallisveroasteikon muuttaminen progressiiviseksi lisäisi kuntien eriytymistä.

koko juttu Kuntaliiton ekonomisti HS:lle: Marinin ehdotus kunnallisveron progression lisäämisestä kiristäisi yli 4 000 tienaavien verotusta - Politiikka - Ilta-Sanomat
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Verot ylös, niin saadaan Suomeen lisää työperäisrä maahanmuuttoa ja lisää veronmaksajia. Eikö niin Sanna?

Kyllä - sivuseikka, että maahanmuuttajista iso siivu elää eläkeläisen elämää KELAn rahoilla. Samalla mallilla kun jatketaan niin kyllä se paranee, tuhannet ja tuhannet kantasuomalaiset KELAlla eläjätkin ovat tunnetusti yhtäkkiä kyllästyneet nostamaan tukia ja lähteneet tuloveroja kartuttamaan.

Sanna oli siis oikeassa, ei kokonaisverotus nousisi. Veroja kerätään enemmän vain yli 4000€ tienaavilta. Kyllä on SDPn keinovalikoima aina raikas, solidaarinen ja laaja.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Verot ylös, niin saadaan Suomeen lisää työperäisrä maahanmuuttoa ja lisää veronmaksajia. Eikö niin Sanna?

Verot ylös, hohhoijaa. Sanna tekee kyllä parhaansa, että saadaan koulutettu hyvätuloinen jengi muuttamaan pois Suomesta.

Me ollaan vaimon kanssa joskus vitsillä pohdittu kuinka paljon paremman elintason saisi Tukholmassa. Ollaan molemmat töissä it-firmoissa joissa tuo siirto Tukholmaan olisi todella helppo, mutta ei olla vakavissaan vielä pohdittu. Mutta Sanna taitaa pakottaa tosissaan asiaa selvittämään. Ja meidän perheen bruttotulot pyörii siellä 180-250k€/vuosi tasolla ja nämä veronkorotuspuheet vituttaa todella pahasti.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Verot ylös, hohhoijaa. Sanna tekee kyllä parhaansa, että saadaan koulutettu hyvätuloinen jengi muuttamaan pois Suomesta.

Me ollaan vaimon kanssa joskus vitsillä pohdittu kuinka paljon paremman elintason saisi Tukholmassa. Ollaan molemmat töissä it-firmoissa joissa tuo siirto Tukholmaan olisi todella helppo, mutta ei olla vakavissaan vielä pohdittu. Mutta Sanna taitaa pakottaa tosissaan asiaa selvittämään. Ja meidän perheen bruttotulot pyörii siellä 180-250k€/vuosi tasolla ja nämä veronkorotuspuheet vituttaa todella pahasti.
Kaikki voittavat jos muutatte. Te saatte paremman elintason ja suomalaiset voittavat kun tuloerot kapenevat.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kuntaliiton ekonomistin arvio Marinin ehdotuksesta:
Kuntaliiton ekonomisti HS:lle: Marinin ehdotus kunnallisveron progression lisäämisestä kiristäisi yli 4 000 tienaavien verotusta
Ekonomistin mukaan kunnallisveroasteikon muuttaminen progressiiviseksi lisäisi kuntien eriytymistä.

