Olen kaikkea muuta kuin Marinin kannattaja, mutta ilmeisen hyvin hän pelaa vaalipeliä. Kaikki huomio on nyt hänessä. Ohisalon yritys repäistä asemoimalla vihreät persujen vastavoimaksi (ihan kuin se ei sitä jo aikaisemmin olisi ollut) epäonnistui täysin Marinin puhuttua vuorineuvoksista, Anderssonia ei ole kukaan noteerannut pitkään aikaan.
Jos puhutaan puhtaasti poliitikoista, on Marin kiistatonta kärkeä hommassaan. Politiikassa kun menestys mitataan äänimäärillä.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä (ja muutenkin melkein koko tekstisi kanssa), että Marin pelaa fiksusti vaalipeliä. Ja mikä mielenkiintoisinta, niin Ohisalo aloitti tämän omalla ulostulollaan, ja sai nyt isosti kylmää vettä niskaansa Marinin vastavedon toimesta, sillä Marinin potentiaaliset uudet äänestävät löytyvät juuri sieltä Vihreiden ja Vasemmistoliiton puolelta.
Siitä olen eri mieltä, että Marin olisi Suomen parhaita poliitikkoja. Äänimäärät kertovat kyllä suosion, mutta substanssiosaaminen ja politiikan tekotaidot on yleensä sitä joka tiedetään parhaiten oman puolueen sisällä, enkä usko Marinin olevan demarien kärkeä tässä suhteessa. Uskon, että juuri tästä syystä Marin jatkoi biletystään niiden kriittisten Uniper-neuvotteluiden aikaan. Hänen tehtävä puolueessa ei ole ollut tehdä politiikkaa, vaan kalastella uusia nuoria äänestäjiä ikääntyvien demarikannattajien tilalle. Tämä on toki spekulaatiota, mutta jos peilaan hänen pääministerikautensa saavutuksia rehellisesti, niin hän on ollut enemmän julkkis kuin poliitikko. Ja lisäisin vielä, että jos politiikassa menestys mitattaisiin pelkillä äänimäärillä, Trump olisi myös hyvä poliitikko.
Populistin menestys mitataan puhtaasti äänissä. Poliitikon menestys aikaansaannoksissa. Vaikka suuri osa Marinin kohuista onkin ollut henkilökohtaisia, niin kyllä niitä poliittisiakin kohuja on riittänyt. Näissä on yleensä heitelty virkamiehiä bussin alle, vieläpä aiheetta, jonka takia en ole ollut kovin otettu Marinista johtajana. Nato-prosessin hän liidasi hyvin julkisuuteen, vaikka siinäkin sen substanssipuolen hoiti ihan muut henkilöt (Haavisto yms.). Muuten ei ole jäänyt mieleen hirveästi poliittisia onnistumisia, vaikka harvemmin näitä tiedostaa jos homma toimii. Mutta toisaalta Marin on vaikuttanut persoonalta, joka ottaa kyllä kunnian kaikesta mistä vain kykenee.