Nappaan vähän myöhässä tähän, mutta en missään vaiheessa väheksynyt Marinin ammattitaitoa poliitikkona, ainoastaan hänen asiantuntevuutta (jonka takia arvelen hänen väistävän usein takavasemmalle vähän kiperimmissä tilanteissa). Hän on erinomainen esiintyjä, joka on myös tärkeä osa politiikkaa. Mutta omasta mielestäni pääministerin tontilla tulisi seistä joku, joka oikeasti johtaa hallitusta, vaikka tiedostan, että ajaudumme parhaillaan kohti tilannetta, jossa pääministerin viran voi hoitaa myös hyvä esiintyjä.
Mainitset tuossa edellä faktoja, joiden mukaan Marin olisi toiminut ilmeisesti pääministerin toimessaan hyvin, mutta itse en noissa mainitsemissasi asioissa mitään poikkeuksellista erinomaisuutta. Esimerkiksi tuo NATO-kysymys. Marin tulee olemaan se pääministeri, jonka johdolla Suomi liittynee Natoon, mutta jos rehellisiä ollaan, Venäjä vei meidät Natoon, synnyttämällä niin vahvan tahdon kansalaisissa, ettei mikään puolue uskaltanut asettua poikkiteloin. Edes vasemmistoliitto, vaikka selkeää kipuilua oli nähtävissä. Ymmärrän, että NATO-fanien silmissä Marin herätti varmasti tietynlaista kiimaa, rykäisemällä sen Nato-nahkatakin niskaan, ja olihan se siisti stuntti, mutta kyllä tuosta itse Nato-prosessista ne todelliset pisteet menisi varmaan asioita valmistelleen Haaviston suuntaan, ei sen joka on kerännyt niitä irtopisteitä - esimerkiksi panttaamalla oman puolueen Nato-äänestystä, jotta saisi siitä maksimaalisen mediahuomion. Muistutan myös, että Marinin Nato-ansiot, ennen kuin hyppäsi mukaan kovaa vauhtia kohti Natoa puksuttavaan junaan, oli lähinnä hänen kommenttinsa saksalaiselle medialle, jossa tokaisi, ettei Suomi olisi menossa Natoon ainakaan hänen vahtivuorollaan - vaikkei tuollaisten kommenttien laukominen ole välttämättä pääministerin tehtävä.
En myöskään tiedä miksi Marinia pitäisi erikseen kiitellä Koronan hoidosta. Siitä voi olla montaa mieltä olisiko sen voinut hoitaa paremmin, mutta niin hyvässä kuin pahassa se oli lähinnä Kiuru-show. Ja EU:n suuntaan se elvytyspaketti oli varmaan se tärkein asia, eikä se yleisellä tasolla tainnut olla kovin hyvä diili Suomelle (ainakaan jos Kokoomusta uskoo), joten tässäkin suhteessa olen eri mieltä kanssasi. Nuo muut asiat vaikuttavat taas vähän oudoilta ansioilta mielestäni. Onko Marin auttanut jotenkin Navalnya, vai laukaissut vain ilmoille mielipiteensä, jonka kanssa suurin osa kansasta on samaa mieltä - ja vähän sama pätee tuohon viisumikysymykseenkin, jonka väkevin edistäjä taitaa löytyä tuolta Viron puolelta? Minulle ei riitä ansioiksi laukoa ilmoille mielipiteitä, joka on maailman helpoimpia asioita ja tietyissä tilanteissa jopa typerää... kuten se taannoinen Nato-kyssäri.
Sanna Marin on hyvä poliitikko, koska hän todennäköisesti onnistuu nostamaan puolueensa kannatusta nuorempien parissa. Nuo viimeisimmät känni-postailutkin osuvat varmasti juuri siihen materiaaliin, joka ei ole vielä poliittisesti suuntautuneita mihinkään suuntaan - ja joiden mielestä bilettäminen on coolia.
Sanna Marinin ansiot pääministerinä taas on vähän erilainen juttu. Pääministerin tehtäviin kuuluu lähinnä valtioneuvoston johtaminen ja hallitusohjelman toimeenpanon valvominen. En rehellisesti sanottuna osaa sanoa miten paljon hän noita tehtäviä hoitaa, vai jättääkö kaiken sen ennätyssuuren virkamiesarmeijan hoidettavaksi, mutta valtion vaikutusvaltaisimpana henkilönä, toivoisin pääministerin antavan myös koko kansalle sellaisen vaikutelman, että hänellä on hallitus hallussaan. Imago-tasolla minulle välittyy vähän erilainen kuva Marinista näiden some-tempauksien kautta. Mutta tämäkin on kai mielipide-kysymys. Tosin - Marin on onnistunut ravistelemaan pääministeri-instituutiota - ja lähinnä edustukselliseen suuntaan, joka voitaneen laskea monen mielestä ansioksi. Mutta jos halutaan ravistella yhtä instituutiota, niin pitäisi varmaan samalla ravistella koko pakka uusiksi, ettei pääministeri tallo esimerkiksi ulkopoliittisissa kysymyksissä jatkuvasti presidentin varpaille.
Mutta olen kyllä myös sitä mieltä, että Marin on hoitanut välillä hommiaan ihan hyvin. Hän on hyvä esiintyvä ja tiedottaa asioita hyvin eteenpäin - erittäin hyvin. Itselläni oli jossain vaiheessa paljon antipatiaa Marinia kohtaan, mutta se on alkanut väistyä - ehkäpä siksi, että Marin osaa olla hyvin sympaattinen. Häntä on kuitenkin vaikea nähdä kovin ammattitaitoisena johtajana, sometempausten lisäksi vaikkapa siksi, että on pari kertaa syyttänyt kämmeistään valtioneuvostonkansliaa - ja on täten antanut itsestään epäpätevän kuvan valtioneuvostonkanslian johtajana, joka ei mielestäni ole ollut se paras ratkaisu.