Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 669 009
  • 21 464

Soinille vähän velkaa tuosta heitostaan. Erityiskiitos mennee myös verkkouutisille.

Toimenpiteitä rahoitetaan verottamalla Italiassa niiden energiayritysten voittoja, jotka ovat hyötyneet energian hinnan noususta. Vero muodostuu 10 prosentin kertakorvauksesta voittomarginaaleihin, jotka ovat nousseet merkittävästi viimeisen puolen vuoden aikana.

Italiassa on ollut Hollannin jälkeen Euroopan toiseksi korkein verotaso.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Italiassa on ollut Hollannin jälkeen Euroopan toiseksi korkein verotaso.
On syytäkin kun veroja kierretään eniten:


Toki myös EU:n myöntämien lahjarahojen valvonta ärsyttää. Silloinen pääministeri Giuseppe Conte ei halunnut että EU valvoisi sitä, miten Italia käyttää koronakrisin hoitoon saamiaan rahoja. Hän myös sanoi haastattelussa, että Euroopan vakausmekanismilla EVM:llä on paha kaiku Italiassa. Italia ei halua ketään katsomaan päältä, miten he käyttävät rahansa – tai EU:lta tulevat rahat.

***

Marin saa seuraavaan haasteen lähiviikkoina. Italia ja Ranska haluavat EU:lta uuden tukipaketin. Marin ilmoitti jo, että hän näkee mahdottomana (tms) paketin läpimenon Suomen eduskunnassa. Moni maa haluaa lisää tukia ja kun pää avattiin 2020 päätöksillä, jatkoa on tulossa. Kyse on vain siitä, milloin ja millaisten ehtojen mukaan rahaa taas jaetaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Niin että veronmaksajien pitää maksaa yritysten kulut? Ja kutsut tätä investoinniksi? Asia kunnossa. En ryhdy tähän pulushakkiin.
Voi hellanlettas tätä ymmärryksen tasoa.

Kyllä, kuluttajat tulevat maksamaan polttoaineen järjettömän hinnannousun aiheuttamat lisäkustannukset kuljetusyrityksille. Todennäköisesti vieläpä moninkertaisesti, kun pienempiä yrityksiä menee nurin ja isot pääsevät tulevaisuudessa sanelemaan hintatasonsa entistä väkevämmin.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi hellanlettas tätä ymmärryksen tasoa.

Kyllä, kuluttajat tulevat maksamaan polttoaineen järjettömän hinnannousun aiheuttamat lisäkustannukset kuljetusyrityksille. Todennäköisesti vieläpä moninkertaisesti, kun pienempiä yrityksiä menee nurin ja isot pääsevät tulevaisuudessa sanelemaan hintatasonsa entistä väkevämmin.
En sinuna ihan hirveästi päivittelisi muiden ymmärryksen tasoa. Googleta aikasi kuluksi "luova tuho".

Tuossa olet kyllä oikeassa, että me kuluttajat tulemme maksamaan polttoaineen hinnannousun moninkertaisena. Se johtuu siitä, että ymmärtämättömien ihmisten älämölön seurauksena poliitikot panikoivat ja jakelevat tukirahaa täysin turhaan joka puolelle ja kepulle vielä siihen paljon päälle. Ja me kuluttajat sitten maksamme ensin sen polttoaineen hinnannousun ja sen jälkeen me maksetaan ne joka puolelle viljellyt tukirahat.

Oispa markkinataloutta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
En sinuna ihan hirveästi päivittelisi muiden ymmärryksen tasoa.
Olet siis sitä mieltä, että kuluttajat eivät maksa yritysten kuluja? Vai mistä kohdasta olit eri mieltä?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Googleta se luova tuho, niin sitten pitäsi aueta.
Se ei varsinaisesti vastaa kysymykseen, millä saadaan tuotteet kauppaan, jos sinun mielestäsi turha kuljetusala lopetetaan ja resurssit siirretään hyödyllisempään tarkoitukseen.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se ei varsinaisesti vastaa kysymykseen, millä saadaan tuotteet kauppaan, jos sinun mielestäsi turha kuljetusala lopetetaan ja resurssit siirretään hyödyllisempään tarkoitukseen.
Säkö siis ihan oikeasti luulet, että koko kuljetusala on loppumasssa? Ja että mä olen jossain tällaista vaatinut jossain? Ja sä kehtaat kuittailla muiden ymmärryksen tasosta?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ja sä kehtaat kuittailla muiden ymmärryksen tasosta?
Ei, se oletus tuli ihan vain luovasta nimimerkistäsi.

Ehkä et ole havainnut, että koko kuljetusala, siis ihan koko ala, on kusessa, kun polttoainekulut ovat nousseet järjettömästi.

Tilanne olisi eri, jos markkinatalous kurittaisi tyhmimpiä, ei kokonaista alaa. Lopputulema on toki se, että ne selviävät, joilla on pinkka kunnossa ja lopputulemana voin kertoa, että hinnat eivät tule laskemaan. Koskee myös sitä sinun leipäpussiasi.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä et ole havainnut, että koko kuljetusala, siis ihan koko ala, on kusessa, kun polttoainekulut ovat nousseet järjettömästi.

Tilanne olisi eri, jos markkinatalous kurittaisi tyhmimpiä, ei kokonaista alaa. Lopputulema on toki se, että ne selviävät, joilla on pinkka kunnossa ja lopputulemana voin kertoa, että hinnat eivät tule laskemaan. Koskee myös sitä sinun leipäpussiasi.
Nyt jos viimein tutustuisit siihen luovaan tuhoon, niin saattaisi tuska hellittää. Kun kustannukset nousevat, hinnat nousevat. Mutta jos me tekohengitetään niitä paskoja yrityksiä, niin se tulee meille veronmaksajille vielä paljon kalliimmaksi. Paremmilla kuljetusyrityksillä tilanne paranee nopeasti, kun niitä paskoja kuolee pois vääristämästä markkinoita liian halvoilla sopimuksilla yms.

Koska haitat näkyvät heti ja yhteiskunnan hyödyt vasta vähitellen, luovaa tuhoa on usein vastustettu poliittisesti, mikä pitkittää luovan tuhon haittoja ja eliminoi sen hyötyjä, lannistaa tekemästä uusia tuotteita, vääristää markkinoiden hintainformaatiota ja kannustimia sekä tulee kalliiksi veronmaksajille.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Mutta jos me tekohengitetään niitä paskoja yrityksiä, niin se tulee meille veronmaksajille vielä paljon kalliimmaksi.
Tämä on oikeastaan ainoa kohta mistä olemme eri mieltä. Vai ajattelitko, että kilpailun vähentyessä, hintataso alenee?

Tekohengitystä tuskin kukaan kaipaa, mutta polttoaineenhinnannousun armon vuonna 2022 ei voida katsoa olleen normaalia. Siitä syystä tämä ei ole ihan normaalia markkinataloudellista karsintaa.

Tämä on poikkeuksellinen tilanne, joka vaatii toimenpiteitä. Muuten Suomessa ajaa kohta enää Kaukokiito, Schenker, Posti ja muutama muu toimija. Se näkyy ruokakassin hinnassa enemmän kuin hetkellinen verohelpotus.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on oikeastaan ainoa kohta mistä olemme eri mieltä. Vai ajattelitko, että kilpailun vähentyessä, hintataso alenee?
Minä jo aiemmin kirjoitin, että jos kustannukset nousevat, niin hinnat nousevat. Ei se niin mene, että jos joku hinta nousee, niin hallituksen pitää siihen puuttua. Se hinta muodostuu siellä vapailla markkinoilla. Jos se on huomenna korkeampi kuin tänään, niin sitten se on.

Kun minä olin nuori, niin aika moni asia maksoi aika paljon vähemmän, kuin nyt. Ja aika harva silloin kukoistanut firma on on enää pystyssä. Kokonaisia aloja on kadonnut kokonaan tai lähes kokonaan. Ystäväni meni aikanaan Anttilaan töihin tekemään postimyyntiluetteloa. Ei ole enää postimyyntiluetteloita, eikä Anttilaa. Kaverilla on kyllä töitä ja hyvin menee muutenkin. Ja meillä muillakin on asiat keskimäärin paremmin kuin 30 vuotta sitten.

Se on niiden kuljetusfirmojen homma pähkäillä, että mitenkä se homma saadaan hoidetuksi parhaiten. Kokemus on osoittanut, että se on paras tapa selvittää nämä asiat. Poliitikot eivät ole parhaita asiantuntijoita määräämään siitä, kuinka paljon tuotteiden kuljetus saa maksaa. Kommarit yritti, ei toiminut.

Eri kuljetusfirmat yrittää eri juttuja. Ne jotka onnistuu, menestyy. Ne jotka ei onnistuu, ei menesty. Niin sen pitääkin mennä. Jos me tuettais jokaista epäonnistujaa, ei meillä olisi tilaa eikä työntekijöitä uusille menestyjille. Meillä olis lahjakkaita ihmisiä tekemässä Anttilan postimyyntiluetteloita, joita kukaan ei enää käyttäisi. Nyt se työntekijöiden lahjakkuus on muiden, menestyvien yritysten käytössä.

Kun me ei tekohengitetä paskaa kuljetusyrittäjää, niin se innokas ja lahjakas yrittäjä yrittää tehdä jotain muuta ja mahdollisesti onnistuu ja tekee jotain, josta on itse asiassa hyötyä meille kaikille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä jo aiemmin kirjoitin, että jos kustannukset nousevat, niin hinnat nousevat. Ei se niin mene, että jos joku hinta nousee, niin hallituksen pitää siihen puuttua. Se hinta muodostuu siellä vapailla markkinoilla. Jos se on huomenna korkeampi kuin tänään, niin sitten se on.
Eihän hallituksen tule hintoihin puuttua, mutta kulloisessakin tilanteessa sentään katsoa yliverotusta. Kuljetusyrittäjien maksamat verot (kalusto, polttoaine, palkat jne) luovat taloudellista kasvua, jota ei kannata tuhota.

Noin muuten, suuri osa yhteiskunnan kuljetuksista pyörii tukien varassa. On tehty päätös, jonka mukaan lentokoneita tarvitaan, samoin laivoja ja kuljetuskalustoa. Näitä kaikkia tuetaan valtion budjetista useilla eri tavoilla. Yksityiset ja kuntien osakeyhtiöt pyörittävät tukien varassa myös joukkoliikennettä.

Palkansaajapuolelta löytyy ilmeisesti tahot, jotka haluavat hallituksen puuttuvan hintoihin. Vaadittuja julkisen puolen 2+3 prosenttia tms (arvio) per vuosi ei ole työnantajan mukaan varaa sairaanhoitajille kunta-alalla maksaa. Puhutaan miljardeista. Jos on työantajaan uskominen, palkansaajapuoli pelaa niin, että hallitus tulisi väliin ja lupaisi rahat.
 
Viimeksi muokattu:

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Minä jo aiemmin kirjoitin, että jos kustannukset nousevat, niin hinnat nousevat. Ei se niin mene, että jos joku hinta nousee, niin hallituksen pitää siihen puuttua. Se hinta muodostuu siellä vapailla markkinoilla. Jos se on huomenna korkeampi kuin tänään, niin sitten se on.

Kun minä olin nuori, niin aika moni asia maksoi aika paljon vähemmän, kuin nyt. Ja aika harva silloin kukoistanut firma on on enää pystyssä. Kokonaisia aloja on kadonnut kokonaan tai lähes kokonaan. Ystäväni meni aikanaan Anttilaan töihin tekemään postimyyntiluetteloa. Ei ole enää postimyyntiluetteloita, eikä Anttilaa. Kaverilla on kyllä töitä ja hyvin menee muutenkin. Ja meillä muillakin on asiat keskimäärin paremmin kuin 30 vuotta sitten.

Se on niiden kuljetusfirmojen homma pähkäillä, että mitenkä se homma saadaan hoidetuksi parhaiten. Kokemus on osoittanut, että se on paras tapa selvittää nämä asiat. Poliitikot eivät ole parhaita asiantuntijoita määräämään siitä, kuinka paljon tuotteiden kuljetus saa maksaa. Kommarit yritti, ei toiminut.

Eri kuljetusfirmat yrittää eri juttuja. Ne jotka onnistuu, menestyy. Ne jotka ei onnistuu, ei menesty. Niin sen pitääkin mennä. Jos me tuettais jokaista epäonnistujaa, ei meillä olisi tilaa eikä työntekijöitä uusille menestyjille. Meillä olis lahjakkaita ihmisiä tekemässä Anttilan postimyyntiluetteloita, joita kukaan ei enää käyttäisi. Nyt se työntekijöiden lahjakkuus on muiden, menestyvien yritysten käytössä.

Kun me ei tekohengitetä paskaa kuljetusyrittäjää, niin se innokas ja lahjakas yrittäjä yrittää tehdä jotain muuta ja mahdollisesti onnistuu ja tekee jotain, josta on itse asiassa hyötyä meille kaikille.
Anttilan postimyyntiluettelo on hieman outo vertaus, verkkokauppa ja internet selvästi uutena ja tehokkaampina asioina korvasi sen. Ymmärtäisin vertauksen, jos meillä olisi olemassa tai realistisena kehittämisvaihtoehtona teknologiassa esimerkiksi tavaroiden ja ihmisten teleporttaukset, niin tuntuisihan se hullulta tukea yrityksiä, jotka ajaa rekalla tavaraa. Logistiikkaan tarvitaan edelleen polttoainetta/energiaa, jotka ovat huippuhinnoissa ja nämä hinnat kirpaisevat sekä sitä tyhmää, että myöskin nokkelaa yrittäjää.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Logistiikkaan tarvitaan edelleen polttoainetta/energiaa, jotka ovat huippuhinnoissa ja nämä hinnat kirpaisevat sekä sitä tyhmää, että myöskin nokkelaa yrittäjää.
Jos nokkela yrittäjä ei osaa laskea kuinka paljon polttoainekustannukset nousevat ja siirtää sitä nousua omiin hintoihinsa, niin kyllähän se vaikeaksi menee. Varmaan kannattaa sitten siirtyä käyttämään hevosia. Niitä on käytetty ennenkin. Valtion tuella tietysti.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Anttilan postimyyntiluettelo on hieman outo vertaus, verkkokauppa ja internet selvästi uutena ja tehokkaampina asioina korvasi sen. Ymmärtäisin vertauksen, jos meillä olisi olemassa tai realistisena kehittämisvaihtoehtona teknologiassa esimerkiksi tavaroiden ja ihmisten teleporttaukset, niin tuntuisihan se hullulta tukea yrityksiä, jotka ajaa rekalla tavaraa. Logistiikkaan tarvitaan edelleen polttoainetta/energiaa, jotka ovat huippuhinnoissa ja nämä hinnat kirpaisevat sekä sitä tyhmää, että myöskin nokkelaa yrittäjää.
Kuljetusala on erittäin kilpailtu ala. Kustannukset nousee jatkuvasti. Tappiolla ei kannata toimia pitkään. Kustannustehokkaasti on toimittava, jos yritys meinaa pärjätä markkiloilla. Se on helppoa sanoa, että " toimintakyvytön " yritys saa kaatua, mutta onko se pidemmän päälle järkevää. Usealla yrittäjällä on suuret puskurit, mutta pienillä yrittäjillä ei välttämättä ole mitään puskuria. Kyllä suuret puskurit pienenevät huolestuttavan nopeasti, jos polttoaineiden hinnatkin kohoavat jatkuvasti. Polttoaineiden hinnat eivät ole ainoat kuluerät logistiikka-alalla.
 
Viimeksi muokattu:

hege

Jäsen
Ehkä kannattaisi miettiä sitä miksi kuljetusala on kovin kilpailtu ja jos näin on niin minkä takia tilanne ei ole muuttunut ja olisiko alan tilanne parempi jos kilpailu poistaisi heikoimmat toimijat alalta?
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Asiakkaat ( tavaran toimittajat/tilaajat ) kilpailuttavat jatkuvasti kuljetusyrityksiä, jotta ne saisivat kuljetuskustannuksia pidemmän päälle edullisemmin.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ehkä kannattaisi miettiä sitä miksi kuljetusala on kovin kilpailtu ja jos näin on niin minkä takia tilanne ei ole muuttunut ja olisiko alan tilanne parempi jos kilpailu poistaisi heikoimmat toimijat alalta?
Niin mietippä sitä. Kun Suomen sisäisiä kuljetuksia voi tehdä myös baltiasta tulevat kuljetusyritykset, joilla henkilöstökulut ovat alle puolet siitä mitä suomalaisilla. Nämä yritykset eivät maksa Suomeen polttoaineveroa, eivät mitään Suomen infrasta ja sen käytöstä, vaikka tästä olisi Suomen mahdollista veloittaa ja tällöin he olisivat edes lähempänä samaa tilannetta suomalaisten yritysten kanssa.
Tuolla on kaiken lisäksi todella iso vaikutus myös Suomen huoltovarmuuteen kun kuljetuskalusto on omissa käsissä, merenkulussahan Suomen kauppalaivasto on suurelta osin menetetty.

Ammattiliikenteeseen kohdistettu verohelpotus maksaa itsensä takaisin varsinkin jos samalla laitetaan lisämaksuja noille ulkomaisille yrityksille. Muuten tässä käy niin, että verotulot tippuvat ja valtio maksaa hyvänä esimerkkinä autoveron lasku niin se todellisuudessa kasvatti verotuloja. Sama kävisi myös alkoholiverossa, jolloin ostot voisi tehdä Suomesta, eikä viedä rahoja Viroon/Latviaan.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Jos nokkela yrittäjä ei osaa laskea kuinka paljon polttoainekustannukset nousevat ja siirtää sitä nousua omiin hintoihinsa, niin kyllähän se vaikeaksi menee. Varmaan kannattaa sitten siirtyä käyttämään hevosia. Niitä on käytetty ennenkin. Valtion tuella tietysti.

Osaatko kertoa nyt, kuinka omat työmatkakulusi kehittyvät tämän ja ensi vuoden vuoden aikana?
Oletko vaatinut työsopimukseesi pykälän, jolla kompensoidaan nousu tai lasku?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaatko kertoa nyt, kuinka omat työmatkakulusi kehittyvät tämän ja ensi vuoden vuoden aikana?
Oletko vaatinut työsopimukseesi pykälän, jolla kompensoidaan nousu tai lasku?
Nousee sen verran, mitä HSL:n lippujen hinnat nousee. Ei ole tuon takia ollut tarvetta neuvotella kompensaatioita. Vaikka eiköhän tahdostani riippumatta joku työntekijäliitto, johon en edes kuulu, mullekin kaiketi jonkun tes korotuksen neuvottelee bensan hintoihin vedoten. Valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuljetusala on erittäin kilpailtu ala. Kustannukset nousee jatkuvasti. Tappiolla ei kannata toimia pitkään. Kustannustehokkaasti on toimittava, jos yritys meinaa pärjätä markkiloilla. Se on helppoa sanoa, että " toimintakyvytön " yritys saa kaatua, mutta onko se pidemmän päälle järkevää.
Kyllä se on pidemmän päälle järkevää. Koska se on nimenomaan pidemmän päälle järkevää. Hyödyt tulevat pienellä viiveellä, haitat heti. Toistan aiemman lainaukseni:
Koska haitat näkyvät heti ja yhteiskunnan hyödyt vasta vähitellen, luovaa tuhoa on usein vastustettu poliittisesti, mikä pitkittää luovan tuhon haittoja ja eliminoi sen hyötyjä, lannistaa tekemästä uusia tuotteita, vääristää markkinoiden hintainformaatiota ja kannustimia sekä tulee kalliiksi veronmaksajille.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Nousee sen verran, mitä HSL:n lippujen hinnat nousee. Ei ole tuon takia ollut tarvetta neuvotella kompensaatioita. Vaikka eiköhän tahdostani riippumatta joku työntekijäliitto, johon en edes kuulu, mullekin kaiketi jonkun tes korotuksen neuvottelee bensan hintoihin vedoten. Valitettavasti.

Eli olet jättänyt riskin huomioimatta omassa toiminnassasi, ja ulkoistanut edunvalvontasi.

Toivotaan, että nokkelutesi ei kostaudu...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nousee sen verran, mitä HSL:n lippujen hinnat nousee. Ei ole tuon takia ollut tarvetta neuvotella kompensaatioita. Vaikka eiköhän tahdostani riippumatta joku työntekijäliitto, johon en edes kuulu, mullekin kaiketi jonkun tes korotuksen neuvottelee bensan hintoihin vedoten. Valitettavasti.

Tässä on se ongelma etteivät energian hintojen nousu mene HSL:n lippuihin täysimääräisenä jos ollenkaan, noita kompensoidaan verovaroista. Haja-asutusalueilla menevät täydellä voimalla. Joku työmatkavähennys verotuksessakin on melkein yhtä tyhjän kanssa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli olet jättänyt riskin huomioimatta omassa toiminnassasi, ja ulkoistanut edunvalvontasi.

Toivotaan, että nokkelutesi ei kostaudu...
Olen nimenomaan ottanut riskin huomioon ja järjestänyt työmatkani siten, että se ei ole ihan pikkuasioista kiinni. Työmatkani onnistuu kyllä myös esim mahdollisen HSL:n lakon aikana. En minä nyt noin tärkeitä asioita yhden kortin varaan jätä.

Edunvalvontaani en ole ulkostanut. Se on osittain ulkoistettu minun halujeni vastaisesti ja minulta kysymättä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös