Sanna Marinin hallitus

  • 2 664 547
  • 21 571

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Valtio saa polttoaineiden kohonneista hinnoista "ansiottomana" verotuksena taskut täyteen. Miksi tuottoa ei voi jakaa autoilijoille, jotka maksavat muutenkin merkittävän määrän veroja?
Eihän tuossa kuitenkaan ole noussut kuin ALV:n tuotto, sillä polttoaineverothan ovat suuruudeltaan kiinteitä. Toki voisi ajatella, että "ylimääräinen ALV" kompensoitaisiin alentamalla polttoaineveroa vastaavasti. Silloinhan valtion tulot pysyisivät tasolla, jolla ne olisivat olleet ilman merkittäviä hinnannousuja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eihän tuossa kuitenkaan ole noussut kuin ALV:n tuotto, sillä polttoaineverothan ovat suuruudeltaan kiinteitä. Toki voisi ajatella, että "ylimääräinen ALV" kompensoitaisiin alentamalla polttoaineveroa vastaavasti. Silloinhan valtion tulot pysyisivät tasolla, jolla ne olisivat olleet ilman merkittäviä hinnannousuja.
Totta. Mielenkiintoista on seurata, aiheuttaako vasemmiston linjaukset Saksassa ja Ruotsissa muutoksen Suomessa. Epäilen, että asia nousee taas esille hallituksessa, mutta ilman vastaavaa päätöstä. Pohjoismainen ja eurooppalainen vasemmisto ja vihreät ovat kaiketi pragmaattisempia kuin Suomessa. Energiassa erona on ydinvoima, johon suomalainen vasemmisto ja vihreät suhtautuvat järkevästi.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Saksassa myös lanseerattiin polttoaineen hinnannousun vuoksi väliaikainen 9 EUR / kk joukkoliikennelippu, jolla voi matkustaa missä tahansa päin maata rajattomasti paikallisilla joukkoliikennevälineillä. Sen lisäksi, että Saksassa on ylipäätäänkin vahvoja kannustimia joukkoliikenteen käyttöön. Tuo on jo niin vahva etu, että se kannustaa jo jättämään auton kokonaan kotiin tai suosimaan esim. park & ride työmatkailua.

Lippu onnistuttiin ottamaan käyttöön vieläpä äärimmäisen nopealla aikataululla.

Erittäin hienoa tulevaisuusajattelua, jolla saadaan kannustettua myös maaseudun ja esikaupunkien vannoutunutta autokansaa julkisten liikennevälineiden käyttöön.

Meanwhile in Finland:






Odottaisin erityisesti vihreitä jonkinlaista toimintaa tämän asian suhteen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Odottaisin erityisesti vihreitä jonkinlaista toimintaa tämän asian suhteen.
Hienoa toimintaa Saksassa ja odottaisin paitsi hallitukselta, myös oppositiolta saman suuntaisia ajatuksia niin polttoaineverotuksen kuin joukkoliikenteenkin osalta. Suomi on taajamien ulkopuolella hyvin harvaan asuttu ja ongelmana on se, että joukkoliikennettä ei kannata/haluta pitää. Maalla on autot. Mutta kaupungeissa vastaava olisi hyvä.

Enkä laittaisi pahakseni lainkaan, jos kymmenistä elvytysmiljardeista jokunen laitettaisiin teiden kunnossapitoon. Jos olen oikein ymmärtänyt, tänä vuonna päällystetään yhä vähemmän ja kunnossapitovelka jatkaa kasvamistaan. Ehkäpä jatkossa Kok + SDP = päähallituspuolueet, siinä saattaisi olla ratkaisu ettei Suomen tiestö putoa vielä surkeampaan tilaan. Ja joukkoliikennettä parannettaisiin saatavuuden osalta.

Tai sitten ei. Vaikea enää uskoa, että kyse olisi "sattumasta" mitä esimerkiksi tiestöön tulee.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Hienoa toimintaa Saksassa ja odottaisin paitsi hallitukselta, myös oppositiolta samaan suuntaisia ajatuksia niin polttoaineverotuksen kuin joukkoliikenteenkin osalta. Suomi on taajamien ulkopuolella hyvin harvaan asuttu ja ongelmana on se, että joukkoliikennettä ei kannata/haluta pitää. Maalla on autot. Mutta kaupungeissa vastaava olisi hyvä.

Enkä laittaisi pahakseni lainkaan, jos kymmenistä elvytysmiljardeista jokunen laitettaisiin teiden kunnossapitoon. Jos olen oikein ymmärtänyt, tänä vuonna päällystetään yhä vähemmän ja kunnossapitovelka jatkaa kasvamistaan. Jos Kok + SDP olisivat päähallituspuolueet, siinä saattaisi olla ratkaisu ettei Suomen tiestö putoa vielä surkeampaan tilaan.

Suomessakin maaseudulta kaupunkiin liikennöimisessä voisi toimia nuo park + ride -ratkaisut, jos joukkoliikenteen viitsittäisiin panostaa. Suomessa ei ole tapahtunut asian suhteen mitään tämänkään hallituksen aikana, mikä ainakin minulle on ollut pettymys. Päinvastoin, koronan myötä harventuneet bussivuorot eivät ole palautuneet edes koronaa edeltävälle tasolle, vaikka työmatkustus lienee palautunut lähes normaaliksi.

Ei voi vaatia haja-asutusalueiden ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä, jos vuoroväleihin ja selkeyteen ei panosteta, ja joukkoliikenteen käytölle ei luoda hintakannustimia. Kyse on kuitenkin isoilta osin muna-kana -ongelmasta.

Edit. Tiestönkin osalta samaa mieltä. Suomen kaltainen laaja ja harvaan asuttu maa tarvitsee paitsi hyvin toimivan rautatieinfran, myös hyvän tieverkoston.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos nyt edes ensin palattaisiin koronaa edeltäneeseen kausi lippu systeemiin, jossa ostaja pystyi määrittämään kauden pituuden (min. 14vrk). Itse olen joutunut ajamaan työmatkoja aiempaa enemmän autolla, kun kausilipun kanssa täytyy laskea ja sumplia.

Suomessa on vallalla ajattelu, että ihminen on aina 100% jotain. Systeemi menee rikki, jos joku onkin esim. 50% palkansaaja, 30% opiskelija ja vaihtelevasti kevytyrittäjä. Miten tämä yhteiskunta ymmärtäisi ihmistä, joka on sekä autoilija että joukkoliikenteen käyttäjä? Liikaa pyydetty.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jos nyt edes ensin palattaisiin koronaa edeltäneeseen kausi lippu systeemiin, jossa ostaja pystyi määrittämään kauden pituuden (min. 14vrk). Itse olen joutunut ajamaan työmatkoja aiempaa enemmän autolla, kun kausilipun kanssa täytyy laskea ja sumplia.

Suomessa on vallalla ajattelu, että ihminen on aina 100% jotain. Systeemi menee rikki, jos joku onkin esim. 50% palkansaaja, 30% opiskelija ja vaihtelevasti kevytyrittäjä. Miten tämä yhteiskunta ymmärtäisi ihmistä, joka on sekä autoilija että joukkoliikenteen käyttäjä? Liikaa pyydetty.

Oli sen verran hyvin sanottu, että ihan näin erikseen pitää viestisi allekirjoittaa.

Esimerkkinä kotikaupunkini Suomessa, Hämeenlinna. Siis kaupunki, jonka kasvu perustuu vahvasti pendelöintiin. Rautatieasemalle rakennettiin suuri parkkitalo (sinänsä loistava juttu), jonka käyttömaksuja ei tietenkään mitenkään ole voitu yhdistää esim. VR:n kausilippuun, vaan siitä pitää maksaa melkoinen summa erikseen. Tämän ja muiden kustannusten takia iso osa pendelöijistä on päätynyt käyttämään kokonaisuudessaan autoa esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla töissä käydessään, koska jos ei satu asumaan aseman vieressä, tulee joukkoliikenteen käyttö parkkimaksuineen kalliimmaksi ja joustamattomammaksi kuin yksityisautoilu. Koska sanomattakin on selvää, ettei Hämeenlinnan sisäinen joukkoliikenne toimi riittävällä tasolla eikä sitä ole oikein edes yritetty kehittää.

Kaiken huipuksi VR on sekoillut pääradan junavuorojen kanssa oikein urakalla, mikä ei lainkaan ole lisännyt sen houkuttelevuutta. Samaan aikaan Matkahuolto ei ole tosiaan vieläkään saanut aikaiseksi bussivuorojen normalisoimista koronan jälkeen.

Ok, ei kokonaan hallituksen vika, mutta on osoitus siitä, että joukkoliikenteen kehittäminen on jäänyt Suomessa kokonaan jumittamaan. Hallituksella on mielestäni tässä johtovastuu: jos positiivisia asioita tapahtuu valtion tasolla, kunnat kyllä seuraavat.

Liikennettä ja liikenneinfrastruktuuria pitää ajatella kokonaisuutena eikä jatkuvana yksityisautoilu - julkinen liikenne - pyöräily -vastakkainasetteluna. Kaikki ihmiset voivat käyttää julkista liikennettä sekä polkupyörää jossain määrin tai paljonkin (ja suurin osa paljon enemmän kuin nyt), mutta läheskään kaikille 100% julkisen liikenteen tai polkupyörän käyttö ei vain ole mahdollista.

Toivottavasti tästä nykyisestä Venäjän aiheuttamasta tilanteesta polttoaineen hinnanousuineen seuraa se hyvä asia, että tähän todellisuuteen herättäisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Oli sen verran hyvin sanottu, että ihan näin erikseen pitää viestisi allekirjoittaa.

Esimerkkinä kotikaupunkini Suomessa, Hämeenlinna. Siis kaupunki, jonka kasvu perustuu vahvasti pendelöintiin. Rautatieasemalle rakennettiin suuri parkkitalo (sinänsä loistava juttu), jonka käyttömaksuja ei tietenkään mitenkään ole voitu yhdistää esim. VR:n kausilippuun, vaan siitä pitää maksaa melkoinen summa erikseen. Tämän ja muiden kustannusten takia iso osa pendelöijistä on päätynyt käyttämään kokonaisuudessaan autoa esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla töissä käydessään, koska jos ei satu asumaan aseman vieressä, tulee joukkoliikenteen käyttö parkkimaksuineen kalliimmaksi ja joustamattomammaksi kuin yksityisautoilu. Koska sanomattakin on selvää, ettei Hämeenlinnan sisäinen joukkoliikenne toimi riittävällä tasolla eikä sitä ole oikein edes yritetty kehittää.

Kaiken huipuksi VR on sekoillut pääradan junavuorojen kanssa oikein urakalla, mikä ei lainkaan ole lisännyt sen houkuttelevuutta. Samaan aikaan Matkahuolto ei ole tosiaan vieläkään saanut aikaiseksi bussivuorojen normalisoimista koronan jälkeen.

Ok, ei kokonaan hallituksen vika, mutta on osoitus siitä, että joukkoliikenteen kehittäminen on jäänyt Suomessa kokonaan jumittamaan. Hallituksella on mielestäni tässä johtovastuu: jos positiivisia asioita tapahtuu valtion tasolla, kunnat kyllä seuraavat.

Liikennettä ja liikenneinfrastruktuuria pitää ajatella kokonaisuutena eikä jatkuvana yksityisautoilu - julkinen liikenne - pyöräily -vastakkainasetteluna. Kaikki ihmiset voivat käyttää julkista liikennettä sekä polkupyörää jossain määrin tai paljonkin (ja suurin osa paljon enemmän kuin nyt), mutta läheskään kaikille 100% julkisen liikenteen tai polkupyörän käyttö ei vain ole mahdollista.

Toivottavasti tästä nykyisestä Venäjän aiheuttamasta tilanteesta polttoaineen hinnanousuineen seuraa se hyvä asia, että tähän todellisuuteen herättäisiin.
Niillä hoodeilla julkinen tulee ottamaan sähköautoilta kuonoon ihan kunnolla lähiaikoina.

Nyt junalla matkalla töihin Helsingin kantakaupungista HSL-alueen ulkopuolelle. Illalla autolla pelaamaan. Kaupassa käyn luonnollisesti jalan, kun auto saattaa olla kauppaa kauempana.

Junan (kausilipun kattavuuden piirissä) lisäksi en juurikaan käytä muuta julkista, koska se tulisi liian kalliiksi vrt. autoon, joka on oltava koska aina töihin ei junalla pääse.

Tähän vielä pöljä sääntö, että HSL-lipulla ostettua matkaa ei saisi jatkaa VR:n lipulla junaa vaihtamatta tuossa alue rajalla. En tiedä, tulisiko sakkoja, sakkoja, isoja sakkoja jos vaan toimisi niin. Siinä tapauksessa monen vapaa-ajan liikkumistarpeen hiilipäästöt (joista tosin leikkasin taannoin 70-80%) pienenisivät ennestään kun pelaamaankin lähes aina voisi bussitella tai ratikoida tai metroutua.

Mutta paskat ilmastosta. Pääasia on, että työssäkäyjän elämä on hankalaa.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
PM Marin on käynyt Ukrainassa ja tavannut myös Zelenkyin. Pidän tärkeänä, että Suomi osaltaan pitää yllä suhteita ihan face to face. Varmasti puolin ja toisin tarpeellinen tapaaminen; Marin näkee omin silmin sodan kauheudet ja Zelenskyi ja Ukraina saa huomata, etteivät ole yksin, eivätkä unohdettuja.

 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Nahkatakki oli Marinilla vaihtunut panssariliiveihin. Siitä täytyy posia antaa, että matkusti sota-alueelle ja tapasi Zelenskyin, kaikki PM:t eivät varmaan olisi tuollaiselle matkalle lähteneet vaikka kuinka turvallisuutta vakuutettaisiin. Joku ohjus kun voi aina eksyä väärään paikkaan.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen silti hämmästynyt. Roistovaltio Venäjän tavat ovat olleet pitkään tiedossa jos ne on halunnut nähdä. Afganistan, Tšetšenia, Syyria.

Tämä pitää paikkaansa. Georgia 2008 oli se hetki, jolloin viimeistään olisi pitänyt tajuta kehityksen suunta ja sen vakavuus. Mutta eipä sitä tajuttu, kun haluttiin uskoa hyvää. Virheitä on tehty todella laajalla rintamalla keskeisissä asemissa olevien henkilöiden toimesta.

Menneelle sinisilmäisyydelle emme kuitenkaan voi valitettavasti enää mitään, joten nyt pitää keskittyä noiden virheiden paikkaukseen sekä pohtia, että miten tästä päästään parhaalla tavalla eteenpäin. Venäjää kohtaan on otettu nyt kova linja, joten eiköhän tuossa päästä vielä tyydyttävään lopputulokseen pitkällä aikavälillä. Valitettavasti Ukraina ja sen urhoollinen kansa maksaa tuosta kovimman hinnan.

Kyyhkyt eivät riittäneet, joten nyt mennään haukoilla. Venäjälle tuli varmasti yllätyksenä lännen pakotteiden voimakkuus sekä lännen yhtenäisyys. Oma veikkaukseni on, että pakotteita ja muita vastatoimia on isketty nyt kovalla kädellä senkin vuoksi, että halutaan antaa korkojen kera sitä, mitä Venäjä on kerjännyt jo useamman vuoden. Toki lepsuilua on vieläkin nähtävissä monella rintamalla, joten vieläkin olisi varaa tiivistää rintamaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Olen silti hämmästynyt. Roistovaltio Venäjän tavat ovat olleet pitkään tiedossa jos ne on halunnut nähdä. Afganistan, Tšetšenia, Syyria.

Toki ja tämähän on ollut myös edellisten hallitusten silmien ummistamista. Suurimmalla osalla on ollut pää tiukasti hanukassa näiden asioiden kanssa ja muutokseen vaadittiin näinkin suuri katastrofi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Toki ja tämähän on ollut myös edellisten hallitusten silmien ummistamista. Suurimmalla osalla on ollut pää tiukasti hanukassa näiden asioiden kanssa ja muutokseen vaadittiin näinkin suuri katastrofi.
Nimenomaan. Eli tämä nyt ei ole ollut mitään pelkän vasemmistohallituksen hönöilyä. Kyllä sinne on ollut takalistot pystyssä itään päin ihan jokainen puolue, Kokoomus esimerkiksi tuon ydinvoiman kanssa.

Sehän tässä vähän kauhistuttaa, että onhan tuo nähty, mutta oman edun takia annettu jatkua vaan. Vasta kun tuli ongelmat omaan eteiseen, rupesi kiinnostamaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kaikki, joille Nordstream on ollut vain ympäristökysymys voisivat kerääntyä vaikkapa suurkirkon portaille häpeämään naiviuuttaan
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki taustalla oli Saksan liittokansleri Merkelin politiikka ja viime vaiheessa Trump. Merkel halusi rakentaa yhteistyötä Venäjän kanssa ja sai CDU:ssa enemmistön taakseen. Suomi seuraili Saksaa. Vuoden 2016 jälkeen Ranskan Macron ja Merkel halusivat etääntyä Trumpista, koska Trump hyökkäsi EU:ta ja NATO:a vastaan. Tai sellaiseksi Merkel ja Macron sen kokivat. Jälleen lähestyttiin Venäjää. Ja Suomi seuraili tehden suurissa päätöksissä yhteistyötä Saksan ja Venäjän kanssa.

Saksassa oli sentään oppositio mm. NS2 osalta, mutta Suomessa sitä ei käytännössä ollut. Vasemmalta keskustan kautta oikealle valehdeltiin putken olevan talouskysymys. Merkel jyräsi ensin opposition, jäi sitten sivuun ja CDU hävisi vaalit.

Marin oli ensimmäinen, joka hieman rikkoi Venäjään liittyviä perinteitämme. Hän otti kantaa Navalnyin vapauttamiseen ennen presidenttiä, ja sekös sai tietyt poliitikot sekoilemaan: "mutta mitä Moskova tästä ajattelee", kuten Kanerva sanoi.

Marin oli hereillä jo ennen Venäjän hyökkäystä 2022 Ukrainaan. Hän nosti mediaankin yltäneen pienen, yhden maininnan keränneen mietteensä lähes vuotta ennen hyökkäystä, pitäisikö Suomen NATO-linjausta pohtia. 2/2022 jälkeen Marin toimi valtiomiesmäisesti. Näin jälkikäteen voi sanoa, että hän sai 10/10 pistettä johtamisestaan ja linjauksistaan helmikuusta alkaen.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Pääministeri Marin vetää kyllä hyvin. Luvassa on melkoinen äänimäärä vuoden 2023 eduskuntavaaleissa, riippumatta siitä missä vaalipiirissä hän on ehdolla.
 
4

444

Niillä hoodeilla julkinen tulee ottamaan sähköautoilta kuonoon ihan kunnolla lähiaikoina.

Nyt junalla matkalla töihin Helsingin kantakaupungista HSL-alueen ulkopuolelle. Illalla autolla pelaamaan. Kaupassa käyn luonnollisesti jalan, kun auto saattaa olla kauppaa kauempana.

Junan (kausilipun kattavuuden piirissä) lisäksi en juurikaan käytä muuta julkista, koska se tulisi liian kalliiksi vrt. autoon, joka on oltava koska aina töihin ei junalla pääse.

Tähän vielä pöljä sääntö, että HSL-lipulla ostettua matkaa ei saisi jatkaa VR:n lipulla junaa vaihtamatta tuossa alue rajalla. En tiedä, tulisiko sakkoja, sakkoja, isoja sakkoja jos vaan toimisi niin. Siinä tapauksessa monen vapaa-ajan liikkumistarpeen hiilipäästöt (joista tosin leikkasin taannoin 70-80%) pienenisivät ennestään kun pelaamaankin lähes aina voisi bussitella tai ratikoida tai metroutua.

Mutta paskat ilmastosta. Pääasia on, että työssäkäyjän elämä on hankalaa.
Täällä Lohjan perukoilla on myös oikein kiva tilanne, jos Helsinkiin pitäisi lähteä toimistolle. Valita voi esim.
- Autolla (tai fillarilla) Siuntion asemalle, josta pääsee HSL:n ABCD-lipulla hintaan 5,7€/suunta. Matkaa suuntaansa Siuntioon on n. 25km ja siitä junalla tunteroinen Helsinkiin. Junia menee pari aamulla ja pari iltapäivällä. Ei tarvitse miettiä hoitavansa mitään muita asioita työmatkalla, kun yrittää optimoida itsensä niihin harvoihin kulkeviin juniin. Matka-aika autolla puolisen tuntia ja fillarilla reilu tunti. Pysäköinti sentään on ilmaista. Dieseliä palaisi vajaan 6€ edestä ja pyöräillessä lähinnä kaloreita. Kokonaiskustannut 11,4-17€.
- Autolla (tai fillarilla) Karjaan asemalle ja siitä junalla. Ei kuulu HSL:n piiriin, joten junaliput alkaen 9€/suunta. Matkaa asemalle sama n. 25km/suunta. Pysäköinti ilmaista. Kustannus 18-23,5€/päivä. Speksit muuten aika samat, eli juna puksuttelee sen tunteroisen.
- Virkkalasta bussilla Helsinkiin. Bussi toki kiertää Lohja Cityn kautta, aikaa kuluu rapiat 1,5h. Hintoja en ole jaksanut tarkistaa, mutta halvalla ei pääse. Lisäksi sinne Virkkalaan on n. 10km matkaa, eli sekin matka pitää taittaa autolla tai polkupyörällä, ja parkkipaikkoja ei ole ihan joka paikassa, ainakaan sellaisia, johon voisi jättää koko päiväksi kinnerinsä. Ja bussiin ei saa pyörää mukaan. Eli tämäkin vaihtoehto ottaisi sen n. 2h per suunta.
- Autolla ovelta ovelle, n. 70km/suunta, suunnilleen tunti. Helsingin keskustassa on pysäköinti firman parkkipaikalla ilmaista. Kustannus n. 16€/päivä. Ainoa huono puoli on ruuhkavitutus kaupungista poistuttaessa, mutta siltäkin välttyy valitsemalla työaikansa oikein. Lisäksi pystyy esim. käydä moikkaamassa kavereita lähiseudulla samana päivänä tarvitsematta miettiä aikatauluja.

Tiedän, että olen itse valinnut asuinpaikkani sekä työpaikkani. Tiesin senkin, että julkisilla tuo matka ei oikein taitu. Mutta onhan se nyt ihan järjetöntä, että yksin autolla kulkeminen on edullisin vaihtoehto, ja kaiken lisäksi nopein. Aika heikosti pystyy itselleen perustella, miksi valitsisi julkisen liikenteen, kun se on 1) hitaampaa, 2) kalliimpaa ja 3) vaivalloisempaa. Näistä kun edes yhden poistaisi, olisi julkisen valitseminen perusteltavissa. Kaiken lisäksi tämäkin perseys on peruja siitä, että Lohjan juna-asema on joskus suuressa järkevyydessä lakkautettu ja Siuntion liikennettä rajoitettu niin paljon, että lakkauttamisuhka leijuu ilmassa kaiken aikaa. Kiskot on olemassa ja asemarakennus pystyssä. Mutta ei kannata, helpompaa on olla tekemättä ja sen päälle syyllistää yksityisautoilusta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pääministeri Marin vetää kyllä hyvin. Luvassa on melkoinen äänimäärä vuoden 2023 eduskuntavaaleissa, riippumatta siitä missä vaalipiirissä hän on ehdolla.
Aivan varmuudella. Koronan kanssa oli vielä kaikenlaista säätöä ja sählinkiä, mutta NATO:n tiimoilta Sanna Marinin homma on ollut jiirissä, kuten koko valtiojohdolla. Kammottaa ajatella, että hallitus olisi jatkanut Rinteen vetämänä läpi noiden vaiheiden, mutta loppu siitä touhusta olisi tavalla tai toisella muutenkin tullut.

Marin veti nopeasti oikeat (sekä poliittiset että faktiset) johtopäätökset Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Kun puolustuksellisen liittoutumisen vastustamiselta katosivat enimmät perusteet kuin pöntöstä huuhdellen, niin Marin ei jäänyt tumput suorana tekemään surutyötä romahtaneiden arvojen äärelle, kuten jotkut muut ja myös muutama SDP:n näkyvä hahmo suunnilleen teki.

Marinin päämäärätietoinen toiminta NATO-kysymyksessä on ollut paitsi Suomen etu, niin myös iso etu SDP:lle puolueen päivittymisessä enemmän tämän vuosisadan puolelle. Samalla tapahtuu myös sukupolvenvaihdosta niin demareissa kuin muualla, toki myös ihan fyysisesti, mutta ennen kaikkea arvomielessä. Momentum on ollut tänä keväänä hyvä myös laajemmin, jos ajatellaan poliittisen kentän yhteistyökykyä ja kykyä tiivistyä yhteisen asian taakse silloin, kun tätä välttämättä tarvitaan. Triviaalimmista asioista kyllä väännetään jatkossakin ja varmasti pöljyyksiin asti, mutta onhan tällainen ison rintaman NATO-päätöksen taakse kypsyminen myös keskinäistä luottamusta jollakin tapaa lisäävä asia.
 

Fordél

Jäsen
Tämän ja etenkin edellisten hallitusten suhtautumista Venäjän toimiin toki voi ja saa kritisoida. Realiteetti on kuitenkin se, että Suomen suhtautumisella ja tekemisillä ei olisi ollut juuri mitään tekemistä. No ehkä jonkun Nordstreamin osalta toki. Isossa kuvassa kyse on kuitenkin siitä, mikä on ollut EU:n suhtautuminen Venäjään ja miten se on toiminut. Tai siis jättänyt toimimatta riittävän voimakkaasti. Tällöin katse kääntyy ilman muuta Saksaan ja Merkeliin.

Aivan samalla tavalla kun nyt tässä muuttuneessa tilanteessa ei ole mitään Suomen ja Venäjän välisiä suhteita eikä niitä kannata edes miettiä. On vain EU:n ja Venäjän väliset suhteet, jotka ovat toki tuhoutuneet.

Toivottavasti kuitenkin nyt olemme EU:ssa vihdoin oppineet, että Venäjän kanssa ei pikku näpertely ja toruminen auta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@444 aloin katsomaan, mitä kausi lippu Karjaa-Helsinki maksaa. Oletan, että about saman kuin omani, eli noin 40 matkaa /kk noin 4€ suuntaansa, eli varmaan kannattaisi jos käyt töissä joka päivä.

Mutta joudun olettamaan, koska ilman sovelluksen lataamista se ei VR:n sivuilta selviä. Ihan oikeasti. Eikä muuten onnistu automaatista maan ostaminen.

Koronaan reagoinnin jälkeen on tullut kyllä toistuvasti mieleen, että VR:n hallituksen jäsenet ovat ostaneet Kamuxin, Nokian renkaiden, Nesteen ja ehkä jonkun akku teollisuuden osakkeita. Niin yksityisautoilumyönteisiä ratkaisuja siellä on tehty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös