Mikä tuossa nyt on ristiriitaista kirjoituksieni kanssa?Tulkitses välillä tota, katotaan kuinka metsään tuon ymmärrät:
Mikä tuossa nyt on ristiriitaista kirjoituksieni kanssa?Tulkitses välillä tota, katotaan kuinka metsään tuon ymmärrät:
En tiedä onko se ideologista, mutta mitä enemmän organisaatioita, sitä enemmän on aina hallintoa. Eli lähtökohtaisesti pitäisi todistaa uuden erillisen organisaation/hallintotason hyödyt, eikä toistepäin.
Jos ja kun maakuntien määrää jatkossa vähennetään, voi kyseinen malli olla järkevä. Nyt tämä malli kyllä ratkaisee tuon kuntien ongelman selvitä velvoitteistaan, mutta tuoko uusi malli säästöjä vanhaan verrattuna? Sotekulut kasvavat holtittomasti väestön ikääntyessä ja se oli toinen ongelma mihin soteuudistuksen piti tuoda helpotusta.Aika monen kohdalla tämä vähentää hallintoa, kun sote- ja pelastuslaitosten kuntayhtymät yhdistyvät. Moni kunta on jo nyt mukana erilaisissa kuntayhtymissä, koska siitä on hyötyä huolimatta hallintokerroksista. Nyt tehdään siis laki, joka saa kaikki kunnat tällaisen hallinnon piiriin, koska kunnilla on vaikeuksia selvitä perustuslain edellyttämistä velvoitteista, eikä niitä voi jättää yksin. Tulevaisuudessa sote-alueita luultavasti pienennetään, kun syrjäkylät autioituvat. Elyt ja avit saatetaan niputtaa yhteen, koska ihmiset alkavat nähdä niissäkin pirullisen himmelin, joka ei enää sovi aikaansa.
Lähes jokaisessa valmistavassa laissa on puutteita, koska ne ovat kompromissien tulosta. Keskustan ja kokoomuksen kompromissi törmäsi perustuslakiin, joten nyt on keskusten ja SDP:n kompromissin vuoro. Persujen kanssa ei kannata edes yrittää, koska sote on heille liian monimutkainen. Diktatuurista mallia taas ei demokraattisessa maassa saada aikaiseksi.
Mitä tuolla alueella toimivaan Keusoteen tulee, niin olen kuullut siitä aika paljon kriittisiä kommentteja sisältäpäin. Nuo voi hallintovirkamies tietysti kuitata tavanomaisena muutosvastarintana, ja toki voi olla liian aikaista sanoa, millaisiin asiakasvaikutuksiin ja työhyvinvointivaikutuksiin organisaatiomuutos aikanaan johtaa. Ainakin sosiaalipuolelta on tullut kommentteja, että Keusoten myötä palvelun henkilökohtainen ote tuntuu olevan voimakkaasti heikkenemään päin, samoin esimiestyön määrä ja laatu. Kaikkinainen byrokratia on lisääntynyt, mutta resursseja ei kuitenkaan tunnu millään vapautuvan asiakastyöhön, paremminkin päinvastoin. Kulut kyllä kasvavat, myös pitkällä aikavälillä.Onko tässä muunlaista ongelmaa paitsi ideologista? Paljon kritiikkiä, mutta en ole vieläkään saanut lukea, että mikä esimerkiksi Tuusulassa, Järvenpäässä tai Nurmijärvellä on huonosti, koska siellä on eletty jo muutama vuosi kolmen hallintotason mallissa. Pakkohan siellä on asiat olla päin helvettiä, koska elävät pirullisessa hallintohimmellissä, mutta miten se helvetti näkyy asukkaalle käytännössä. Joutuvat käyttämään Apottia, mutta onko muita merkkejä?
Tilannetta voidaan toki korjata maalitolpansiirtotekniikalla, eli tulosmittareita ja arviointikriteerejä säätämällä. Saapa nähdä, millaisia korjausliikkeitä tullaan näkemään. Sivumennen tapaus toisaalta: VR on melkoisen tragikoominen esimerkki palvelulupauksen säätämisestä niin, että aikaansaannosten lopputulos näyttää hyvältä, vaikka asiakas voi olla eri mieltä. En tiedä onko tilanne nyt sama, mutta takavuosina VR oli määritellyt palvelunsa onnistumisen mittariston siten, että junan lähdön myöhästyminen alle 5 minuuttia ei ole VR:n mielestä myöhästyminen lainkaan. Samoihin aikoihin esimerkiksi Japanissa yhden (ja hyvin mahdollisesti useammankin) rautatieoperoijan toleranssi lähdön myöhästymiselle oli yksi sekunti. Rima pysyy kannattimillaan, kun sen ymmärtää asettaa riittävän alas.
Yläviitosia ei heitellä etenkään niissä kunnissa, joissa ennen kuntayhtymää homma oli kokonaisuutena hyvällä mallilla, virkoihin oli onnistuttu saamaan kyvykkäät henkilöt, ja mm. resursointi vastasi suunnilleen tarpeita. Syihin byrokratian lisääntymisen taustalla en uskalla ottaa juuri kantaa, mutta saattaa hyvin olla, että uuden organisaation toimintamalliin liittyy myös kaikenlaista kokeiluluonteista. On nähtävästi myös sellaista raportointia, joka tuntuu tekijöistä päällekkäiseltä tai liian yksityiskohtaiselta, tai muuta vastaavaa. Ehkä tilanne on jo paranemaan päin, en tiedä, mutta ilmeisesti uuden mallin toteuttaminen on ollut haastavaa myös esimiehille tai osalle heistä. Siirtymävaiheessa tilannetta ei ole helpottanut, että moni sai uuden esimiehen, ja tämäkin on sitten joillakin vaihtunut, kun ”vanha uusi” esimies on vetänyt Keusote-meiningistä omat johtopäätökset ja vaihtanut työmaata. Aina löytyy tietysti eri mieltä olevia, myös esimiehiä, ja vaihtuvuutta ei voi kokonaan poistaa, mutta henkilöstöön liittyviä haasteita on kuulemma ollut noteerattavissa määrin.Jees, kiitos vastauksesta. Onkohan byrokratian syynä palvelumalli itse vai sen johtajat, jotka eivät tee (tai osaa tehdä) työtä vähentääkseen byrokratiaa? Ja mikä on mahtanut olla tilanne ennen kuntayhtymää. Siunsote on samanlainen viritelmä, mutta siitä olen kuullut pelkkiä kehuja.
Ehkä tilanne on jo paranemaan päin, en tiedä, mutta ilmeisesti uuden mallin toteuttaminen on ollut haastavaa myös esimiehille tai osalle heistä. Siirtymävaiheessa tilannetta ei ole helpottanut, että moni sai uuden esimiehen, ja tämäkin on sitten joillakin vaihtunut, kun ”vanha uusi” esimies on vetänyt Keusote-meiningistä omat johtopäätökset ja vaihtanut työmaata. Aina löytyy tietysti eri mieltä olevia, myös esimiehiä, ja vaihtuvuutta ei voi kokonaan poistaa, mutta henkilöstöön liittyviä haasteita on kuulemma ollut noteerattavissa määrin.
Minkä tahansa uuden toimintamallin onnistumisen kannalta on keskeistä toteutusprosessi, eli mm. kuinka ihmiset huomioidaan mallissa. Kouluttaminen, motivointi, esimiesten osaamisen ja sitoutumisen varmistaminen, järkevät milestonet ja tavoitteet, kannustava palkitseminen, hyvin mietitty viestintäsuunnitelma, jne. Pitää olla myös oikean laatuinen porukka, jonka pitää ottaa malli haltuun, eikä muutoshaaste saa olla överisti mitoitettu. On huono tehdä isoja uudistuksia, jos tekijöiden osaaminen tai asenteet eivät vastaa haasteen suuruutta. Sama pätee esimiehiin, esimiesportaan tulee kyetä johtamaan ja tukemaan uudistusta. Jos yksin tuo ontuu, niin läpivienti on hataralla pohjalla.Minä en usko pätkääkään, että uusi malli on itsessään ongelma, vaan vanhoihin kaavoihin kangistuneet työtehtävät (ja -tekijät). Mikään sote-malli ei tule olemaan hyvä, jos johdossa on väärät ihmiset. Ei varsinaisesti liity soteen, mutta jonkun Sodankylän(?) sotkut aiheutuu siitä, kun ensin mennään vuosia totutulla tavalla, ja kun lopulta joku kyseenalaistaa koko touhun pyritään siitä, eikä tavoista, eroon.
Ihmettelen, ettei täällä kukaan ole vielä kiinnostunut Krista Kiurun viimeisestä aivopierusta. Suomeen pääsemisen rajoittaminen maista, joissa tartuntaluku on alle 10 per 100 000 asukasta. Tämä tulee maksamaan kymmeniä, todennäköisemmin satoja miljoonia Suomelle ja pitkällä tähtäimellä vaarantamaan esimerkiksi Finnairin aseman Aasian liikenteessä - ja kaikki tämä absoluuttisesti täysin turhaan. Tämän hallituksen toiminnan katseleminen saa aikaan todella kafkamaisia fiiliksiä...
Ehkä muut osaa lukea ja tehdä hieman oikeamman suuntaisia arvioita maahan pääsyn edellytyksistä:
Nuo lainauksen jälkeen luettelemasi edellytykset olisivat olleet paikallaan marraskuun ja maaliskuun välillä, mutta tämänhetkisessä tilanteessa tämä päätös on puhdasta omaan jalkaan ampumista. Samaan aikaan kun muualla palataan normaaliin, Suomi pyrkii uudeksi Albaniaksi eristäytymällä parhaansa mukaan. En viitsi nyt tähän listata kaikkia niitä perusteluja, joita elinkeinoelämän edustajat ovat esittäneet tätä päätöstä vastaan, löydät (ja kaikki muutkin löytävät ne varsin helposti). Mutta, ehkäpä sinä oikeamman suutaisten arvioiden esittäjänä kerrot ystävällisesti, miksi EU:n suositus on 50/100 000 ja Kiurun päätös 10/100 000? Mitä me tiedämme, mitä muualla Euroopassa ei tiedetä?
Tuossa tuorein löytämäni listaus muutaman EU-maan edellytyksistä turismille.
Suomen väittäminen albaniaksi tuossa joukossa on paskapuhetta.
The rules for travel hotspots as Europe gears up to welcome back tourists
Spain opened its borders to all vaccinated travellers on Monday as the rest of Europe prepares to welcome tourists after Covid-19 lockdowns and travel restrictions essentially scuttled the summer travel…www.france24.com
Niin siis Ranska ja Espanja ovat poistaneet rajoitukset EU-kansalaisilta eivätkä vaadi edes todistusta testistä ennen maahan tuloa? Ok, Espanjan linja on Suomeen verrattuna melkein yhtä tiukka - vaativat kotimaassa ennen lähtöä tehdyn testin, Suomessahan tämä ei kelpaa vaan testi pitää tehdä vielä 3-5 päivän kuluessa maahan tulosta.
Etkä sitäpaitsi vastannut kysymykseen, miksi Suomi arvioi matalan riskin maan enintään 10/100 000 kriteerillä kun muulle EU:lle riitää 50/100 000? Onko Krista katsonut pasianssilla, mihin raja pistetään vai ottanut tietokoneesta satunnaisluvun?
Hirveätä on se, että siellä on niin munatonta porukkaa, joka ei saa yhtä naista kuriin, vaikka valtioneuvoston asetuksen sisältö ei vastaa sote-valiokunnan ja eduskunnan tahtotilaa.Mikä tossa on nyt niin hirveetä?
Muuta kun Kiuru-panikointi?
Hirveätä on se, että siellä on niin munatonta porukkaa, joka ei saa yhtä naista kuriin, vaikka valtioneuvoston asetuksen sisältö ei vastaa sote-valiokunnan ja eduskunnan tahtotilaa.
Sote-valiokunnan Markus Lohi pettyi maahantulon tiukkoihin rajoituksiin: ”Ei vastaa eduskunnan tahtotilaa”
Myös sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen valmistelun yhteydessä järjestetyn kuulemistilaisuuden palaute oli kriittistä.www.is.fi
Siitähän tässä on kyse.Kasvattakoot munat sen sijaan, että itkevät julkisuuteen munattomuuttaan. Säälittävää!
Siitähän tässä on kyse.
Mutta eikö se tietäisi niitä sinun himoitsemiasi rajoituksia, eli siinä mielessä win-win.Edelleenkin, halutaanko Suomeen kaikki variantit ilman mitään rajoituksia????
Mutta eikö se tietäisi niitä sinun himoitsemiasi rajoituksia, eli siinä mielessä win-win.
Penkittääköhän Kiuru yli 100? Siinä olis sillon täydellinen miehen malli. Ei mikään ituhippi turhannauraja, vaan todella jämäkkä turhia vinkujia kumartamaton aikaansaaja, jonka puheet oikeasti vaikuttaa palstanillityksen sijaan!
Eli rajoittukset haittaa, mutta rajoituksia ei voi ottaa pois, koska joka kulman takana voi vaania joku ghettovariantti. Tie ulos = rokotukset, sekä tartuntojen sieto silloin kun terveydenhoito ei ole enää "veitsenterällä".Mä en parhaalla tahdollanikaan voi välttyä ajatukselta, että sinä edustat tätä "tartunnat nollaan"-laitaa ja kaikki on alisteista sille. Jos olen väärässä, niin pahoittelut.
Viime vaalikaudella Krista Kiuru ja kumppanit torppasivat himoitsemasi SOTEn, eli aikaan saatiin myös sillä saralla. Ei siis kannata hirveästi pisteitä sinne jaella tämän uudistuksen puolesta, kun näiden sankarien takia sitä saatiin odottaa vielä vuosia.