Sanna Marinin hallitus

  • 2 594 700
  • 21 526

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän sanonut.
En jaksa katsoa A-studiota uudestaan, mutta googlen mukaan jotain tällaista: "Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko on aiemmin todennut puolueen muotoilevan kantansa Natoon kesäkuun puoluekokouksessa Lappeenrannassa."

Eli tosiaan kyse Nato-kannasta, eikä ulkopoliittisesta kannasta. Sitäkö tarkoitat?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....

Nyt on kuitenkin tilanne se, että Marinin hallituksella on yksi ainoa asia, mikä sen pitää hoitaa maaliin, ja se määrittää onnistumisen. Nimittäin Nato. Jos Marinin hallitus aloittaa toimenpiteet Suomen viemiseksi Natoon, niin hallituksen arvosana on täysi 10. Jos jättää tämän tekemättä, niin arvosana on 0. Millään muulla ei nyt ole väliä.
Mitä nämä toimenpiteet ovat? On aivan eri asia, että odotellaan keupun ja vassareiden puoluekokouksia tai tuodaan valmis hakemus eduskuntaan leimattavaksi päivän varoitusajalla. Itse tekisin jälkimmäisen ja toivon valtiojohdonkin niin tekevän kun jenkkilässä tuntuvat hyppäävään aktiivisesti.
 

Byvajet

Jäsen
Tämä on hyvä hanke, jolla suojataan ymmärtämättömiä ja ihmisiä, joilla on heikko elämänhallinta.

Hallitus aikoo kiristää puhelinmarkkinoinnin sääntöjä. Eduskunnalle annetun ehdotuksen mukaan puhelinmyyjien on jatkossa toimitettava asiakkaalle tarjous kirjallisesti.

Kauppa on syntynyt vasta, jos asiakas vahvistaa tilauksen puhelun jälkeen.

 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Kai tällekin nyt jumalauta voitaisiin jotain tehdä. Vaikka käyttövoimavero pois määräajaksi tms.

Tumput suorina istutaan.
Niin Venäjän hyökkäys Ukrainaan pisti vähän lisää nousua hintaan. Vähemmän yllättäen ne pakotteet maksavat myös meille.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin Venäjän hyökkäys Ukrainaan pisti vähän lisää nousua hintaan. Vähemmän yllättäen ne pakotteet maksavat myös meille.

Tottakai maksavat mutta valtiohan tienaa tuon nousun takia entistä enemmän Alvin muodossa. Ei siinä etteikö rahalle käyttöä ole. Ja toki sehän on halpaa niinkauan kuin rahalla saa sanoi jo vanha kansa.

Kai hallituksen pitää auttaa yrittäjiä nytkin, koronakriisi koski vain eri aloja.
 
Viimeksi muokattu:

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Niin Venäjän hyökkäys Ukrainaan pisti vähän lisää nousua hintaan. Vähemmän yllättäen ne pakotteet maksavat myös meille.
Vähemmän yllättäen korkea bensan ja dieselin hinta yhdistettynä kallistuvaan sähkön hintaan alkaa näkyä myös kaikkien muidenkin kun yksityisautoilijoille kukkarossa. Tähän asti on naureskeltu yksityisautoilijoille bensan ja dieselin hinnasta, mutta esim. ruoan hinnan nousu ei varmasti kauaa naurata.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tottakai maksavat mutta valtiohan tienaa tuon nousun takia entistä enemmän Alvin muodossa. Ei siinä etteikö rahalle käyttöä ole. Ja toki sehän on halpaa niinkauan kuin rahalla saa sanoi jo vanha kansa.

Kai hallituksen pitää auttaa yrittäjiä nytkin, koronakriisi koski vain eri aloja.

Jos bensan hinta normaalisti olisi 1,80e/l ja se sisältää n. 60% verran veroja valtio tienaisi litralta 1,08e. Hinnan ollessa 2,20e/L tienaus olisi 1,32e/litra. Eli melkein 20% enemmän. Eli tuota olisi mahdollista jonkin verran kompensoida jo ilman että tarvitsisi käytännössä mennä budjetoidun veromäärän alle. Muistelisin muutama viikko sitten jonkun politiikon sanoneen että jos 20 snt laskisi hintaa jäisi valtio 800M tappiolle, mutta eihän tuo nyt tosiaan ihan suoraan noinkaan menisi..
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisi kiva kuulla, että mitä valtio tekee sitten, kun yrityksiä alkaa lyömään lappua luukulle ja kansaa jää pois töistä.

Onhan tämä oikeasti sairasta, että kun on pakko, huom pakko, käyttää diesel autoa taikka sitten laittaa firma nurin. Diesel maksaa saman kuin bensa, siihen päälle vielä dieselvero...

Kansa voi jo huonosti ja kohta se voi tosi huonosti.

Tottakai pakotteet vaikuttavat Suomeen, mutta voishan sitäkin kompensoida.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: LuKi

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Muistatteko näin luet iltapäivälehtiä -meemin? Tämän voisi nimittäin laittaa siihen mukaan.

Hallitus istuu tumput suorina! = tekee koko ajan töitä, vaikka ei siitä Jatkoajan keskustelufoorumille erikseen ilmoitakaan.

Tottakai siellä töitä tehdään.

Olisiko seuraavana listalla esim.dieselín käyttövoimaveron poisto tältä vuodelta ja polttoaineverojen alennus. Ruotsihan tekee näin myös niinkuin monet muutkin EU-maat.
 

KooPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tottakai siellä töitä tehdään.

Olisiko seuraavana listalla esim.dieselín käyttövoimaveron poisto tältä vuodelta ja polttoaineverojen alennus. Ruotsihan tekee näin myös niinkuin monet muutkin EU-maat.
Aika ammottava aukko jää budjettiin. Pitäisi varmaan korottaa jotain muita veroja.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tottakai siellä töitä tehdään.

Olisiko seuraavana listalla esim.dieselín käyttövoimaveron poisto tältä vuodelta ja polttoaineverojen alennus. Ruotsihan tekee näin myös niinkuin monet muutkin EU-maat.

Tuskin olen kovin väärässä ennustaessani, että tähän vastataan huomisella kyselytunnilla. Eduskunta järjestää tänään ylimääräisen kyselytunnin ilmeisesti senkin takia, että huomenna voidaan kysyä sodan vaikutuksista energiaan ja talouteen.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Jos bensan hinta normaalisti olisi 1,80e/l ja se sisältää n. 60% verran veroja valtio tienaisi litralta 1,08e. Hinnan ollessa 2,20e/L tienaus olisi 1,32e/litra. Eli melkein 20% enemmän. Eli tuota olisi mahdollista jonkin verran kompensoida jo ilman että tarvitsisi käytännössä mennä budjetoidun veromäärän alle.

Korjatkaa, jos olen väärässä mutta eikö polttoainevero ole kiinteä summa ja vain ALV:n osuus nousee, kun polttoaine kallistuu pumpulla? Eli ihan noin paljoa eivät valtion tulot nousisi 1.80e -> 2.20e nousussa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Tuskin olen kovin väärässä ennustaessani, että tähän vastataan huomisella kyselytunnilla. Eduskunta järjestää tänään ylimääräisen kyselytunnin ilmeisesti senkin takia, että huomenna voidaan kysyä sodan vaikutuksista energiaan ja talouteen.
Suurin huoli hallituksella on se, että miten pystytään keräämään tarpeeksi veroja ja tämän lisäksi kuinka paljon pitää ottaa lisää velkaa/lainaa ulkomailta. Valtion kassa on tyhjä ja tulevaisuudessa pitää hoitaa myös Sote-uudistus kuntoon, joka maksaa maltaita. Palkkaharmonisointi ja työvoiman saanti sosiaali- ja terveysalan palvelutuotantoa varten on saatava asianmukaisesti hoidettua parhainpäin kuntoon nopeasti eikä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa jos silloinkaan.

Tämän lisäksi täytyy hoitaa Suomen sisäinen- ja ulkoinen turvallisuus Suomessa tarpeeksi korkealle tasolle.

Energian, sähkön ja polttoaineiden hinnat tulevat nousemaan samoinkuin ruoan ja elintarvikkeiden hinnat.

Miten käy ilmastonmuutoksen kanssa Suomessa. Pitäisikö tavoitteita lykätä suosiolla 10 vuotta eteenpäin. Turpeen hyötykäyttöä on lisättävä huoltovarmuuden vuoksi. Huoltovarmuus on Suomen kannalta elintärkeää joka tapauksessa tapahtuu mitä tahansa Suomessa tai muualla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi kiva kuulla, että mitä valtio tekee sitten, kun yrityksiä alkaa lyömään lappua luukulle ja kansaa jää pois töistä.

Onhan tämä oikeasti sairasta, että kun on pakko, huom pakko, käyttää diesel autoa taikka sitten laittaa firma nurin. Diesel maksaa saman kuin bensa, siihen päälle vielä dieselvero...

Kansa voi jo huonosti ja kohta se voi tosi huonosti.

Tottakai pakotteet vaikuttavat Suomeen, mutta voishan sitäkin kompensoida.
Valtio varmasti pystyy jotain tekemään, mutta onhan tämä vaikea tilanne, todella vaikea. Valtiokaan ei saa rahaa seinästä, vaan velkaantuu jatkuvasti lisää. Valtiokaan ei voi loputtomasti velkaantua, vaan jossain kohtaa voi olla todellinen katastrofi käsillä.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Valtio varmasti pystyy jotain tekemään, mutta onhan tämä vaikea tilanne, todella vaikea. Valtiokaan ei saa rahaa seinästä, vaan velkaantuu jatkuvasti lisää. Valtiokaan ei voi loputtomasti velkaantua, vaan jossain kohtaa voi olla todellinen katastrofi käsillä.
Nyt jos koskaan on syytä tehdä ne tarpeelliset rakenneuudistukset työmarkkinoilla. Nyt ei voida levätä laakereilla vaan on toimittava hyvän sään aikana.

Kohtaanto-ongelma on tosiasia ja ongelmat on syytä ratkaistava. Nyt vain tuntuu siltä, että ei tiedetä miten tulee toimia järkevästi ja kustannustehokkaasti. Samanaikaisesti on sekä työttömyyttä että pulaa ammattitaitoisista työntekijöistä.

Väestön ikärakenne on huolestuttava. Jotain tarttis tehdä pikaisesti ja työvoiman saatavuus on turvattava keinolla millä hyvänsä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Nykyään puhutaan kauniisti vihreästä taloudesta, mutta jääkö se vain sanahelinäksi. Samanaikaisesti on Ukrainassa tosi paha tilanne, joka vaikuttaa Suomeenkin valitettavasti. Toivottavasti saadaan rauha aikaiseksi mahdollisimman nopeasti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Uskon vakaasti, että hallitus valmistelee jo toimia polttoaineiden ja sähkön hintojen rajulle nousulle. Uusia tulonsiirtomekanismeja keski- ja suurituloisilta pienituloisille valmistellaan jo kovalla kiireellä.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko se paha?
Eihän polttoaineverojen nousu edes koske köyhimpiä kun ei heillä ole varaa autoon ja onneksi aina voi mennä taksilla.

Jos tätä asiaa lähestytään ostovoiman kautta niin asia on äärimmäisen paha. Jos asiaa lähestytään kurmuuttamalla itäistä naapuria niin ei ole paha.

Sanoisin että melko nopeasti pitäisi ammattidiesel lanseerata hintaluokkaan alle 1.5e litra, jos haluja on niitä köyhimpiä auttaa. Muut toimet (vaikka nyt aluepohjaiset) on täysin siltarumpuilua tai rahansiirtoja omille kannatusjoukoille, tietenkin mukavaahan se olisi jos vaikka alvin osuutta voisi pienentää väliaikaisesti (esimerkiksi laskemalla odotettu verokertymä sekä laskennallinen tuleva verokertymä näillä hinnoilla sekä sieltä lopputuloksen kertoma prosentti polttoaineiden alviksi).
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Nyt jos koskaan on syytä tehdä ne tarpeelliset rakenneuudistukset työmarkkinoilla. Nyt ei voida levätä laakereilla vaan on toimittava hyvän sään aikana.

Kohtaanto-ongelma on tosiasia ja ongelmat on syytä ratkaistava. Nyt vain tuntuu siltä, että ei tiedetä miten tulee toimia järkevästi ja kustannustehokkaasti. Samanaikaisesti on sekä työttömyyttä että pulaa ammattitaitoisista työntekijöistä.

Väestön ikärakenne on huolestuttava. Jotain tarttis tehdä pikaisesti ja työvoiman saatavuus on turvattava keinolla millä hyvänsä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Nykyään puhutaan kauniisti vihreästä taloudesta, mutta jääkö se vain sanahelinäksi. Samanaikaisesti on Ukrainassa tosi paha tilanne, joka vaikuttaa Suomeenkin valitettavasti. Toivottavasti saadaan rauha aikaiseksi mahdollisimman nopeasti.

Minkälaiset rakenneuudistukset pitäisi mielestäsi tehdä, että se ratkaisisi työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmat?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Korjatkaa, jos olen väärässä mutta eikö polttoainevero ole kiinteä summa ja vain ALV:n osuus nousee, kun polttoaine kallistuu pumpulla? Eli ihan noin paljoa eivät valtion tulot nousisi 1.80e -> 2.20e nousussa.

Joo en tosiaan itse ollut tarkkaan tutustunut miten vero muodostuu mutta tosiaan jo tuon verokertymän vuoksi tuota olisi mahdollista laskea jonkin verran, ilman että vielä menetettäisiin veroeuroja, tietenkin tuo hinnanousu on niin kovaa ettei siinä rupea enää muutamat sentit hirveästi tilanneta parantamaan. Muutama vuosi sitten taisi mittareilla nähdä Dieselin hinnaksi jotain 1,10e ja tänään kun katseli niin monessa paikassa oli jo 2,30e. Voinut tänään muutamalla käydä mielessä että kävisikö mielummin ostamassa köyttä kun tankkaamassa autoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös