Periaatteessa olet ihan oikeassa ja itsekin olen kyseenalaistanut Kiva-Petterin kyvyn tehdä oppositiopolitiikkaa. Kannattaisi kaivaa vaikkapa Sanna Marinin pelikirja (= twitterin sisältö) esille ja katsoa sieltä, mitenkä istuvaa hallitusta vastaan oppositiosta kuuluu hyökätä. Mutta, sitten mitä tulee tähän nimenomaiseen keissiin, kysehän oli siitä, että yksi numero oli väärä ja viittasi siksi vääriin lakeihin. Virhe on niin absurdi, ettei kukaan osaa sellaista etsiä ja sen löytäminen olisi edellyttänyt ristiintaulukointia olemassaolevan lainsäädännön kanssa. Samaan aikaan sote-lainsäädännön ns. pihvi on niin pahasti viimeisen myyntipäivän ylittänyttä lihaa, että haju tuntuu naapurivaltioissa asti. Sen vuoksi oppositiolla oli tässä ihan tarpeeksi kritisoitavaa ilman suurennuslasin käyttöäkin ja siksi en pidä merkittävänä mokana sitä, ettei suurennuslaseja esiin kaivettu.
Se, että yksi numero oli väärin, eikä kukaan osannut sitä etsiä, mutta hallituksen olisi se pitänyt huomata ja opposition ei tarvinnut, on kyllä oikeasti absurdia.
Sotea on veivattu pitkään. Hanke alkoi Paras-nimellä, mutta kun sille alkoi kaikki naureskella hankkeen junnatessa paikallaan, niin nimeksi vaihdettiin Sote. Palstan nuorimmat kirjoittajat eivät osanneet vielä lukea hankkeen käynnistymisen aikoihin, joten heille lyhyt kertaus siitä, että mistä on kysymys. Viittauksesi siihen, että Marinin hallitus on jotenkin hankkeen kanssa myöhässä, on käsittämätön.
"Historia
Paras-hanke 2006–2011
Sote- ja maakuntauudistusta edelsi
kunta- ja palvelurakenneuudistus eli Paras-hanke, jota koskeva laki astui voimaan 2007.
Vanhasen ensimmäinen hallitus käynnisti hankkeen vuonna 2006. Laki pakotti pienimmät kunnat järjestämään yhteistyössä perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelut.
[27]
Kataisen hallitus 2011–2014
Paras-hanke keskeytettiin vuonna 2011
Kataisen hallituksen toimesta. Hankkeen aikana ei tehty muita sote-ehdotuksia. Huhtikuussa 2011 valmistui Kari Välimäen vetämän työryhmän loppuraportti sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, kehittämistä ja valvontaa koskevan lainsäädännön uudistamiseen liittyen. Raporttia seurasi useita muita sote-linjauksia ja -raportteja koko Kataisen hallituksen loppuajaksi, ja hallitusohjelmaan tehtiin kirjauksia sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisesta.
[27]
Joulukuussa 2013 Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain ensimmäinen versio hylättiin. Se perustui
Petteri Orpon (kok.) johtaman koordinaatioryhmän linjauksiin.
[27]
Stubbin hallitus 2014–2015
Stubbin hallitus sitoutui Kataisen hallituksen yhdessä oppositiopuolueiden kanssa 23. maaliskuuta 2014 tekemään linjaukseen sote-uudistuksesta. Suomalaisten keskeiset hyvinvointipalvelut turvattaisiin toteuttamalla perusteellinen sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus. Kansallisella ja sote-alueiden ohjauksella varmistetaan, että uudistuksella myös supistetaan
kestävyysvajetta. Sote-järjestämislain keskeisistä pykälistä ja jatkotoimista päästiin 25. kesäkuuta 2014 ratkaisuun parlamentaarisessa valmisteluryhmässä.
lähde?
Helmikuussa 2015 perustuslakivaliokunta tyrmäsi sote-esityksen, minkä jälkeen sosiaali- ja terveysvaliokunta poisti esityksestä kaavaillut viisi sote-aluetta.
[27] Maaliskuussa 2015 perustuslakivaliokunta totesi eduskunnan käsittelyssä olleen sote-uudistusehdotuksen olevan perustuslain vastainen. Uudistuksen jatkovalmistelu siirtyi eduskuntavaalien jälkeiselle uudelle hallitukselle.
[28]
Sipilän hallitus 2015–2019
Keväällä 2015 esitellyssä
Sipilän hallituksen hallitusohjelmassa sote-uudistuksessa suunniteltiin edettävän kolmiportaisella mallilla: valinnanvapauden piti olla sote-uudistuksessa kolmas vaihe sote-palveluiden rakenneuudistuksen ja yksikanavaiseen rahoitukseen siirtymisen jälkeen.
[29]
Hallitus ilmoitti 7. marraskuuta 2015 päässeensä sopuun 15 sote-alueesta ja 18 itsehallintoalueesta. Terveydenhuollon näkökulmasta sote-alueita olisi saanut olla vähän,
THL:n mukaan ihanteellisesti 4–5, enintään 12.
[30] Laajemminkin asiantuntijat kannattivat 5 tai 12 sote-aluetta.
[31] Lukumääräpäätöksestä tulikin valtataistelu 18 aluetta toivovan keskustan ja enintään 12 aluetta toivovan kokoomuksen välille, koska 18 sote-alueen mallissa keskustasta tulisi Ylen laskelman mukaan suurin puolue 9 sote-alueella.
[32][33] 15 alueen mallissa keskusta olisi suurin 7 alueella.
[34] Kokoomus suostui Keskustan vaatimaan 18 maakunnan malliin, ja sai myönnytyksenä linjauksen valinnanvapauslaista, jonka myötä asiakas voisi valita vapaasti palvelun tuottajan. Linjausta ei oltu etukäteen valmisteltu.
[29]
Helmikuussa 2016 itsehallintoalueita alettiin kutsua maakunniksi.
[35]
Huhtikuussa 2016 hallitus ilmoitti, että valinnanvapauden piiriin tulevat palvelut pitää yhtiöittää. Tätäkään linjausta ei oltu etukäteen valmisteltu.
[29]
Kesällä 2016 hallitus julkisti sote- ja maakuntauudistuksen lakiluonnokset. Epäselväksi jäi, mitkä kaikki palvelut olisivat kuuluneet valinnanvapauslain piiriin, mitä oikeuskansleri kritisoi. Vain kolme päivää ennen joulua hallitus julkisti valinnanvapauslakiluonnoksen, joka sai keskeneräisyydestään paljon kritiikkiä.
[29] Luonnoksesta lausunnon antaneet suhtautuivat myönteisesti valinnanvapauden lisäämiseen, mutta moni uskoi, että hallituksen esityksellä uudistuksen tavoitteita ei saavutettaisi.
[29]
Hallituksen esitys 2017
Hallitus antoi sote- ja maakuntauudistusta koskevan esityksen
eduskunnalle 2. maaliskuuta 2017. Maakuntia esitettiin perustettavaksi 1. heinäkuuta 2017 ja sotepalveluiden siirtyvän maakunnille 1. tammikuuta 2019.
[36] Lakiluonnos sai lausuntokierroksella paljon kritiikkiä erityisesti valinnanvapaudesta. Noin neljännes lausunnonantajista uskoi, että uudistus kaventaisi terveyseroja ja yhdenvertaistaisi palveluja. Yksityiset palveluntuottajat uskoivat tavoitteen toteutumiseen eniten. Säästöjen toteutumiseen taas uskoi vain kymmenesosa; myönteisimmin asiaan suhtautuivat yksityiset palveluntuottajat, vaikka heistäkin yli puolella oli epäilyksiä asiasta. Myös siirtymäsäännökset saivat osakseen kritiikkiä. Hyvää palautetta lakiluonnos sai toimintatapojen muutoksen edistämisestä sekä asiakkaan henkilökohtaista budjettia koskevista säädöksistä.
[26]
Lausuntokierroksen palautteen perusteella siirtymäsäännöksiä muutetaan siten, että ensimmäiset maakunnat voivat aloittaa valinnanvapauden toimeenpanon puoli vuotta aikaisemmin, ja osa puoli vuotta jäljessä.
[37]
Toukokuussa 2017 lainsäädäntö on eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan valmistelevassa käsittelyssä
[38], josta se etenee eduskunnan kahteen käsittelyyn lainvalmistelun vaiheiden mukaisesti
[39]. Valiokunta voi myös ehdottaa, että lakiehdotukset osittain tai kokonaan hylätään. Eduskunnan ensimmäisessä käsittelyssä lakiehdotus voi vielä muuttua, toisessa käsittelyssä lakiehdotus joko hyväksytään tai hylätään.
[39]
Eduskunta kävi lähetekeskustelun hallituksen esityksestä keskiviikkona 10.5.2017.
[40][41]
Eduskunnan perustuslakivaliokunta totesi 29.6.2017, että hallituksen lakiesitys sote-uudistuksesta ei ole
perustuslain mukainen. Valiokunta löysi asiaa koskevista lakiesityksistä viisitoista kohtaa, jotka ovat perustuslain vastaisia, ja esitys palautuu näin ollen valmisteluun, joka voi vaikuttaa merkittävästi sote-uudistukseen ja maakuntavaalien aikatauluun.
[42] Perustuslakivaliokunnan lausunnon jälkeen soten valinnanvapauslaki vaatii täydentävän esityksen ja uuden lausuntokierroksen.
[43]
Perustuslakivaliokunnan uudistusta koskevan, lain uudelleen valmisteluun palauttaneen lausunnon jälkeen lain valmistelusta aiemmin vastannut tuleva oikeuskansleri Tuomas Pöysti ilmoitti jättävänsä tehtävänsä sote-uudistuksen lain valmistelijana 4.7.2017.
[44]
Sipilän hallitus päätti 5.7.2017 jatkaa sote- ja maakuntauudistusta siten, että uudistukset tulevat aiempaan nähden vuotta myöhemmin voimaan, 1.1.2020. Maakuntavaalit järjestetään lokakuussa 2018.
[3] Euroopan neuvoston suosituksen mukaan vaalien keskeisen lainsäädännön tulisi olla valmiina vuotta ennen vaaleja, mutta maakuntavaaleja koskevat lait eivät ole valmiina vielä toukokuussa 2018, mikä aiheuttaa vaikeuksia muun muassa pienpuolueille.
[45]
Lakiesityksiin tehdään perustuslakivaliokunnan edellyttämät muutokset, ja hallitus antaa sote-uudistuksesta uuden esityksen
eduskunnalle alkuvuodesta 2018.
[3]
Hallituksen esitys 2018
Tammikuussa 2018
korkein hallinto-oikeus katsoi, että sote-lakipaketti – valinnanvapauslaki mukaanluettuna – pitäisi saattaa EU:n komission käsittelyyn, koska oli epäselvää, ovatko maakuntien liikelaitokset taloudellisia vai ei-taloudellisia toimijoita, ja saavatko ne toiminnassaan EU:n säädöksissä kiellettyä valtion tukea verotuskohtelun ja konkurssikelvottomuuden muodossa
[46]. Komission käsittelyyn lähettämistä suositteli myös Helsingin yliopiston eurooppaoikeuden professori Juha Raitio
[47]. Hallitus päätti kuitenkin olla ilmoittamatta valinnanvapauslaista komissiolle
[48]. Ilmoittaminen olisi viivästyttänyt koko sote-uudistusta puolella vuodella
[48]. Hallitus perusteli ratkaisuaan Slovakian esimerkillä valinnanvapaudesta, mutta sen perustelun Euroopan unionin tuomioistuin kumosi
[49]. Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professori
Olli Mäenpää on todennut, että sote-lakipakettia ei tarvitse
notifioida EU:n komissiolle, eikä Slovakia-päätös horjuta notifikaatiota koskevaa arviointia.
[50][51] Komissio voi puuttua Suomen sote-malliin myös uudistuksen tultua voimaan, ja jos komissio silloin toteaa, että Suomi on rikkonut valtiontukisääntöjä, yritykset voivat hakea vahingonkorvauksia
[47].
Maaliskuussa 2018 myös osa hallituspuolue kokoomuksen kansanedustajista esitti uudistukselle kritiikkiä
[52], joka voi tarpeeksi laajalle puolueen sisällä levitessään toimia uhkana uudistuksen läpimenolle.
[53]
Hallitus antoi eduskunnalle uuden esityksen sote-uudistuksesta 8.3.2018
[54]. Esityksen käsittelyn aikana valtiovarainministeriö toimitti
valtiovarainvaliokuntaan sote-uudistuksen tuottamista säästöistä arvion, jota
Talouspolitiikan arviointineuvosto ei pitänyt uskottavana
[55].
Maa- ja metsätalousvaliokunnassa Keskustan edustajat yrittivät runtata haluamansa lausunnon läpi sillä välin, kun oppositiopuolueiden edustajat viettivät kahvitaukoa
[56].
Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa hallituspuolueiden edustajat päättivät ylivoimansa turvin jättää julkista taloutta koskevan lausunnon kokonaan antamatta
[57]. Hallituspuolueet syyttivät oppositiota hidastelusta
[58].
Toukokuussa 2018 perustuslakivaliokunnan keskeneräinen lausuntoluonnos lakiesityksestä vuosi julkisuuteen, ja siinä huomattavaa kritiikkiä saivat erityisesti uudistuksen kireä aikataulu ja epärealistiseksi koettu menokehys. Varsinainen valiokunnan lausunto valmistunee kesäkuun alkupuolella, ja sen ollessa luonnosta vastaava on olemassa riski uudistuksen ja hallituksen kaatumiseen.
[59] Tämän valossa lokakuuksi 2018 kaavailtujen maakuntavaalien toteutuminen näyttää erittäin epätodennäköiseltä myös hallituspuolueiden puheenjohtajien näkökulmasta.
[60]
Lausunnossaan 1.6.2018 perustuslakivaliokunta yksimielisesti osoitti useita korjattavia kohtia lakiesitykseen pitkälti aiemmin vuotaneen luonnosesityksen mukaisesti. Uudistuksen aikataulun kireys, rahoitus erityisesti poikkeustilanteissa ja EU:n kilpailulainsäädännöllisen näkökulman varmistaminen olivat keskeisiä korjattavia asioita lausunnossa. Valiokunta ei kuitenkaan palauttanut lakiesitystä hallituksen valmisteluun, vaan koki että muutokset voidaan tehdä eduskuntakäsittelyssä. Seuraavaksi uudistuksen lakipaketti siirtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsiteltäväksi, jonka tehtävänä on puuttua perustuslakivaliokunnan tuomiin epäkohtiin. Tämän jälkeen esitys siirtyy vielä uudelleen perustuslakivaliokunnan tarkastettavaksi ennen varsinaista eduskuntakäsittelyä ja mahdollista hyväksyntää.
[61]
Juhannuksen jälkeisellä viikolla 2018 hallitus ilmoitti, että maakuntavaalit pidettäisiin keväällä 2019 mahdollisesti toukokuun eurovaalien yhteydessä ja sote-uudistus astuisi voimaan aiemmin esitetystä poiketen vuotta myöhemmin vuoden 2021 alusta.
[5]
Marinin hallitus 2019–2021 Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistus
Marinin hallitus antoi esityksensä eduskunnalle 8. joulukuuta 2020 sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksesta. Hallitus esitti
hyvinvointialueiden perustamista sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisen uudistamista. Esityksen mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuut jaettaisiin 22:lle alueelle. Eduskunta hyväksyi esityksen täysistunnossa 23. kesäkuuta 2021.
Järjestämisvastuussa on uusien hyvinvointialueiden lisäksi Uusimaa erillisratkaisulla. Uudenmaan osalta hyvinvointialueita on neljä ja Helsingin kaupunki omanaan. Lisäksi palvelujen järjestämisestä vastaisi erikoissairaanhoidon osalta HUS-yhtymä. Terveydenhuollon järjestämisvastuu jakautuu laissa ja järjestämissopimuksessa erikseen määriteltävällä tavalla alueen hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin sekä HUS-yhtymän välillä."
Tuossa on ollut aika monenvärisiä hallituksia ja isompia ja pienempiä suurennuslaseja. Onko nyt Marinin vika se, että asia vihdoinkin etenee? Minusta kyseessä on ansio. Tuo uudistus on niin jättimäinen paketti, että itselleni on aivan päivänselvää se, että siinä jotain valuvikoja on, joita joudutaan pitkin matkaa korjaamaan. Verrokkina pidän yhden ydinvoimalan rakentamista, jossa alkuperäistä ei taida olla peruskiveä enempää, mutta valmistumisen aikataulu on epävarma vieläkin.
Koska kokonaisuus on niin jättimäinen, siihen perehtyminen vaatisi ymmärrystä ja aikaa joita itselläni ei ole - pidättäydyn soten arvostelusta. Mutta niitä, joiden työnsä ja palkanmaksajansa puolesta pitäisi soteen perehtyä, ja sitä kehittää - laistamista työstään katson voivani arvostella vapaasti. Ja toistaiseksi duuni on ollut alaarvoista. Vitusti lampaanperseitä!