Syrjässä asuvat ovat tehneet tietoisen tai tiedostamattoman päätöksen muuttaa sinne, missä on vähän tai ei ollenkaan työpaikkoja. Monelle se tuo kuitenkin säästöjä, kun asumiskulut ovat pienemmät.
Kaupungissa asuvilla taas on toimiva joukkoliikenne, jota voi täydentää autolla ja/tai fillarilla. Läheskään kaikki kaupunkiasujat eivät ole muuttaneet sinne sen takia, että se olisi jokin unelma. Moni on vain ynnännyt eri vaihtoehdot ja tehnyt johtopäätökset pitkän aikavälin hyödyistä ja haitoista.
Aina kun puhutaan bensan hinnasta, keskusteluun tuodaan sama arkkityyppi köyhästä, työputkessa raatavasta maaseutuasujasta. Tilastojen valossa autoilu kasaantuu kuitenkin keski- ja hyvätuloisille, eli niille, joilla on myös varaa maksaa autoilusta.
Toinen argumentti on se, että autoilu kehystetään täysin välttämättömäksi ja rationaaliseksi valinnaksi. Jälleen tilastot kuitenkin osoittavat, että valtaosa matkoista on joko tarpeettomia tai mukavuussyistä tehtyjä.
Enkä nyt vähättele sitä, etteikö auto olisi helkkarin kätevä ja mukava kapistus, joka helpottaa arjen logistiikkaa. Sen omistamista ja käyttöä vain perustellaan aika epärehellisesti.