Mutta tuossa versiossahan (Niinistön itsensä mukaan) ryhmä olisi vain konsultoiva. Eiköhän se tulisi lisäksi, eikä käytännössä korvaisi tuota Covid-ryhmää. Ylipäänsä hieman outoa, että presidentti puuttuu edes tälläisen aika vaatimattoman ehdotuksen muodossa hallituksen toimintaan.
Jospa se ehdotuksen sisältö vielä tarkentuu - vaikka vuosien päästä? Niinistöllä on eittämättä tietoa ongelmista johtamisen osalta ja vaikka en kannata presidentin vallan lisäämistä millään tavalla, on hyvä muistaa se, että puolueet ovat siirtäneet valtaa virkamiehiltä poliittiseen valmisteluun varsinkin aiemman (Rinne) hallituksen toimesta. Onko tämä ollut hyvä suuntaus?
Täytyy myöntää, että olen tällä hetkellä hieman Esko Ahon linjoilla. Hän esitti jo 2015 Sipilälle poliittisen ja virkamiesvalmistelun eriyttämistä toisistaan purkamalla poliittisen valtiosihteerijärjestelmän. Tilalle Aho esitti päätoimista neuvonantajaryhmää, joka tukisi päätösten valmistelua. Sipilä ei Ahoa kuunnellut, mutta Sipilän hallituksessa oli neljä valtiosihteeriä. Marinilla on Rinteen jäljiltä 13, ja asioita ei valmistella ja johdeta hallituksen asioina, vaan eri ministeröiden ja valtiosihteerien asioina. Toki näin oli jo silloin, kun itse olin ministeriössä töissä, mutta sanoisin suuntauksen voimistuneen.
Kun Aho sanoi telkkarissa helmikuussa, että
mentiin toiseen hulluuteen, joka on se, että valtiosihteerit levitettiin joka paikkaan ja kuvitellaan, että kun hallintoon saadaan tällainen poliittinen valvoja katsomaan perään, niin sitten poliittinen valta jotenkin lisääntyy. Ei se sillä tavalla tapahdu. Poliittinen valta on valintojen tekemistä hyvin ristiriitaisten ja monimutkaisten asioiden kesken. Ja sitä tällä hetkellä ei Suomessa ole.
Toki tuossa on myös politiikkaa Aholta. Mutta. Olin aiemmin sitä mieltä, että erilaisten avustajien määrällä ei ole väliä, kunhan he tekevät työnsä kokonaisuutena katsoen hyvin. Mutta onko kokonaisuus aina edes prioriteetti tai tavoite, kun ei ole hallituksen asioita, vaan ministeriöiden, joita 13 valtiosihteeriä johtaa ja paimentaa?