koko juttu Kuntaliiton ekonomisti HS:lle: Marinin ehdotus kunnallisveron progression lisäämisestä kiristäisi yli 4 000 tienaavien verotusta - Politiikka - Ilta-Sanomat
Ei hyvältä näytä hallituksen sekoilut (Marin/Kiuru). Kunnallisvero on jo nyt progressiivinen.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Saarikosta valtiovarainministeri. Taide-ja Turveministerin postia ei vielä kommentoida, että kuka sen ottaa.
Viimeinenkin pieni järjen ääni sitten poistuu hallituksesta. Tulee mielenkiintoiset ajat, kun Saarikko pääsee rahaministerin rooliin. Kulttuuri- ja urheilupuoli ei näyttänyt kiinnostavan ollenkaan, mutta nyt pääsee isolla kauhalla lappamaan tukiaisia maakuntiin. Vanhanen kaiketi yritti jarruttaa kaikkein pahimpia hullutuksia, mutta nyt jatkossa Suomen tulevaisuus on vieläkin heikommissa käsissä Saarikon ollessa myötämielisempi vihervassareiden maailmankatsomukseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viimeinenkin pieni järjen ääni sitten poistuu hallituksesta. Tulee mielenkiintoiset ajat, kun Saarikko pääsee rahaministerin rooliin. Kulttuuri- ja urheilupuoli ei näyttänyt kiinnostavan ollenkaan, mutta nyt pääsee isolla kauhalla lappamaan tukiaisia maakuntiin. Vanhanen kaiketi yritti jarruttaa kaikkein pahimpia hullutuksia, mutta nyt jatkossa Suomen tulevaisuus on vieläkin heikommissa käsissä Saarikon ollessa myötämielisempi vihervassareiden maailmankatsomukseen.
Eikös tämä Matti ole enemmänkin ollut ”viisikon kumileimasin”? En ihmettele, että poistuu oikeastikin syrjään. Ei jää ikävä vaikka tosiaan eiköhän tämä ole vaihdos huonompaan suuntaan.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto

Saarikosta valtiovarainministeri. Taide-ja Turveministerin postia ei vielä kommentoida, että kuka sen ottaa.
Suomen talous kuntoon. Taidettiin valita sopivin henkilö valtiontalouden hoitajaksi. Tiedän kyllä, että pestin hoitoon valitettavasti valitaan puolueen puheenjohtaja. Pätevyyttä ei vaadita uudelta valtiovarainministeriltä.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Viimeinenkin pieni järjen ääni sitten poistuu hallituksesta. Tulee mielenkiintoiset ajat, kun Saarikko pääsee rahaministerin rooliin. Kulttuuri- ja urheilupuoli ei näyttänyt kiinnostavan ollenkaan, mutta nyt pääsee isolla kauhalla lappamaan tukiaisia maakuntiin. Vanhanen kaiketi yritti jarruttaa kaikkein pahimpia hullutuksia, mutta nyt jatkossa Suomen tulevaisuus on vieläkin heikommissa käsissä Saarikon ollessa myötämielisempi vihervassareiden maailmankatsomukseen.
Tätä olen pelännyt. Kulttuuri, taide- ja tapahtumajärjestäjäalat kiittävät Saarikon poistumisesta kulttuuriministerin virasta. Toivottavasti saadaan uusi pätevä kulttuurimyönteinen henkilö tilalle. Toivottavasti Kiuru poistuu takavasemmalle mahdollisimman nopeasti.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tätä olen pelännyt. Kulttuuri, taide- ja tapahtumajärjestäjäalat kiittävät Saarikon poistumisesta kulttuuriministerin virasta. Toivottavasti saadaan uusi pätevä kulttuurimyönteinen henkilö tilalle. Toivottavasti Kiuru poistuu takavasemmalle mahdollisimman nopeasti.
Kepusta ei taida paljon kulttuurimyönteisyyttä löytyä, joten sieltä voi tulla ihan mitä tahansa. Kiuru ei lähde niin kauan, kun Marin on pääministerinä, valitettavasti.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kepusta ei taida paljon kulttuurimyönteisyyttä löytyä, joten sieltä voi tulla ihan mitä tahansa. Kiuru ei lähde niin kauan, kun Marin on pääministerinä, valitettavasti.
Juuri näin. Kirveellä olisi töitä, mutta tähän on tyytyminen. Mielenkiintoiset vaalit on tulossa jokatapauksessa. Mitä olen kuullut kentältä niin demarit ja Keskusta ovat pulassa ja se on hyvä asia se. Demarit menevät vaaleihin liiaksi Marin edellä. Marinin suosio on laskenut. Soraääniä on kuulunut puolueen sisältä harjoitettua politiikkaa kohtaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kulttuuria se on agrikulttuurikin.
Paljon on puhuttu Kepun mahdollisesta turpaan saamisesta vaaleissa, niin saattaa Demareillekin tulla kaikkein aikoin heikoin tulos. Jonkinlainen oppositiohan Marinilla on omassa puolueessaan ja sen pitämiseksi kurissa tarvitaisiin kuntavaaleissa jotain muuta kuin hyvä yritys.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sosiaaliturva tulee tehdä vastikkeelliseksi: terveellä aikuisella ei voi olla pelkästään oikeuksia, vaan pitää olla myös vastuita ja velvollisuuksia. Oikeudenmukaisuutta ei ole se, että joku toinen maksaa jatkuvasti sinun elämäsi kulut saamatta mitään vastineeksi.

Olen ihan samaa mieltä, jokaisen terveen yksilön tulee osallistua yhteiskunnan rakentamiseen. Vapaamatkustelu tulee tehdä omilla rahoilla, jos sellaiseksi haluaa. Yhteiskunnan ei pitäisi aktiivisesti tukea oleskelua keksimällä alati uusia tukimuotoja, jottei vain tarvitsisi tehdä oikeaa työtä. Työttömyyden hoidosta tulisi siirtyä työllisyyden hoitoon. Pitäisi kehitellä kustannusneutraali järjestelmä, jossa suorat tuet tai osa niistä maksettaisiin vähitellen suurenevalla osuudella työnantajalle, joka ottaa työttömän esim. oppisopimuskoulutuksella sisään. Kotona makoilusta leikattaisiin ja se osa annettaisiin niille työnantajille avustuksena, jotka näitä työttömiä palkkkaisi. Tuki työnantajalle olisi avustus, eikä olisi työntekijälle ainoa palkka, vaan osa sitä. Jos ihminen työllistyisi kokonaan, voisi työnantaja saada esim. alennuksen vuodeksi palkan sivukuluista. Tällöin palkkaaminen houkuttelisi yrityksiä, ihmiset saisivat töitä, sosiaaliturvan menot alenisivat ja verotulot kasvaisivat. Jossakin kaukaisuudessa voisi jopa haaveilla siitä, että kaikkien ansiotulojen veroprosenttia voisi laskea.

Töitä tässä maassa on vaikka millä mitalla, mutta työnteon kannattavuus on heikkoa, koska ilmaista rahaa saa tukia hakemalla. Se raha on nypitty muiden selkänahasta, ja tämä maksajien joukko uhkaa harveta koko ajan. Samaan aikaan tuilla eläjien joukko kasvaa, joten yhtälöstä tulee kestämätön. Työkulttuuri on toki kokemassa yhä suuremman murroksen digitalisaation ja robotiikan kehittyessä, mutta ihmiset niitäkin suunnittelevat, kehittelevät, asentavat, käyttävät, huoltavat jne.

Panoksia uudelleenkoulutukseen, alanvaihtajille jne.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kulttuuria se on agrikulttuurikin.
Paljon on puhuttu Kepun mahdollisesta turpaan saamisesta vaaleissa, niin saattaa Demareillekin tulla kaikkein aikoin heikoin tulos. Jonkinlainen oppositiohan Marinilla on omassa puolueessaan ja sen pitämiseksi kurissa tarvitaisiin kuntavaaleissa jotain muuta kuin hyvä yritys.
Juuri näin. Olen samaa mieltä. Tuleeko uusi jytky. Toivottavasti. Persut lisää kannatustaan.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Tätä olen pelännyt. Kulttuuri, taide- ja tapahtumajärjestäjäalat kiittävät Saarikon poistumisesta kulttuuriministerin virasta. Toivottavasti saadaan uusi pätevä kulttuurimyönteinen henkilö tilalle.

Näin juuri.. olen enemmänkin odottanut uutista milloin Saarikko olisi vapaaehtoisesti irtisanoutunut nykyisestä ministeripestistään. Kulttuuri on tuhottu ja tieteeltä viety rahat, niin onhan se nyt aivan eeppinen epäonnistuminen tiede- ja kulttuuriministeriltä. Mutta päinvastoin saakin palkkioksi paljon painavamman ministerisalkun.. näin se vain menee..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös