En ole saamelainen ja minun ymmärrykseni on varmaan puutteellinen ja olen muodostanut näkemykseni vain siitä miten tästä on netissä väännetty iät ja ajat. Voin siis olla täysin väärässäkin mutta olen ymmärtänyt seuraavaa:
Saamelaisia on ollut Suomen valtion alueella pitkät ajat ja nämä muinaiset suomen saamelaiset luopuivat porotaloudesta ja saamen kielestä ja kulttuurista noin 200-300 vuotta sitten siirtyen muihin elinkeinoihin esim maatalaouteen ja alkoivat puhua suomea.
Tämän tyhjiön täytti Norjasta samoihin aikoihin Norjan saamelaiset siirtyen suomen valtion alueelle ja tämä porukka on nyt asunut suomessa tuon 200 vuotta ja he ovat säilyttäneet Saamen kielen ja kulttuurin ja porotalouden.
Nämä kaksi ryhmää ovat hyvin erimielisiä. Nämä muinaiset Suomen saamelaiset pitävät itseään oikeina saamelaisina ja nuo norjan saamelaiset on maahantukeutujia.
Lisäksi suuri näkemysero on porotaloudesta. Nämä muinaiset suomen saamelaisten perilliset eivät pidä että porot syövät heidän peltojaan ja metsiään ja halauaisivat porotalouden loppuvan suomesta. Tätä porukkaa tukee ikiaikaiset suomalaiset maanviljelijät jotka myös vihaa poroja. Keskusta haluaa tukea etenkin näitä supisuomalaisia porojenvihaajia. Tähän porukkaan liittyy nuo argumentit "Saamen kieli on jo kuollut ja sitä ei siis ole tarve säilyttää" ja "saamelaiskulttuuri on kuollut, sitä ei siis tarvitse säilyttää". Nämä mielipiteet pohjautuu siihen että nämä porukat ei elä saamen kieltä ja saamen kulttuuria vaikka pitävät itseään oikeina saamelaisina ja he vihaavat näitä 200 vuotta sitten suomeen siirtyneitä norjan saamelaisten perillisiä jotka ylläpitävät saamen kieltä ja kulttuuria.
ALkuperäisknsan määritelmä sopii ainoastaan näihin norjan saamelaisten perillisiin jotka ovat viimeiset 200 vuotta ylläpitäneet saamen kieltä ja kulttuuria samoin kuin porotaloutta ja he haluaisivat näitten säilyttämistä jatkaa ja saada akuperäiskansana tähän oikeuksia ja mahdollisuuksia.
Tämä toinen saamelaisporukka ei täytä alkuperäiskansan määritelmää koska nämä määritelmät pohjautuu kieleen ja kulttuuriin. Siksi haaveiluja tämän toisen porukan omasta alkuperäiskansaorganisaatiosta ei kannata kukaan.
Keskusta ei kannata yhtään mitään. Sille sopii varsin hyvin että nykyinen riidoissaan epätoimiva saamelaiskäräjät menee entistä epätoimivammaksi näitten kahden saamelaisporukan riitoihin ja etenkin että tämän seurauksena porotalous kuolee aiheuttamasta vahinkoja viljelyksille ja metsille. Jos ja kun siinä samassa kuolee saamen kieli ja kulttuuri niin näitä jää kaipaamaan vain tämä pieni saamelaisten vähemmistö jotka tätä kieltä ja kulttuuria edelleen elää ja haluaisi näitä säilyttää.
Olen varmaan ymmärtänyt montakin asiaa väärin mutta näin minä luulen. Minun oma kosketus asiaan on että olen viihtynyt paljon kesämökillä joka on poronhoitoalueen sisällä ja minua ei pihalla vierailevat porot ole haitanneet mutta naapurin maanviljelijät vihaa poroja aivan täysillä ja niiltä tätä vihaa pääsee kuulemaan.
Saamelaisia on ollut Suomen valtion alueella pitkät ajat ja nämä muinaiset suomen saamelaiset luopuivat porotaloudesta ja saamen kielestä ja kulttuurista noin 200-300 vuotta sitten siirtyen muihin elinkeinoihin esim maatalaouteen ja alkoivat puhua suomea.
Tämän tyhjiön täytti Norjasta samoihin aikoihin Norjan saamelaiset siirtyen suomen valtion alueelle ja tämä porukka on nyt asunut suomessa tuon 200 vuotta ja he ovat säilyttäneet Saamen kielen ja kulttuurin ja porotalouden.
Nämä kaksi ryhmää ovat hyvin erimielisiä. Nämä muinaiset Suomen saamelaiset pitävät itseään oikeina saamelaisina ja nuo norjan saamelaiset on maahantukeutujia.
Lisäksi suuri näkemysero on porotaloudesta. Nämä muinaiset suomen saamelaisten perilliset eivät pidä että porot syövät heidän peltojaan ja metsiään ja halauaisivat porotalouden loppuvan suomesta. Tätä porukkaa tukee ikiaikaiset suomalaiset maanviljelijät jotka myös vihaa poroja. Keskusta haluaa tukea etenkin näitä supisuomalaisia porojenvihaajia. Tähän porukkaan liittyy nuo argumentit "Saamen kieli on jo kuollut ja sitä ei siis ole tarve säilyttää" ja "saamelaiskulttuuri on kuollut, sitä ei siis tarvitse säilyttää". Nämä mielipiteet pohjautuu siihen että nämä porukat ei elä saamen kieltä ja saamen kulttuuria vaikka pitävät itseään oikeina saamelaisina ja he vihaavat näitä 200 vuotta sitten suomeen siirtyneitä norjan saamelaisten perillisiä jotka ylläpitävät saamen kieltä ja kulttuuria.
ALkuperäisknsan määritelmä sopii ainoastaan näihin norjan saamelaisten perillisiin jotka ovat viimeiset 200 vuotta ylläpitäneet saamen kieltä ja kulttuuria samoin kuin porotaloutta ja he haluaisivat näitten säilyttämistä jatkaa ja saada akuperäiskansana tähän oikeuksia ja mahdollisuuksia.
Tämä toinen saamelaisporukka ei täytä alkuperäiskansan määritelmää koska nämä määritelmät pohjautuu kieleen ja kulttuuriin. Siksi haaveiluja tämän toisen porukan omasta alkuperäiskansaorganisaatiosta ei kannata kukaan.
Keskusta ei kannata yhtään mitään. Sille sopii varsin hyvin että nykyinen riidoissaan epätoimiva saamelaiskäräjät menee entistä epätoimivammaksi näitten kahden saamelaisporukan riitoihin ja etenkin että tämän seurauksena porotalous kuolee aiheuttamasta vahinkoja viljelyksille ja metsille. Jos ja kun siinä samassa kuolee saamen kieli ja kulttuuri niin näitä jää kaipaamaan vain tämä pieni saamelaisten vähemmistö jotka tätä kieltä ja kulttuuria edelleen elää ja haluaisi näitä säilyttää.
Olen varmaan ymmärtänyt montakin asiaa väärin mutta näin minä luulen. Minun oma kosketus asiaan on että olen viihtynyt paljon kesämökillä joka on poronhoitoalueen sisällä ja minua ei pihalla vierailevat porot ole haitanneet mutta naapurin maanviljelijät vihaa poroja aivan täysillä ja niiltä tätä vihaa pääsee kuulemaan.