Sanna Marinin hallitus

  • 2 593 739
  • 21 526

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eli jatkossa on kuntien ja valtion lisäksi maakunnat. Eli yksi uusi hallinnon taso, toisin kuin väitit.

Onko tässä muunlaista ongelmaa paitsi ideologista? Paljon kritiikkiä, mutta en ole vieläkään saanut lukea, että mikä esimerkiksi Tuusulassa, Järvenpäässä tai Nurmijärvellä on huonosti, koska siellä on eletty jo muutama vuosi kolmen hallintotason mallissa. Pakkohan siellä on asiat olla päin helvettiä, koska elävät pirullisessa hallintohimmellissä, mutta miten se helvetti näkyy asukkaalle käytännössä. Joutuvat käyttämään Apottia, mutta onko muita merkkejä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko tässä muunlaista ongelmaa paitsi ideologista? Paljon kritiikkiä, mutta en ole vieläkään saanut lukea, että mikä esimerkiksi Tuusulassa, Järvenpäässä tai Nurmijärvellä on huonosti, koska siellä on eletty jo muutama vuosi kolmen hallintotason mallissa. Pakkohan siellä on asiat olla päin helvettiä, koska elävät pirullisessa hallintohimmellissä, mutta miten se helvetti näkyy asukkaalle käytännössä. Joutuvat käyttämään Apottia, mutta onko muita merkkejä?
Jos Tuusulassa, Järvenpäässä ja Nurmijärvellä jokin malli on paras, ei se tarkoita sen olevan paras muualla.

En tiedä onko se ideologista, mutta mitä enemmän organisaatioita, sitä enemmän on aina hallintoa. Eli lähtökohtaisesti pitäisi todistaa uuden erillisen organisaation/hallintotason hyödyt, eikä toistepäin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli jatkossa on kuntien ja valtion lisäksi maakunnat. Eli yksi uusi hallinnon taso, toisin kuin väitit.
Sivusta sen verran, että asiantuntija-arvion mukaan tämä hallintomalli lisää pysyviä kuluja. Tietenkin kertaluontoiset lisäkulut päälle, joiden arvioidaan esimerkiksi Mikko Mehtosen toimesta olevan vajaa 1 mrd euroa. Kuntatalouteen erikoistunut kansantaloustieteilijä ja ekonomi Mehtonen kirjoitti asiasta Kuntaliiton blogissa. Pysyvät lisäkustannukset ovat luokkaa 250 milj vuodessa.

Myös rahoitusmalli on tyrmätty moneen kertaan. Viimeisimpiä taisi olla HALI:n talous- ja veroasiantuntija Joel Kuuva.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sivusta sen verran, että asiantuntija-arvion mukaan tämä hallintomalli lisää pysyviä kuluja. Tietenkin kertaluontoiset lisäkulut päälle, joiden arvioidaan esimerkiksi Mikko Mehtosen toimesta olevan vajaa 1 mrd euroa. Kuntatalouteen erikoistunut kansantaloustieteilijä ja ekonomi Mehtonen kirjoitti asiasta Kuntaliiton blogissa. Pysyvät lisäkustannukset ovat luokkaa 250 milj vuodessa.

Myös rahoitusmalli on tyrmätty moneen kertaan. Viimeisimpiä taisi olla HALI:n talous- ja veroasiantuntija Joel Kuuva.
Ideologista ottaa asiantuntija-arviot tähän mukaan kun voisi vain objektiivisesti luottaa keskustajohtoiseen hallitukseen, jolla ei varmasti ole omaa lehmää ojassa.
 
Suosikkijoukkue
IFK

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En tiedä onko se ideologista, mutta mitä enemmän organisaatioita, sitä enemmän on aina hallintoa. Eli lähtökohtaisesti pitäisi todistaa uuden erillisen organisaation/hallintotason hyödyt, eikä toistepäin.

Aika monen kohdalla tämä vähentää hallintoa, kun sote- ja pelastuslaitosten kuntayhtymät yhdistyvät. Moni kunta on jo nyt mukana erilaisissa kuntayhtymissä, koska siitä on hyötyä huolimatta hallintokerroksista. Nyt tehdään siis laki, joka saa kaikki kunnat tällaisen hallinnon piiriin, koska kunnilla on vaikeuksia selvitä perustuslain edellyttämistä velvoitteista, eikä niitä voi jättää yksin. Tulevaisuudessa sote-alueita luultavasti pienennetään, kun syrjäkylät autioituvat. Elyt ja avit saatetaan niputtaa yhteen, koska ihmiset alkavat nähdä niissäkin pirullisen himmelin, joka ei enää sovi aikaansa.

Lähes jokaisessa valmistavassa laissa on puutteita, koska ne ovat kompromissien tulosta. Keskustan ja kokoomuksen kompromissi törmäsi perustuslakiin, joten nyt on keskusten ja SDP:n kompromissin vuoro. Persujen kanssa ei kannata edes yrittää, koska sote on heille liian monimutkainen. Diktatuurista mallia taas ei demokraattisessa maassa saada aikaiseksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika monen kohdalla tämä vähentää hallintoa, kun sote- ja pelastuslaitosten kuntayhtymät yhdistyvät. Moni kunta on jo nyt mukana erilaisissa kuntayhtymissä, koska siitä on hyötyä huolimatta hallintokerroksista. Nyt tehdään siis laki, joka saa kaikki kunnat tällaisen hallinnon piiriin, koska kunnilla on vaikeuksia selvitä perustuslain edellyttämistä velvoitteista, eikä niitä voi jättää yksin. Tulevaisuudessa sote-alueita luultavasti pienennetään, kun syrjäkylät autioituvat. Elyt ja avit saatetaan niputtaa yhteen, koska ihmiset alkavat nähdä niissäkin pirullisen himmelin, joka ei enää sovi aikaansa.

Lähes jokaisessa valmistavassa laissa on puutteita, koska ne ovat kompromissien tulosta. Keskustan ja kokoomuksen kompromissi törmäsi perustuslakiin, joten nyt on keskusten ja SDP:n kompromissin vuoro. Persujen kanssa ei kannata edes yrittää, koska sote on heille liian monimutkainen. Diktatuurista mallia taas ei demokraattisessa maassa saada aikaiseksi.
Jos ja kun maakuntien määrää jatkossa vähennetään, voi kyseinen malli olla järkevä. Nyt tämä malli kyllä ratkaisee tuon kuntien ongelman selvitä velvoitteistaan, mutta tuoko uusi malli säästöjä vanhaan verrattuna? Sotekulut kasvavat holtittomasti väestön ikääntyessä ja se oli toinen ongelma mihin soteuudistuksen piti tuoda helpotusta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
.
Onko tässä muunlaista ongelmaa paitsi ideologista? Paljon kritiikkiä, mutta en ole vieläkään saanut lukea, että mikä esimerkiksi Tuusulassa, Järvenpäässä tai Nurmijärvellä on huonosti, koska siellä on eletty jo muutama vuosi kolmen hallintotason mallissa. Pakkohan siellä on asiat olla päin helvettiä, koska elävät pirullisessa hallintohimmellissä, mutta miten se helvetti näkyy asukkaalle käytännössä. Joutuvat käyttämään Apottia, mutta onko muita merkkejä?
Mitä tuolla alueella toimivaan Keusoteen tulee, niin olen kuullut siitä aika paljon kriittisiä kommentteja sisältäpäin. Nuo voi hallintovirkamies tietysti kuitata tavanomaisena muutosvastarintana, ja toki voi olla liian aikaista sanoa, millaisiin asiakasvaikutuksiin ja työhyvinvointivaikutuksiin organisaatiomuutos aikanaan johtaa. Ainakin sosiaalipuolelta on tullut kommentteja, että Keusoten myötä palvelun henkilökohtainen ote tuntuu olevan voimakkaasti heikkenemään päin, samoin esimiestyön määrä ja laatu. Kaikkinainen byrokratia on lisääntynyt, mutta resursseja ei kuitenkaan tunnu millään vapautuvan asiakastyöhön, paremminkin päinvastoin. Kulut kyllä kasvavat, myös pitkällä aikavälillä.

Palvelua tuottavat asiantuntijat huomaavat organisaatiouudistusten erilaiset asiakasvaikutukset ja etenkin niihin liittyvät riskit asiakkaita aiemmin. Ilmeisesti kovin herkällä korvalla ei tuon organisaation asiantuntijoita ole kuultu sitten muutoksen käynnistämisen, vaikka selkeästi jotain Lean-henkisiä kehityspalavereja on pidetty, kuulemastani terminologiasta päätellen. Prosessien tutkiminen ja hiominen on tietysti ihan perusjuttu ja sitä työtä on tehtävä, mutta sillä ei vaikuteta esim. pätevän työvoiman riittävään saatavuuteen ja esimiesten esimiestaitoihin. Asiakastyön määrä sosiaalitoimessa on vain yksinkertaisesti liian iso suhteessa julkisen puolen resursseihin, eli pätevien asiantuntijoiden määrään ja esimiesten kykyihin johtaa tehokkaasti toimintaa.

Tilannetta voidaan toki korjata maalitolpansiirtotekniikalla, eli tulosmittareita ja arviointikriteerejä säätämällä. Saapa nähdä, millaisia korjausliikkeitä tullaan näkemään. Sivumennen tapaus toisaalta: VR on melkoisen tragikoominen esimerkki palvelulupauksen säätämisestä niin, että aikaansaannosten lopputulos näyttää hyvältä, vaikka asiakas voi olla eri mieltä. En tiedä onko tilanne nyt sama, mutta takavuosina VR oli määritellyt palvelunsa onnistumisen mittariston siten, että junan lähdön myöhästyminen alle 5 minuuttia ei ole VR:n mielestä myöhästyminen lainkaan. Samoihin aikoihin esimerkiksi Japanissa yhden (ja hyvin mahdollisesti useammankin) rautatieoperoijan toleranssi lähdön myöhästymiselle oli yksi sekunti. Rima pysyy kannattimillaan, kun sen ymmärtää asettaa riittävän alas.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tilannetta voidaan toki korjata maalitolpansiirtotekniikalla, eli tulosmittareita ja arviointikriteerejä säätämällä. Saapa nähdä, millaisia korjausliikkeitä tullaan näkemään. Sivumennen tapaus toisaalta: VR on melkoisen tragikoominen esimerkki palvelulupauksen säätämisestä niin, että aikaansaannosten lopputulos näyttää hyvältä, vaikka asiakas voi olla eri mieltä. En tiedä onko tilanne nyt sama, mutta takavuosina VR oli määritellyt palvelunsa onnistumisen mittariston siten, että junan lähdön myöhästyminen alle 5 minuuttia ei ole VR:n mielestä myöhästyminen lainkaan. Samoihin aikoihin esimerkiksi Japanissa yhden (ja hyvin mahdollisesti useammankin) rautatieoperoijan toleranssi lähdön myöhästymiselle oli yksi sekunti. Rima pysyy kannattimillaan, kun sen ymmärtää asettaa riittävän alas.

Jees, kiitos vastauksesta. Onkohan byrokratian syynä palvelumalli itse vai sen johtajat, jotka eivät tee (tai osaa tehdä) työtä vähentääkseen byrokratiaa? Ja mikä on mahtanut olla tilanne ennen kuntayhtymää. Siunsote on samanlainen viritelmä, mutta siitä olen kuullut pelkkiä kehuja.

Mainitsemasi korjaus muuten tulee uuden sote-mallin myötä, kun keu-, kym- ja siunsotet jäävät historiaan. Se ei toki poista sitä, että samat pomot jatkavat työssään ja mikään ei parane, jos osaamista ja motivaatiota ei ole.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jees, kiitos vastauksesta. Onkohan byrokratian syynä palvelumalli itse vai sen johtajat, jotka eivät tee (tai osaa tehdä) työtä vähentääkseen byrokratiaa? Ja mikä on mahtanut olla tilanne ennen kuntayhtymää. Siunsote on samanlainen viritelmä, mutta siitä olen kuullut pelkkiä kehuja.
Yläviitosia ei heitellä etenkään niissä kunnissa, joissa ennen kuntayhtymää homma oli kokonaisuutena hyvällä mallilla, virkoihin oli onnistuttu saamaan kyvykkäät henkilöt, ja mm. resursointi vastasi suunnilleen tarpeita. Syihin byrokratian lisääntymisen taustalla en uskalla ottaa juuri kantaa, mutta saattaa hyvin olla, että uuden organisaation toimintamalliin liittyy myös kaikenlaista kokeiluluonteista. On nähtävästi myös sellaista raportointia, joka tuntuu tekijöistä päällekkäiseltä tai liian yksityiskohtaiselta, tai muuta vastaavaa. Ehkä tilanne on jo paranemaan päin, en tiedä, mutta ilmeisesti uuden mallin toteuttaminen on ollut haastavaa myös esimiehille tai osalle heistä. Siirtymävaiheessa tilannetta ei ole helpottanut, että moni sai uuden esimiehen, ja tämäkin on sitten joillakin vaihtunut, kun ”vanha uusi” esimies on vetänyt Keusote-meiningistä omat johtopäätökset ja vaihtanut työmaata. Aina löytyy tietysti eri mieltä olevia, myös esimiehiä, ja vaihtuvuutta ei voi kokonaan poistaa, mutta henkilöstöön liittyviä haasteita on kuulemma ollut noteerattavissa määrin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ehkä tilanne on jo paranemaan päin, en tiedä, mutta ilmeisesti uuden mallin toteuttaminen on ollut haastavaa myös esimiehille tai osalle heistä. Siirtymävaiheessa tilannetta ei ole helpottanut, että moni sai uuden esimiehen, ja tämäkin on sitten joillakin vaihtunut, kun ”vanha uusi” esimies on vetänyt Keusote-meiningistä omat johtopäätökset ja vaihtanut työmaata. Aina löytyy tietysti eri mieltä olevia, myös esimiehiä, ja vaihtuvuutta ei voi kokonaan poistaa, mutta henkilöstöön liittyviä haasteita on kuulemma ollut noteerattavissa määrin.

Minä en usko pätkääkään, että uusi malli on itsessään ongelma, vaan vanhoihin kaavoihin kangistuneet työtehtävät (ja -tekijät). Mikään sote-malli ei tule olemaan hyvä, jos johdossa on väärät ihmiset. Ei varsinaisesti liity soteen, mutta jonkun Sodankylän(?) sotkut aiheutuu siitä, kun ensin mennään vuosia totutulla tavalla, ja kun lopulta joku kyseenalaistaa koko touhun pyritään siitä, eikä tavoista, eroon.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minä en usko pätkääkään, että uusi malli on itsessään ongelma, vaan vanhoihin kaavoihin kangistuneet työtehtävät (ja -tekijät). Mikään sote-malli ei tule olemaan hyvä, jos johdossa on väärät ihmiset. Ei varsinaisesti liity soteen, mutta jonkun Sodankylän(?) sotkut aiheutuu siitä, kun ensin mennään vuosia totutulla tavalla, ja kun lopulta joku kyseenalaistaa koko touhun pyritään siitä, eikä tavoista, eroon.
Minkä tahansa uuden toimintamallin onnistumisen kannalta on keskeistä toteutusprosessi, eli mm. kuinka ihmiset huomioidaan mallissa. Kouluttaminen, motivointi, esimiesten osaamisen ja sitoutumisen varmistaminen, järkevät milestonet ja tavoitteet, kannustava palkitseminen, hyvin mietitty viestintäsuunnitelma, jne. Pitää olla myös oikean laatuinen porukka, jonka pitää ottaa malli haltuun, eikä muutoshaaste saa olla överisti mitoitettu. On huono tehdä isoja uudistuksia, jos tekijöiden osaaminen tai asenteet eivät vastaa haasteen suuruutta. Sama pätee esimiehiin, esimiesportaan tulee kyetä johtamaan ja tukemaan uudistusta. Jos yksin tuo ontuu, niin läpivienti on hataralla pohjalla.

Nämä asiat riittävästi sössimällä kaatuu malli kuin malli, hyvä tai huono, ja ihan sama minkä merkkinen hallitus on vetovastuussa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Sote-uudistus on mittakaavaltaan valtava, ja minun mielestäni siinä kuuluukin olla käynnistysongelmansa ja ylimenovaiheen kustannuksensa. Mutta kaikenkaikkiaan Suomi on tolkun maa, jota on rakennettu todella fiksusti ja saatu resursseihin nähden aikaan todella paljon yhteistä hyvää.

Uudistusta voi toki arvostella vaikka millä luvulla tai lausunnolla, mutta tosiasia on, että jotain on tehtävä, ja nyt se vihdoin tehdään. Jos lopputuloksena sosiaalipuoli, ja terveydenhoidon eri tasot saadaan käyttäjille yhdeltä luukulta toimintojen kommunikoidessa keskenään, niin onhan se hemmetillinen edistysaskel nykymenoon.

Kaikella on hintansa. Nykyjengi, jonka mielestä kaiken pitää olla ilmaista, kun netissäkin on - voisi miettiä sitäkin, että onko oma terveys se asia, mitä hoitamassa pitää olla markan tohtorit ja riisikuppi-hoiturit? Halvalla ei hyvää saa, ja ainakin itse haluaisin terveyteni suhteen saada parasta mahdollista asiantuntemusta ja osaamista, vaikka maksaakin. Paskat lääkärit, palvelut ja kohtelut on koettu, mutta halpaahan se oli...
 
Viimeksi muokattu:

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihmettelen, ettei täällä kukaan ole vielä kiinnostunut Krista Kiurun viimeisestä aivopierusta. Suomeen pääsemisen rajoittaminen maista, joissa tartuntaluku on alle 10 per 100 000 asukasta. Tämä tulee maksamaan kymmeniä, todennäköisemmin satoja miljoonia Suomelle ja pitkällä tähtäimellä vaarantamaan esimerkiksi Finnairin aseman Aasian liikenteessä - ja kaikki tämä absoluuttisesti täysin turhaan. Tämän hallituksen toiminnan katseleminen saa aikaan todella kafkamaisia fiiliksiä...
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ihmettelen, ettei täällä kukaan ole vielä kiinnostunut Krista Kiurun viimeisestä aivopierusta. Suomeen pääsemisen rajoittaminen maista, joissa tartuntaluku on alle 10 per 100 000 asukasta. Tämä tulee maksamaan kymmeniä, todennäköisemmin satoja miljoonia Suomelle ja pitkällä tähtäimellä vaarantamaan esimerkiksi Finnairin aseman Aasian liikenteessä - ja kaikki tämä absoluuttisesti täysin turhaan. Tämän hallituksen toiminnan katseleminen saa aikaan todella kafkamaisia fiiliksiä...

Ehkä muut osaa lukea ja tehdä hieman oikeamman suuntaisia arvioita maahan pääsyn edellytyksistä:

Suomeen voi matkustaa vapaasti matalan riskin maista
Velvollisuus esittää todistus tai osallistua testiin ei koske henkilöitä, jotka saapuvat Suomeen matalan riskin maista.
Matalan riskin maissa koronan ilmaantuvuusluku on 10 tartuntaa 100 000 asukasta kohti.
Matalan riskin maita ovat Australia, Hongkong, Islanti, Israel, Kiina, Macao, Malta, Puola, San Marino, Singapore, Uusi-Seelanti ja Vatikaani sekä Norjan Omasvuonon, Kaivuonon, Raisin, Koutokeinon, Kaarasjoen, Tenon, Uuniemen ja Etelä-Varangin kunnat. Asetusta muutetaan epidemiatilanteiden muuttuessa.

Rajojen koronaturvallisuustoimet 12. heinäkuuta alkaen
Suomeen saapuvilla pitää olla todistus täydestä rokotesarjasta tai todistus puolen vuoden sisään sairastetusta koronasta.
Jos maahan tulevalla on todiste negatiivisesta koronatestistä ennen maahan saapumista tai jos on saanut ensimmäisen rokoteannoksen, pääsee myös maahan ilman testiä. Tässä tapauksessa pitää käydä testissä maahan tultua 3-5 päivän kuluttua.
Jos mikään edellä mainituista vaihtoehdoista ei toteudu, maahan tullessa pitää käydä heti koronatestissä, sekä uudemman kerran 3-5 päivän sisällä saapumisesta.
Alle 16-vuotiaiden ei tarvitse esittää mitään edellä mainituista todistuksista tai osallistua rajalla koronatestiin. Jos yli 16-vuotias henkilö saapuu Suomeen muualta kuin riskimaista, silloin ei myöskään tarvitse esittää mitään yllä mainituista todistuksista, eikä osallistua koronatestiin rajalla.
Jos ulkomaalaisella ei ole esittää mitään yllä mainituista todistuksista, hänet voidaan käännyttää rajalla.
Jos rajalla kieltäytyy testistä, siitä voi seurata rangaistus.

-Matalan riskin maista ilman mitään todistuksia tai testejä
-Muualta rokotetut ja koronan sairastaneet pääsee maahan todistuksin
-Loput testien kautta
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ehkä muut osaa lukea ja tehdä hieman oikeamman suuntaisia arvioita maahan pääsyn edellytyksistä:

Nuo lainauksen jälkeen luettelemasi edellytykset olisivat olleet paikallaan marraskuun ja maaliskuun välillä, mutta tämänhetkisessä tilanteessa tämä päätös on puhdasta omaan jalkaan ampumista. Samaan aikaan kun muualla palataan normaaliin, Suomi pyrkii uudeksi Albaniaksi eristäytymällä parhaansa mukaan. En viitsi nyt tähän listata kaikkia niitä perusteluja, joita elinkeinoelämän edustajat ovat esittäneet tätä päätöstä vastaan, löydät (ja kaikki muutkin löytävät ne varsin helposti). Mutta, ehkäpä sinä oikeamman suutaisten arvioiden esittäjänä kerrot ystävällisesti, miksi EU:n suositus on 50/100 000 ja Kiurun päätös 10/100 000? Mitä me tiedämme, mitä muualla Euroopassa ei tiedetä?
 
Suosikkijoukkue
IFK
Nuo lainauksen jälkeen luettelemasi edellytykset olisivat olleet paikallaan marraskuun ja maaliskuun välillä, mutta tämänhetkisessä tilanteessa tämä päätös on puhdasta omaan jalkaan ampumista. Samaan aikaan kun muualla palataan normaaliin, Suomi pyrkii uudeksi Albaniaksi eristäytymällä parhaansa mukaan. En viitsi nyt tähän listata kaikkia niitä perusteluja, joita elinkeinoelämän edustajat ovat esittäneet tätä päätöstä vastaan, löydät (ja kaikki muutkin löytävät ne varsin helposti). Mutta, ehkäpä sinä oikeamman suutaisten arvioiden esittäjänä kerrot ystävällisesti, miksi EU:n suositus on 50/100 000 ja Kiurun päätös 10/100 000? Mitä me tiedämme, mitä muualla Euroopassa ei tiedetä?

Tuossa tuorein löytämäni listaus muutaman EU-maan edellytyksistä turismille.
Suomen väittäminen albaniaksi tuossa joukossa on paskapuhetta.

Edit: Itseasiassa Albania on ihan hyvä verrokki, siellä on rajoitukset aika minimissä:




Travel Restrictions

Tourist Entry:
Allowed
Testing: Increased screening measures and presence of medical personnel are in place when entering Albania.
Quarantine Required: Depends
Quarantine Details: There is no requirement to quarantine when arriving to Albania, however quarantine may apply in specific cases when ordered by health authorities.
 
Viimeksi muokattu:

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuossa tuorein löytämäni listaus muutaman EU-maan edellytyksistä turismille.
Suomen väittäminen albaniaksi tuossa joukossa on paskapuhetta.


Niin siis Ranska ja Espanja ovat poistaneet rajoitukset EU-kansalaisilta eivätkä vaadi edes todistusta testistä ennen maahan tuloa? Ok, Espanjan linja on Suomeen verrattuna melkein yhtä tiukka - vaativat kotimaassa ennen lähtöä tehdyn testin, Suomessahan tämä ei kelpaa vaan testi pitää tehdä vielä 3-5 päivän kuluessa maahan tulosta.

Etkä sitäpaitsi vastannut kysymykseen, miksi Suomi arvioi matalan riskin maan enintään 10/100 000 kriteerillä kun muulle EU:lle riitää 50/100 000? Onko Krista katsonut pasianssilla, mihin raja pistetään vai ottanut tietokoneesta satunnaisluvun?
 
Suosikkijoukkue
IFK
Niin siis Ranska ja Espanja ovat poistaneet rajoitukset EU-kansalaisilta eivätkä vaadi edes todistusta testistä ennen maahan tuloa? Ok, Espanjan linja on Suomeen verrattuna melkein yhtä tiukka - vaativat kotimaassa ennen lähtöä tehdyn testin, Suomessahan tämä ei kelpaa vaan testi pitää tehdä vielä 3-5 päivän kuluessa maahan tulosta.

Etkä sitäpaitsi vastannut kysymykseen, miksi Suomi arvioi matalan riskin maan enintään 10/100 000 kriteerillä kun muulle EU:lle riitää 50/100 000? Onko Krista katsonut pasianssilla, mihin raja pistetään vai ottanut tietokoneesta satunnaisluvun?

Ranska ja Espanja ovat molemmat epäonnistuneet koronapolitiikassaan niin täydellisesti, että linjaus on sen kanssa ruodussa.
Edelleenkin, halutaanko Suomeen kaikki variantit ilman mitään rajoituksia????

Matalan riskin maista pääsee ilman rokotuksia tai sairasteluja, ja ilman testaamista.
Muista rokotettuna tai sairastaneena - ilman testejä.
Loput testien kautta.

Mikä tossa on nyt niin hirveetä?
Muuta kun Kiuru-panikointi?

Ranska sallii EU-kansalaisten tulon, mutta aika iso osa maailmaa on nou nou:
Suomeen pääsee mistä tahansa, kunhan on rokotettu tai sairastanut. Tai tulee testien kautta.

 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mikä tossa on nyt niin hirveetä?
Muuta kun Kiuru-panikointi?
Hirveätä on se, että siellä on niin munatonta porukkaa, joka ei saa yhtä naista kuriin, vaikka valtioneuvoston asetuksen sisältö ei vastaa sote-valiokunnan ja eduskunnan tahtotilaa.

 
Suosikkijoukkue
IFK
Hirveätä on se, että siellä on niin munatonta porukkaa, joka ei saa yhtä naista kuriin, vaikka valtioneuvoston asetuksen sisältö ei vastaa sote-valiokunnan ja eduskunnan tahtotilaa.


Kasvattakoot munat sen sijaan, että itkevät julkisuuteen munattomuuttaan. Säälittävää!
 
Suosikkijoukkue
IFK
Siitähän tässä on kyse.

Penkittääköhän Kiuru yli 100? Siinä olis sillon täydellinen miehen malli. Ei mikään ituhippi turhannauraja, vaan todella jämäkkä turhia vinkujia kumartamaton aikaansaaja, jonka puheet oikeasti vaikuttaa palstanillityksen sijaan!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös