Sanna Marinin hallitus

  • 2 593 122
  • 21 526

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näinpä. Rakennusalalla sivukuluja ja muuta paskaa saa maksella tuntipalkan päälle 1,75 kertoimella. Jos maalarin tuntiliksa on 18€, maksaa hän työnantajalle 31,50€/h. Aika paljon olen erilaisia tarjouksia/sopimuksia nähnyt, ja yleensä tuntihinnat pyörivät järkeään yli 40€/h. Meilläkin taitaa alin tuntihinta olla 45€.
Ja sen alkuperäisen tyypin keskituntiansio 54 euroa ei ole se kustannus, millä hänen työtään tarjotaan eteenpäin. Se lienee lähemmäs 200 tunnilta
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ensinnäkin pitää aloittaa toistamalla vanha tosiasia, että työpaikkojen määrä määrääytyy puhtaasti kysynnän ja tarjonnan mukaan ja loppupelistä on kyse työn hinnasta tai tarkemmin sanottuna hinta-laatusuhteessa. Jos työn hinta ei jousta, niin sitten joustaa tarjolla olevien työpaikkojen määrä. Ainoa kestävä tapa lisätä työpaikkojen määrää on siis laskea työn hintaa. Jos jollain alalla on työttömyyttä, niin silloin yhteiskunnalta perustua olisi laskea alan palkkaa.
Hirveää kitinää on siitä ettei työn teetäminen enää kannata kun voitot jäävät liian pieniksi. Miettikää sitä miten työnteko sitten kannattaa työntekijälle jos palkalla ei elä.
Ei kukaan ole niin tyhmä, että ottaisi riskiä ja teettäisi työtä jos se ei kannata. Vasemmisto on joskus toisenlaista yritystoimintaa yrittänyt, mutta nurin ne on Ekat ja Hakat menneet. Ei yrittäjät siinä se isoin häviäjä ole jos työn teettäminen ei kannata, vaan me veronmaksajat jotka kotona makailijat elätämme.

Työn teon pitäisi aina olla kannattavampi vaihtohto kuin kotona makoilu. Jos tässä maassa kotona makoilulla elää, niin silloin työssäkäynnilläkin pitää pystyä elämään.

Parasta mitä yhteiskunta voisi tehdä olisi lisätä vähittäiskaupan kilpailua. Se lisäisi työllisyyttä ja laskisi hintoja, jolloin pienemmänkin palkan ostovoima paranisi.
Spilän hallituksen luomista työpaikoista entistä suurempi osa oli puolikkaita työpaikkoja ja 0 sopimuksia joilla kaunisteltiin tilatoja.
Tämä nyt on yksiselitteisesti täyttä paskapuhetta. Sipilän hallituksen aikana tehtyjen työtuntien määrä kasvoi 100 miljoonalla tunnilla

Jos talkoisiin lähdeään siihen pitää osallistua muidenkin kuin työntekijöiden eikä kitistä heti mm osinkoveron muutoksesta. Pihtiputaan mummon eläkkeestä pihistetty 10 e/kk tai jonkun muun pienituloisen etuuden leikkaus dei tuo Suomeen yhtään suuryritystä investoimaan ja lisäämään työllisyyttä. Oikeistohallituksen päätöksillä ei saada edes hoitohenkilökunnan lisäyksellä lisää työtä.

Kokoomus on toitottanut ja toitottaa tätä ei yhtäkään uutta työpIkkaa vaikka tekisit mitä. Samalla se ei ole itse eittänyt yhtäkään toimenpidettä miten hyvin menestyvät isoja voittoja tuottavat yritykset ja ökyasuntoja, autoja ja veneitä omistavat osallistuvat jatkossa enemmän taloutalkoisiin. Helpompi on heidänl aittaa osa lepäjonoon kuin pihistää jostain turhasta etuudesta. Pihtiputaan mummon kukkarolle tuntuu olevan helpompi mennä.
Entä jos myönnetään, että Suomessa hyvätuloiset maksavat jo nyt about eniten veroja koko maailmassa, joten he ovat osallistuneet taloustalkoisiin koko ajan riittävästi. Sitä vastoin pihtiputaan mummot tienaavat verroikkeihinsa verrattuna hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Miksi pitäisi alkaa yrittäjäksi, eikö olisi vain fiksumpaa muuttaa tuota verotuksen älyttömyyttä? Kai se on jollain tapaa väärin, ettei työntekijänä voisi samalla saada rahaa samasta työstä, verotuksellisesta näkökulmasta.
Mulla on oman reilun 30-vuoden työuran aikana ollut melkein 20 vuotta ns. lisäduuni. Joskus niin, että tuolta on tullut se reilu 40 tuntia viikkoon, joskus tällaista pari iltaa viikossa. Ei se mukavalta tuntunut, kun sen +90 h/vk vuoden jälkeen katseli verotuksen valmistumisen aikoihin, että tuolla lisätyöllä ansaituista rahoista meni veroihin ja muihin veroluonteisiin maksuihin n.45%, vaikka kyseessä oli melkoisen alhaisella palkkatasolla siunattu työ. Tuo kaikki aika oli kuitenkin lasten kanssa ajasta pois, vaikka raha menikin perheen hyvinvointiin, harrastuksiin etc. Liian myöhään tein päätöksen tuolloin, ettei olisi maksanut vaivaa.
Älyttömyyksiähän on purettukin. Enää lisätyö ei mene automaattisesti tolkuttomalla lisäprosentilla ja kevytyrittäjyys on tehty erittäin helpoksi. Toki siitä voi olla montaa mieltä onko palkkatulo vs. osinkotulojen verotuksen eroissa mitään järkeä, mutta noitakin on käsittääkseni pikkuhiljaa viilailtu lähemmäs toisiaan. Toki jos on kategorisesti progressiivista verotusta vastaan, niin sitten voi olla hankala perustella itselleen miksi Suomen järjestelmä on hyvä, mutta on se ainakin taannut yhteiskuntarauhan ja menestymisen mahdollisuudet käytännössä koko kansalle jo melko pitkään ja sillä on äänestäjistön keskuudessa niin vankka tuki ettei tuosta olla edes porvarihallitusten toimesta nähty järkeä isosti lipsua.

Lueskelin sopivasti viime kuun hesarin kuukausiliitteestä pitkän jutun Supercellistä, Paananen tuossa hehkutti lempiaiheestaa, eli siitä miten on onnellinen saadessaan maksaa veroja Suomeen ylläpitääkseen järjestelmää. Kodisojan kanssa ovat molemmat tuottaneet valtiolle henkilökohtaista verotuloa enemmän kuin kukaan muu suomalainen tällä vuosituhannella (toki pelkkiä lukuja tarkastellessa koskaan) ja siellä on aika nimekästä kilpailijaa. Toisaalta mikäs maksellessa kun perustamansa yritys on tuottanut pelkästään yhden nimekkeen osalta 8 miljardia euroa firmalle ja vähemmänkin tuottaneita hittituotteita on puolen kymmentä. Ehdottomana edellytyksenä aikoinaan firman osakekannan myymiselle pitivät että pääkonttori ja sitä myöten firman verotulot jäävät Suomeen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Öö, nyt vetää jo sanattomaksi. Luetko sä yhtään noita kirjoituksia mihin kommentoit. Alla tuo alkuperäinen lausahdus.

Käytännössä minun kannattaa itse esimerkiksi maalata taloni sen sijaan, että tekisin lisätyötä ja ostaisin palvelun. En ole ainoa. Kenen etu tämä on?

Tuossa verrataan sitä, mitä jää itselle lisätyöstä käteen vs. se mitä maksetaan ulkopuoliselle suoritteesta.
Tässä siis verrataan omenoita ja appelsiineja.

Jos haluat verrata työsuoritteiden hintaa, se eka laskelmani kertoo sen. Maksamalla sen 35 egee tunnilta saat jo muutakin kuin työsuoritteen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä verrataan tasan sitä, että talo saa uuden maalikerroksen, eikä mitään muuta. Ja miksi se taloudellisesti kannattaa hyväpalkkaisenkin itse tehdä, vaikka omista töistä tinkien. Kaikki muu on selittelyä.
Ja minä kerroin miten sen saa halvemmalla. Kaikki muu on selittelyä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tämä
Laitapa @heavy toiminimi pystyyn, ja laskuta 15 € / tunti.

Eihän tässä tuota tarkoiteta. Jos palkkaan jonkun, vaikka maalaamaan seiniä, maksan henkilölle tuon 15 e + erikseen työantajakulut (ohjeet löytyy helposti). Ei kai toi 2500 kuukausiliksa nyt täysin surkea ole maalarille, vai onko? Kotitalousvähennyksellä saan vielä ison osan takaisin. Tämä on yksi syy, että itse en taloani enää siivoa. Palkkasin siivoojan (en maalaria), joka tosin käyttää toiminimeä...
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä


Eihän tässä tuota tarkoiteta. Jos palkkaan jonkun, vaikka maalaamaan seiniä, maksan henkilölle tuon 15 e + erikseen työantajakulut (ohjeet löytyy helposti). Ei kai toi 2500 kuukausiliksa nyt täysin surkea ole maalarille, vai onko? Kotitalousvähennyksellä saan vielä ison osan takaisin. Tämä on yksi syy, että itse en taloani enää siivoa. Palkkasin siivoojan (en maalaria), joka tosin käyttää toiminimeä...

Sehän noissa laskelmissa mättää, että työnantajakulut ei todellakaan ole 3 €/h ja sitä tässä on useampi henkilö koittanut rautakangesta vääntää selväksi.

Teidän ei tarvitse tulla edes alalle tajutaksenne tämän. Rakennuttakaa piruuttaan vaikka omakotitalo ja laskekaa työkustannukset tuon 18 euron mukaan. Kertokaa sitten täällä, miten pankissa suhtautuivat laskelmiinne.

Kotisiivouksesta en tiedä, mutta raksasiivoojan saa 25 euron tuntihinnalla (alv=0). Ei vertaudu maalariin tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan alan ammattiryhmään, pl. apumieheen.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
Tämä


Eihän tässä tuota tarkoiteta. Jos palkkaan jonkun, vaikka maalaamaan seiniä, maksan henkilölle tuon 15 e + erikseen työantajakulut (ohjeet löytyy helposti). Ei kai toi 2500 kuukausiliksa nyt täysin surkea ole maalarille, vai onko? Kotitalousvähennyksellä saan vielä ison osan takaisin. Tämä on yksi syy, että itse en taloani enää siivoa. Palkkasin siivoojan (en maalaria), joka tosin käyttää toiminimeä...

Meillä on kans siivooja käynyt jo pidemmän aikaa. Emme me avovaimon kanssa kyllä pysty allekirjoittamaan sitä, että Suomessa olisi hyvätuloisilla kannattamatonta palkata ihmisiä töihn. Tämä koko keskustelu on ollut aivan absurdi, puolin ja toisin.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Olen ite ammatilliselta koulutukseltani pintakäsittelijä (=maalari/teollinen maalari). Olispa tiennyt kymmenen vuotta sitten, että tienaisin 40e/h vaan tulemalla paikalle. Tai sitten työnantajat vetää välistä 20e/h. Jos siis tähän keskusteluun nyt uskon.

Edit: Ja tiedän, työnantajamaksut yms. Mutta jos bruttona sais tosiaan tosta hommasta mitä itse olen opiskellut, niin 38e/h esimerkiksi, niin en ihmettele että paikkoja ei ole pahemmin tarjolla. Kyllähän tota nyt tolla hinnalla tekisi varmaan kaikki alalle koulutetut.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sehän noissa laskelmissa mättää, että työnantajakulut ei todellakaan ole 3 €/h ja sitä tässä on useampi henkilö koittanut rautakangesta vääntää selväksi.
Tämä ei ole mikään uskon asia, voit ihan itse käyttää nettipalvelua, joka laskee työnantajakulut, kun annat työn hinnan ja työntekijän iän. Käy kokeilemassa ja tule kertomaan paljonko sait 15 euron tuntipalkalle maksuja.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä ei ole mikään uskon asia, voit ihan itse käyttää nettipalvelua, joka laskee työnantajakulut, kun annat työn hinnan ja työntekijän iän. Käy kokeilemassa ja tule kertomaan paljonko sait 15 euron tuntipalkalle maksuja.

Ilmeisesti puhutaan vähän eri asioista. Yrittäjällä/yrityksellä on tunteja joita ei voi laskuttaa suoraan. Eikä töitä varmaan ole tasaisesti 8h joka päivä. Lisäksi kiinteät kustannukset, työvälineet tms.

Vaikka itse "työ" olisikin se 15€/h niin kaikki muu nostaa veloitusta.

Toki jos tarjotaan töitä ja vehkeet tarjotaan työnteettäjän toimesta niin silloin kustannukset pienenevät
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Työn tekeminen vaan pitäisi aina olla kannattavampaa ja pakottavampi vaihtoehto kuin persellään istuminen.

Olen täällä ennenkin siitä kirjoittanut tänne, mutta muinoin HSssä oli juttu kulttuuriharrastajasta, joka ei viitsi duuniin mennä kun valtio maksaa hänelle yksiön Kruununhaasta ja sen päälle kk-toimeentulo, jolla kertoi pärjäävänsä hyvin - käy eri yhdistyksissä ja harrastuksissa. Jotta voisi saada saman elintason oli laskenut muistaakseni että pitäisi tienata ainakin sellaiset 2500 ja aikaa ei jäisi niin paljon harrastamiseen. Naurattavaa.

Tuollaisille välittömästi postimerkki persuksiin ja asutuksen muutto Kontulaan, siinä yksi ensivastetoimintaan kannustin kaverille elintapansa uudelleenmiettimiseen. On uskomatonta, että meillä on systeemi, jossa voi surffailla eläkettä kohden tuolla tavoin, pitäisi olla porkkanan balanssina paljon enemmän keppiä ja yksilön vastuuttamista.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
Meillä on kans siivooja käynyt jo pidemmän aikaa.

Palkkasin siivoojan (en maalaria), joka tosin käyttää toiminimeä...

Paljonko nuo kotisiivoojat veloittavat tunnilta? Tämä siis ihan aidosta mielenkiinnosta.

Olen ite ammatilliselta koulutukseltani pintakäsittelijä (=maalari/teollinen maalari). Olispa tiennyt kymmenen vuotta sitten, että tienaisin 40e/h vaan tulemalla paikalle. Tai sitten työnantajat vetää välistä 20e/h. Jos siis tähän keskusteluun nyt uskon.

Itse puolestaan työskentelen vastaavana työnjohtajana työnantajalla, jonka liikevaihto lasketaan sadoissa miljoonissa. Toimenkuvaan kuuluu mm. aliurakoiden hankinnat, lisätyötarjousten laskenta jne. ja kyllä, työnantajasi veloittaa sinusta takuuvarmasti päälle 30 € + alv tuntihommissa.

Alan pikkuhiljaa ymmärtää paremmin vasemmistopuolueiden kannatusta, jos ihmisillä on oikeasti näin harhaisia käsityksiä siitä, mitä heidän työnsä yritykselle oikeasti maksaa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Alan pikkuhiljaa ymmärtää paremmin vasemmistopuolueiden kannatusta, jos ihmisillä on oikeasti näin harhaisia käsityksiä siitä, mitä heidän työnsä yritykselle oikeasti maksaa.

Itse olin edellisessä työssä mukana palveluiden myynnissä. Tosin ala on niin sukurutsaukseen asti kilpailutettu parin ison toimijan kesken, että hinnat poljetaan kyllä lattiaan ja sieltä vielä läpi.

Sen tiedän, että voittoa jos haluaa /tunti tehdä, niin noin tuplat pitää veloittaa mitä työntekijä maksaa sinulle. Mutta tosissaan siis tuosta pensselin heilutuksesta saa 20e/h se työntekijä? Arkityö, päivällä? Toisaalta, ihan käsittämättömät ukot tässäkin maassa tienaa perusjutuilla sen 2 500e - 3 000e/kk ja sekin on liian vähän, vaikka pätevyysvaatimus on vastata puhelimeen tai, että osaa kirjoittaa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Yritys tietenkin laskee tähän päälle kokonaiskustannusmallin tms. mukaisesti yritystoiminnan kuluja + voittoa + alv, mutta ne eivät siis ole sitä, mitä se varsinainen työ maksaa.

En vänkää tästä vastaan, kun en itse ole yrittäjänä ollut, niin ei ole tullut perehdyttyä siihen, mistä tuo potti kaiken kaikkiaan koostuu. Pointtina lähinnä se, että sen verran tuosta työstä on laskutettava, että on työnantaja- ja sivukuluineen kannattavaa.

Sen tiedän, että voittoa jos haluaa /tunti tehdä, niin noin tuplat pitää veloittaa mitä työntekijä maksaa sinulle. Mutta tosissaan siis tuosta pensselin heilutuksesta saa 20e/h se työntekijä? Arkityö, päivällä? Toisaalta, ihan käsittämättömät ukot tässäkin maassa tienaa perusjutuilla sen 2 500e - 3 000e/kk ja sekin on liian vähän, vaikka pätevyysvaatimus on vastata puhelimeen tai, että osaa kirjoittaa.

Kyllä, työ on se, joka rakentamisessa maksaa. Eivätkä nuo perinteiset parinkymmenen työntekijän puulaakit yleensä ole varsinaisesti mitään kultakaivoksia yrittäjille. Toki parempiin rahoihin siinä pääsee käsiksi kun renkinä, mutta melkoinen stressikin siinä on ja päivät monesti ympäripyöreitä. Itse en kyllä kadehdi tuollaista yrittäjää ja nostan hattua jokaiselle, joka sitä jaksaa laillisesti pyörittää.

Sivuhuomautuksena, itsellä oli ennen tapana sanoa, että maalata nyt osaa kuka vaan. Sitten hoidin oman kämpän maalaustyöt ja sen jälkeen tuo on kääntynyt muotoon "ulkomaalata nyt osaa kuka vaan".
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Paljonko nuo kotisiivoojat veloittavat tunnilta? Tämä siis ihan aidosta mielenkiinnosta.

32 e/h sis. siivouksessa käytettävät aineet ja välineet. Hinta on pk-seudulla. Itsellehän tuosta jää rapeat 19 e maksettavaa.

Äläkä nyt itse sotke tässä keskustelussa suurempia yrityksiä siihen, että palkkaisin itse yhden työntekijän. Toki ajalle, jonka käytän palkanmaksuun, pitäisi kai joku hinta laskea...

Edit. Lisätään muuten sekin, että kaupassa en myöskään käy enää, kuin hakemassa ostokset, kun joku kerää ne valmiiksi 4,90 e hintaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
32 e/h sis. siivouksessa käytettävät aineet ja välineet. Hinta on pk-seudulla. Itsellehän tuosta jää rapeat 19 e maksettavaa.
Eli jos puhtaasti taloudelliselta kannalta ajattelee, niin 32€/h tarkoittaa että ilman kotitalousvähennyksiä pitäisi tienata 5120€ nettona että homma olisi kannattavaa. Kotitalousvähennyksen avulla raja tippuu reiluun jo kolmeen tonniin. Vasemmiston hampaissahan nämä vähennykset ovat kovasti olleet, mutta hyvä ettei niitä kokonaan ole poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
32 e/h sis. siivouksessa käytettävät aineet ja välineet. Hinta on pk-seudulla. Itsellehän tuosta jää rapeat 19 e maksettavaa.

Äläkä nyt itse sotke tässä keskustelussa suurempia yrityksiä siihen, että palkkaisin itse yhden työntekijän. Toki ajalle, jonka käytän palkanmaksuun, pitäisi kai joku hinta laskea...

Edit. Lisätään muuten sekin, että kaupassa en myöskään käy enää, kuin hakemassa ostokset, kun joku kerää ne valmiiksi 4,90 e hintaan.

Myönnetään, että ehkä tässä itselläkin on mennyt hieman puurot ja vellit sekaisin, mutta kysytään nyt kuitenkin, että miksi et palkkaa suoraan itsellesi siivoojaa, jos sillä säästäisi toista kymppiä tunti ja ohjeet löytyy helposti netistä? Voisiko olla, että tuollaista työvoimatarjontaa ei oikeasti juuri ole markkinoilla?

Jos joku saa maalauksesta sovittua tuntiurakan 18 Euron tuntihintaan kuitillisena, niin hattu nousee kyllä päästä. Tämä on se asia, johon olen itse ottanut täällä kantaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
32 e/h sis. siivouksessa käytettävät aineet ja välineet. Hinta on pk-seudulla. Itsellehän tuosta jää rapeat 19 e maksettavaa.

Minulla on Helsingissä kerran kuussa 3h siivous kahdella siivoojalla, ei muita kuluja, 160e. Kysymyksessä alan isohko yritys. On ollut hyvin kätevä ja ongelmaton ratkaisu.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Miksei sais? Vaatimuksia ei ollut koulutukselle tai kokemukselle, palkka 15 per tunti..
15 euroa tunti ja siihen päälle tyel 15,5%, lomaraha 18,5%, työajanlyhennys 7,7%, tapaturmavakuutus n.3,5%, jne. Niin aika luovaa matematiikkaa saa käyttää, jos tuosta päästään kokonaiskustannuksissa 18 euroon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös