Sanna Marinin hallitus

  • 2 584 410
  • 21 526

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitähän hallitus aikoo tehdä autoilun kanssa? Ei nyt oikein aukea tämäkään ehdotus, että valtio alkaisi taata jotain autolainoja wtf? Ministeri väläyttää: Suomen valtio voisi jatkossa taata sähköautoja ostavien kansalaisten lainoja – ”Kertaostos, johon ei välttämättä ole rahaa” Sitten on naapurin reiskalla laina johonkin 5v vanhaan sähköautoon, jonka arvo käytettynä on pienempi kuin lainan jäljellä oleva osuus, kun teknologia on taas mennyt eteenpäin. Miksi aina politiikassa pitää miettiä jotain hemmetin hankalia, kalliita, byrokraattisia ja markkinoita vääristäviä tukihimmeleitä?
 

molari

Jäsen

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kertoo kaiken tämän maan itätraumasta, että pääministeri ei voi vaatia laittomasti pidätetyn (tai Venäjällähän se toki on täysin laillista!) oppositiojohtajan vapauttamista ilman Keskustan tai presidentin konsultointia.

Joku raja politiikallakin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lainasin tänne toiseen ketjuun, koska vastaus sisältää hallituspoliittisia asioita. Tässä on presidentillinen näpäytys ilmeisesti rohkaissut kepunkin käsittelemään ongelmiaan, koska Saarikko vihjaa siihen suuntaan, että Marinin olisi pitänyt neuvotella myös heidän kanssaan. Mistähän vielä olisi lupa pitänyt hankkia: Suomi-Venäjä -seurastako? Taidettaisiin kannanottoa odotella vieläkin.

No, presidentillä on tietysti perustuslain mukainen ulkopolitiikan johto, toisin kuin keskustapuolueella, joten nämä näkemykset asettuvat ihan eri koreihin.


Asia on esillä parhaillaan a-studiossa. Karmeaa seurata kun Ilkka Kanerva tuo esille, mitä Venäjä tästä ajatteli tarkoittaen Marinin ulostuloa tarkoittaen muotoa. Sitten vielä Kepu hämmentämässä soppaa.

Siirryn jalkapallon pariin, näistä tulee vaan niin vihaiseksi. Milloin pääsee eroon menneisyyden vangeista? Mitä väliä sillä on, mitä Venäjä ajattelee, kun Marin ja Niinistö molemmat sanoivat asian kuten pitääkin ja se oli linjassa EU:n kanssa.
 
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Kertoo kaiken tämän maan itätraumasta, että pääministeri ei voi vaatia laittomasti pidätetyn (tai Venäjällähän se toki on täysin laillista!) oppositiojohtajan vapauttamista ilman Keskustan tai presidentin konsultointia.

Joku raja politiikallakin.
Ei se itse sisältö tässä ole se merkittävä tekijä vaan se, että nämä asiat nyt vaan hoidetaan tietyn kaavan kautta.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Marin epäonnistui tässä ja Niinistön näpäytys on oikein. Pääministeri ei johda Suomen ulkopolitiikkaa ja aikamoista selittelyä, tosin siihen on totuttu jo, että väärinymmärrys kyseessä. Jos näissä asioissa pääministerille tulee ymmärrysvirheitä, niin uskottavuus henkilön osaamiseen laskee entisestään. Enkä ota kantaa siihen, mitä kannanotto piti sisällään.

Aika helppoa on aistia jännite presidentin ja pääministerin välillä, samalla Marinista alkaa muotoutua henkilökuva jo narsistisena henkilönä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Marin epäonnistui tässä ja Niinistön näpäytys on oikein. Pääministeri ei johda Suomen ulkopolitiikkaa ja aikamoista selittelyä, tosin siihen on totuttu jo, että väärinymmärrys kyseessä. Jos näissä asioissa pääministerille tulee ymmärrysvirheitä, niin uskottavuus henkilön osaamiseen laskee entisestään. Enkä ota kantaa siihen, mitä kannanotto piti sisällään.

Aika helppoa on aistia jännite presidentin ja pääministerin välillä, samalla Marinista alkaa muotoutua henkilökuva jo narsistisena henkilönä.

Toistaiseksi ei ole varmaa tietoa, mitä asiasta on puhuttu etukäteen. Niinistön mukaan ei hänen kanssaan. Marinin mukaan kanslian kanssa. Jos Marin/edustajansa on keskustellut kanslian ja ulkoministeriön kanssa, mitä sieltä on sanottu? Onko todettu esimerkiksi, että katsellaan nyt, ei hätäillä.

Ulkopolitiikan johtamista ei ole vaatimus poliittisista syistä vangitun vapauttamisesta.

Mutta katsellaan nyt, ei hätäillä, mitä taustalla mahdollisesti paljastuu. Hyvää on se, että substanssimielessä asiat meni oikein.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vähän on osaltasi taas rivien välistä lukua, koska Kanervan arvostelun näen kohdistuvan enemmän tuohon Marinin tekoon. Olisitko hyväksymässä Marinin omavaltaiset kannanotot Suomen linjasta missä asioissa?
Marin näköjään haluaa kovasti muuttaa itsensä diktaattoriksi, seli seli "luulin informoidun" jolla saa sitten fanikunnaltaan kaiken anteeksi. Vittu mikä pyrkyri, sellainen työpaikkojen perinteinen demarisyöpä.

Vähän on osaltasi mopo karannut. En lähde kommentoimaan sen enempää Marin diktaattoriasi. Sen verran kuitenkin sanon, että katso nauhalta mitä Kanerva sanoi ja mistä oli huolissaan. Hän oli huolissaan siitä, mitä Venäjällä ajatellaan Marinin ulostulosta.

Ikäänkuin se Venäjälle kuuluisi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kenellekään ei ollut yllätys, että Navalnyi joka tapauksessa pidätetään heti Venäjälle palattuaan. Sekin oli etukäteen tiedossa, että pidätys tullaan laajalti tuomitsemaan. Marinilla ei mielestäni ollut mitään tarvetta ehtiä ensimmäisenä kommentoimaan.
Mutta joka tapauksessa, myrsky vesilasissa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kenellekään ei ollut yllätys, että Navalnyi joka tapauksessa pidätetään heti Venäjälle palattuaan. Sekin oli etukäteen tiedossa, että pidätys tullaan laajalti tuomitsemaan. Marinilla ei mielestäni ollut mitään tarvetta ehtiä ensimmäisenä kommentoimaan.
Mutta joka tapauksessa, myrsky vesilasissa.

Marssijärjestyshän oli, että EU kommentoi ensin ja EU vaati korkean edustajansa toimesta ensin Navalnyin vapauttamista. Haavisto re-twiittasi EU:n korkean edustajan twiitin. Vasta sen jälkeen Marin pisti omansa eetteriin. Jos kyseessä olisi ollut joku muu kuin venäläinen poliittisesti vangittu, Marinin twiitti ei ole aiheuttanut vesilasin kuohuntaa. Mutta kun kyseessä oli Venäjä, tilanne muuttui.

Samalla Suomen presidentin toimintaoikeudet ovat tulleet mun silmin päätökseen. Valtioneuvosto johtaa mahdollisimman pian tulevaisuudessa Suomen ulkopolitiikkaa, mikä onkin Suomen kannalta turvallisempi tapa. Venäjä ei pysty yhtä henkilöä korruptoimaan/kiristämään ym ja saamaan itselleen etuja.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei se itse sisältö tässä ole se merkittävä tekijä vaan se, että nämä asiat nyt vaan hoidetaan tietyn kaavan kautta.
Tämä kaava on mikä? Ei pitäisi olla epäselvää, etteikö pääministeri tällaista lausuntoa voi antaa, vaikkei olisi Niinistöltä, Saarikolta tai Paula Koivuniemeltä lupaa kysynyt. Kyse on ihmisoikeuksista ja mielivaltaisen pidätyksen arvostelemisesta, ei esimerkiksi Suomen irrottamisesta Pohjoismaiden neuvostosta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko se nyt ollut Marinilta liikaa laittaa vaikka tekstari, WhatsApp-viesti tai vaikka Instassa dm, että ”Moikka, olen antamassa lausuntoa medialle Navalnyin tilanteesta, kuten esikuntiemme kanssa on yhteisesti sovittu. Ei varmaankaan mitään estettä, vai haluatko kommentoida itse ensin, kun Pl:n mukaan ulkopolitiikka kuuluu ensisijaisesti sinulle? Tämä olisi hyvä saada tuupattua ulos asap, eli parin tunnin sisällä. Jos on jotain, mistä haluat keskustella, otathan yhteyttä. Viitsisitkö kuitenkin kuitata, että voin antaa kommentit. Tsemppiä päivään! T: Sanna”

Jotenkin mulle ei mene nyt Marinin selitykset läpi, kun linja on Niinistölle suoraan auki ja etiketti on selvä. Sinänsä itse asia, mitä Marin kommentoi on oikea ja ilman muuta saa kommentoida. Venäjän mielipidettä ei tarvitse huomioida mitenkään. Nämä vain pitää hoitaa, kuten kuuluu. Ja tämä asia kuuluu Tasavallan Presidentille ensisijaisesti.

Se, että tällaista tapahtuu Marinille ”vahingossa”, ja ”oli pienimuotoista kommunikaatio-ongelmaa”, ei ole enää sattumaa. Marin tietää kyllä oman toimivaltansa ja pitää siitä tiukasti kiinni. Jännästi toisinpäin se ei sitten olekaan enää niin justiinsa.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Olisiko se nyt ollut Marinilta liikaa laittaa vaikka tekstari, WhatsApp-viesti tai vaikka Instassa dm, että ”Moikka, olen antamassa lausuntoa medialle Navalnyin tilanteesta, kuten esikuntiemme kanssa on yhteisesti sovittu. Ei varmaankaan mitään estettä, vai haluatko kommentoida itse ensin, kun Pl:n mukaan ulkopolitiikka kuuluu ensisijaisesti sinulle? Tämä olisi hyvä saada tuupattua ulos asap, eli parin tunnin sisällä. Jos on jotain, mistä haluat keskustella, otathan yhteyttä. Viitsisitkö kuitenkin kuitata, että voin antaa kommentit. Tsemppiä päivään! T: Sanna”

Jotenkin mulle ei mene nyt Marinin selitykset läpi, kun linja on Niinistölle suoraan auki ja etiketti on selvä. Sinänsä itse asia, mitä Marin kommentoi on oikea ja ilman muuta saa kommentoida. Venäjän mielipidettä ei tarvitse huomioida mitenkään. Nämä vain pitää hoitaa, kuten kuuluu. Ja tämä asia kuuluu Tasavallan Presidentille ensisijaisesti.

Se, että tällaista tapahtuu Marinille ”vahingossa”, ja ”oli pienimuotoista kommunikaatio-ongelmaa”, ei ole enää sattumaa. Marin tietää kyllä oman toimivaltansa ja pitää siitä tiukasti kiinni. Jännästi toisinpäin se ei sitten olekaan enää niin justiinsa.
Viesti oli oikea Marilta kohti Venäjää, mutta ei todennäköisesti vahinko ylikävellä Niinistö. Mielestäni olisi ollut asiallista hoitaa ulkopolitiikka oikeassa järjestyksessä. Antaa Marinista aika ylimielisen ja typerän kuvan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olisiko se nyt ollut Marinilta liikaa laittaa vaikka tekstari, WhatsApp-viesti tai vaikka Instassa dm, että ”Moikka, olen antamassa lausuntoa medialle Navalnyin tilanteesta, kuten esikuntiemme kanssa on yhteisesti sovittu. Ei varmaankaan mitään estettä, vai haluatko kommentoida itse ensin, kun Pl:n mukaan ulkopolitiikka kuuluu ensisijaisesti sinulle? Tämä olisi hyvä saada tuupattua ulos asap, eli parin tunnin sisällä. Jos on jotain, mistä haluat keskustella, otathan yhteyttä. Viitsisitkö kuitenkin kuitata, että voin antaa kommentit. Tsemppiä päivään! T: Sanna”

Jotenkin mulle ei mene nyt Marinin selitykset läpi, kun linja on Niinistölle suoraan auki ja etiketti on selvä. Sinänsä itse asia, mitä Marin kommentoi on oikea ja ilman muuta saa kommentoida. Venäjän mielipidettä ei tarvitse huomioida mitenkään. Nämä vain pitää hoitaa, kuten kuuluu. Ja tämä asia kuuluu Tasavallan Presidentille ensisijaisesti.

Se, että tällaista tapahtuu Marinille ”vahingossa”, ja ”oli pienimuotoista kommunikaatio-ongelmaa”, ei ole enää sattumaa. Marin tietää kyllä oman toimivaltansa ja pitää siitä tiukasti kiinni. Jännästi toisinpäin se ei sitten olekaan enää niin justiinsa.
Pitääkö Marinin aina kysyä Niinistön mielipidettä, tai odottaa Niinistön lupaa kommentoida ulkopolitiikkaa? Vähän hankalaksi menee tuo. Entä jos Niinistö ei olisi kommentoinut asiaa?
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitääkö Marinin aina kysyä Niinistön mielipidettä, tai odottaa Niinistön lupaa kommentoida ulkopolitiikkaa? Vähän hankalaksi menee tuo. Entä jos Niinistö ei olisi kommentoinut asiaa?

Pitää. Jos siis perustuslaki kiinnostaa. Ja soisi Suomen pääministeriä kiinnostavan. En myöskään ymmärrä, miksi tämä asia olisi ollut sellainen, mitä Niinistö ei olisi kommentoinut? Sehän olisi selvinnyt kysymällä Niinistöltä itseltään.

Olen vähän huolissani Marinin asenteesta. Vähän muistuttaa teini-ikäistä lastani, jonka kanssa moni yksinkertainenkin asia kääntyy herkästi arvovaltakysymykseksi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kertoo kaiken tämän maan itätraumasta, että pääministeri ei voi vaatia laittomasti pidätetyn (tai Venäjällähän se toki on täysin laillista!) oppositiojohtajan vapauttamista ilman Keskustan tai presidentin konsultointia.

Joku raja politiikallakin.
Mikä tuossa on epäselvää? Päämisteri puhuu suomen suulla ja hänellä ei ole siihen oikeutta yksinään. Toki hän voi sanoa, että puhui omiaan, mutta varmaan sitten kaivelee muistista, että mitä mieltä oli kun ulkoministeri kävi abortinvastaisessa mielenosoituksessa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Mihin kohtaan perustuslaissa viittaat?
Tulkinta kysymyksiä, mutta näin on Suomessa aina toimittu ja mielestäni olisi syytä toimia, kunnes mahdollisesti muutamme marssijärjestystä.
”Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Presidentti ja ulkosuhteista vastaavat ministerit keskustelevat merkittävimmistä päätöksistä hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa.”
Lähde: oikeusministerio.fi

edit. Ja paino tuossa sanassa JOHTAA!
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vähän tuntuu, että täällä olisi kauheat revittelyt Marinin suomettumisesta, jos olisi ollut tuomitsematta Venäjän toimia. Tai jos olisi odottanut Niinistön kommenttia ensin, niin sanottaisiin että se vain peesaili ja on edelleen suomettunut.

Minä syytän:

Olette puolueellisia. Jonkun muun esim. oikeistopoliitikon tekemänä sama olisi saanut teiltä kiitosta. Nyt se on väärin kun sen teki SDP-puolueen "kassatyttö".
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Vähän tuntuu, että täällä olisi kauheat revittelyt Marinin suomettumisesta, jos olisi ollut tuomitsematta Venäjän toimia. Tai jos olisi odottanut Niinistön kommenttia ensin, niin sanottaisiin että se vain peesaili ja on edelleen suomettunut.

Minä syytän:

Olette puolueellisia. Jonkun muun esim. oikeistopoliitikon tekemänä sama olisi saanut teiltä kiitosta. Nyt se on väärin kun sen teki SDP-puolueen "kassatyttö".
Väärin! Marin on tehnyt monessa asiassa loistavaa työtä, mutta tässä on toimittu väärin. Kyllä poliitikkoja saa kritisoida. Mielestäni myös Niinistö on ollut liian lepsu Venäjää kohtaan ja hänelle siitä on kritiikkiä tullut. Asiat asioina.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän tuntuu, että täällä olisi kauheat revittelyt Marinin suomettumisesta, jos olisi ollut tuomitsematta Venäjän toimia. Tai jos olisi odottanut Niinistön kommenttia ensin, niin sanottaisiin että se vain peesaili ja on edelleen suomettunut.

Minä syytän:

Olette puolueellisia. Jonkun muun esim. oikeistopoliitikon tekemänä sama olisi saanut teiltä kiitosta. Nyt se on väärin kun sen teki SDP-puolueen "kassatyttö".
Paskapuhetta. Viesti on juuri sitä samaa sarjaa mitä tämän hallituksen aikana on kuultu sekä kannattajilta, että hallituksen suusta. Älkää arvostelko, mutku muutkin, kokoomuskin, me ollaan hyviä ....
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mun mielestä olennaista on, että oli laaja kuoro ääniä länsimaista, jotka kertoivat Venäjälle miltä se heidän touhunsa näyttää tännepäin, ja että sitä paheksutaan. Tästä ei välttämättä ole mitään apua Venäjän opposition olosuhteiden kannalta. Mutta tätä ei varmasti tiedetä, joten kannattaa koittaa. Ehkäpä oppositiossa joku elää taistelemaan vielä toisenkin päivän.

Että olennaisesti sama viesti tulee sekä pääministeriltä että presidentiltä, ei haittaa sekään. Ehkäpä ideaalisesti koordinoisivat viestinsä paremmin, jos tässä nyt jonkun pilkunviilaajan mielestä marssijärjestys oli väärä, mutta se ei ole kovin olennainen varmaankaan Venäjälle menevän viestin suhteen.

Jos on niin, ettei tässä tehdä tikusta asiaa Marinin puolueen, poliittisten kantojen tai persoonan ärsyttäessä, niin hyvä niin. Tai mikäli on niin, ettei Marinia syytettäisi suomettumisesta, jos hän olisi ollut hiljaa ja antanut presidentin hoitaa viestinnän. Vaan yleensähän tällä palstalla suomettumiskortti lävähtää pöytään aika herkästi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Se että Sanna Marin puuttuu ulkopolitiikkaan on about yhtä väärin kuin että presidentti puuttuu sisäpolitiikkaan riippumatta siitä, että ovatko he kulloinkin olleet oikeassa asiassaan. Varmasti Sannalla oli pointtinsa venäjän suuntaan samoin kuin Niinistöllä koronan hoitoon, mutta silti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös