Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 679 736
  • 21 453

12961

Jäsen
Mä alan nähdä asian niin, että Marinin hallituksella ei ole muuta mahdollisuutta kuin viedä Suomi NATOon tämän kevään aikana.

Miksi?

Viimeisimmissä gallupeissa NATOn vastustus on pienempää kuin demarien kannatus. Ja NATOn kannatus sen kuin kasvaa.

Jos Suomi ei nyt jätä tämän hallituksen johdolla jäsenhakemusta NATOon, Kokoomus tulee ottamaan seuraavissa vaaleissa NATO-lupauksella aivan järkyttävän suuren vaalivoiton. Yksittäiset asiat ratkaisevat vaaleissa aina paljon - ja jos nyt viimeisimmässä kyselyssä 64% kannattaa NATOn jäsenyyttä... ja tämä hallitus ei sitä toivetta täytä, seuraavat vaalit on pelattu jo ennen kampanjoinnin alkua.

Kokoomuksen ei tarvitse sanoa kuin NATO - vasta-argumentit on tosi ohuella pohjalla ja asian kannattaminen vaalikeskusteluissa kuulostaisi aivan Putinin ja Lavrovin puheilta, koska mahdollisuus siihen vasta alle vuotta aiemmin oli itselläkin.

Sen vuoksi tällä hallituksella ei ole vaihtoehtoa, jos haluavat pelastaa yhtään kannatustaan tulevissa ek-vaaleissa.

Näinhän se on, ja viimeiset ulostulot demareistakin viestittävät, että tämä sisäpoliittinen ulottuvuus alkaa olla hyvin ymmärretty. Demokraatissa kehdattiin hiljan jo haukkua naton vastustajien argumentteja kestämättömiksi.

Joku tulee silti asettumaan myös poikkiteloin tai ainakin pelaamaan edes jollain tavalla vastustajakorttia. Kepu ja vasemmisto varmasti etunenässä. Vasemmisto jo ilmoitti, ettei NATOsta kannata tehdä hallituskysymystä, mutta olisiko Keskusta avoin mahdolliselle puoluekurittomuudelle? Ja kauanko Saarikko pitää kiinni vallastaan hallituksessa roikkumalla ensi kesän puoluekokouksessa?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On siinä kuitenkin ero maksaako kulut lopputuotteen kuluttaja vai kaikki veronmaksajat, toinen on normaalia kapitalismia ja toinen ehkä pikemminkin sosialismiä. Itse aina ihmetellyt sitä jos vaikeina aikoinan pitää tukea heikosti menestyviä yrityksiä koska se on juurikin kilpailua vääristävää sosialismia missä lahjattomillekin annetaan edellytykset pärjätä ilman pakkoa oppia mitään, se sitten jos koko toimialaa tuetaan on eriasia mutta silloinkin pitäisi ehkä hetki miettiä kannattaisiko mieluummin tukea vain niitä yrityksiä joilla on parhaat menestymisen mahdollisuudet? Eihän idea voi sellainen olla, että kirjoituskoneteollisuutta olisi pitänyt tukea silloin kun henkilökohtainen tietokone alkoi niitä syrjäyttämään.
”Heikosti menestyvien yritysten” tilalle ”kaikkein heikommassa asemassa olevat ihmiset” niin olemme sosialistisen Suomen ytimessä. Tulonsiirrot, ryöstöverotus jne. Peruskoulu, työelämä, ylipäätään koko yhteiskunta perustuu rahan keräämiseen työtä tekeviltä ja jakamiseen muille. Sinun ja minun palkasta kolmasosa tai enemmän kuuluu niillekin, jotka eivät edes yritä tulla omillaan toimeen. Kukaan ei kuitenkaan ehdota, että otetaan heiltä annettu vastikkeeton raha pois tai vaatisi ihmisiltä edes itsensä elättämistä.

Olisihan se kieltämättä aika brutaalia antaa ihmisten kuolla nälkään ja kylmyyteen, mutta muuttuuko mikään, jos on aina veronmaksajan lompakko avoinna vailla vaateita? Ei, aina löytyy kymmeniä tai satoja tuhansia siivellä eläjiä. No, tämä sosialistisen yhteiskuntajärjestemän romuttaminen lienee jonkin toisen ketjun kamaa.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No mutta onneksi voidaan sentään olla luottavaisin mielin siitä, että tämä kehitysapu menee oikeasti tarpeeseen ja auttaa hädässä olevia ihmisiä. Vai mitä? Korruptio | Tutkimus: Kehitysapua valuu eliitin pankkitileille veroparatiiseihin
Pääasiahan tässä on se, että omat pierut haisee hyvältä. Näitä voidaan sitten hallitusviisikon kesken nuuhkia ringissä, kun tuska oman maan talouden sakkaamisesta iskee korville.

Edit: Ja lisätään tähän vielä, ettei itselläni ole kompetenssia sanomaan mikä on oikea kehitysavun määrä. Mutta nyt on ainakin symbolisessa mielessä äärimmäisen huono hetki tuplata näitä ulospäin meneviä tukia. Kaikki huomio pitäisi olla oman yhteiskuntamme selviytymisessä - ja parhaillaan noissa öljyriippuvaisissa kumipyörissä, jotka vaikuttavat lähes kaikkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suuria budjettiylityksiä dieselin hinnannousun takia tekevät mm. kunnalliset liikennelaitokset. Niitä ei laiteta nurin, vaan veronmaksajat maksavat yhä enemmän liikennelaitosten kustannuksista. Ei kyse ole sosialismista tässäkään, saati yksityisten liikennöitsijöiden erityistukemisessa hyvin poikkeuksellisena aikana.
Ainakin Helsingissä näyttäisi olevan suhteellisen paljon sähköbusseja. Kaiken järjen mukaan, polttoainebudjetti viime vuoden polttoainehinnoilla ei pitäisi olla suurempi kuin aikaisempina vuosina jos kuljetuskalusto on sähköistynyt. 1€ sähköä bussi pääsee pidemmälle kuin 1€ dieseliä. Investoinnit sähköbusseihin maksavat itseänsä takaisin nykyisillä polttoainehinnoilla.
Vaikeina aikoina huonojen firmojen kuuluukin kaatua. Ei yrityksen pystyssä pysyminen ole mikään itseisarvo. Jos se ei kannata, antaa kaatua. Tilalle tulee uusi, toivottavasti hommansa paremmin hoitava yritys. Tai sitten se nurin menneen firman omistaja voi yrittää uudelleen vanhoista virheistä oppien.

Totta. Inflaatio erottaa jyvät akanoista ja tämän hetkinen tilanne on myös mahdollisuus kestävän kehityksen loikalle, koska energiaa pitää pystyä käyttämään tehokkaammin. Valtion rooli on mahdollistaa suotuisa investointiympäristö, joka tarjoaa porkkanaa yrityksille riskinottoa varten. Normaalia kehitystä.

On oikein että valtio kohdistaa tukea heikommassa asemassa oleville, jotka kärsivät korkeasta inflaatiosta (esim. ruoka). Mutta mihinkään autotyömatka-alennuksiin ei tule lähteä. Tuetaan mielummin julkista liikennettä tai vihreämpiä kuljetusmuotoja. Mitä ilmeisemmin, korkeampi inflaatio tuo valtion kassaan enemmän alv-tuottoja ja toisaalta, korkea energian hinta pienentää energiatuen tarvetta. Inflaatio on valtion talouden kaveri.

Ei käy Marinin hallitusta kateeksi. Ensin korona, sitten Ukrainan kriisi. Vakauta siinä sitten valtion talous.
 

msg

Jäsen
Nyt lienee paikallaan esittää vetoomus satakuntalaisille päättäjille, että valitsisivat Kirsi Varhilan Hyvinvointialueensa johtoon ja pelastaisivat meidän muut Kirsin tilaamilta maskitutkimuksilta ja loputtomalta paskapuheelta

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ainakin Helsingissä näyttäisi olevan suhteellisen paljon sähköbusseja. Kaiken järjen mukaan, polttoainebudjetti viime vuoden polttoainehinnoilla ei pitäisi olla suurempi kuin aikaisempina vuosina jos kuljetuskalusto on sähköistynyt. 1€ sähköä bussi pääsee pidemmälle kuin 1€ dieseliä. Investoinnit sähköbusseihin maksavat itseänsä takaisin nykyisillä polttoainehinnoilla.

Ei käy Marinin hallitusta kateeksi. Ensin korona, sitten Ukrainan kriisi. Vakauta siinä sitten valtion talous.
Merkittävät korotuspaineet ovat täälläkin:

"HSL:n johtaja Mari Flinkin mukaan polttoaineiden kallistuminen tulee nostamaan lipun hintoja. Hän ei tässä vaiheessa lähde arviomaan, miten suuria korotuksia on luvassa.– Kuinka suuria prosentuaalisia korotuksia joudumme tekemään, sitä on vielä vaikea sanoa. On selvää, että polttoaineen kallistuminen tuo merkittäviä hinnankorotuspaineita lippujen hintoihin, Flink muotoilee".


Samaa mieltä Marinin hallituksen haasteista. NATO, Ukrainan sodan muut asia ja korona parissa vuodessa. Mutta annetaan tunnustusta vasemmistovetoiselle hallituksellemme: mielestäni Marinit ovat osoittaneet johtajuutta, kun ongelmat ovat kasvaneet.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Samaa mieltä Marinin hallituksen haasteista. NATO, Ukrainan sodan muut asia ja korona parissa vuodessa. Mutta annetaan tunnustusta vasemmistovetoiselle hallituksellemme: mielestäni Marinit ovat osoittaneet johtajuutta, kun ongelmat ovat kasvaneet.

Kyllähän ajassa täytynee mennä aika kauas taakse päin, että nousee rinnalle yhtä työllistetty ja paineistettu hallitus/pääministeri. Nyt kannattaa sen porukan, jonka mielestä demarit on pelkkää paskasakkia, olla hereillä ja kirjailla muisteihinsa huomioita siitä, millainen painoarvo kannattaa antaa puolueille, vai arvioisiko enemmän henkilöitten selviytymistä ja tekemisiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllähän ajassa täytynee mennä aika kauas taakse päin, että nousee rinnalle yhtä työllistetty ja paineistettu hallitus/pääministeri. Nyt kannattaa sen porukan, jonka mielestä demarit on pelkkää paskasakkia, olla hereillä ja kirjailla muisteihinsa huomioita siitä, millainen painoarvo kannattaa antaa puolueille, vai arvioisiko enemmän henkilöitten selviytymistä ja tekemisiä.
Totta. Itse olen pitänyt demareita karrikoiden (kun mainitsit paskasakin) ahneena paskasakkina erityisesti ay-liikkeen ja muutaman muun kellokkaan (Heinäluoma, Rinne jne) sekä talouspoliittisen linjan vuoksi. Kaikki mainitut ay-liike, Heinäluoma ja Rinne sekä monet muut ovat luopuneet aiemmista USA- ja NATO-vastaisuuksistaan ja Venäjää syleilevistä lausunnoistaan heittäen jopa Putinin kunniamerkit roskiin ja siirtyneet järkevälle linjalle. Tähän viittasin johtajuuden kasvulla ongelmien kasvaessa.

Erittäin hieno asia ja on ollut mukava seurata sekä hallituksessa että keskustassa ja demareissa tapahtuvaa suurta muutosta. Marin on selviytynyt toistaiseksi hyvin tästä haastavasta murrosajasta. On kuitenkin hyvä muistaa, että keskustavasemmiston poliitikot eivät muuttaneet kantojaan itse, vaan sen teki kansa Venäjän hyökkäyssodan vuoksi. Poliitikot peesasivat. Hienoa sekin.

Marinilta ei ole syytä ottaa mitään pois, hyvin on pestinsä nyt hoitanut.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Inflaatio tulee kasvamaan keväällä rajusti ja se syö kuluttajien ostovoimaa samaan aikaan. Nyt nähdään haasteista vasta aavistus, pieni osa niistä.

Laskin omasta taloudestani (yksi aikuinen nuori asuu kanssani), että kesällä vaikutus alkaa olla kuukausitasolla vähintään 500-600 euroa kuussa, sisältää ruoan, pakollisen autoilun (työ ja urheiluharrastuksen jatko), sekä normaaleissa kulutusmenoissa tapahtuvat korotukset, joihin kaikki yritykset väistämättä joutuvat.

Jos nyt inflaatio on vielä alle 5%, niin se tuplaantuu kesään mennessä. Samaan aikaan esim. ruoanhintapaineet kasvavat vain kesän mittaan. Keväällä tulee ensimmäinen raju hinnankorotus ja syksyllä seuraava.

Hallituksella on valtava työmaa tässä, kuinka saadaan talouden rattaat pysymään käynnissä. Samaan aikaan halutaan ylisuuria palkankorotuksia, jotka leviävät kaikille aloille. Olemme sellaisessa noidankehässä, että se yllättää ehkä vielä meidän hallituksenkin ja vielä en ole hirveästi havainnut konkreettisia toimia tilanteen ottamiseksi haltuun. Vai onko se edes mahdollista ja siksi asiasta ei kovin isolla äänellä edes uskalleta puhua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hallituksella on valtava työmaa tässä, kuinka saadaan talouden rattaat pysymään käynnissä. Samaan aikaan halutaan ylisuuria palkankorotuksia, jotka leviävät kaikille aloille. Olemme sellaisessa noidankehässä, että se yllättää ehkä vielä meidän hallituksenkin ja vielä en ole hirveästi havainnut konkreettisia toimia tilanteen ottamiseksi haltuun. Vai onko se edes mahdollista ja siksi asiasta ei kovin isolla äänellä edes uskalleta puhua.
Ensimmäiset suuret lakot syövät toteutuessaan talouden ja hyvinvoinnin perustaa. Joku totesi eilen, että hoitovelan osalta jopa koronaan enemmän. Julkisen sektorin työntekijät (opettajat, sairaanhoitajat jne) haluavat korotuksia, jotka ovat merkittävästi aiempaa suurempia. Ei ihme, sillä inflaatio on luokkaa 5 prosenttia. Kun muistelen Sipilän ja aiempien hallitusten aikaa, vaikeaa oli nimenomaan hallituksena ay-liikkeen vaatimusten kanssa.

Marinin hallituksessa Keskusta on ilmoittanut, että kaikkien elintaso laskee eikä hallitus tule kompensoimaan elintasonlaskua täysmääräisesti. Kun EU:n ja Suomen omien maataloustukien päälle laitetaan 300 miljoonaa lisätukea, ainakin maatalousyrittäjien elintasolaskua pyritään hillitsemään. Palkankorotukset julkisella sektorilla tulevat maksamaan seurannaisvaikutuksineen esimeriksi viiden vuoden aikana arvattuna miljardeja. Jostain tämäkin raha täytyy löytyä ja toinen arvaus perään: velkaa lisäämällä.

Sama tilanne olisi pitkälti, jos Suomessa mentäisiin Orpon johdolla. Vaikka juuri nyt olisi luotava tilaa tulevaisuutta varten, hallituksen tosiasialliset mahdollisuudet talouden osalta inflaation ja kustannusten nousun paineessa ovat rajalliset.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Inflaatio tulee kasvamaan keväällä rajusti ja se syö kuluttajien ostovoimaa samaan aikaan. Nyt nähdään haasteista vasta aavistus, pieni osa niistä.

Laskin omasta taloudestani (yksi aikuinen nuori asuu kanssani), että kesällä vaikutus alkaa olla kuukausitasolla vähintään 500-600 euroa kuussa, sisältää ruoan, pakollisen autoilun (työ ja urheiluharrastuksen jatko), sekä normaaleissa kulutusmenoissa tapahtuvat korotukset, joihin kaikki yritykset väistämättä joutuvat.

Jos nyt inflaatio on vielä alle 5%, niin se tuplaantuu kesään mennessä. Samaan aikaan esim. ruoanhintapaineet kasvavat vain kesän mittaan. Keväällä tulee ensimmäinen raju hinnankorotus ja syksyllä seuraava.
Siis jos inflaatio olisi 10% ja sinulle sen vaikutus on 500e/kk, niin Elon laskuopin perusteella sinun asumis- ja muut menosi ovat 5000e kuussa. En kyseenalaista laskelmaa, totean vain että se on hieman paljon kahden hengen taloudelle.
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Joillain on työ- ja harrastuksien kustannukset pitkien etäisyyksien vuoksi rajut, heille tämä on jo nyt etenkin korostunut. Niin myös meille ja tyttäreni kanssa olemme jo miettineet kannattaako urheilu-uraa jatkaa pitkien etäisyyksien vuoksi. Pelkästään liikenteen kuluihin menee jo tällä hetkellä noin 300-350€ enemmän kuussa, kuin vuosi sitten. Inflaatio lasketaan tietysti eri tavalla.

Esim. tietyissä tuoteryhmissä (ruoka) saattavat hinnankorotukset olla jo keväällä noin 30%, kuulostaa hurjalta, mutta on totta. Kyllä tämä tulee rajusti kurittamaan meitä. Kuten sanoin, niin inflaatiota ei lasketa pelkästään polttoaineiden, energian tai elintarvikkeiden hintojen noususta, siksi se luku jää alhaisemmaksi.

Lopulta nämä kustannusten nousut vaikuttavat paljon siihen, kuinka me käytämme jäljelle jäävän rahan? Vähennämmekö jotain ei välttämätöntä, jolloin tästä syntyy negatiivinen talouskierre.
 

Moses

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Inflaatio tulee kasvamaan keväällä rajusti ja se syö kuluttajien ostovoimaa samaan aikaan. Nyt nähdään haasteista vasta aavistus, pieni osa niistä.

Laskin omasta taloudestani (yksi aikuinen nuori asuu kanssani), että kesällä vaikutus alkaa olla kuukausitasolla vähintään 500-600 euroa kuussa, sisältää ruoan, pakollisen autoilun (työ ja urheiluharrastuksen jatko), sekä normaaleissa kulutusmenoissa tapahtuvat korotukset, joihin kaikki yritykset väistämättä joutuvat.

Jos nyt inflaatio on vielä alle 5%, niin se tuplaantuu kesään mennessä. Samaan aikaan esim. ruoanhintapaineet kasvavat vain kesän mittaan. Keväällä tulee ensimmäinen raju hinnankorotus ja syksyllä seuraava.

Hallituksella on valtava työmaa tässä, kuinka saadaan talouden rattaat pysymään käynnissä. Samaan aikaan halutaan ylisuuria palkankorotuksia, jotka leviävät kaikille aloille. Olemme sellaisessa noidankehässä, että se yllättää ehkä vielä meidän hallituksenkin ja vielä en ole hirveästi havainnut konkreettisia toimia tilanteen ottamiseksi haltuun. Vai onko se edes mahdollista ja siksi asiasta ei kovin isolla äänellä edes uskalleta puhua.

Sisäinen salaliittoteoreetikkoni saattaa epäillä, että voisi olla jopa tarkoituksellista. Toivottavasti ei ole, ja kaikki tämä on vain sattumaa, mutta jos hetken leikkii ajatuksella, niin Saarikko ja Marin kuuluvat molemmat Klaus Schwabin Young Global Leaders -verkostoon, jossa on melko paljon muutakin vaikutusvaltaista väkeä. (Stubb, Katainen ja Grahn-Laasonen nyt suomalaispoliitikoista, ulkomainen edustus hieman vielä vaikutusvaltaisempaa) Marin ja Saarikko kuuluvat nuorten huippujohtajien globaaliin verkostoon, joka tukee talousjärjestelmän “nollausta” – professori: Sidonnaisuus olisi ollut syytä ilmoittaa

Schwab, joka ajaa avoimesti Great Resettiä ja on siitä kirjoittanut kirjankin, jota on tiettävästi jaettu ainakin Hollannin pääministerille Mark Ruttelle, joka on myös World Economic Forumin jäsen. Oma hollannintaitoni ei riitä videon tulkkaamiseen, mutta joitakin sanoja tuolta välistä tunnistaa, jotka osuu tarjottuihin tekstityksiin hyvin. Mikäli täällä sattuisi olemaan hollantia puhuvia henkilöitä, niin kuulen mielelläni mahdollisista tekstitysvirheistä.



Tässä viitekehyksessä on mielestäni mielenkiintoista lukea MTV Uutisista, miten Saarikko varoittaa suomalaisia siitä, että kaikkien on varauduttava elintason laskuun. Samalla vakuutellaan, että: ”Ministerin mukaan menokohteet valitaan tarkoin, vaikka valtion rahankäyttöä lisätään.

Käytännössä satojen miljoonien eurojen lisäpanostuksia tullaan tekemään puolustusmenoihin sekä huoltovarmuuteen.”

Itseltäni on tämän uutisen jälkeiset lisäpanostukset menneet ohi, mutta ehkä ne ovat sieltä vielä tulossa. Sen sijaan en varmasti ollut ainoa, joka näki eilen tännekin linkatun uutisen, jossa puhuttiin ilmastotoimiin liittyvän kehitysavun tuplaamisesta.

Mitään suoria syytöksiä en tässä esitä, vaan tarkoitus oli ottaa asia esille lähinnä spekulatiivisena keskustelunavauksena.
 

Soinille vähän velkaa tuosta heitostaan. Erityiskiitos mennee myös verkkouutisille.

Toimenpiteitä rahoitetaan verottamalla Italiassa niiden energiayritysten voittoja, jotka ovat hyötyneet energian hinnan noususta. Vero muodostuu 10 prosentin kertakorvauksesta voittomarginaaleihin, jotka ovat nousseet merkittävästi viimeisen puolen vuoden aikana.

Italiassa on ollut Hollannin jälkeen Euroopan toiseksi korkein verotaso.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Italiassa on ollut Hollannin jälkeen Euroopan toiseksi korkein verotaso.
On syytäkin kun veroja kierretään eniten:


Toki myös EU:n myöntämien lahjarahojen valvonta ärsyttää. Silloinen pääministeri Giuseppe Conte ei halunnut että EU valvoisi sitä, miten Italia käyttää koronakrisin hoitoon saamiaan rahoja. Hän myös sanoi haastattelussa, että Euroopan vakausmekanismilla EVM:llä on paha kaiku Italiassa. Italia ei halua ketään katsomaan päältä, miten he käyttävät rahansa – tai EU:lta tulevat rahat.

***

Marin saa seuraavaan haasteen lähiviikkoina. Italia ja Ranska haluavat EU:lta uuden tukipaketin. Marin ilmoitti jo, että hän näkee mahdottomana (tms) paketin läpimenon Suomen eduskunnassa. Moni maa haluaa lisää tukia ja kun pää avattiin 2020 päätöksillä, jatkoa on tulossa. Kyse on vain siitä, milloin ja millaisten ehtojen mukaan rahaa taas jaetaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Niin että veronmaksajien pitää maksaa yritysten kulut? Ja kutsut tätä investoinniksi? Asia kunnossa. En ryhdy tähän pulushakkiin.
Voi hellanlettas tätä ymmärryksen tasoa.

Kyllä, kuluttajat tulevat maksamaan polttoaineen järjettömän hinnannousun aiheuttamat lisäkustannukset kuljetusyrityksille. Todennäköisesti vieläpä moninkertaisesti, kun pienempiä yrityksiä menee nurin ja isot pääsevät tulevaisuudessa sanelemaan hintatasonsa entistä väkevämmin.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi hellanlettas tätä ymmärryksen tasoa.

Kyllä, kuluttajat tulevat maksamaan polttoaineen järjettömän hinnannousun aiheuttamat lisäkustannukset kuljetusyrityksille. Todennäköisesti vieläpä moninkertaisesti, kun pienempiä yrityksiä menee nurin ja isot pääsevät tulevaisuudessa sanelemaan hintatasonsa entistä väkevämmin.
En sinuna ihan hirveästi päivittelisi muiden ymmärryksen tasoa. Googleta aikasi kuluksi "luova tuho".

Tuossa olet kyllä oikeassa, että me kuluttajat tulemme maksamaan polttoaineen hinnannousun moninkertaisena. Se johtuu siitä, että ymmärtämättömien ihmisten älämölön seurauksena poliitikot panikoivat ja jakelevat tukirahaa täysin turhaan joka puolelle ja kepulle vielä siihen paljon päälle. Ja me kuluttajat sitten maksamme ensin sen polttoaineen hinnannousun ja sen jälkeen me maksetaan ne joka puolelle viljellyt tukirahat.

Oispa markkinataloutta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
En sinuna ihan hirveästi päivittelisi muiden ymmärryksen tasoa.
Olet siis sitä mieltä, että kuluttajat eivät maksa yritysten kuluja? Vai mistä kohdasta olit eri mieltä?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Googleta se luova tuho, niin sitten pitäsi aueta.
Se ei varsinaisesti vastaa kysymykseen, millä saadaan tuotteet kauppaan, jos sinun mielestäsi turha kuljetusala lopetetaan ja resurssit siirretään hyödyllisempään tarkoitukseen.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se ei varsinaisesti vastaa kysymykseen, millä saadaan tuotteet kauppaan, jos sinun mielestäsi turha kuljetusala lopetetaan ja resurssit siirretään hyödyllisempään tarkoitukseen.
Säkö siis ihan oikeasti luulet, että koko kuljetusala on loppumasssa? Ja että mä olen jossain tällaista vaatinut jossain? Ja sä kehtaat kuittailla muiden ymmärryksen tasosta?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ja sä kehtaat kuittailla muiden ymmärryksen tasosta?
Ei, se oletus tuli ihan vain luovasta nimimerkistäsi.

Ehkä et ole havainnut, että koko kuljetusala, siis ihan koko ala, on kusessa, kun polttoainekulut ovat nousseet järjettömästi.

Tilanne olisi eri, jos markkinatalous kurittaisi tyhmimpiä, ei kokonaista alaa. Lopputulema on toki se, että ne selviävät, joilla on pinkka kunnossa ja lopputulemana voin kertoa, että hinnat eivät tule laskemaan. Koskee myös sitä sinun leipäpussiasi.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä et ole havainnut, että koko kuljetusala, siis ihan koko ala, on kusessa, kun polttoainekulut ovat nousseet järjettömästi.

Tilanne olisi eri, jos markkinatalous kurittaisi tyhmimpiä, ei kokonaista alaa. Lopputulema on toki se, että ne selviävät, joilla on pinkka kunnossa ja lopputulemana voin kertoa, että hinnat eivät tule laskemaan. Koskee myös sitä sinun leipäpussiasi.
Nyt jos viimein tutustuisit siihen luovaan tuhoon, niin saattaisi tuska hellittää. Kun kustannukset nousevat, hinnat nousevat. Mutta jos me tekohengitetään niitä paskoja yrityksiä, niin se tulee meille veronmaksajille vielä paljon kalliimmaksi. Paremmilla kuljetusyrityksillä tilanne paranee nopeasti, kun niitä paskoja kuolee pois vääristämästä markkinoita liian halvoilla sopimuksilla yms.

Koska haitat näkyvät heti ja yhteiskunnan hyödyt vasta vähitellen, luovaa tuhoa on usein vastustettu poliittisesti, mikä pitkittää luovan tuhon haittoja ja eliminoi sen hyötyjä, lannistaa tekemästä uusia tuotteita, vääristää markkinoiden hintainformaatiota ja kannustimia sekä tulee kalliiksi veronmaksajille.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mutta jos me tekohengitetään niitä paskoja yrityksiä, niin se tulee meille veronmaksajille vielä paljon kalliimmaksi.
Tämä on oikeastaan ainoa kohta mistä olemme eri mieltä. Vai ajattelitko, että kilpailun vähentyessä, hintataso alenee?

Tekohengitystä tuskin kukaan kaipaa, mutta polttoaineenhinnannousun armon vuonna 2022 ei voida katsoa olleen normaalia. Siitä syystä tämä ei ole ihan normaalia markkinataloudellista karsintaa.

Tämä on poikkeuksellinen tilanne, joka vaatii toimenpiteitä. Muuten Suomessa ajaa kohta enää Kaukokiito, Schenker, Posti ja muutama muu toimija. Se näkyy ruokakassin hinnassa enemmän kuin hetkellinen verohelpotus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös