Sanna Marinin hallitus

  • 2 608 401
  • 21 526

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Näissä Marinin kommenteissa ja selittelyissä toistuu jatkuvasti tämä sama "asia selvitetään perinpohjaisesti" mantra. Montako asiaa on todellisuudessa selvitetty viimeisen vuoden aikana joita hallituksen viisikko on luvannut selvittää? Veikkaisin ettei kovin montaa. Tämäkin aamupala-asia on nyt loppuun käsitelty tämän Marinin "asia selvitetään" twiitin myötä,. Kommentilla "tästä lähtien maksan itse omat ruokakulut", niin oma kilpi kiiltää taas mukavan kirkkaana ja asian voi lakaista maton alle.
 

lihaani

Jäsen
Uskon, että kun nuoren pääministerin harteille pamahti sotien jälkeen suurin kriisi, hänelle ei tullut mieleenkään ottaa selvää, onko hänellä oikeus käyttää Kesärantaan toimitettuja aamupalatarvikkeita. Päälle kaatuvan pandemian rinnalla joku aamupala on kuin hyttysen pieru.
Ymmärrän, että Jatkiksen oikeistokokoomuslaisille ja persuille tämä "skandaali" on kuin taivaan lahja. Pääsee kerrankin lyömään inhottua pääministeriä kuin vierasta sikaa. Tähän mennessä noin 750:n viestin verran. Halleluja!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi Sanna lähtee mitään maksamaan, jos ei kokenut tehneensä mitään väärää?

Tästä opportunismistahan saa taas uuden aseen Sannaa vastaan. Ajan tässä varmaan johonkin miinaan, mutta kysytään nyt kuitenkin vielä, että onko sinusta a) hyvä asia vai b) huono asia, että Marin lopulta tajusi virheensä ja lähtee nyt maksamaan nämä omasta kukkarostaan?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi Sanna lähtee mitään maksamaan, jos ei kokenut tehneensä mitään väärää?

Hyvä kysymys. Marinhan on twiittanut asiasta monta kertaa. Hän kertoi, että aamiaisedussa on kyse käytännöstä, joka on ollut sama kuin aikaisempien pääministerien kohdalla.

Se jo meni väärin, kuten Päivi Lipponen ja Mikael Jungner muistelivat. Lipposet ovat maksaneet ostoksiaan itse ja Jungner vahvisti Päivi Lipposen kantaneen kassikaupalla ruokaa kaupasta.

Sen jälkeen luottamuksensa pääministerinä menettänyt Antti Rinne riensi Marinin avuksi ja kirjautui demarien sisäiseen fb-ryhmään kirjoittaen viestin, jota pyysy jakamaan ja jonka kanssa tuli olla samaa mieltä.

Viestiä jaettiinkin. Rinne pitää tietenkin viestinsä Marin- ja SDP-keskeisenä (molempia törkeästi vainotaan), vaikka puolueettomat tahot ovat käsitelleet Marinin ylimääräistä palkankorotusta perheelleen enemmänkin asiana, jossa käytäntö on ohittanut säännöt ja lait.

Esimerkiksi HS kirjoitti: "Pääministeri Marinin aamupalakohu viittaa siihen, että käytäntö on ohittanut säännöt" ja "käytännöillä pitäisi vähentää tulkinnanvaraisuuksia eikä lisätä niitä. Vastuu tästä on myös ministereillä".

Demareilla tärkeää on luoda kuvaa, jossa Marin ja SDP ovat vainon kohteena ilman mitään syytä. Tämä tapa on tuttu monista muista yhteyksistä, joissa epäkohdan, suhteettoman edun tai vaikkapa poliittisten virkanimitysten käsittelyä estetään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä kysymys. Marinhan on twiittanut asiasta monta kertaa. Hän kertoi, että aamiaisedussa on kyse käytännöstä, joka on ollut sama kuin aikaisempien pääministerien kohdalla.
Oisko mitenkään mahdollista että Marin on aidosti ollut tässä uskossa että aamiainen Kesärannassa on business as usual? Vai onko ainoa vaihtoehto että valehteli?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oisko mitenkään mahdollista että Marin on aidosti ollut tässä uskossa että aamiainen Kesärannassa on business as usual? Vai onko ainoa vaihtoehto että valehteli?
Minusta Marin on täysin pihalla, mitä tulee tuohon etuun ja käytäntöön. Ei hän sitä ole miettinyt ennakkoon. Ongelma tuleekin siinä, että Marin ei tätä tunnustanut, vaan lähti liikkelle whataboutismilla "muutkin pääministerit". Se osui kiveen.

Mitään keskustelua tuskin olisi juurikaan syntynyt, jos Marin olisi kertonut alussa sen, minkä nyt lopulta sanoi: aamupalat ovat tästä eteenpäin jäissä, muut selvittävät niiden tilanteen.

Jos vaikka Elina Valtonen olisi ollut samassa tilanteessa, en edes usko, että hän olisi ottanut aamupaloja vastaan ainakaan ilman, että ne ovat verotettavaa tuloa. Ja jos - hyvin pieni mahdollisuus - olisi kuitenkin ottanut, kyllä rehellinen myöntäminen virheestä olisi tullut saman tien ilman mitään "muutkin ottivat" juttuja.

Marin kiemurteli ihan itse ongelmiin tässä asiassa, joka olisi ollut helposti vältettävissä. Miksi hän näin teki, siitä voi olla useita erilaisia arvioita.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Uskon, että kun nuoren pääministerin harteille pamahti sotien jälkeen suurin kriisi, hänelle ei tullut mieleenkään ottaa selvää, onko hänellä oikeus käyttää Kesärantaan toimitettuja aamupalatarvikkeita. Päälle kaatuvan pandemian rinnalla joku aamupala on kuin hyttysen pieru.
Ymmärrän, että Jatkiksen oikeistokokoomuslaisille ja persuille tämä "skandaali" on kuin taivaan lahja. Pääsee kerrankin lyömään inhottua pääministeriä kuin vierasta sikaa. Tähän mennessä noin 750:n viestin verran. Halleluja!

Ilmankos täältäkin löytyi joku kommunistimyönteinen, jonka mielestä koronan varjolla saa mälläillä menemään ihan kuin lystää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelma tuleekin siinä, että Marin ei tätä tunnustanut, vaan lähti liikkelle whataboutismilla "muutkin pääministerit". Se osui kiveen.
Ja osui kiveen koska fakta että Jyrki Katainen söi sillä firman piikkiin sekä aamiaisen että päivällisen ei lasketa koska X?
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Päättyyköhän tämä soppa lopulta siihen, että Kesärannassa on tarjolla teetä, sokeria ja näkkileipää ja jääkaappi viedään pois?

Kukahan maksaa, jos SDP:n ministeriryhmä tulee aamuvarhaisella ennen varsinaista hallituksen kokousta strategiapalaveriin ja syö aamiaista? Saako pääministerin perhe syödä tähteet?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja osui kiveen koska fakta että Jyrki Katainen söi sillä firman piikkiin sekä aamiaisen että päivällisen ei lasketa koska X?

Kyllä. Muutkin pääministerit sisältävät muutkin, ei vain Kataista. Kun Päivi Lipponen (ja Jungner) kertoi tietonsa, olikin demaripääministeri, joka maksoi ruuat itse. Maassa on myös kokoomuslainen presidentti, joka ei ota aamupalaetua ja joka laski palkkaansa.

Mutta eniten Marin ja VNK ajelivat kiveen siinä, että he eivät käsittäneet ihmisten arvoissa tapahtuneita muutoksia. Ilmainen ateria ohi verottajan näkemyksen ei nauti kansalaisten kunnioitusta. Aiemmin, joskus 1990-luvulla, sitä ennen ja vähän sen jälkeen, kukaan ei olisi asiasta mitään pohtinut. Tällä kertaa asiaa käsitellään mediassa, somessa ja pääkirjoituksissa.

Nyt on paljon tarkempaa siinä, että kansanedustajat, ministerit, pääministeri ja presidentti eivät haali sellaisia etuja vaikka vain kohteena ollen, jotka eivät täytä säädöksiä tai verottajan näkemystä.

Kyllä tässä on myönteinen esimerkki Suomen muuttumisesta. Marin sattui olemaan pääministerinä kun muutos näkyy.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta eniten Marin ja VNK ajelivat kiveen siinä, että he eivät käsittäneet ihmisten arvoissa tapahtuneita muutoksia. Ilmainen ateria ohi verottajan näkemyksen ei nauti kansalaisten kunnioitusta. Aiemmin, joskus 1990-luvulla, sitä ennen ja vähän sen jälkeen, kukaan ei olisi asiasta mitään pohtinut.

Nyt on paljon tarkempaa siinä, että kansanedustajat, ministerit, pääministeri ja presidentti eivät haali sellaisia etuja vaikka vain kohteena ollen, jotka eivät täytä säädöksiä tai verottajan näkemystä.
Ja mistä tämä muutos on nyt ilmennyt? Itse olen tätä paheksuntaa huomannut ainoastaan täällä jatkoajassa, jossa ne samat nimimerkit, jotka Marinia kritisoivat kaikista muistakin asioista, ovat tästäkin mielensä pahoittaneet. Joku mielipidetiedustulu on jo ehditty julkaista?
 

Byvajet

Jäsen
Ja mistä tämä muutos on nyt ilmennyt? Itse olen tätä paheksuntaa huomannut ainoastaan täällä jatkoajassa, jossa ne samat nimimerkit, jotka Marinia kritisoivat kaikista muistakin asioista, ovat tästäkin mielensä pahoittaneet. Joku mielipidetiedustulu on jo ehditty julkaista?

Minäkin olen kääntänyt kelkkani asian suhteen, vaikka aluksi närkästyin synkästi. Tämä paljastui silkaksi ajojahdiksi, joka saa minut äänestämään demareita. Sen verran pistää vtuttamaan. Aikaisempi äänestysvaihtoehtoni oli persut.

Eri asia olisi, jos toimittajalla olisi laajempi katsantokanta näihin vähemmän tunnettuihin käytäntöihin, mutta tällainen yhteen ihmiseen kohdistuva ajojahti edustaa niin alhaista ja eläimellistä moraalia, että ainakin se minun äänestyspäätökseni muutti. Olen kuitenkin oikeudenmukaisuuden puolella.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ja mistä tämä muutos on nyt ilmennyt? Itse olen tätä paheksuntaa huomannut ainoastaan täällä jatkoajassa, jossa ne samat nimimerkit, jotka Marinia kritisoivat kaikista muistakin asioista, ovat tästäkin mielensä pahoittaneet. Joku mielipidetiedustulu on jo ehditty julkaista?

Ilmapiiri on ilman muuta muuttunut mutta kyllähän tosiasia myös on että Iltalehden juttu Marinin aamiaisista ilmestyi kovin sopivasti hänen kohua herättäneiden verolausuntojensa jälkeen.

Eli olet puoliksi oikeassa, Marinin ympärillä pyörii tietty negatiivinen hybris jossa vettä lyödään myllyyn milloin mistäkin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja mistä tämä muutos on nyt ilmennyt? Itse olen tätä paheksuntaa huomannut ainoastaan täällä jatkoajassa, jossa ne samat nimimerkit, jotka Marinia kritisoivat kaikista muistakin asioista, ovat tästäkin mielensä pahoittaneet. Joku mielipidetiedustulu on jo ehditty julkaista?

Tarkoitan nyt isompaa asiaa, jossa Marin ei ole keskiössä. Muutos alkoi mielestäni kun ilmoittamatta jääneet vaalituet joskus 2000-luvun alussa paljastuivat. Poliitikot olivat arvostuksessa pohjalukemissa sen jälkeen. Nyt rehelliseksi koettuja arvostetaan, mutta heitä myös seurataan aiempaa tarkemmin.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ja mistä tämä muutos on nyt ilmennyt? Itse olen tätä paheksuntaa huomannut ainoastaan täällä jatkoajassa, jossa ne samat nimimerkit, jotka Marinia kritisoivat kaikista muistakin asioista, ovat tästäkin mielensä pahoittaneet. Joku mielipidetiedustulu on jo ehditty julkaista?
Tässäkin asiassa Marinilla kusi se sama vanha asia eli viestintä.
Selitellään ensiksi sitä, tätä ja tuota mutta se ei auta kun paskat on housussa ei se miltä se on vaan se miltä se näyttää, se ei ole Marinille vieläkään mennyt jakeluun.
Ei tässä kukaan ole mieltään pahoittanut mutta pääministerin selitykset ja vaikenemiset aina silloin kun kohdalle sattuu vaikea asia on täysin ennen kuulumatonta, jota ei ole tapahtunut ennen Marinia.
Ongelma tilanteissa ollaan hiljaa ja tarvittaessa uhrataan, joku muu lehdistön eteen.

Poikkeuksellista tässä oli tällä kertaa se, että Marin jopa itse teki jotain ja ainakin sanoi lopettavansa toiminnan.
En silti odota, että vetäisi johtopäätökset ja eroaisi kun on nauttinut veronalaista tuloa ilman verojen maksua.
Se luottamus kun sattuu olemaan pääministerille hyvin tärkeä ominaisuus.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja osui kiveen koska fakta että Jyrki Katainen söi sillä firman piikkiin sekä aamiaisen että päivällisen ei lasketa koska X?

Eihän se mitenkään legitimoi Marinin saamaa elintarvike-etua, jos aiempienkin pääministerien kanssa on näin toimittu. Jos Verohallinto on virheellisesti hyväksynyt A Oy:n edustuskulut 100 prosenttisesti vähennyskelpoisiksi, niin ei B Oy voi vaatia samanlaista verokohtelua.

Jos tämä etu katsotaan verotettavaksi tuloksi, niin tietenkin myös Kataisen verotusta pitäisi oikaista, mutta se ei onnistu verolainsäädännön määräaikojen takia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En silti odota, että vetäisi johtopäätökset ja eroaisi kun on nauttinut veronalaista tuloa ilman verojen maksua.
Noi verotkaan eivät ole kaiketi erääntyneet
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta Marin on täysin pihalla, mitä tulee tuohon etuun ja käytäntöön. Ei hän sitä ole miettinyt ennakkoon. Ongelma tuleekin siinä, että Marin ei tätä tunnustanut, vaan lähti liikkelle whataboutismilla "muutkin pääministerit". Se osui kiveen.

Mitään keskustelua tuskin olisi juurikaan syntynyt, jos Marin olisi kertonut alussa sen, minkä nyt lopulta sanoi: aamupalat ovat tästä eteenpäin jäissä, muut selvittävät niiden tilanteen.

Jos vaikka Elina Valtonen olisi ollut samassa tilanteessa, en edes usko, että hän olisi ottanut aamupaloja vastaan ainakaan ilman, että ne ovat verotettavaa tuloa. Ja jos - hyvin pieni mahdollisuus - olisi kuitenkin ottanut, kyllä rehellinen myöntäminen virheestä olisi tullut saman tien ilman mitään "muutkin ottivat" juttuja.

Marin kiemurteli ihan itse ongelmiin tässä asiassa, joka olisi ollut helposti vältettävissä. Miksi hän näin teki, siitä voi olla useita erilaisia arvioita.

Nykyisessä nopearytmisessä somemaailmassa tuomioita jaetaan itse rakennetuilla perusteilla nopeasti ja ehdottomasti.

Uutinen Marinin aamupaloista julkaistiin viime tiistaina, viisi päivää sitten. Sen jälkeen Marin on antanut useamman lausunnon mediassa ja twitterissä, vastasi mm. eilen iltakymmeneltä toimittaja Liskin kysymykseen, ja ilmoitti, että käytäntö selvitetään.

Tämä ei kuitenkaan riitä somemaailmalle tai medialle, ihmetellään miksi vastauksia ei tule tässä ja nyt. Esimerkiksi toimittaja Liski kiukutteli Marinille vielä tämän jälkeen ja odotti lisäselvityksiä klo 23 lauantai-iltana.

Virkamiesten viestintätaidoissa on parantamisen varaa, he eivät ole tottuneet somemaailman nopeuteen ja pilkun nyppimiseen. Pääministeri on kertonut, että asia selvitetään ja hän täydentää tarvittaessa veroilmoitusta tarvittaessa, mutta tämänkään ei riitä.

Nykyinen poliittinenkeskustelu on loanheittoa ja kohuotsikoita, niin tämäkin. Toimittaja Liski teki loistavaa työtä nostaessaan tämän tapauksen esille, mutta kaikki sen jälkeen on ollut vähemmän loistavaa työtä. Sen sijaan, että hän olisi lähtenyt purkamaan rakenteellista korruptiota asia pohjalta, hän on toiminut tyypillisen kohujournalistin tapaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Noi verotkaan eivät ole kaiketi erääntyneet
Jos 2019 vuodesta asti on nauttinut niin ainakin minulla on jo erääntynyt.
Lienee Marinilla hiukan toisenlainen verotus sitten.

Mutta kuten sanoin ei se mitä se on vaan se miltä se näyttää, tämä on Marinilta unohtunut täysin ja viestintä on kokonaisuudessaan ollut surkeaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eihän se mitenkään legitimoi Marinin saamaa elintarvike-etua, jos aiempienkin pääministerien kanssa on näin toimittu. Jos Verohallinto on virheellisesti hyväksynyt A Oy:n edustuskulut 100 prosenttisesti vähennyskelpoisiksi, niin ei B Oy voi vaatia samanlaista verokohtelua.

Jos tämä etu katsotaan verotettavaksi tuloksi, niin tietenkin myös Kataisen verotusta pitäisi oikaista, mutta se ei onnistu verolainsäädännön määräaikojen takia.
Ei tietenkään. Tuolla on kuitenkin minusta asian yleisen tuomittavuuden kannalta oleellinen merkitys, että käytäntö on ollut olemassa ja Marin sitä alkanut käyttää VNK:n ohjeistuksen mukaan. Tilanne olisi ihan eri, jos tämä aamiaisetu olisi tosiaan väännetty kasaan vasta Rinteelle/Marinille. Ainakin itse olen tässä kulmassa nostanut tuota esiin, tuo "mutku muutkin" on sitten lähinnä asiaan kriittisemmin suhtautuvien tulkinta asian pihvistä.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmapiiri on ilman muuta muuttunut mutta kyllähän tosiasia myös on että Iltalehden juttu Marinin aamiaisista ilmestyi kovin sopivasti hänen kohua herättäneiden verolausuntojensa jälkeen.

Eli olet puoliksi oikeassa, Marinin ympärillä pyörii tietty negatiivinen hybris jossa vettä lyödään myllyyn milloin mistäkin.
Tietysti. Se on naiivi ajatus, että Suomessa olisi täysin neutraali ja puolueeton madia. Joko median omistava taho ajaa omaa agendaansa tai sitten mediatalon henkilöstö. Tai sekä että. Siinä missä joku iltapäivälehti jahtaa, niin Yle vaikenee, valkopesee ja tekee tarkasti ajoitettuja julkisuustempauksia. Saman asian kaksi eri puolta. Kaikkeen tartutaan, mikä ajaa omaa asiaa. Puolin ja toisin. Ei media ole olemassa päästäkseen jakamaan absoluuttista totuutta, vaan itselleen sopivaa totuutta. Toki kärjistäen tämä.

Marinin kohdalla olen yllättynyt siitä, että kuinka helposti hän antaa näitä iskupaikkoja vastustajilleen. Kokenut poliitikko tietää miten pitää esiintyä julkisesti ja kykenee piilottamaan oman todellisen luonteensa. Marin jostain syystä ei osaa tai ei halua. Tämä näkyy sitten ylimielisyytenä, vastuunvälttelynä, muiden syyttelynä ja sietämättömyytenä kritiikkiä kohtaan. Marin kyllä usein tekee lopulta oikeat johtopäätökset, mutta monta päivää myöhässä. Oikealla tyylillä Marinilla olisi ollut eväät hyvinkin pidetyksi pääministeriksi. Toki on sitä tavallaan nytkin, mutta myös se vastustava leiri on poikkeuksellisen vahva. Niinistöllä on ilmeisesti myös varsin hankalia puolia, mutta hän ymmärtää hyvin miten pitää esiintyä julkisesti. Tämä tekee osiltaan sen eron, että kokoomustaustastaan huolimatta hänet valittiin suoraan ensimmäisellä kierroksella presidentiksi. Marin maksaa nyt näitä oppirahoja. Katsotaan oppiiko, haluaako oppia ja onko jo liian myöhäistä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ja lisään vielä sen verran, että tuo 300€ kuussa verottomana on kolmessa vuodessa yli 25000€ pois valtionkassasta Marinin veroprosentilla. Ainakin Kreeta Karvalan laskujen mukaan.
Mikä tää on? En nyt googlannut Karvalaa, mutta 300 €/kk on kolmessa vuodessa bruttona 10 800, joten jos noin kovat veroprossat Marinilla, niin on todellakin aamupalansa ansainnut ja maksanut ;)
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Ja osui kiveen koska fakta että Jyrki Katainen söi sillä firman piikkiin sekä aamiaisen että päivällisen ei lasketa koska X?
Suomen kovin hyvesignaloija ja moraaliposeeraaja kun on kyseessä niin kyllä, osui kiveen ja kovaa. Vaivalla luotu imago rapisee pahoin.

Vertaatko nyt teot vs puheet osastolla tosissasi Marinia ja Bisnes-Jyrkiä toisiinsa? Jyrkihän on fucks given kunhan rahaa on tyyppisen poliitikon perikuva. Sanna taas on luonut itsestään kuvaa pienten puolesta taistelevana oikeamielisyyden perikuvana. Tähän hänen koko suosionsa on käytännössä perustunut. Disinformaatioon.

Sikäli voi toki verrata näitä kahta Apulantaa lainaten. Pahempi toistaan kumpikin on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös