Osimoilleen noin SDP tulee selittämään meille sekä kuntavaaleihin että seuraaviin eduskuntavaaleihin mentäessä. Korona pyhittää. Sillä savuverholla pitää saada kaikki sössit ja tekemättömyydet anteeksi, ynnä kaikkinaiset lisävelanotot toki ilman muuta.Toisaalta edellisen hallituksen aikana ei ollut koronapandemiaa rasittamassa tuota työllisyystavoitteeseen pääsyä. Niitä työttömiä on ympäri maailmaa nyt tämän koronapandemian takia, joten mitään epätavallista tässä Suomen työttömyydessä tällä hetkellä ei ole. Varmasti porvarihallituksenkin työllistymistoimet olisivat menneet pieleen, jos olisi ollut sama tilanne kuin tällä punavihervasemmistohallituksella.
Osimoilleen noin SDP tulee selittämään meille sekä kuntavaaleihin että seuraaviin eduskuntavaaleihin mentäessä. Korona pyhittää. Sillä savuverholla pitää saada kaikki sössit ja tekemättömyydet anteeksi, ynnä kaikkinaiset lisävelanotot toki ilman muuta.
Kuten sanoin niin nuo 100 000 koronan takia työtöntä annan anteeksi. Hallituksen oma tavoite oli nostaa työllisyysaste 73->75% ja tämä ei tapahdu istumalla söpöllä pikku pepulla, vaan konkreettisilla työllisyystoimilla. Vaikka suhdanteiden takia numeraaliseen tavoitteeseen ei päästäisi, niin ne toimet ovat tarpeellisia ja auttavat kansantaloutta sitten kun covid loppuu. Ei korona ole perusteltu syy jättää toimia tekemättä. Paikallista sopimista voitaisiin esim ihan hyvin edistää nytkin. Jos hallitus tekisi nuo toimet, niin voisin heitä äänestää vaikka hallituskauden päättyessä todellinen työllisyysaste jäisi 70% tuntumaan.Toisaalta edellisen hallituksen aikana ei ollut koronapandemiaa rasittamassa tuota työllisyystavoitteeseen pääsyä. Niitä työttömiä on ympäri maailmaa nyt tämän koronapandemian takia, joten mitään epätavallista tässä Suomen työttömyydessä tällä hetkellä ei ole. Varmasti porvarihallituksenkin työllistymistoimet olisivat menneet pieleen, jos olisi ollut sama tilanne kuin tällä punavihervasemmistohallituksella.
Kuten sanoin niin nuo 100 000 koronan takia työtöntä annan anteeksi. Hallituksen oma tavoite oli nostaa työllisyysaste 73->75% ja tämä ei tapahdu istumalla söpöllä pikku pepulla, vaan konkreettisilla työllisyystoimilla. Vaikka suhdanteiden takia numeraaliseen tavoitteeseen ei päästäisi, niin ne toimet ovat tarpeellisia ja auttavat kansantaloutta sitten kun covid loppuu. Ei korona ole perusteltu syy jättää toimia tekemättä. Paikallista sopimista voitaisiin esim ihan hyvin edistää nytkin. Jos hallitus tekisi nuo toimet, niin voisin heitä äänestää vaikka hallituskauden päättyessä todellinen työllisyysaste jäisi 70% tuntumaan.
Muun muassa alentamalla yritysten kynnystä palkata uusia työntekijöitä, kun useilla aloilla kuitenkin on tähän mahdollisuuksia. Painottamalla koronastrategiassa esimerkiksi henkilökohtaista suojautumista mm. siksi, ettei ravintola-ala joutuisi kohtuuttomien lomautus- ja irtisanomistoimien kohteeksi. Lanseeraamalla ravintoloiden tukemiseksi ”koko kansan lounassetelin” tapaisen mekanismin, jollaista Amos Ahola ehdotti jo viime keväänä, samoihin aikoihin kun hallitus työnsi rekkakuormittain koronatukirahaa Business Finlandin kautta monenmoisille konsultti- ym. yrityksille. Pidättäytymällä potkimasta nilkoille esimerkiksi metsäteollisuutta ja edistämällä kotimaisen metsäteollisuuden raaka-aineensaantia. Tässä nyt jotain näin pikaisesti. Tosin en usko, että sitä lounasseteliä olisi mikään muukaan hallitus survaissut kovin äkkiä liikkeelle, mutta jos pitää subventoida, niin tuo subventio menisi ainakin suunnilleen sinne mihin sen ajatellaan menevän.No miten tässä tilanteessa parannettaisiin työllisyyttä, kun suurimmassa osassa maailmaa tilanne on koronapandemian takia talouden kannalta surkeassa tilassa?
Muun muassa alentamalla yritysten kynnystä palkata uusia työntekijöitä, kun useilla aloilla kuitenkin on tähän mahdollisuuksia. Painottamalla koronastrategiassa esimerkiksi henkilökohtaista suojautumista mm. siksi, ettei ravintola-ala joutuisi kohtuuttomien lomautus- ja irtisanomistoimien kohteeksi. Lanseeraamalla ravintoloiden tukemiseksi ”koko kansan lounassetelin” tapaisen mekanismin, jollaista Amos Ahola ehdotti jo viime keväänä, samoihin aikoihin kun hallitus työnsi rekkakuormittain koronatukirahaa Business Finlandin kautta monenmoisille konsultti- ym. yrityksille.
Pidättäytymällä potkimasta nilkoille esimerkiksi metsäteollisuutta ja edistämällä kotimaisen metsäteollisuuden raaka-aineensaantia. Tässä nyt jotain näin pikaisesti. Tosin en usko, että sitä lounasseteliä olisi mikään muukaan hallitus survaissut kovin äkkiä liikkeelle, mutta jos pitää subventoida, niin tuo subventio menisi ainakin suunnilleen sinne mihin sen ajatellaan menevän.
Palkkatukea on kyllä maksettu pitkäaikaistyöttömien työllistämiseksi, joskaan tämä ei ole uusi innovaatio. Nykyinen hallitus on poistanut eläkeputken. No, jostakin on pakko myös säästää, vaikka tarpeellisen vastuunoton joutuu perustelemaan myös omille pettyneille kannattajille.
Koronaepidemia on tietenkin hallituksesta ja sen kokoonpanosta riippumaton asia, ja epidemian kanssa pitää tulla toimeen. Sen taakse ei kuitenkaan pidä piiloutua ja tehdä epidemiasta selitystä omalle saamattomuudelle.
Varmasti näihin toimiin ryhdytään heti, kun se on mahdollista. Nyt pitää hoitaa koronapandemia pois alta yhdessä muiden maiden kanssa. Terveys ainakin menee minun arvojärjestyksessäni taloutta ensin.
Minä puolestani näkisin että on varmaa että niihin ei ryhdytä tällä hallituskaudella. Vetoa olen valmis lyömään asiasta. Niitä ei tehty ennen korona-aikaakaan. Siinä oli kuitenkin melkein vuosi aikaa Sipilän hallituksen jälkeen. Kaikkia toimenpiteitä ei kannata tai voida ottaa käyttöön epidemian aikana, mutta nekin voisi olla sovittu astumaan voimaan tulevaisuudessa ihan niinkuin hoitajamitoitus tai eläkeputken poistaminen. Nekin tulevat vasta seuraavan hallituksen aikana.Varmasti näihin toimiin ryhdytään heti, kun se on mahdollista. Nyt pitää hoitaa koronapandemia pois alta yhdessä muiden maiden kanssa. Terveys ainakin menee minun arvojärjestyksessäni taloutta ensin.
Sieltä porvaripuolelta todettiin jo viime keväänä, että koronan takia hallituksen tavoitteille talouspolitiikan puolelta on käymässä huonosti ja he eivät tästä hallitusta millään tavoin syytä. Lisäksi pyydettiin tarkastelemaan hallitusohjelmaa uudestaan ja päivittämään tavoitteet vastaamaan koronan aiheuttamaa taloustilannetta. Tätä ei ole kuitenkaan haluttu hallituksen puolelta tehdä, joten itse katson, että esim. 75% työllisyystavoite on edelleen voimassa kerran se siellä ohjelmassa vielä lukee.Toisaalta edellisen hallituksen aikana ei ollut koronapandemiaa rasittamassa tuota työllisyystavoitteeseen pääsyä. Niitä työttömiä on ympäri maailmaa nyt tämän koronapandemian takia, joten mitään epätavallista tässä Suomen työttömyydessä tällä hetkellä ei ole. Varmasti porvarihallituksenkin työllistymistoimet olisivat menneet pieleen, jos olisi ollut sama tilanne kuin tällä punavihervasemmistohallituksella.
Sen sijaan veronkorotuksille ja työllistämisen hankaloittamiselle se ei tunnu olevan mikään este.
Esim. polttoaineveroa korotettiin. Käsittääkseni vaikuttaa kuljetusalan ja sitä kautta käytännössä jokaisen alan työllisyyteen. Veronkorotukset ovat jossain tapauksissa erittäin perusteltuja (esim. rööki), mutta jokainen euro mikä menee firmoilta pois, on pois työllistämisestä.Mitä uusia veronkorotuksia on tehty ja minkälaisia työllistämisen hankaloittamistoimia on tehty, jotka eivät liity koronaan?
Ainkin tupakkavero kahteen kertaan prkl!!!Mitä uusia veronkorotuksia on tehty ja minkälaisia työllistämisen hankaloittamistoimia on tehty, jotka eivät liity koronaan?
Tähän haasteeseen ei olla vieläkään saatu vastausta:
Jos todellista halua olisi niin asioita olisi mahdollista valmistella jo korona-aikana. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole mitään merkkiä että valmistelutyötä tehtäisiin. Syykin on selvä, Marin on nimittäin totaalisen allerginen ns. koville keinoille työllisyysasteen nostamiseksi. Pehmeät keinot, kuten palkkatuki on todettu käytännössä kaikkien asiantuntijoiden toimesta tehottomiksi joten käytännössä työllisyysastetta ei ole mahdollista nostaa kuin ikävillä päätöksillä ja se taas ei Marinin uusvasemmistolaiseen ideologiaan sovi. Siinä mielessä korona toimii hyvänä alibina tekemättömille työllisyyspäätöksille. On mielenkiintoista nähdä kantaako tämä korona-alibi aina 2023 eduskuntavaaleihin vai tajuaako kansa ennen sitä että keisarinnalla ei olekaan vaatteita.Varmasti näihin toimiin ryhdytään heti, kun se on mahdollista. Nyt pitää hoitaa koronapandemia pois alta yhdessä muiden maiden kanssa. Terveys ainakin menee minun arvojärjestyksessäni taloutta ensin.
Ei voi olla totta. Tällä kerralla ei nyt ehditty mukaan keskusteluun, jossa olisi ollut mahdotonta lukea käsikirjoitettua iltasatua.
No eikö tuollaisen pitäisi olla Pääministerille sitten pelkkä nopea suupala ja pisteautomaatti? Samaa mieltä siitä ettei kaikkien kanssa voi hippasille lähteä mutta lähtisi nyt edes kerran kokeilemaan onneaan talouteen liittyen. Eihän Marin voi aihetta ikuisesti vältellä? Vai voiko sittenkin? Lisättäköön etten tarkoita että juuri tämän tyypin kanssa pitäisi lähteä. Minulla ei ole miehestä mitään käsitystä.Jos pääministeri lähtisi jokaisen random taloustieteilijän kanssa keskustelemaan, kalenteri olisi aika täynnä.
Malinen on brändännyt itseään jonkin näköisenä vaihtoehtona, "olen puolueisiin sitoutumaton, mutta mielipiteeni ovat Perussuomalaisten puolueohjelman mukaisia"... Olen muutaman herran haastattelun kuunnellut/ katsonut, aikamoinen yksinkertaistaja on. Yksinkertaisia ratkaisuja monimutkaiseen asiaan.
Syrjäseutujen pienituloisille kompensoidaan jne. Entäs kaupungissa asuvalle pienituloiselle (määrittelykysymys) jonka työpaikka on vähän syrjemmässä (toinen määrittelykysymys)?