Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 669 402
  • 21 464

Analyzer

Jäsen
Jännä, että Pekonen on nyt nostettu tikunnokkaan. Miksei aiemmin, kun kerran hankinnat ovat hänen johtamansa ministeriön alaa? Kannattaisi tuo ministeriön hankintapyyntö kyllä julkaista, mikäli se on laillisesti mahdollista. Ei se kuitenkaan liene ministerin laatima, joten suojeleekohan Pekonen jotain virkamiestä. Toisaalta -- yksittäisen toimittajan vaatimukset ovat yksittäisen toimittajan vaatimuksia.

Tämä jäi vähän mietityttämään: "Kaiken kukkuraksi Pekonen on väittänyt, ettei Suomi ole menettänyt mitään, vaikka se liittyi EU:n koronatarvikkeita koskevaan yhteishankitasopimukseen pahasti jälkijunassa. Eipä ei. Suomi jäi ainoana EU-maana ulos jättimäisistä hankintakierroksista." Jättääköhän Päivärinta tarkoituksellisesti kertomatta, että noista "jättimäisistä hankintakierroksista" ei ole vielä yksikään maa saanut ensimmäistäkään suodatinta?.

Minun mielestäni virhe on aivan yhtä iso, vaikka sieltä ei saataisi yhtään suodatinta ikinä. Kyllähän tuossa olisi pitänyt ilman muuta olla mukana.

Jokainen luotettavaksi arvioitu mahdollisuus hankkia suojavarusteita täytyy yrittää hyödyntää. Nyt ei edes yritetty.
 

Salama44

Jäsen
Jännä, että Pekonen on nyt nostettu tikunnokkaan. Miksei aiemmin, kun kerran hankinnat ovat hänen johtamansa ministeriön alaa? Kannattaisi tuo ministeriön hankintapyyntö kyllä julkaista, mikäli se on laillisesti mahdollista. Ei se kuitenkaan liene ministerin laatima, joten suojeleekohan Pekonen jotain virkamiestä. Toisaalta -- yksittäisen toimittajan vaatimukset ovat yksittäisen toimittajan vaatimuksia.

Pekosen tikun nokkaan nostaminen on jälkiviisautta. Yläparvelta näkee asiat paremmin kuin kentältä. Ei oppositio eikä lehdistö tiennyt helmikuun alussa että EU:n kautta saa näitä hankittua ja kannattaaisi varautua kun valtava pandemia on tulossa Kiinasta.

Huomio taisi silloin olla muutamassa pakolaisessa jotka nähtiin uhkana koko Suomen turvallisuudelle ja talouskasvulle. Aivan tietämättömiä olivat tulossa olevasta, mutta sitten joku kiiipsi yläparvelle ja alkoi viisastelemaan jälkikäteen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Olen tästä samasta tainnut mainita ensimmäisen kerran silloin muinaisuudessa, kun yksi hallituksen paikka täytettiin iskemällä kaksi kärpästä yhdellä iskulla: opetusministeriksi istutettiin demarinainen Pohjois-Suomesta. Saatiin ministeriksi korkeakouluille kaunaa kantava (ei aikanaan päässyt opiskelemaan lääkikseen) sairaanhoitaja, joka kaiken lisäksi luuli, että hänen on aivan välttämätöntä saada puumerkkinsä historiaan. Sen seurauksena yläasteella ja lukiossa opiskellaan edelleenkin yhtä turhaa ainetta, joka vie tuntimääriä tiedeaineilta tai vaikkapa liikunnalta.

PS. Ministerinuransa jälkeen hän kyllä väitteli kasvatustieteiden tohtoriksi Lapin yliopistosta aiheenaan lukiolaisten terveysarvostukset ja terveydenlukutaito.
Jos puhutaan Tuula Haataisesta joka on demari-nainen pohjois-savosta ja sairaanhoitaja, niin hän opiskeli kypsemmällä iällä Valtiotieteiden maisteriksi, mutta kuitenkin kymmenisen vuotta ennen ministerinpestiään.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pekosen tikun nokkaan nostaminen on jälkiviisautta. Yläparvelta näkee asiat paremmin kuin kentältä. Ei oppositio eikä lehdistö tiennyt helmikuun alussa että EU:n kautta saa näitä hankittua ja kannattaaisi varautua kun valtava pandemia on tulossa Kiinasta.
Voi tuota jälkiviisautena pitää, mutta kyseinen kanava on ollut olemassa jo toissaministerikaudelta ja nopeasti noin viidellä ministerillä olisi vuorollaan ollut siihen mahdollisuus ollut liittyä ml pari persua ja pari kokoomuslaista. Se että mokasiko joku siinä, että liittyminen myöhästyi vaikka asiasta oli kansallinen päätös tehty vai miksei tuo ehtinyt, on sitten kysymys johon en ole lopullista vastausta kuullut.
 

Analyzer

Jäsen
Pekosen tikun nokkaan nostaminen on jälkiviisautta. Yläparvelta näkee asiat paremmin kuin kentältä. Ei oppositio eikä lehdistö tiennyt helmikuun alussa että EU:n kautta saa näitä hankittua ja kannattaaisi varautua kun valtava pandemia on tulossa Kiinasta.

Huomio taisi silloin olla muutamassa pakolaisessa jotka nähtiin uhkana koko Suomen turvallisuudelle ja talouskasvulle. Aivan tietämättömiä olivat tulossa olevasta, mutta sitten joku kiiipsi yläparvelle ja alkoi viisastelemaan jälkikäteen.

Voi kai sieltä omasta vasemmistokuplasta joskus koittaa nähdä jotain kritisoitavaakin?

Suomi oli ainoa Eu-maa joka ei ole näissä hankinnoissa mukana. Ainoa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Usein näissä ”en ollut tietoinen” - kohuissa syy on varmaan juuri se, että asiat on kyllä kerrottu, mutta niitä ei ole ymmärretty. Ja sitten kun itsensä ympäröidään puoluekoneiston työmyyrillä, joilta puuttuu kompetenssi, niin hekään eivät kykyne ministerin tietovajetta paikkaamaan.

Olen tämän pariin kertaan tuonut esille tällä palstalla, mutta miten esim COVID19-koordinaatioryhmän vetäjä voi olla taustaltaan SAK:n entinen koulutuspäällikkö ja demareiden poliittisen suunnittelun päällikkö? Eikö tällaisessa kriisissä puikoissa pitäisi olla ihan oikeasti alan ykkösammattilaiset, jotka taustansa puolesta hallitsevat johdettavan kokonaisuuden mahdollisimman hyvin?

Koulutuksen osalta onneksi tilanne on parantunut. Ja hyvä niin. Joskus muinoin vasemmalla saattoi olla ministerit vailla kunnon koulutusta ja poliittiset avustajat vasta matkalla korkeakouluun.

Tuosta COVID-19 koordinointiryhmästä kuului aluksi ongelmia, mutta muutosten jälkeen tilanne normalisoitui. Ja tässä olen median varassa.

Olen tästä samasta tainnut mainita ensimmäisen kerran silloin muinaisuudessa, kun yksi hallituksen paikka täytettiin iskemällä kaksi kärpästä yhdellä iskulla: opetusministeriksi istutettiin demarinainen Pohjois-Suomesta. Saatiin ministeriksi korkeakouluille kaunaa kantava (ei aikanaan päässyt opiskelemaan lääkikseen) sairaanhoitaja, joka kaiken lisäksi luuli, että hänen on aivan välttämätöntä saada puumerkkinsä historiaan. Sen seurauksena yläasteella ja lukiossa opiskellaan edelleenkin yhtä turhaa ainetta, joka vie tuntimääriä tiedeaineilta tai vaikkapa liikunnalta.

PS. Ministerinuransa jälkeen hän kyllä väitteli kasvatustieteiden tohtoriksi Lapin yliopistosta aiheenaan lukiolaisten terveysarvostukset ja terveydenlukutaito.

Joskus istuin kaljalla sairaanhoitajan kanssa, joka oli kansanedustaja, ja josta tuli myöhemmin ministeri ja tohtori. Et tainnut tarkoittaa häntä, kun on kotoisin Hämeestä, vaikka aika helsinkiläisenä tunnetaankin.

Mutta oikeastaan kaikkiin hommiin vaaditaan nykyään tutkinto. Virkamieheksi usein ylempi korkeakoulututkinto. Se alkaa olemaan peruskauraa kaikessa. Vaikka ikävältä tuntuu sanoa, jotain on ministeriltä jäänyt väliin, jos ei ole opiskellut.

Tämän osaltani tässä, kun on monta vuotta samasta jauhanut.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Vaikka pidänkin Pekosta väärässä pestissä olevana niin villapaitaprinsessan mediaboikoteille taisivat taputtaa äänekkäästi ne jotka nyt Pekosta moittivat.

Mietin että jos Pekonen tai Marin heittäisi trumpmaisen pressin haukkuen kaikki muut ja valehtelisi kaikesta ja kiistäisi aikaisemmin sanomansa niin olisiko kotimaiset MAGA-lippikset ensimmäisenä kehumassa että joku uskaltaa sanoa mitä ajattelee.
 

Analyzer

Jäsen
Vaikka pidänkin Pekosta väärässä pestissä olevana niin villapaitaprinsessan mediaboikoteille taisivat taputtaa äänekkäästi ne jotka nyt Pekosta moittivat.

Mietin että jos Pekonen tai Marin heittäisi trumpmaisen pressin haukkuen kaikki muut ja valehtelisi kaikesta ja kiistäisi aikaisemmin sanomansa niin olisiko kotimaiset MAGA-lippikset ensimmäisenä kehumassa että joku uskaltaa sanoa mitä ajattelee.

Varmaan näinkin, mutta en silti vetäisi yhtäläisyyksiä. Nyt puhutaan yhdestä keskeisimmästä MINISTERISTÄ keskellä ihmisten henkeä ja terveyttä uhkaavan kriisin keskiössä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tästä voi lukea ja ottaa mallia miten voi vastata kysymyksiin jättämällä kuitenkin vastaamatta kysymyksiin. Nyt on selittelyn makua ja keskustelun kääntämistä muualle.

Hauskasti tuota klikattaessa keskellä juttua HS:n tilausmainos otsikoll ’Faktoille on nyt enemmän kysyntää kuin koskaan aiemmin.’

Hirnahdin pari kertaa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ministereillä tulisi olla ylempi korkeakoulututkinto. Lähihoitaja ja laborantti menee kun Suomessa ei ongelmia tule, mutta jos tulee, poikkeuksia on vähän. Haavisto on poikkeus, muita en itse asiassa viime vuosilta tiedä.
Tuosta tuli mieleeni edesmennyt isoäitini, joka oli pöyristynyt siitä, kun parturi oli ollut Suomen pääministeri. Ja tuosta parturistahan tuli melkein presidentti. Tosin isoäitini inhosi kyllä Kekkosta vielä enemmän kuin Fagerholmia.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, etteivät nämä lindströmit, pekoset ja paaterot ole koulutukseltaan eivätkä ehkä muutenkaan sopivia ministereiksi. Tosin ei se akateeminen loppututkintokaan ketään pelkästään pätevöitä ministeriksi, jos ajattelee vaikka jotain taviota.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
En Pekosta tunne, mutta aiemmista kommenteistaan ja "piiloutumisestaan" voisi joku päätellä, että sanottavaa ei paljon ole, kun ei vieläkään ole ymmärtänyt kokonaisuutta. Ei koulutus yksin takaa mitään, mutta ilman sitä ministeriössä on vaan vaikeampi toimia, kun ei aina ymmärrä, mistä virkamiehet puhuvat.

En ota nyt kantaa tähän käsillä olevaan kohuun tai ministerien koulutustaustavaatiumuksiin noin yleisesti, mutta minua on oikeastaan koko koronakriisin ajan ihmetyttänyt se, että Pekosta, joka kuitenkin on sosiaali- ja terveysministeri, ei ole juuri näkynyt eikä kuulunut. Tiedotustilaisuuksissa ja mediassa on - mutulla arvioiden - huomattavasti enemmän äänessä on ollut samasta ministeriöstä "kakkosministeri", perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru. Muissa maissa juuri terveysministerit ovat olleet isossa roolissa ja vahvasti näkyvillä, mutta Suomessa ei.

Tämä nyt on tosiaan vain mutuilua, enkä minäkään tiedä Pekosen kyvyistä ja kompetenssista sosiaali- ja terveysministerin tehtävän hoitamiseen.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje

Huomasin tästä uutisesta, että ennen 19.3. saapuneilta hakemuksilta ei ole vaadittu yli 5 työntekijää.
Vähän ihmettelen minkä takia tällaisiin ”digiloikkiin” täytyy jakaa valtion rahaa koronakriisin varjolla? Jos sitä omaa putiikkia haluaa kehittää niin lainaa saa pankista varsinkin kun bisnes on luistanut tähänkin asti ihan mukavasti. Käsittääkseni valtio vielä takaa nykytilanteessa nämä lainat. Taitaa olla business finlandille lykätty valtion toimesta niin paljon rahaa että eivät tiedä mihin sitä tunkea. Jonkun Jounin kaupan tukemisen vielä ymmärrän koska siellä happanee aika paljon varastoa mutta näillä somebisneksillä on kiinteät kulut käytännössä olemattomat. Sama koskee kaikenmaailman käsienheiluttelu-konsultteja jotka olivat myös saaneet paljon myönteisiä tukipäätöksiä. No epäilemättä osaavat paljon taitavammin perustella miksi pitäisi saada vähän kehittämisrahaa kuin joku ravintolayrittäjä. Itse juuri pelkään että ne firmat jotka tukea eniten tarvitsevat (ne kiinteät kulut) eivät sitä saa riittävän ripeästi. Pienenä vastakkainasetteluna todettakoon että 100k€:lla tukisi varmaan aika monen pienyrittäjän vuokranmaksua näin alkajaisiksi.

Eli yhteenvetona tukea yhtiöille joiden toiminnan jatkuminen aikanaan sitä ehdottomasti vaatii. Firman kehittäminen sitten pääasiassa lainojen kautta. Jos normaaliaikana on todettu että 90% (ulkomuistista) yritystuista on hyödyttömiä tai peräti haitallisia niin ei se korona tee niistä yhtäkkiä hyödyllisiä. Jotenkin tuntuu että valtion piikki on ihan holtittomasti auki yritystukien osalta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vähän ihmettelen minkä takia tällaisiin ”digiloikkiin” täytyy jakaa valtion rahaa koronakriisin varjolla? Jos sitä omaa putiikkia haluaa kehittää niin lainaa saa pankista varsinkin kun bisnes on luistanut tähänkin asti ihan mukavasti. Käsittääkseni valtio vielä takaa nykytilanteessa nämä lainat. Taitaa olla business finlandille lykätty valtion toimesta niin paljon rahaa että eivät tiedä mihin sitä tunkea. Jonkun Jounin kaupan tukemisen vielä ymmärrän koska siellä happanee aika paljon varastoa mutta näillä somebisneksillä on kiinteät kulut käytännössä olemattomat. Sama koskee kaikenmaailman käsienheiluttelu-konsultteja jotka olivat myös saaneet paljon myönteisiä tukipäätöksiä. No epäilemättä osaavat paljon taitavammin perustella miksi pitäisi saada vähän kehittämisrahaa kuin joku ravintolayrittäjä. Itse juuri pelkään että ne firmat jotka tukea eniten tarvitsevat (ne kiinteät kulut) eivät sitä saa riittävän ripeästi. Pienenä vastakkainasetteluna todettakoon että 100k€:lla tukisi varmaan aika monen pienyrittäjän vuokranmaksua näin alkajaisiksi.

Eli yhteenvetona tukea yhtiöille joiden toiminnan jatkuminen aikanaan sitä ehdottomasti vaatii. Firman kehittäminen sitten pääasiassa lainojen kautta. Jos normaaliaikana on todettu että 90% (ulkomuistista) yritystuista on hyödyttömiä tai peräti haitallisia niin ei se korona tee niistä yhtäkkiä hyödyllisiä. Jotenkin tuntuu että valtion piikki on ihan holtittomasti auki yritystukien osalta.


Tuo tuki Huonon Äidin tuli kehityshankkeeseen, jossa on tavoitteena laajentaa tekemistä elintarvikepuolella. Omistajan mukaan tukisummaa tullaan käyttämään tuotekehityksen ja suunnittelutyön ostamiseen palveluina muilta yrityksiltä. Ravintola-alan ja sen ammattilaisten työllistäminen on tässä kehitysvaiheessa keskiössä. Kehityshanke ulottuu maakunnallisesti alueille, joissa työllistyminen ei ole ihan helppoa.

Ihan OK näin ulkopuolisin silmin tietämättä asiasta enempää. Totta kai tukia tulee valvoa jo myöntämisestä alkaen, mutta jos joku haluaa laajentaa ja luoda siihen perustaa koronakriisin aikana, ei se synti ole.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Marinin hallitus on kaavaillut sähkönsiirron korotuskaton laskemista nykyisestä 15 prosentista 12,5 prosenttiin.

Kuten aina ennenkin, Kokoomus paheksuu tuollaisia lukuja, ja esittää korotuskaton laskemista 5 prosenttiin. Lisäksi puolue pyrkii aloitteella vaikuttamaan siihen, että verkkoyhtiöiden alijäämän tasoitusjaksoja, jolloin alijäämää voi hinnan korottamisella kuroa kiinni, ei pidennetä. Monopolilla rahastamiselle on pistettävä viimein stoppi, Kokoomuksen Heikki Vestman napauttaa.

Kuulenko Vasemmistoliiton äänen vai onko tämä sitä populismia, joiden kannattajat eivät kriisiaikoina menesty kun perinteisen puolueet korjaavat potin? No, ihan hyviä aloitteita, mutta vähän myöhässä kaikkineen.

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

STM ja THL saa aika kovaa kritiikkiä tässä. Esim:

Oma lukunsa kangasmaskien käytöstä on STM:n ja THL:n välille kehkeytynyt farssi, kun ministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila suorassa lähetyksessä torppasi aika ylimielisesti THL:n pääjohtajan Markku Tervahaudan näkemyksen suojien käytöstä. Tästä alkoi kädenvääntö, joka päätyi hämmästyttävän loogiseen suositukseen: kangasmaskien käyttöä ei suositella tavallisille kansalaisille, koska niistä ei ole mitään hyötyä, mutta maskien käyttöä suositellaan hoivahenkilöstölle potilaiden suojelemiseksi tartunnoilta.

Miten on mahdollista, että sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas) julisti vielä helmikuun lopulla, että mitään epidemiaa ei ole ja tarttumisen riski Suomessa on pieni?


Onkohan tämä muuten malinformaatiota, mitä ei saisi jakaa eteenpäin?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmaan selitys on se, että tuolloin oli Suomessa vain kaksi laboratorion vahvistamaa koronavirustapausta. Ministerin olisi tietysti pitänyt sanoa, että ei ole varmuutta siitä, onko virus jo levinnyt tämän pidemmälle Suomessa. Luulen, että tuo "ei vielä epidemiaa" -näkemys oli tuolloin tiedotustilaisuudessa mukana olleiden terveydenhuollon ammattilaisen ministerille kertomaa. "Tarttumisen riski Suomessa on pieni" tuntuu todellakin käsittämättömältä, jos sen irroittaa asiayhteydestään. Tilaisuudessa nimenomaisesti kuvattiin senhetkistä tilannetta. Tartunnan saamisen riski oletettiin pieneksi, koska tautia ei vielä oletettu/tiedetty olevan populaatiossa laajalti. Kukaan ei kuitenkaan varmaan/toivottavasti ole olettanut, että Suomi olisi jotenkin erityisellä tavalla suojassa virukselta.
Juu ja toki onhan edelleenkin riski tartunnalle verrattain pieni. Se on suhteellisesti sanottu. Tiedotuksen olisi toki voinut hoitaa paremminkin kuten itsekin kirjoitit.

Vaikuttaa siltä, että virastot ja ministeriöt ovat mokailleet kyllä huolella. Se on sitten tulkintakysymys, että pitääkö vastuuministerien kantaa vastuuta virastojen mokista. Vielä ei ainakaan ole mielestäni varmasti ja selvästi tullut ilmi ministeritason mokia, vaan tosiaan enemmänkin virastojen sekä STM:n osaamattomuudesta ja byrokratiasta johtuneita virheitä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Varmaan selitys on se, että tuolloin oli Suomessa vain kaksi laboratorion vahvistamaa koronavirustapausta. Ministerin olisi tietysti pitänyt sanoa, että ei ole varmuutta siitä, onko virus jo levinnyt tämän pidemmälle Suomessa. Luulen, että tuo "ei vielä epidemiaa" -näkemys oli tuolloin tiedotustilaisuudessa mukana olleiden terveydenhuollon ammattilaisen ministerille kertomaa. "Tarttumisen riski Suomessa on pieni" tuntuu todellakin käsittämättömältä, jos sen irroittaa asiayhteydestään. Tilaisuudessa nimenomaisesti kuvattiin senhetkistä tilannetta. Tartunnan saamisen riski oletettiin pieneksi, koska tautia ei vielä oletettu/tiedetty olevan populaatiossa laajalti. Kukaan ei kuitenkaan varmaan/toivottavasti ole olettanut, että Suomi olisi jotenkin erityisellä tavalla suojassa virukselta.

Totta. Kun Sadeoja/IS kirjoittaa, että "Sosiaali- ja terveysministeriön – tai oikeammin sen poliittisen ja virkamiesjohdon – syntilista on pitkä. Kysymyksiä, joihin ei voi olla järkeviä vastauksia, on lukematon määrä", niin kaipaisin konkretiaa.

IS nostaa esille muutaman osuvan esimerkin, mutta tuo keskeisessä osassa kirjoitusta esille sen, että onko ero Ruotsin tilanteeseen niin suuri kuin on väitetty menettelyn osalta, ja teilaa Ruotsin asiantuntijat edellä mallin. Ruotsissa, kuten myös Suomessa, hallitus on nojannut päätöksissään asiantuntijoiden suosituksiin ja näkemyksiin.

Vaikka asiantuntijat ovat erehtyväisiä, järjestys on kuitenkin oikea. Poliitikot toimivat kuten epidemioita ja pandemoita tuntevat esittävät. Ei ole syytä mennä Venäjän ja Valko-Venäjän malliin, jossa kuljetaan poliittinen johto edellä. Tässä mielessä IS/Sadeojan kirjoitus ei ole edes typerä, vaan vahingollinen.

Mitä erityisesti Suomeen tulee, kannattaa muistaa helmikuun alun tilanne. WHO ilmoitti silloin, ettei edes mitään matkustuskieltoja tarvita Kiinan viruksen taltuttamiseksi. Suomessa THL on WHO:n ja ECDC:n tietojen varassa, ja reagointi oli jo silloin myöhässä, koska Kiinan antamat tiedot ja WHO:n antamat tiedot ja näkemykset eivät vastanneetkaan todellisuutta.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

STM ja THL saa aika kovaa kritiikkiä tässä. Esim:

Oma lukunsa kangasmaskien käytöstä on STM:n ja THL:n välille kehkeytynyt farssi, kun ministeriön kansliapäällikkö Kirsi Varhila suorassa lähetyksessä torppasi aika ylimielisesti THL:n pääjohtajan Markku Tervahaudan näkemyksen suojien käytöstä. Tästä alkoi kädenvääntö, joka päätyi hämmästyttävän loogiseen suositukseen: kangasmaskien käyttöä ei suositella tavallisille kansalaisille, koska niistä ei ole mitään hyötyä, mutta maskien käyttöä suositellaan hoivahenkilöstölle potilaiden suojelemiseksi tartunnoilta.

Miten on mahdollista, että sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas) julisti vielä helmikuun lopulla, että mitään epidemiaa ei ole ja tarttumisen riski Suomessa on pieni?


Onkohan tämä muuten malinformaatiota, mitä ei saisi jakaa eteenpäin?


Vasemmistouskovaisten mielestä kyllä, selkeää malinformaatiota.

Heidän näkemyksensä:
Vasemmistohallistus = erehtymätön, oikeudenmukainen, vastuulllinen ja voimaantunut
Oikeistohallitus = Erdogan
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Tuo tuki Huonon Äidin tuli kehityshankkeeseen, jossa on tavoitteena laajentaa tekemistä elintarvikepuolella. Omistajan mukaan tukisummaa tullaan käyttämään tuotekehityksen ja suunnittelutyön ostamiseen palveluina muilta yrityksiltä. Ravintola-alan ja sen ammattilaisten työllistäminen on tässä kehitysvaiheessa keskiössä. Kehityshanke ulottuu maakunnallisesti alueille, joissa työllistyminen ei ole ihan helppoa.

Ihan OK näin ulkopuolisin silmin tietämättä asiasta enempää. Totta kai tukia tulee valvoa jo myöntämisestä alkaen, mutta jos joku haluaa laajentaa ja luoda siihen perustaa koronakriisin aikana, ei se synti ole.
Juu en sinänsä epäile etteikö tukisumma menisi yhtiön kehittämiseen. Kritisoin lähinnä sitä miksi tätä kehittämistä tehdään valtion rahalla? Jos idea on riittävän hyvä pankki kyllä myöntää lainaa, myös näinä aikoina. Jos taas idea ei ole hyvä, ei koronapandemia tee sitä yhtään paremmaksi. Jos taas tarkoitus on vain saada rahaa kiertoon talouteen, niin ei tällaiset yritystuet ehkä ole paras tapa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä en ymmärrä sitä, että miksi näitä rahoja myönnetään nyt joihinkin kehityshankkeisiin, eikä tueta yrityksiä sen mukaan miten tämä kriisi heitä koskettaa. Tai no tiedän kyllä. Se on lakiteknisesti helpointa näin. Olen samaa mieltä, että hölmöläisen hommaa. Liigaseura ei saa tukea, mutta jos tekaisee jonkun toimintaan liittyvän kehitysprojektin hakemukseen, niin sitten saa fyffeä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Juu en sinänsä epäile etteikö tukisumma menisi yhtiön kehittämiseen. Kritisoin lähinnä sitä miksi tätä kehittämistä tehdään valtion rahalla? Jos idea on riittävän hyvä pankki kyllä myöntää lainaa, myös näinä aikoina. Jos taas idea ei ole hyvä, ei koronapandemia tee sitä yhtään paremmaksi. Jos taas tarkoitus on vain saada rahaa kiertoon talouteen, niin ei tällaiset yritystuet ehkä ole paras tapa.

Yritysten kehitystyötä tuetaan laskutavasta riippuen vajaalla miljardilla tai yli miljardilla eurolla valtion ja EU:n ( =veronmaksajat) rahoilla. Suurimmat yhtiöt ovat ainakin suurimpia yritystukien hakijoita, ja usein myös saajia. Nyt esillä olevan Business Finlandin eli entisen Tekesin tukien tarkoitus on uudistaa elinkeinorakennetta ja tukea uusia innovaatiota. Erikseen maataloudessa tuetaan erilaista kehitystoimintaa suoraan ja EU:n varoin.

Minusta näitä ei tule suinkaan pysäyttää koronan ajaksi.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Yritysten kehitystyötä tuetaan laskutavasta riippuen vajaalla miljardilla tai yli miljardilla eurolla valtion ja EU:n ( =veronmaksajat) rahoilla. Suurimmat yhtiöt ovat ainakin suurimpia yritystukien hakijoita, ja usein myös saajia. Nyt esillä olevan Business Finlandin eli entisen Tekesin tukien tarkoitus on uudistaa elinkeinorakennetta ja tukea uusia innovaatiota. Erikseen maataloudessa tuetaan erilaista kehitystoimintaa suoraan ja EU:n varoin.

Minusta näitä ei tule suinkaan pysäyttää koronan ajaksi.
Itse olen saanut käsityksen että tuet nyt vaikka tälle someputiikille tai huutokauppakeisarille on jaettu nimenomaan koronakriisin varjolla. Jos samat tuet olisi tippuneet ilman kriisiäkin niin ei siinä sitten mitään. Se on ihan toinen asia kuinka järkevää tällaiset suorat kehitystuet yleensäkään ovat mutta en olisi itsekään niitä tietenkään nyt lopettamassa. Olisin kuitenkin hyvin tarkka niiden lisäämisen suhteen, koska koronakriisi ei muuta huonoa bisnesideaa hyväksi vaikka kuinka olisi rahaa jaettavana.

@Tadu tuossa ylhäällä puki sanoiksi aika pitkälti omat ajatukseni.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse olen saanut käsityksen että tuet nyt vaikka tälle someputiikille tai huutokauppakeisarille on jaettu nimenomaan koronakriisin varjolla. Jos samat tuet olisi tippuneet ilman kriisiäkin niin ei siinä sitten mitään.

En tiedä yksityiskohtia hakemuksista, mutta oman ilmoituksensa (sivusto) mukaan Huono Äiti on hakenut tukea kehityshankkeelle ja saanut tukea kehityshankkeelle. Itse asiassa kehityshanke oli samaisen sivuston mukaan edellytys tuelle. Toinen oli riittävät kassavarat. Tuosta voisi päätellä, että samaiset edellytykset ovat olleet muillekin, jotka olisi alle työntekijärajan niin kauan kun ne BF-rahaa saivat.

Se on ihan toinen asia kuinka järkevää tällaiset suorat kehitystuet yleensäkään ovat mutta en olisi itsekään niitä tietenkään nyt lopettamassa. Olisin kuitenkin hyvin tarkka niiden lisäämisen suhteen, koska koronakriisi ei muuta huonoa bisnesideaa hyväksi vaikka kuinka olisi rahaa jaettavana.

Kyllä vain ja luotan BF:n mahdollisuuksiin katsella vähän sen perään ettei sen paremmin huijareita kuin alkujaan huonoja hankkeita tueta.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Siirrän tämä myös tänne:

Koronakriisin aikaisen toiminnan iso ongelma on Suomessa ollut se, että tilanteen valtakunnallinen kokonaisjohtaminen ja -koordinointi on ontunut vakavasti alusta asti. Tähän mm. tasavallan presidentti on kiinnittänyt aiheellista huomiota.

Esim. Ruotsissa valtionepidemiologi on toiminut koko ajan "sotamarsalkkana", kun taas pääministeri ja hallitus ovat seuranneet sivummalta. Hallituksen päätökset ja linjaukset on puolestaan tehty käytännössä suoraan terveysviranomaisten valmistelemina. Tällöin ei ole ollut mahdollisuutta poliittiseen populismiin, despotismiin, itsekorostukseen tai irtopisteiden keruuseen.

Suomessa on toimittu toisin, koska esim. perustuslaki ei selvästi osoita, kenelle vakavan, sotatilaan vertautuvan siviilikriisin johtaminen kuuluu. Näiltä osin perustuslaki tarvitsisi mielestäni pikaista päivittämistä kokonaisturvallisuusnäkökulmasta.

Median toimintaan olen erityisen pettynyt; kriittinen, tutkiva journalismi on ollut huolestuttavan vähäistä koko tämän kevään, pois lukien Suomen Kuvalehti. Mielenkiintoinen kysymys on, mistä tämä johtuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös